Jump to content

Motoren røyker hvit røyk...


-Luna-

Recommended Posts

Suzuki, mitt innlegg var ikke ment som kritikk mot dine eller andres kunnskaper. Hvis du eller andre oppfatter det slik, legger jeg meg omgående flat.... Dog skal man heller ikke se bort fra at andres kunnskaper nødvendigvis ikke kun kommer fra å lese brosjyrer. Hulda var "claims supervisor, Caterpillar Inc.," med reising på fiske- og andre fartøyer fra sørlandet til Gamvik.

 

Og fra tid til annen kan et problem gi mer enn ett svar. Selv om bare et av svarene til syvende og sist er korrekt. Å gi konkrete råd til noen som ikke nødvendigvis har innsikt i problematikken på detaljnivå på nettet uten fysisk å kunne håndtere greia det gjelder er naturligvis en utfordring for dem som skriver tilbake på slike henvendelser. Derfor blir skråsikre svar fra innspillere nødvedigvis ikke alltid noe som kan brukes som rep.manual. Det må også de som spør være klar over.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår det sånn at han ikke har skrudd mye motor .Og da er vel ikke en jobb som og bytte pakningen en jobb en bare hopper ut i .Har du ikke skrudd endel motor og mekka div så hadde ikke jeg anbefalt noen og hoppe rett i en sånn jobb ,det kan fort bli mye depping og ekstrautgifter .Men er jo av feila sine man lærer . Har litt hvit røyk jeg og på min motor , men det er bare på kald motor og når været er litt dårlig . Er vel noen på brygga som kan hjelpe deg litt , så slipper du kansje og gjøre masse ekstra arbeid .Av alle forslaga som har kommet her så må det være det beste ,spør noen på brygga om hjelp ,det ville jeg gjort .Lykke til og håper du fixer det .

 

Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Suzuki, mitt innlegg var ikke ment som kritikk mot dine eller andres kunnskaper.


OVERHODET ikke oppfattet slik.
Hvis du eller andre oppfatter det slik, legger jeg meg omgående flat....
ingen feil begått, ingen sure miner, beklagelse ikke nødvendig.. :yesnod:
Dog skal man heller ikke se bort fra at andres kunnskaper nødvendigvis ikke kun kommer fra å lese brosjyrer.
Ikke antydet fra min side. Problemet i internett-tiden er ikke opplysninger, men en metode å sortere opplysningene på, fra troverdig i ene enden til vas og tullball i andre enden.
Hulda var "claims supervisor, Caterpillar Inc.," med reising på fiske- og andre fartøyer fra sørlandet til Gamvik.
Spennende. Har dette sammenheng med en viss V8 båtmor i tidligere omtalt stålseilebåt ?

 

Og fra tid til annen kan et problem gi mer enn ett svar.


Bifalles.
Selv om bare et av svarene til syvende og sist er korrekt. Å gi konkrete råd til noen som ikke nødvendigvis har innsikt i problematikken på detaljnivå på nettet uten fysisk å kunne håndtere greia det gjelder er naturligvis en utfordring for dem som skriver tilbake på slike henvendelser. Derfor blir skråsikre svar fra innspillere nødvedigvis ikke alltid noe som kan brukes som rep.manual. Det må også de som spør være klar over.
Enig igjen.

Ellers kan gjerne bilder av landets eneste ( ? ) seilbåtmotorrom med V8 motor gjerne legges ut her, til iallefall min forlystelse. Det er det råeste jeg har hørt om tror jeg...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ellers kan gjerne bilder av landets eneste ( ? ) seilbåtmotorrom med V8 motor gjerne legges ut her, til iallefall min forlystelse. Det er det råeste jeg har hørt om tror jeg...

Suzuki

Tja, men det er jo bare en motor som ligger nedi hølet sitt og starter hver gang jeg ber om det. Nå skal det ganske omfattende omlegginger nedi der slik at motoren tar mindre plass og slik at deler av kvisten rundt kommer lavere ned. Desuten, det blir ikke tatt ut mer enn ca. 80 hk til vanlig. Det er greit å ha litt og gå på.

