Jump to content

Motoren røyker hvit røyk...


-Luna-

Recommended Posts

Min motor har en hvit eksos! Først mistenkte jeg dysene, men de har nå vært hos diselverksted og blitt stillt inn.

 

Motoren går helt fint både på tomgang og med belastning, men hvorfor denne røyken??? :smiley:  Hvis det hadde vært kjølevannslekkasje hadde jeg vel merket dette på gangen vel??

 

Som jeg ser det er det vel bare stilling av tenning igjen da vel? Er dette en kompliset sak?? Dette er en Perkins 4.108 som det burde være mange av i båter vil jeg anta. Noen som har noen gode råd? Jeg er helt blank på dette! :cryin:

 

Hvor stort trykk er det på de rørene som går til dysene fra pumpen? Hadde litt lekkasje i begynnelsen, men ser ut til å være tett nå...Kan dette spille inn??

 

Det kommer nok ikke til å hindre meg i å bruke båten, men ikke noe særlig morro å røklegge viken hvis det er vindstille.......Litt oppgitt over at jeg ikke får til dette her!! :confused:

 

Jeg kan ta bilde av røyken hvis noen lurer på hvor mye det er.....

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Ville dere byttet toppakning før stillt på pumpen?

 

Er det en stor operasjon å bytte toppakning??

(forutsetter ferskvannskjøling)

 

Hvis toppakningen er gåen, vil du enten miste kjølevæske til forbrenningen eller oljen, eller du vil få eksos og/eller olje i kjølevannet. Eksos i kjølevannet kan måles med spesialinstrument.

 

Det aller første du kan gjøre, som er nesten gratis, er å ettertrekke toppen til riktig moment. Hvis du er typen med flaks, så vil det hjelpe. Kanskje kan du også se at det bobler rundt en eller flere av topplokksboltene, noe som er en indikasjon på at det er toppakningen og ikke pumpa.

 

Er du sikker på at noe er galt?

 

Rimelige Perkins deler får du uansett hos Økonomideler AS i Sarpsborg.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Det virker som det avtar en del når motoren er varm, men allivevel altfor mye mener jeg. Damp vil vel løse seg opp når det kommer bort fra båten, så dette er nok os av noe slag.

 

Skal se om jeg får tatt et bilde......

 

Har ikke så veldig lyst å bytte toppakning hvis det ikke er denne, men det er vel bare en måte å finne det ut på!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Hei Fluor!

 

Nå skal ikke jeg gi meg ut for å være ekspert på dette, men litt synsing og drodling må likevel være tillatt … :confused:.

 

Via båten til en kamerat har jeg vært ute for noe lignende symptomer i fm. en dieselmotor med ferskvannskjøling. Her var sjøvannsløpet via varmeveksleren og ut i eksosen delvis tettet av saltavleiring/rust. I tillegg til hvit røyk, var symptomene her at motortemperaturen steg til uvante høyder ved marsjfart, utstrømningen av vann via eksosutløpet ble merkbart redusert, og at utblåsningslyden (eksosutløpet) ble atskillig skarpere i klangen (p.g.a. at den reduserte vannmengden ga tilsvarende dårlig lyddempning). Den hvite vanndampen kom i det tilfellet sannsynligvis av at eksosanlegget fikk for dårlig kjøling og dermed ble så varmt at en del av kjølevannet fordampet før det kom ut.

 

Problemet forsvant etter at den gjengrodde rørstumpen ble byttet.

Link to post
Share on other sites

Antar at dette er en ferskvannskjølt motor siden det er en diesel? Dersom du får kjølevann i motoren skulle det bety at du jevnlig må etterfylle kjølevæske. Dersom nivået går ned behøver det fremdeles ikke bety at toppakningen er defekt. Det kan også være manifolden(e) som ikke er tett mellom eksos og kjølekrets. Også her sitter det en pakning, eller selve manifolden må byttes.

Link to post
Share on other sites

Kjølevann.....Må etterfylle noen ganger på en sommer. Dette er nok en annen årsak. Tror at radiatorlokket ikke holder det trykket det skal. Det renner alltid ut litt vann. Temperaturen er fin. Ligger på 70 grader med normal gange og 75 på max guff. Leter etter nytt lokk!

 

Får vel bytte toppakningen hvis dette er en enkel sak! Noe jeg bør tenke på i forbindelse med dette, utenom å benytte moment da!

 

Må vel bytte toppdeksel pakning og da? Den må vel av først?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

En årsak til denne hvite røyken kan være for lite kjølevann som sirkulere igjennom systemet.

