Jump to content

Motoren røyker hvit røyk...


-Luna-

Recommended Posts

Har vært i båten i dag og prøvd diverse saker. Jeg prøvde å vri på dieselpumpen, men ikke noe store utslag på den hvite røyken. I manualen står det at den skal være på merket, men små justeringer kan utføres med vridning. Jeg lot den stå på merket og tok en prøvetur. Motoren går helt fint, men maks turtall er vesentlig redusert. Jeg oppnår bare nå ca 1700 omregninger. Før pumpen ble levert inn fikk jeg ca 2300-2400omr. Kan denne vridningen utgjøre så mye? Ellers virker den litt mer tungstartet enn tidligere.

 

En annen ting er at tomgangen er stillt alt for lav. Motoren kubber faktisk når gassen er helt av. Jeg ser det er to stilleskruer på pumpen. En for min og en for maks. Er det så enkelt å bare stille på disse?? Eller er det noe verkstedet har stillt feil inni pumpen?? Jeg kommer til å ringe dem på mandag, men det er så mange flinke motorkyndige her på siden! Verkstedet ringte meg faktisk når de holdt på med pumpen. De spurte om hvilket turtall jeg hadde på motoren siden det var noen skalaer de ikke fikk til å stemme helt. Kan de hende at de har bommet  :lol:

 

Frister meg veldig lite å montere ut pumpen igjen......

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Mange begynner vel å bli lei denne linken her og alt maset mitt? Men nå står jeg faktisk helt bom fast! :headbang:

 

Symtomene er:

-Hvit røyk fra motor og litt uforbrendt diesel i kjølevannet.

-Tomgang for lavt og maks turtall for lavt. Stille skruene for dette er skrudd i maks posisjon uten at det ble noen forbedring.

 

Følgende er testet:

-Pumpen er viridd til begge sider ca 4 mm fra merket.

-Diesel pumpen er luftet.

-Dyserørene er løsnet under gange og luftet. Samt retur slanger.

-Stilleskruer for gass på pumpen er stillt.

-Motor er kjørt varm med en liten tur på ca 50 minutter.

 

Så til det store spørsmålet, er pumpen stillt helt feil fra verkstedet? Eller er det min egen udugelighet?

 

En annen ting jeg lurer litt på. Når man løsner på et dyserør og motoren går på tre sylyndre, ville motoren ha oset noe mer enn vanlig? Antar den går litt dårligere (merket det når jeg luftet dyserørene). Kan man slik kontrollere om det er en av sylynderene som forårsaker denne osen?

 

Tror nok jeg må ha eksperthjelp! Men det er sikkert ikke lett på denne tiden av året. :nonod:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Problemet er løst!  :cool:

 

Som siste utvei vridde jeg tannhjulet i registeret til pumpen en tann i pumperetning. Når jeg skulle starte motoren etter dette startet den momentant med en gang uten noen gløding. Dette var andre saker! Første gang monterte jeg nøyaktig slik jeg tok den ut, men dette kan ha vært feil helt fra starten av ikke vet jeg? Den har alltid røkt litt helt fra jeg kjøpte den. Motoren går nå som en klokke og nesten ingen røyk av noe slag å se.

 

Det som bekymrer meg er at når pumpen kilte seg og faktisk knakk splinten som holdt akslingen til pumpen, kan noe annent ha forskøvet seg/knekt. Da tenker jeg på splint el. på noen av de andre tannhjulene i registeret.

 

Allikevel fungerer nå alt som det skal og jeg har ingen planer om å skru noe mere! Håper på fint vær fremover de 14 dagene som gjenstår av ferien  :yesnod: Takker for all hjelp fra dette gode forumet!  

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...