Link to post
Share on other sites

Bilde av røyken fra motoren min:

 

Bilde

 

Og.....ja jeg skal gjøre noe med den fæle fargen på båten!

 

Her er bilde av motoren:

 

Bilde

 

Bilde av prøve fra kjølevesken:

 

Bilde

 

Kjølevesken ser for meg helt fin ut. Ikke noe spor av olje eller lignende med det blotte øye.....Motoren var i dag litt tung å starte. Dysene er nettopp byttet og det kan hende det er luft i systemet enda.....eller ikke? Det var ikke slik før jeg hadde dysene inne til overhaling.

 

På bildet med røyken ser man litt olje på vannet. Tror nok dette kommer av at motoren gikk på starteren før den startet. Har aldrig sett olje i kjølevannet før. Litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å finne årsaken, eller om jeg skal få noen til å se på den. Håper egentlig at det kan være så enkelt som at det er noe med kjølingen av eksosen eller noe!  

 

Noen som kjenner igjen denne kjøleren?? Dette er min første båt, så jeg har ingen peiling  :lol:

 

Takker for alle som kommer med gode tips!!! :lol:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

hmm - nå er jeg på tynn is, men ser den røyken mer grå enn hvit ut ?

veklsere kan jeg ikke hjelpe deg med, min erfaring med Perkins har foregått på landjorda. Åssen lukter olje og vann på motoren. Har avslørt toppaking før, på lukta fra smøreolja. Søtladen litt råtten lukt, KAN tyde på vann i olja. Kom forresten på at NAF kan måle HC i vannet. Ta ut en vannprøve på en kvart liter eller deromkring, og stikk innom å få tatt en prøve. Kan iallefall være verdt et forsøk....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er slett ingen ekspert, men i min verkstedhåndbok står det fire mulige årsaker til hvit røyk.

 

1. Injection timing is too fast.

2. Water is mixed in fuel.

3. Shortage of lube oil in the engine.

4. Engine is over-cooled.

 

Så hvis motoren er veldiog kald eller aldri når normal driftstemperatur, vil eksosrøyken bli hvitaktig selv om det ikke er feil forøvrig.

 

Kan alternativ 4 stemme for Fluor sin del?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

For kald.....Hmm, har alle slik røyk i det de starter opp motoren sin? Temperatur pleier å stabilisere seg på 70 grader når den er varm.

 

Det avtar en del når den er varm selvfølgelig. Får vel ta meg en prøvetur å kjøre den helt varm og se hva som skjer. Har ikke hatt den på tur etter at dysene ble byttet. De har vel ikke noe behov for noe innkjøring eller lignende.

 

Bare litt bekymret siden det mest sannsynelig er noe som det ikke bør være. Kjørta da hele sommeren med litt røyk. Tør nesten å si at det ble mer etter at dysene ble stillt, eller så husker jeg bare feil.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

om du stikker fingeren i det oljesølet og lukter på det, ( evt, hent opp en bøtte-prøve ) og lukter på det bør du kunne lukte eller smake ( ja faktisk smake. Stapp fingeren neddi og ta en smaksprøve, virker ekkelt men er veldig effektivt. Ha med skyllevann til munnen ), om det er motorolje eller dieselsøl.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Den røyken der vil jeg rent intuitivt si ikke er uforbrent diesel i f.b. med oppstart. Det ryker like mye som en anleggsmaskin med 14 liter motorvolum. Dessuten er den veldig grå. Min "store" motor ryker overhode ikke ved oppstart.

 

Hvis det der skjer under oppstart, slik jeg forstår, er det ikke et kjøleproblem. Da er motoren kald uansett.

 

For kort og voldsom innsprøyting, går tilbake på uforbrent diesel.

