Jump to content

Galileo endelig på vei..


Mix

Recommended Posts

  • 3 år senere...

Og fra før har vi GPS, GLONASS og Compass som alle fungerer.

 

..... helt til vi får en militær konflikt hvor USA og russerne skrur av systemet for å sikre sine egne interesser. Da er det greit at et europeisk sivilt system eid av flere stater fortsatt er operativt...

Vil nok regne med at svært mange flyselskaper, rederier osv vil være mer komfortable med ett sivilt system under politisk kontroll, enn fortsatt å legge sine liv i hendene på en fremmed militærmakt.

Men det er vel bare jeg som er paranoid igjen... :cool:

Link to post
Galileo vil tilby en åpen tjeneste for posisjonering med presisjon på 15 meter for alle. Denne delen av tjenesten vil være gratis for allmennheten. For de som ønsker økt presisjon, vil en kommersiell tjeneste tilby presisjon helt ned i 1 meter. For redningspersonell og militære vil egne og sikrere systemer kunne gi superpresis posisjon.

 

Hva f%&¤? Det har blitt skrevet at nøyaktigheten blir ned mot 1 meter på åpen. Og ned mot 10?cm for det lukkede systemet. Så nevnes det nå 15m... Det er jo ca like dårlig som GPS. Trodde Galileo skulle klare seg uten bakkestasjoner?

Hadde håpet det skulle bli en sikker navigasjonsmetode en kunne bruke i båten. Samt kunne begynne å bruke det aktivt i billige motorsport baneanalyser :headbang:

 

I løpet av 2020 skal prosjektet være ferdigstilt med 30 satellitter i bane rundt Jorda.

Akkurat tidsnok til at vedlikeholdet med å begynne å skyte opp erstatninger for de første som begynner å bli tomme for drivstoff det... :)

Eller har det kommet ny teknologi som øker livstiden over ca 10-15år?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Mener å huske...vi fikk WAAS for endel år siden, er ikke det europeiskt og sivilt ?

 

Nei, WAAS(Wide Area Augmentation System) er amerikanerenes SBAS, Satellite Based Augmentation System, som på norsk kan omsettes til et satellittbasert støttesystem for å bedre nøyaktighet, ytelse og dekning for NAVSTAR GPS ved at det sendes støtte- og korreksjonssignaler fra geostasjonære satellitter. I Europa kalles dette systemet EGNOS, i Canada CWASS, i India GAGAN(men her blir systemet ferdig utviklet egnet til selvstendig stedsbestemmelse), i Japan MSAS og i Russland SDCM.

 

Men, når det er sagt, skal de såkalte støttesystemene(SBAS), være kompatible, det vil si ha samme funksjonalitet, og i tillegg være interoperative, det vil si at en mottager som anvendes i et av systemene, også skal kunne brukes i de andre. Selv har jeg en kartplotter fra produsenten Lowrance hvor begrepet WAAS anvendes istedet for EGNOS, noe som kanskje ikke er så rart med tanke på at den er produsert i USA. Og den tar imot signaler fra EGNOS selv om altså begrepet WAAS brukes.

Link to post

En gang i fremtiden vil det kanskje komme billige GPS-mottakere som tar inn signaler både fra GPS, GLONASS, Galileio og flere.

Om GPS-mottakeren støtter flere navigasjonssystemer vil presisjonen øke pga. flere satellitter å orientere seg etter..

 

Det mest nøyaktige jeg har kommet over er denne som "kombinerer GPS og GLONASS med Marinestar-tjenesten fra Fugro" :

Olex GP9200 - 3D-GPS

Den er meget dyr (62 000 kr + mva) men lover posisjonsnøyaktighet på 10 cm horisontalt og 15 cm vertikalt.

 

Tipper prisene på slikt utstyr går ned ganske snart da GLONASS blir mere vanlig..

Ser blant annet at den nye iPhone 4s har støtte for både GPS og GLONASS , uten at jeg vet noe om presisjonen på denne telefonen..

Link to post

I tillegg til NAVSTAR GPS(oftest omtalt som bare GPS, amerikansk), GLONASS(russisk), Galielo(europeisk) og Compass(kinesisk), som alle fire skal være globale satellittnavigasjonssystemer, utvikler stadig India sitt GAGAN, som i utgangspunktet var tiltenkt som støttesystem(SBAS) for NAVSTAR GPS, ala europas EGNOS og USAs WAAS. Ved å tilføye 4 geosynkrone satellitter i tillegg til de 3 geostasjonære sateliittene fra først av, kan man ved hjelp av GAGAN finne observert plass uavhengig av NAVSTAR GPS. GAGAN er likevel ikke globalt, noe heller ikke Japan sitt QZSS kan skilte med å være. QZSS minner om det indiske, men har istedet 3 geosynkrone og 2 geostasjonære satellitter.