 

Sjekk derfor følgende :

  • Innsuget av kjølevann kan bli igjengrodd ?? Tette slanger m.m.
  • Varmeveksleren kan begynne å bli tett. Kanskje denne bør stakes ?
  • Er impelleren god, eller bør denne byttes ?
Mener dette kan være noen av årsakene hvis den hvite røyken din er vanndamp. Min VP MD 21 B ryker også litt hvit vanndamp ved hard belastning. Regner med dette er pga temp økningen i eksosen, og dertil økning i fordampning av kjølevannet som går ut der.

 

 

Lykke til med feilsøkingen   :confused:

 

 

[glow=purple,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

hur mange ganger er noen ganger, jag tror att det kan vare det her

 

hur ser kjölevannet ut i ferskvannskretsen er det rent eller sot/olje på ytan?

Skal se etter i morgen! Godt tips for vil anta at det vil bli forurenset hvis det er lekkasje!  :confused:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut som det er toppakningen. Som det sies ville du mistet mer kjølevann enn det du indikerer.  En annen ting er at motoren ville komprimere vann etterhvert.  Det merker du på at du ikke greier å tørne den på starteren når den er kald.  Ville foresten fuske noe forferdelig når den er kald.  Går motoreren med rett temp og det ikke er vann i oljen, eller ingen av det ovennevnte symptomene er det for tidlig å fastslå at det er toppakningen.  Ville ventet med å bytte denne til symtomer meldte seg.

 

En årsak til røyken kan være at motoren tar litt falsk luft med drivstofftilførselen.  Ville da helst fuske ved kalsdstart, men også ryke hvitt.

 

Uansett det er ikke trivelig å legge utpå når en er usikker på tilstanden til maskinen.  Lykke til.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

mye bra innlegg her, og noe ( med respekt å melde ) tullprat..

Ville dere byttet toppakning før stillt på pumpen?


Førs finner man feilen, deretter utbedrer man den.

 

Er det en stor operasjon å bytte toppakning??


Nja, og tja. Ofte sitter båtmotorer trangt til, da er det store problemet at den må ut først. Men du har snekke, kanskje motorer er tilgjengelig gjennom brønn i cockpit. I så fall er ting noe enklere. MIn erfaringer at mange bruker "bensinbilmetoden", dvs. tar av toppen, rengjør og legger på ny pakning, samt strammer igjen. Funker som sagt bra på en bensinmotor, og på motorer med separate topper, men ikke på en Perkins. Trolig båør ( må ) toppen planes. Det er heller ingen stor jobb, men endel demontering må til. Å slipe toppen når den først er av, er som regel alltid lønnsomt. Hvis ikke utsettes problemet kort tid..

Noen ganger er hvit "røyk" rett og slett damp fra vannet i eksosen.


tror det kan endres til "alltid"  
Dette varierer med været.
dvs med temperatur og luftfuktighet. Kommer litt an på hvor mye fukt lufta "rundt" eksosen klarer å holde på. ( elementær og glemt skolefysikk )  

 

Hvit røyk kan også skyldes uforbrent diesel, noe min motor gir fra seg i rikelige mengder ved oppstart i kaldt vær.


Min påstand: FEIL !!
GeirKS

(forutsetter ferskvannskjøling) vis toppakningen er gåen, vil du enten miste kjølevæske til forbrenningen eller oljen, eller du vil få eksos og/eller olje i kjølevannet. Eksos i kjølevannet kan måles med spesialinstrument.


Dette kan du få sjekket på et bilverksted ( olje & vannprøve )  MRK: bilverksted, ikke delebyttestasjon  

 

Det aller første du kan gjøre, som er nesten gratis, er å ettertrekke toppen til riktig moment. Hvis du er typen med flaks, så vil det hjelpe.


Bortkastet arbeid, hjelper maks i 14 dager.  
Kanskje kan du også se at det bobler rundt en eller flere av topplokksboltene,
Nei. Fordi det er åpent mellom vann og eksos, ikke mellom olje og trykk.
noe som er en indikasjon på at det er toppakningen og ikke pumpa.
Et resonnement jeg gjerne vil høre mer om   :lol:  

 

Er du sikker på at noe er galt?


Som nevnt innledningsvis, finn først feilen, fiks den deretter...

 

Rimelige Perkins deler får du uansett hos Økonomideler AS i Sarpsborg.


 handla endel MF ( Perkinson :wink: )deler der ja .. )
GeirKS

En ting til, forbrenning av frostvæske gir ofte en søtlig lukt på eksosen, er jeg blitt fortalt...