 

Personlig vil jeg tro at du har vann i forbrenningen. Det behøver ikke å være ferskvannsiden, det kan være sjøvannsiden som lekker inn i innsuget. For å sjekke at det ikke er ferksvannet: Fyll opp ferskvannstanken helt. Start motoren og se om du har vedvarende bobler som kommer opp. Da har du et problem. Hvis det forsvinner kjølevann, er det trolig at vannet går inn i forbrenningen. Husk at på enkelte steder i innsuget er trykket lavere enn atmosfæretrykket. Hvis det verken bobler eller blir borte ferskvann (etter at påfyllingslokket holder korrekt trykk), er sannsynligheten stor for at det er sjøvannsiden som lekker et eller annet sted. Varmevekslere er alltid et bra sted å starte. Å arrangere en liten trykktest der før du begynner med topplokket ville kanskje ikke være dumt. Veksleren(e) må i alle tilfeller tas av før du kan plukke av toppen.

 

Har du mye vann i motoroljen, vil denne bli grå.  

 

Fargen på båten? Hulda er ikke vakker hun heller, sånt tåler vi veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Fargen på motor oljen er ivertfall ikke grå. Den var sort sist jeg peilet.

 

Hvis jeg har en kjølevannslekkasje vil da trykket i kjølevannskretsen stige? Har hatt litt vann som kommer ut med radiator lokket. Skal ta å bytte lokket for å forskre meg om at det bare ikke er et dårlig lokk.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Oppdatert info:

 

Startet i dag motoren og samme røyken kom. Jeg teitet over skruene som holder dysene for å forsikre om at alt er tett (nye pakninger). Da tok jeg en telefon til de som hadde overhalt dysene for å forsikre meg om at trykk var riktig stillt inn. De bekreftet at trykket var stillt til 150 bar. Jeg forklarte symtomene og han annbefalte å kjøre motoren litt for å få kjørt ut eventuell olje o.l. som kunne ligge igjen i systemet (glemte å spørre hva de egentlig bruker her).

 

Jeg kastet loss og tok meg en prøvetur. Alt virket normalt, utenom at jeg hadde litt lavere max turtall enn normalt (tenkte det var alle blåsjellene som henger under). Etter å ha kjørt i 45 minutter på forskjellige turtall så alt normalt ut. Temperaturen lå fint på 70 grader og det kunne se ut til at røyken hadde gitt seg litt (vanskelig å si eksakt da det blåste litt).

 

Jeg la til og lot motoren gå på tomgang. Fortøyde og la merke til at den ikke røkte mer. Hmm, tok et bilde......Før jeg skulle stanse motoren bestemte jeg meg for at jeg bare skulle ruse den litt. I det jeg skulle dette fikk jeg ikke noe mere turtall....den bare kvelte seg før den kubbet  :yesnod::flag: :flag:.

 

Hva skjedde der? Fikk den ikke diesel? Fikk den for mye diesel?

 

Jeg har kjøpt nytt radiator lokk og dette holder fint tett. Lekker ikke noe mere kjølevann lengre. Det gjenstår å se om jeg slipper å etterfylle i løpet av sesongen, men tror dette er ok nå.

 

Etter å ha kikket på motoren la jeg merke til at det hadde dryppet diesel ned i kjølen. Det ser ut til å ha kommet fra diesel innsprøytningen til den ene dysen, men jeg er ikke helt sikker. Jeg tørket rent alt, og prøvde å starte. Ingen liv. Så ikke noe til denne lekkasjen mens motoren gikk på starteren heller. Det var ikke antydning til start eller noen ting.......Jeg løsnet på ene diesel slangen og pumpen pumpet diesel på starteren.

 

Nå ble jeg forvirret! Noen som har noen gode råd??

 

Etter turen var det heller ikke noen olje eller diesel i kjølevannet som bildet viser:

 

Bilde

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Hvis du lurer på om toppakningen din er gåen, hvorfor ikke bare ta en kompresjonstest? Du får antagelig låne en tester på et verksted, den brukes neppe hver dag. Det kan fortelle deg om motoren er tett. Er den det er det jo greit.  Er den ikke tett, kan det lekke ned til bunnpanna, eller gjennom toppakningen til ojekretsen, til vannkretsen, lekkasje mellom to sylindere eller til fri luft. Er tettinge i forbindelse med stemplene dårlig, det lekker til bunnpanna, kjenner du dette på hullet til peilepinnen.  Om det ikke gjør det er det veldig sannsynelig at toppkningen er gåen.  