 

Det kommer ikke til å mangle på posisjoneringssystemer basert på satellitter; NAVSTAR GPS, GLONASS, Galileo, Compass, GAGAN og QZSS, i tillegg til støttesystemene(SBAS) EGNOS, WAAS, CWAAS, MSAS og SDCM, men utfordringene blir å lage mottagere som kan ta imot signaler fra flere av disse, eller alle, uten at frekvensene og modulasjonsformene til hvert enkelt system forstyrrer hverandre. Det er ITU som står for tildelingen av frekvenser.

Link to post

Det mest nøyaktige jeg har kommet over er denne som "kombinerer GPS og GLONASS med Marinestar-tjenesten fra Fugro" :

Olex GP9200 - 3D-GPS

Den er meget dyr (62 000 kr + mva) men lover posisjonsnøyaktighet på 10 cm horisontalt og 15 cm vertikalt.

 

Ja det må være bra nok for oss i båt :giggle::thumbsup:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Trodde Galileo skulle klare seg uten bakkestasjoner?

Det blir vanskelig. Uten bakkestasjoner vet du ingenting om propagasjonen.

 

Det mest nøyaktige jeg har kommet over er denne som "kombinerer GPS og GLONASS med Marinestar-tjenesten fra Fugro"

Olex GP9200 - 3D-GPS

Som egentlig er en mottaker fra Trimble.

I Trimbles tapning har den også muligheter for å følge med Galileo.

 

men har istedet 3 geosynkrone og 2 geostasjonære satellitter.

Som for alle praktiske formål er det samme.

 

uten at frekvensene og modulasjonsformene til hvert enkelt system forstyrrer hverandre.

GLONASS sliter litt der. Hver satelitt har sin egen frekvens.

Russerne jobber vistnok med saken.

Link to post

Det blir vanskelig. Uten bakkestasjoner vet du ingenting om propagasjonen.

 

Det meste av GPS lærdommen har gått i glemmeboka, men håper jeg ikke husker helt feil.

 

I starten var det vel ikke basestasjoner, mener de kom litt senere for å øke nøyaktigheten?

Logaritmen innebygd i mottakeren vet jo hvor satelittene står. Og klokken/tiden har den, så da kan propagasjonen lett regnes ut. (Propagasjon = tiden signalet bruker mellom satelitt og mottaker?)

Da får en en ring på jordoverflaten en må befinne seg langs. Ved å få inn 2 satelitter får en 2 steder en kan befinne seg på (der disse 2 ringene krysser hverandre.) Så en satelitt til for å finne "nøyaktig" sted. Men pga GPS sitt signal oppbyggning, og et par andre fysiske begrensninger, er ikke nøyaktigheten enda noe å rope hurra for (typisk 18m mener jeg det var?). Så en trenger basestasjonene for å øke nøyaktigheten.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Ved å også ta imot L2 frekvensen (den militære) så økes nøyaktigheten til meteren sånn ca. En kan ikke dekode L2 uten militær kode, men klarer å regne ut tiden den bruker, og sammenlikne den sivile L1. Siden forskjellige frekvenser forsinkes forskjellig i iomosfæren, så kan en beregne denne forsinkelsen, og dette gir økt nøyaktighet.

For å få 10-15cm må en i tillegg vite hva unøyaktigheten i GPS-klokkene er, og da må en ha bakkestasjon+ satelitt som sender deg denne... Og det vet Fugro og Veripos å ta seg betalt for. Men hvis en med fritidsbåt trenger slik nøyaktighet for ikke gå på grunn... så bør en kanskje pusse brillene.

 

TA

 

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to post
  • 2 uker senere...

...mh.

Nå har jeg verken militært eller politisk utdanning, men skulle man ikke tro at også alle andre ville redusere eller slå av satelitene i så fall?

 

:seeya:

Jørg

 

 

De andre systemene (GPS, GLONASS, COMPASS) er først og fremst utviklet som militære systemer. Tviler sterkt på at det amerikanske, russiske eller kinesiske militeret vil bygge ned sine egne sysnemer for å stole på ett europeisk kommersiellt system.....

 

 

Hva f%&¤? Det har blitt skrevet at nøyaktigheten blir ned mot 1 meter på åpen. Og ned mot 10?cm for det lukkede systemet. Så nevnes det nå 15m... Det er jo ca like dårlig som GPS. Trodde Galileo skulle klare seg uten bakkestasjoner?