 

GeirKS

Yepp, lukter søtt. Stikk nesa neddi en beholder med varm frostvæske ( OBS forsiktig, ofte trykkbeholder ) så får du kalibrert nesa..

Har ikke så veldig lyst å bytte toppakning hvis det ikke er denne, men det er vel bare en måte å finne det ut på!

Nei. For 3 dje gang :wink::lol:, finn feilen først, utbedre den etterpå.

Kjølevann.....Må etterfylle noen ganger på en sommer.


Og ingen ( selvfølgelig ? synlige lekkasjer ? Min påstand, der er problemet..
Dette er nok en annen årsak.
Javel ???
Tror at radiatorlokket ikke holder det trykket det skal.
Skift dette først. Så kan du eliminere dette momentet..
Det renner alltid ut litt vann. Temperaturen er fin. Ligger på 70 grader med normal gange og 75 på max guff. Leter etter nytt lokk!
Åssen veksler har du ? Martec ? Bowman ?

 

Får vel bytte toppakningen hvis dette er en enkel sak! Noe jeg bør tenke på i forbindelse med dette, utenom å benytte moment da!


tja, å starte med å kjøpe en bok om dieselmotorer. Haynes har noen bra. Å være teoretisk "sprenglært" på forhånd, skader neppe..  

 

Må vel bytte toppdeksel pakning og da? Den må vel av først?


Du trenger avgjort en HAYNES bok. Du vil trenge et komplett pakningssett, med pakninger for eksos, innsug og toppdeksel.. Koster ikke all verden..  

Som det sies ville du mistet mer kjølevann enn det du indikerer.


 bittesmå lekkasjer kan være sprukkent topplokk.
 En annen ting er at motoren ville komprimere vann etterhvert.
Feil. Slipper den vann til eksos ( vanndamp ) havner det ikke i sylindrene.  
Det merker du på at du ikke greier å tørne den på starteren når den er kald.
da har nok motoren værre symptomer..
.  Ville ventet med å bytte denne til symtomer meldte seg.
Ville funnet årsaken jeg, det er åpenbart at noe ikke er som det skal

 

En årsak til røyken kan være at motoren tar litt falsk luft med drivstofftilførselen.  Ville da helst fuske ved kalsdstart, men også ryke hvitt.


Jaha, fortell fortell. Det har jeg aldri sett.  

 

Uansett det er ikke trivelig å legge utpå når en er usikker på tilstanden til maskinen.


Dessuten ender det sikkert med fullt havari midt i fellesferien :boxing::lol:

Kortfattet resyme: Find årsaken, deretter utbedre. Du kan fikse dette selv. Kjøp en lærebok om dieselmotor, lær hovedprinsippene. Sats på uoriginale deler av bra kvalitet fra en ikke båtforhandler...

 

Guud løkk !!

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

GeirKS :

 

Hvit røyk kan også skyldes uforbrent diesel, noe min motor gir fra seg i rikelige mengder ved oppstart i kaldt vær.

--------------------------------------------------------------------------------

Min påstand: FEIL !!

--------------------------------------------------------------------------------

 

Din påstand: FEIL!!! (Legg merke til at jeg har ett utropstegn mer enn deg)

 

Dette er ikke noe jeg har funnet på, sjekk med litteraturen så vil du se at hvit røyk kan skyldes uforbrent diesel p.g.a. lav sylindertemperatur; feil innsprøytningstidspunkt, dårlig kompresjon, lav tomgang...

 

GeirKS :

(forutsetter ferskvannskjøling) vis toppakningen er gåen, vil du enten miste kjølevæske til forbrenningen eller oljen, eller du vil få eksos og/eller olje i kjølevannet. Eksos i kjølevannet kan måles med spesialinstrument.

 

Det aller første du kan gjøre, som er nesten gratis, er å ettertrekke toppen til riktig moment. Hvis du er typen med flaks, så vil det hjelpe.

--------------------------------------------------------------------------------

Bortkastet arbeid, hjelper maks i 14 dager.  

--------------------------------------------------------------------------------

 

Greit nok, men hvis det gir seg, så er det vel ikke dieselpumpa?!? Poenget var å finne feilen, ikke å reparere motoren.

 

Kanskje kan du også se at det bobler rundt en eller flere av topplokksboltene,

--------------------------------------------------------------------------------

Nei. Fordi det er åpent mellom vann og eksos, ikke mellom olje og trykk.

--------------------------------------------------------------------------------

noe som er en indikasjon på at det er toppakningen og ikke pumpa.

--------------------------------------------------------------------------------

Et resonnement jeg gjerne vil høre mer om    

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ja, hvis det bobler rundt en av topplokksboltene, så er det neppe dieselpumpa som er skyld i det, og toppakningen må byttes.