 

Jeg gjorde jobben sist vinter på min ene Perkins 6.358. Symptomene da var rar lyd i eksos og luftfilter.  Motoren hadd en semidiesellyd ved siden av den vanlige lyden. Ferskvannssystemet for kjøling slapp vann ut gjennom varmevekslerlokket ved hard belastning.

 

Ved kompresjonstest ble det avdekket at sylinder 6, 5 og 2 var lavere enn de andre sylinderene, 6 og 5 var dårligst, her var det liten kompresjon. Etter 20 timers arbeide for en mekaniker og meg som hjelpemann var toppen av, og det kunne konstateres at det var lekkasje mellom sylinder 6 og 5, og det var en liten lekkasje ut til vannkretsen. Sylinder 2 så grei ut, men her kunne man ane en mulig lekkasje. Når først toppen var av ble den overhalt hos Sylinderservica as, og slitne ventilføringer ble erstattet med nye.  Ventiler ble slipt, og toppen ble planet. 15 timer senere, fortsatt to mann, var allt satt sammen igjen med ny toppakning.  Konklusjon: Feilen var funnet og reparert. Ingen feilsymptomer registrert siden.

 

Det skal sies at denne motoren er betydelig vanskeligere å demontere/remontere toppen på enn din motor.  For det første veier toppen +/- 100 kg, og motorene er liggende, slik at vi i prosessen var under motoren for å få løs toppen fra blokka.  Husker jeg ikke feil var toppen festet med 36 bolter.  Det er grunn til å tro at det er betydelig enklere å skifte på din motor.  Imidlertid, jeg vil ikke anbefale deg å gjøre en slik jobb alene, uten hjelp av en som kan det.  I alle fall må du skaffe deg inngående kjennskap til hva jobben går ut på, og hvilke forholdsregler du må ta underveis før du starter en slik jobb. En verkstedhåndbok er et must.

 

Var jeg deg, ville jeg sett an problemet  en periode for å finne ut om du i det hele tatt har noe problem.  Bare vent til det blir varmere i været, så er nok allt greit. Jeg kan nevne at jeg kjørt emin motor i 40 timer, dog med noe redusert turtall,  med feilsymptomene uten å gjøre noe, og Perkinsen tok ingen skade av det.

 

Lykke til, jeg tror motoren din er helt grei, inntil det motsatte er bevist.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Du sier bl.a:

Det kommer nok ikke til å hindre meg i å bruke båten, men ikke noe særlig morro å røklegge viken hvis det er vindstille.......Litt oppgitt over at jeg ikke får til dette her!!  

 

Her er det noen som bastant antyder DAMP,men damp kan ikke røklegge en havn!!! :nonod:

 

 

Lukter det av røken.?..Uforbrent diesel lukter noe j..lig, og lukten setter seg i klær og gir oljefarger i sjøen rundt båten. Damp kombinert med normal eksos lukter minimalt.....!

 

Skal vedde noen ankerdrammer på at det er dårlig forstøving på dieselen.

Eks. dårlig trykk fra dieselpumpen forutsatt at dysene er 100%,eller lekkasje på stigerør muttre etc.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har hatt lekkasje på stigerør. Tror muligens de må byttes siden det er vanskelig å få det tett her. Det er vel en grense hvor hardt man kan skru til og da!

 

Gruer meg litt til denne jobben da det er veldig vanselig å komme til!

 

Men antar at dette er vel neste ledd i prosessen for å finne løsningen på trøbbelet....

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Et tips kan være å "splitte" en fastnøkkel av den typen med stjerne (ring) i den ene enden og åpen i den andre, du "åpner" den med vinkelsliperen akkurat så mye at dieselrøret smetter inn,på den måten har du større mulighet for å "teite" til!

Dette tricset har jeg prøvd med hell selv! : :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Et tips kan være å "splitte" en fastnøkkel av den typen med stjerne (ring) i den ene enden og åpen i den andre, du "åpner" den med vinkelsliperen akkurat så mye at dieselrøret smetter inn,på den måten har du større mulighet for å "teite" til!

