Jump to content

Bilder av Malo-sjarker?


Sjarkens venn

Recommended Posts

På sjarker er det veldig vanlig å ha eit dekkshus der eksosrøret kjem opp og bruke dette rommet til tørking av oljekle. Kan ikkje sjå på noko av bilda at han har kjølesløyfe. Trur heller han pumper sjøvann rett frå sjø, igjennom varmeveksler på motoren og vidare ut ei eiga skroggjennomføring i skutesida. Dette er den vanligaste måten å gjere det på sjarker. Eldre småsjarker kan ha kjølesløyfe, men våt eksos er veldig uvanlig på en fiskebåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjølesløyfe og våt eksos. Liker ikke det så veldig godt, da båten fort blir ganske nedsotet bak på hekken. :sweat: Har et spørsmål til dere; etter at snøen kom og det ble minusgrader har jeg lagt merke til at det kommer mindre vann ut av eksosen en det som kom ut i sommer. Hadde båten oppe her i forrige uke og sjekket saltvannsinntaket, og der var ingenting galt. Lurer fælt på om det skal være slik. :smash:

Link to post
Share on other sites

Har du tørr eksos og kjølesløyfe?

Bare stusset litt når jeg ser det er varmeveksler og tørr eksos.

 

Hvordan henger dette sammen da

 

21082008003.jpg

 

Jepp det er tørreksos med kjølesløyfe.

Helt nødvendig med tørkerom her nord.

Bilde er tatt før resturering.

cimg5148.jpg

 

cimg5132.jpg

 

Er det noen som har erfaringer med høyt ojletrykk ?

Hvilken feilsymptomer kan det bli ?

Link to post
Share on other sites

Det lurer jeg og på, det ser ut til at det er tørr eksos, og at den går gjennom skapet som er bygget? Hvis dette blir et varme/tørke skap på dekk må det være en genial løsning.

 

Arti tråd dette om Malo båter.

 

Ja dette er en artig tråd for oss som liker Malo båter. Tørkeskapet er en genial ting

 

cimg5148.jpg

Link to post
Share on other sites

Selv om båten til malo22 og sjarkens venn begge er Malobåter, ser dette ut til å være to forskjellige skrog!

Skroget til malo22 er det orginale sjarkskroget men sjarkens venn sitt er basert på slepebåtskroget som også ble brukt på lettbåter en del udekkede Malo sjarker.

Vil tro at de er noe forskjellige fartsegenskaper på disse to skrogene! Bla. kjøldybden foran er noe dypere på malo 22 sin båt!

Jeg mener det må mye motor til før skroget til malo22 når 10,5 knop.!(selv med flaps)!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...