-Luna- Svart 16.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2004 Har vært i båten i dag og prøvd diverse saker. Jeg prøvde å vri på dieselpumpen, men ikke noe store utslag på den hvite røyken. I manualen står det at den skal være på merket, men små justeringer kan utføres med vridning. Jeg lot den stå på merket og tok en prøvetur. Motoren går helt fint, men maks turtall er vesentlig redusert. Jeg oppnår bare nå ca 1700 omregninger. Før pumpen ble levert inn fikk jeg ca 2300-2400omr. Kan denne vridningen utgjøre så mye? Ellers virker den litt mer tungstartet enn tidligere. En annen ting er at tomgangen er stillt alt for lav. Motoren kubber faktisk når gassen er helt av. Jeg ser det er to stilleskruer på pumpen. En for min og en for maks. Er det så enkelt å bare stille på disse?? Eller er det noe verkstedet har stillt feil inni pumpen?? Jeg kommer til å ringe dem på mandag, men det er så mange flinke motorkyndige her på siden! Verkstedet ringte meg faktisk når de holdt på med pumpen. De spurte om hvilket turtall jeg hadde på motoren siden det var noen skalaer de ikke fikk til å stemme helt. Kan de hende at de har bommet Frister meg veldig lite å montere ut pumpen igjen...... Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 20.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Mange begynner vel å bli lei denne linken her og alt maset mitt? Men nå står jeg faktisk helt bom fast! Symtomene er: -Hvit røyk fra motor og litt uforbrendt diesel i kjølevannet. -Tomgang for lavt og maks turtall for lavt. Stille skruene for dette er skrudd i maks posisjon uten at det ble noen forbedring. Følgende er testet: -Pumpen er viridd til begge sider ca 4 mm fra merket. -Diesel pumpen er luftet. -Dyserørene er løsnet under gange og luftet. Samt retur slanger. -Stilleskruer for gass på pumpen er stillt. -Motor er kjørt varm med en liten tur på ca 50 minutter. Så til det store spørsmålet, er pumpen stillt helt feil fra verkstedet? Eller er det min egen udugelighet? En annen ting jeg lurer litt på. Når man løsner på et dyserør og motoren går på tre sylyndre, ville motoren ha oset noe mer enn vanlig? Antar den går litt dårligere (merket det når jeg luftet dyserørene). Kan man slik kontrollere om det er en av sylynderene som forårsaker denne osen? Tror nok jeg må ha eksperthjelp! Men det er sikkert ikke lett på denne tiden av året. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Tror du heller får stille spørsmål om verkstedes dugelighet i steden for din egen udugelighet. Når en pumpe kommer fra verkstedet skal den være testkjørt og den skal virke. Fulgte det noen testdokumentasjon med fra verkstedet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank v. Svart 21.Juli.2004 Del på Facebook Svart 21.Juli.2004 Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en kompresjonstest,ville tippa på at det kanskje kunne vært en ventil som ikke lukker helt, Er bare litt synsing fra min side. Lykke til.. mvh Frank v. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 29.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Problemet er løst! Som siste utvei vridde jeg tannhjulet i registeret til pumpen en tann i pumperetning. Når jeg skulle starte motoren etter dette startet den momentant med en gang uten noen gløding. Dette var andre saker! Første gang monterte jeg nøyaktig slik jeg tok den ut, men dette kan ha vært feil helt fra starten av ikke vet jeg? Den har alltid røkt litt helt fra jeg kjøpte den. Motoren går nå som en klokke og nesten ingen røyk av noe slag å se. Det som bekymrer meg er at når pumpen kilte seg og faktisk knakk splinten som holdt akslingen til pumpen, kan noe annent ha forskøvet seg/knekt. Da tenker jeg på splint el. på noen av de andre tannhjulene i registeret. Allikevel fungerer nå alt som det skal og jeg har ingen planer om å skru noe mere! Håper på fint vær fremover de 14 dagene som gjenstår av ferien Takker for all hjelp fra dette gode forumet! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Tror ikke noe annet har røket. Vanlig er at tann-/remhjulene sitter med kile. Tut og kjør--- nyt det som er igjen av sommeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fisk og fanteri Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Nok en flott lærerik tråd med masse underholdning på kjøpet! Endelig fått mot til meg for å starte feilsøk på min Ford sabb 2712e som røyker som en bingo! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.