Dette tricset har jeg prøvd med hell selv! : :rolleyes:

Overnevnte funker i nøden, men en ferdigkjøpt dyserørsnøkkel er langt mer solid. Disse leveres både i metrisk og tommedim. fra de fleste store leverandører av kvalitetsverktøy så som bla. Hazet og Belzer. Det lønner seg alltid å bruke godt verktøy.

Link to post
Share on other sites

- 1

Oppdatert info:

 

Startet i dag motoren og samme røyken kom. Jeg teitet over skruene som holder dysene for å forsikre om at alt er tett (nye pakninger).

 

..........Jeg la til og lot motoren gå på tomgang. Fortøyde og la merke til at den ikke røkte mer. Hmm, tok et bilde......Før jeg skulle stanse motoren bestemte jeg meg for at jeg bare skulle ruse den litt. I det jeg skulle dette fikk jeg ikke noe mere turtall....den bare kvelte seg før den kubbet  :smash: :smash: :wink:.

 

Hva skjedde der? Fikk den ikke diesel? Fikk den for mye diesel?

 

..........Etter å ha kikket på motoren la jeg merke til at det hadde dryppet diesel ned i kjølen. Det ser ut til å ha kommet fra diesel innsprøytningen til den ene dysen, men jeg er ikke helt sikker. ....

Ut i fra det du forteller her har du muligens et luft-i-diesel-problem? Får du først luft i høytrykkspumpa, har du en skikkelig luftejobb! Av med alle stigerør til hver sylinder og pumpe til det kommer blærefri diesel......  :wink:

 

Du fortelle også at du har lekkasje på stigerør, og at du teiter og teiter og teiter.....! det er IKKE bra. nå vet jeg ikke hvordan kobling du har fra rør til injektoren (heter det det?) - men på min Yanmar er det en KON-KOBLING. Altså metall mot metall-tetning.

Hadde samme problemet som du, en gang. Liten lekkasje fra denne koblingen. Det eneste som hjalp var å ta av denne koblingen, passe på at du får den 90o på gjengen og skru til igjen. Mens du skrur - før det begynner å dra til ordentlig - juster stigerørets vinkel for hånd til 90o.

 

Bare et spørsmål til slutt: Hvor går diesel-returen hen, på din motor? Går den direkte tilbake til tanken, eller går den innom motorens dieselfilter?

 

 

- 2

Ja, jeg har hatt lekkasje på stigerør. Tror muligens de må byttes siden det er vanskelig å få det tett her. Det er vel en grense hvor hardt man kan skru til og da! .....

Det er vanskelig, ja! Var også i tvil hele tiden. Prøvde litt til, og litt til, og litt til...... Ja, riktig, helt til jeg dro av bolten i banyo-koblingen!  :rolleyes: Etter det så blir det "på gefühlen" som det heter så treffende, på utenlandsk. Men, det er like ille å teite FOR mye enn FOR lite!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja var i båten i dag, og ingen start. Den slår litt hvis jeg kjører gløderen godt, men den får nok ikke diesel.

 

Tydelig at noe har gått tomt eller noe. Tok av dyserørene og ingen diesel kom der når starteren gikk. Jeg har en manuell pumpe som jeg bruker for å lufte med. Pumper og løsner lufteskrue på diesel-pumpen og der er ingen luft. Gjør det samme med returen på toppen av dysen og ingen luft der heller. Batteriet ble flatt og jeg måtte ta en pause (lader står på).

 

Hvis jeg løsner returen på toppen av dysen  kommer det støtvis diesel når jeg kjører starteren, så antar at pumpen er ok. Men ikke på trykkrørene til dysene. Begynner å miste motet, men får vel bare bite tennene sammen  :rolleyes:

 

Det er veldig trangt å komme til denne pumpen, så ikke så lett å se hva som skjer her. Jeg har en manual, men min diesel pumpe avviker litt i forhold til den som er i manualen. Jeg har funnet en lufteskrue, men antar at det er en til. Har sett en til som jeg antar er lufting og..... Det er vel ingen utvendige skruer som stiller på noe vil jeg anta?? Det er noen men de er plombert og de lar jeg være å røre! I følge den pumpen i manualen min skal den ha to lufteskruer. Jeg vil anta at luft er problemet mitt for øyeblikket......