 

Påstår du forresten at gåen toppakning ikke kan medføre at kjølevæske går over i forbrenningen, eller tolker jeg innlegget ditt feil?

 

Suzuki:

<<Feil. Slipper den vann til eksos ( vanndamp ) havner det ikke i sylindrene. >>

 

Ærbødigst,

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Enig med Gunga Din, denne tiraden begynner å bli festlig. Suzuki kommer ganske bra ut av den, med ett unntak: Hvit røyk kan være uforbrent diesel. Altså diesel som blir blåst gjennom systemet uten å tenne. På større diesler ser man dette rett etter oppstart kald motor. Røken skal imidlertid gi seg rett etter oppstart. Derfor er generell anvisning fra Caterpillar, en ikke ubetydelig produsent av diesler: Sort røyk er dårlig forbrent diesel (eks. varm motor med dieseloverskudd). Hvit røyk er uforbrent diesel. Blå røyk er olje i eksosen. Nå er dette vel o gmerke eksempler på hva røyken kan fortelle om motorer som ikke balanserer på grensen av havari. Hvit røyk er også kaldt vær og/eller kombinert med fuktighet i luften. Motoren til Hulda røyk hvitt så det holdt da det var 10 kalde. Det er skrevet en del om dette på tidligere tråder.

Link to post
Share on other sites

Akk ja, håper Fluor er blitt litt klokere :confused: Ellers ble det vel litt fredagskveld på slutten :confused::lol:

 

Likevel, det skal ikke stikkes under en stol at noen har erfart både det ene og det andre, samt at noe er plukket opp fra litteraturen :confused:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

skal vi se; endel ting å ta tak i her. Siteringa til GeirKS er vel mest beregnet på meg, så da får jeg forsvare meg sågodt jeg kan.

 

En ting til å begynne med; mine påstander er underbygget av omlag 15 år med mekking, vedlikehold, kjøring og bruk av skurtreskere, lastebiler, traktorer og annet landbruksutstyr med dieselmotorer, samt med diselbiler. En Perkins motor regner som noe av det mest stabile som finnes mht. slitestyrke og er velkjent fra andre bruksområde enn båter...

 

Mitt motiv for å skrive det jeg skrev, var ingen måte å belære, men å påpeke flere faktiske feil som ble nevn tidligere i tråden, samt spare en "båtvenn" for masse unødvendige kostnader. At noen råder en stakkar med noe motortrøbbel til å sjekke diselspumpa før alt annet er etter min mening tvilsomt, sålenge symptomene er topplokk / toppakningstrøbbel. Jeg sier ikke at DET ER toppakningstrøbbel, men beskrevne symptomer kan mer enn tyde på det...

 

Mitt innlegg ble basert på flere beskrivelser av aktuelle problemstillinger, masse hvit røyk, tap av kjølevann og gammal motor. Dette lød i mine ører helt klart som toppakningstrøbbel, noe det fortsatt gjør..

 

Igjen min påstand: å ettertrekke en topp med defekt toppakning vil aldri i hverden virke. En gressklippermotor, en  2 takter og kanskje en bilmotor, men en dieselmotor med omlag 16 kg kompressjonstrykk vil ALDRI I VERDEN bli tett av å "ettertrekke" toppen.

Er lekkasjen så stor at det "bobler mellom toppboltene, vil motoren IKKE kunne startes. Som vi sikkert husker, tenner en diesel ved hjelp av trykk og temperatur. 0 trykk = 0 tenning.

Dessuten; hvordan i hule skal du kunne se etter disse boblene ? I så fall må toppdekslene, som sitter over ventilrampa fjernes. Og har du noen gang forsøkt å starte en diesel med manglende toppdeksel ? Ikke ? Min far klarte engang å starte en HELT NY volvo buss med den ene toppen fjerne ( dissse rekke-6 erne hadde 2 topper ). Den ene toppen var av og en fastnøkkel falt ned og kortsluttet starteren. Gikk til den var oljetom, deretter: PANG !

 

Den siste med vann til forbrenning er helt grei. Anstein påsto at det kom så mye vann over at sylindrene "satte" seg. Det KAN skje, men skjer somregel ikke. Dette fordi det forutsetter at lekkasjen er mellom sylinder og vann, og at den er STOR. Da vil du som regel merke det på andre ting også ( treigstartet, dårlig effekt osv. osv. )

 

Igjen - håper ingen blir støtt, men her er det mange meninger, og flere av disse er direkte feil..

 

Suzuki - gamle motorer har sin sjarm....

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...