Hadde håpet det skulle bli en sikker navigasjonsmetode en kunne bruke i båten. Samt kunne begynne å bruke det aktivt i billige motorsport baneanalyser :headbang:

 

Akkurat tidsnok til at vedlikeholdet med å begynne å skyte opp erstatninger for de første som begynner å bli tomme for drivstoff det... :)

Eller har det kommet ny teknologi som øker livstiden over ca 10-15år?

 

Har lest på Galileo sine nettsider og har ikke funnet noen referanser til kvaliteten til de forskjellige tjenestene, så jeg håper det er VG som er på bærtur (som vanlig) når de nevner 15 meters nøyaktighet på Galileo's gratistjeneste.

 

Galileo vil desuten ha andre fordeler kontra GPS. Pr. i dag er det relativt får satellitter som har mottakere for nødpeilesendere. Alle Galileo-satellittene vil ha slike mottakere, noe som vil gi bedre responstid når en nødpeilesender utløses.

 

Dessuten vil Galileo-satellittene gå i andre baner enn GPS-satellittene (Galileobanene ligger blant annet ca 3000km høyere enn GPS-banene).

GPS-satellittene går i baner som gir svært god dekning nær ekvator, men relativt dårlig dekning nær polene.

Dette fører til at jo lengre nord (eller sør) man kommer, jo lettere blir GPS-signalene blokkert av høye bygninger, fjell og lignende. Dessuten reduseres også nøyaktigheten. Her oppe på Svalbard f.eks. kan nøyaktigheten til GPS være så lav som 50 meter.

Galileo's baner er valgt for å gi mer jevn dekning over hele kloden.

Det betyr at vi nordboere vil få mindre problemer med at høye byggninger og våre fjell, fjorder og daler blokkerer signalene, og vi her helt oppi gokk vil få atskillig mer fornuftig nøyaktighet.

 

Alle satellitter trenger bakkestasjoner. Men jeg mistenker at du kanskje tenker på GPS-referansestasjonene som brukes for å forbedre GPS sin nøyaktighet? (DGPS)

Galileo trenger ikke slike stasjoner.

De stasjonene Galileo trenger er samme type stasjoner som en hvilken som helst satellitt. Nemlig kontrollstasjoner for å sende kontrollinstruksjoner til satellittene og for å laste ned statusinformasjon om satellitten.

 

Satelliter i slike relativt høye baner krever svært lite drivstoff for å holde seg på plass. Såfremst de ikke får feil eller andre problemer kan de godt holde seg i live i 15-20 år eller mer.

Siste generasjonen med GPS-satelliter er laget for å vare minst 12 år.

De eldre generasjonene har vart så mye som 17 år før de ble tatt ut av drift.

 

Klart, de første satellittene vil være veldig nært "oppbrukt" når siste er skutt opp og må erstattes, men dette er ett problem både russerne, kineserne og amerikanerne møtte/møter med sine systemer.

 

Det kan jo selvsagt argumenteres om Galileo vil være verdt de enrome investeringene, men at Galileo vil være en stor forbedring fra GPS er det lite tvil om.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Tenkte på DGPS ja, kommandostasjonene vil jo alle sateliter ha.

 

Fint om holdbarheten er lenger en de andre systemene. Siden det er et sivilt system vil jeg tro de prøver å dekke inn så mye kostnader som mulig i form av avgifter etc på mottakerne. Jo lenger fornyingsintervall, jo billigere produkter skulle en tro.

 

Får håpe det blir et bra, og billig, produkt når det kommer godt i gang.

Jara Wynja

Link to post

Sånn som æ har forstått det så vil de ha en gratistjeneste a'la GPS med like god eller bedre dekning. Og så vil de ha betaltjenester som gir cm-presisjon eller bedre, samt timing-tjenester. Er vel dette de satse på skal betale regningene.

Blir spennede å se åssen prosjektet går videre med finanskrise og allt det tullet der...

 

Sånn fra våres synspunkt som kunda, så trur æ ikke det blir noen risiko med å kjøpe en Galileo-mottaker når de kommer på markedet da de skal være direkte kompatible med GPS. Går Galileo i vasken vil de fremdeles virke som en GPS-mottaker.

 

Største grunnen til det e nok at de har lyst til å kunne begynne å selge mottakerne før alle satellittene er på plass. :rolleyes:

 

Men vi får ta å krysse fingrene. Håpe prisen på mottakerne ikke blir så alt for skremmende når de kommer på markedet, men regne med at de første blir svindyre....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...