 

Burde jeg bare kjøre motoren på starteren med dyserørene av til det kommer diesel? Har vel kjørt på starter i tilsammen muligens 1-3 minutter. Slik jeg fårstår det har pumpen diesel, men pumper det ikke ut til dysene. Diesel er det nok av hvis jeg løsner en annen plass og pumper med den manuelle pumpen, så tette filter o.l. kan jeg utelate.

 

Får det vel til hvis jeg suller på.....

 

Gode tips taes imot med åpne armer   :smash:

 

Jeg har retur på toppen av dysen som går igjennom filteret. Tatt et bilde av en dyse :

Bilde

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg løsner returen på toppen av dysen  kommer det støtvis diesel når jeg kjører starteren, så antar at pumpen er ok. Men ikke på trykkrørene til dysene. Begynner å miste motet, men får vel bare bite tennene sammen  :rolleyes:

 

Det er veldig trangt å komme til denne pumpen, så ikke så lett å se hva som skjer her. Jeg har en manual, men min diesel pumpe avviker litt i forhold til den som er i manualen. Jeg har funnet en lufteskrue, men antar at det er en til. Har sett en til som jeg antar er lufting og..... Det er vel ingen utvendige skruer som stiller på noe vil jeg anta?? Det er noen men de er plombert og de lar jeg være å røre! I følge den pumpen i manualen min skal den ha to lufteskruer. Jeg vil anta at luft er problemet mitt for øyeblikket......

Nei, motet må du ikke miste.  Det er aldri så galt at det ikke kan bli værre......

 

Har du diesel nok på tanken?

 

Men fra spøk til alvor.  Slik jeg ser det, må du følge dieselen fra tanken til fødepumpen, den du kan pumpe manuellt på,  og sjekke for eventuelle lekkasjer som kan gi luft i systemet. Så sjekker du videre og helt frem til dieselpumpen (trykkpumpen).  Jeg antar du vil finne en eller to lufteskruer i forbindelse med dieselfilter(ene).  Her løsner du lufteskruene og pumper med håndpumpen intil det kommer helt ren diesel ut av lufteskruen.  Ha verktøyet til å skru til lufteskruen klart, og skru igjen mens du pumper.  Du vil sansyneligvis finne en lufteskrue på trykkpumpen også.  Her gjør du det samme.  Om du ikke finner noen lufteskrue, løsne på dieselrøret inn til pumpen,og bruk det som lufteskrue. Har du ren diesel helt frem til trykkpumpen vil den bringes til live ganske raskt om du turner motoren. Om den ikke starter, løsne på dieselrøret fra utgangen av trykkpumpa.  Kommer det diesel her når du kjører motoren, gå til neste sted det er mulig å løsne dieseltilførselen, og gjenta.  Når du er fremme ved dysene, og det kommer diesel her er motoren bare nødt til å starte hvis ikke dysene er tette, og det er de neppe. Gløding eller kaldstartknapp må selvsagt aktiveres når du skal starte.

 

Når motoren starter kan den gå svært ujevnt, den kommer fortere i orden hvis du lufter litt ved dysene mens motoren går.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Detaljert og godt beskrivelse på lufting  fra "Pirus"!

 

Men begynner å lure litt når du sier at du har diesel,støtvis

fra returrørene,men IKKE fra dyserørene?

Er denne dieselen uten luftbobler (skum)?

Hvis den er ren har du neppe luft i systemet, og dieselen kommer

fra returrørene da "bakveien" fra filteret,forutsatt at returen

går til filteret?

Skal ikke male fanden på veggen,men kan det tenkes at du har hatt vann i

dieselen,slik at dieselpumpen kan være skadet? :confused:

Forutsatt at luftingen slik Pirus beskriver IKKE hjelper,ville

jeg fått kyndig hjelp ombord!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...