bellen Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Kva fart får du med den motoren då? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkens venn Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Marsjer med 8 knop. På full fart får jeg 10-10,5 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
malo 22 Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Marsjer med 8 knop. På full fart får jeg 10-10,5 knop. Brukbar marsjfart du har. Jeg får 7,4 knop max masjer med 6,5 - 6,7 knop Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Har du tørr eksos og kjølesløyfe? Bare stusset litt når jeg ser det er varmeveksler og tørr eksos. Hvordan henger dette sammen da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Har du tørr eksos og kjølesløyfe? Det lurer jeg og på, det ser ut til at det er tørr eksos, og at den går gjennom skapet som er bygget? Hvis dette blir et varme/tørke skap på dekk må det være en genial løsning. Arti tråd dette om Malo båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 På sjarker er det veldig vanlig å ha eit dekkshus der eksosrøret kjem opp og bruke dette rommet til tørking av oljekle. Kan ikkje sjå på noko av bilda at han har kjølesløyfe. Trur heller han pumper sjøvann rett frå sjø, igjennom varmeveksler på motoren og vidare ut ei eiga skroggjennomføring i skutesida. Dette er den vanligaste måten å gjere det på sjarker. Eldre småsjarker kan ha kjølesløyfe, men våt eksos er veldig uvanlig på en fiskebåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkens venn Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Jeg har kjølesløyfe og våt eksos. Liker ikke det så veldig godt, da båten fort blir ganske nedsotet bak på hekken. Har et spørsmål til dere; etter at snøen kom og det ble minusgrader har jeg lagt merke til at det kommer mindre vann ut av eksosen en det som kom ut i sommer. Hadde båten oppe her i forrige uke og sjekket saltvannsinntaket, og der var ingenting galt. Lurer fælt på om det skal være slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 på tide å bytte impeller i sjøvannspumpen tipper eg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkens venn Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Den har jeg sjekket og den e helt fin, myk i gummien og bærer preg av å ha blitt byttet ganske nylig. Tok den ut og sjekket for ca. 3 uker siden. Men mye kan ha skjedd siden da antar jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkens venn Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Kanskje man egentlig bare skulle bestilt en ny impeller, koster jo ikke all verden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Billigere enn havari ihvertfall Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkens venn Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Ja, det vil jeg uten noen form for protester si meg helt enig i. :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
malo 22 Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Har du tørr eksos og kjølesløyfe?Bare stusset litt når jeg ser det er varmeveksler og tørr eksos. Hvordan henger dette sammen da Jepp det er tørreksos med kjølesløyfe. Helt nødvendig med tørkerom her nord. Bilde er tatt før resturering. Er det noen som har erfaringer med høyt ojletrykk ? Hvilken feilsymptomer kan det bli ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkens venn Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Jeg har mange erfaringer med høyt oljetrykk! Har hatt det på gearet mitt, med det resultat at oljen ble presset opp gjennom topplokket på gearet. Det ble mye oljesøl i rommet det. :sweat: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
malo 22 Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Det lurer jeg og på, det ser ut til at det er tørr eksos, og at den går gjennom skapet som er bygget? Hvis dette blir et varme/tørke skap på dekk må det være en genial løsning. Arti tråd dette om Malo båter. Ja dette er en artig tråd for oss som liker Malo båter. Tørkeskapet er en genial ting Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
malo 22 Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Jeg har mange erfaringer med høyt oljetrykk! Har hatt det på gearet mitt, med det resultat at oljen ble presset opp gjennom topplokket på gearet. Det ble mye oljesøl i rommet det. :sweat: Tenker på motor ikke på gir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
malo 22 Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 motor ikke gir med høyt oljetrykk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkens venn Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Javell javell.. I see... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
malo 22 Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Har du mye (kg) barlast ? ligg det i kjølen eller ut i sidene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkens venn Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Gulvet i rommet mitt er betong som er støpt inn i plast. Ifølge målebrevet skal det være 410 kg. Det ligger fra midten av kjølen og helt ut i sidene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
petterøes.3 Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 får du god fart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkens venn Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 10- 10,5 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Selv om båten til malo22 og sjarkens venn begge er Malobåter, ser dette ut til å være to forskjellige skrog! Skroget til malo22 er det orginale sjarkskroget men sjarkens venn sitt er basert på slepebåtskroget som også ble brukt på lettbåter en del udekkede Malo sjarker. Vil tro at de er noe forskjellige fartsegenskaper på disse to skrogene! Bla. kjøldybden foran er noe dypere på malo 22 sin båt! Jeg mener det må mye motor til før skroget til malo22 når 10,5 knop.!(selv med flaps)! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Intressant Malo 22. Jeg har kjølesløyfe liggende, hvis den har riktig dimensjon i forhold til motor så kanskje jeg gjør meg nytte av den. Ulempen er at jeg da må støpe igjen eksosgjennomføring som kommer ut under vannlinja. Hvordan er varmeveksleren din koblet da egentlig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
malo 22 Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Stemmer nok det som du sier om skroget. Om jeg går med full belastning 2800 og tar av til 2400 er det lite fart jeg mister. Har jeg hatt 70-80 hk har ikke min malo fått noe bedre fart bare høyt oljeforbruk tror jeg. Har høyt oljetrykk på motorn 4,5 - 5 kg har du noe forslag til det ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.