Jump to content

digitaldekoder

olebull

Recommended Posts

hallo.....

Om jeg kjøper meg en ekstra digitaldekoder kan jeg da ta med meg kortet hjemme fra og bruke det i den da?

kan man bare kjøpe dekoderen og ikke abonemang på kort...

På forhånd takk..........

På butikken vil de mest sannsynlig si at du ikke kan bytte kort mellom dekoderne. Det gjorde de også når jeg kjøpte min 3dje dekoder for kun en uke siden.

Men det du gjør er bare å ringe RiksTV og be dem "parre" kortene med dekoderne dine. Det er gjort på noen minutter. Hos meg fungerer nå alle kortene i alle dekoderne.

Hei

Det nye digitale bakkenettet DTT, bør være interessant for båteierne. Du kan kjøpe et abbonement via brunevareforhandlerne hos RiksTV. Du får da en digitaldekoder og kort - avhengig av hvor mange kanaler/kanalpakker du velger. Dekoderen/kortet kan du ta med deg i båten og bruke der (forutsatt at du er innenfor rekkevidden til senderne). Det som er det fine med dette, er at refleksjoner fra sjø og fjell virker forsterkende på signalet - i motsetning til de gamle analoge amplitudemodulerte billedsignalene som man vet blir forstyrret av refleksjoner.

I båten trenger du da en flatskjerm og en liten UHF antenne. Så er det bare å se ivei mens båten kjører.... :sailing:

Lykke til! :flag:

Hilsen Kaptein Sabelmann

Hvis du har Viasat abonnement kan du tegne tvillingabonnement på dette. Du får da et kort ekstra for 30,- kr mnd (tror jeg).

Enesete ulempen er at det må være en tuner som er godkjent av Viasat. Står bra beskrevet på www.viasat.no

Mvh Eirik

Jeg bestillte i dag en Grundig dekoder for bakkenettet, den koster kr 1500.- uten noen binding da får man nrk,1.2.3 og tv 2 og tv 2 zebra som pr i dag er gratiskanaler.

Jeg kjører parabol hjemme, men ønsker jo bra bilde i båten og har kommet frem til at dette blir den beste løsningen for meg.

Grunnen til at jeg valgte Grundig dekoderen er at den kan kjøres på 12v (sikkert og noen andre) da de kommer levert med omformer fra 220v til 12 i pakken.

Ja, det er riktig at det er en dekoder til som kan gå direkte på 12volt, - Sagem dekoderen. Men alle brukerrapporter sier at den er mye dårligere på svake signaler enn Grundig-boksen. Thomson og Triax-dekoderne går kun på 230volt og krever derfor en 12VDC/230VAC konverter for bruk i båt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.