Jump to content

Bilder av Malo-sjarker?


Sjarkens venn

Recommended Posts

Javell javell.. I see... :wink:

 

 

Gulvet i rommet mitt er betong som er støpt inn i plast. Ifølge målebrevet skal det være 410 kg. Det ligger fra midten av kjølen og helt ut i sidene.

 

 

Selv om båten til malo22 og sjarkens venn begge er Malobåter, ser dette ut til å være to forskjellige skrog!

Skroget til malo22 er det orginale sjarkskroget men sjarkens venn sitt er basert på slepebåtskroget som også ble brukt på lettbåter en del udekkede Malo sjarker.

Vil tro at de er noe forskjellige fartsegenskaper på disse to skrogene! Bla. kjøldybden foran er noe dypere på malo 22 sin båt!

Jeg mener det må mye motor til før skroget til malo22 når 10,5 knop.!(selv med flaps)!

 

 

 

Intressant Malo 22.

Jeg har kjølesløyfe liggende, hvis den har riktig dimensjon i forhold til motor så kanskje jeg gjør meg nytte av den.

Ulempen er at jeg da må støpe igjen eksosgjennomføring som kommer ut under vannlinja.

 

Hvordan er varmeveksleren din koblet da egentlig?

 

Ka ska du med en eksosgjennomføring under vannlinja når du skal lage kjølesløyfe og tørreksos ? Da tar du jo eksosen over tak

Er ikke sikker på oppbyggingen av varmeveksleren. Det er ikke jeg som har lagt opp tørreksos eller resturert båten. Kjøpte den ferdig fiksa :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Selv om båten til malo22 og sjarkens venn begge er Malobåter, ser dette ut til å være to forskjellige skrog!

 

Det ble bygget et nytt skrog i 1993, basert på det gamle 22' skroget, i forbindelse med utvikling av 22' arbeidsbåt.

Det ble tatt av mye styrlast, slaget ble gjort skarpere og motoren ble flyttet nedover for å gi lavere tyngdepunkt da denne båten er selvrettende.

Så vidt jeg vet sluttet man med det gamle skroget på 22' sjark etter dette.

Link to post
Share on other sites

F)(/&% timinuttersregel.

 

Det ble bygget et nytt skrog i 1993, basert på det gamle 22' skroget, i forbindelse med utvikling av 22' arbeidsbåt.

Det ble tatt av mye styrlast, slaget ble gjort skarpere, kjølen ble bygget dypere helt akter for å gjøre plass til en 900 mm. propell og motoren ble flyttet nedover for å gi lavere tyngdepunkt da denne båten er selvrettende.

Så vidt jeg vet sluttet man med det gamle skroget på 22' sjark etter dette.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Får legge inn eit par bilder av sjarken min og då, siden dette er ein Malo-tråd. Båten er så å si i originalstand, men eg har eit par ting eg ynskjer å forbedre. Mellom anna vil eg flytte utendørs styreposisjonen ned på rekka, og eg vil bygge opp garnbinge av aluminium.

 

Båten langs kai ein blikkstille haustdag:

ta_foto00021.jpg

 

Styreposisjon på dekk. Litt upraktisk å ha posisjonen forran garnspillet sånn eg har det no. Legg merke til den hydrauliske harpesnella. Den er heilt knall!

ta_foto00091.jpg

 

Tørkeskap rundt eksosen for vått oljehyre (ref tidligare innlegg i denne tråden). Har ferskvannskjøling med utvendig rørkjøling og tørr eksos:

ta_foto00171.jpg

 

Kunne tenkt meg ein aluminiumsforhøyning oppå rekken rundt hekken. Blir fort mye last bak i bingen :yesnod: Har fjerna framkanten i bingen som eg brukar når eg fiske med garn. Trenge meir plass når eg bruker disse teinene, men dei går akkurat ned mellom mesanhuset og rekka på styrbord sida. Her 10-12 sammenleggbare havteiner. Kan fiske alt mulig med dei :wink:

ta_foto00101.jpg

 

Legg gjerne ut fleire bilder av Malo-båtane! Kan finne mykje inspirasjon i andre sine løysningar!

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder av en flott båt, Malo 22 har fin skapelse i skroget. Sånt liker jeg! :smiley:

Har også styreposisjonen foran garnhaleren min på Myraen, skal si meg enig i at det er nokså upraktisk. Jeg forlenget sveiva på roret med en passelig bit veistikke. Varmet opp enden på veistikkebiten og banket den inn på sveiva. :smash: Dette gjorde at jeg når roret når jeg står ved rekka under haling av bruket. Løsningen kan anbefales. :yesnod:

Vurderer også å kjøpe meg noen torsketeiner, bare for å ha noe mer å drage etter at man er ferdig med garnlenka. :wink:

 

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Ikkje dumt det Sjarkens venn. Skal teste ut den ideen. Einaste e at eg gjerne skulle hatt tak i omstyringen og, men den står så lavt nede, at en forlenger bare hadde kommet i konflikt med spillet.

 

Teinene e heilt geniale dei. Avhengig av ka du egnar med, kor djupt du sette dei og på kva type bunn, kan du fiske det meste med de. Allsidig bruk, og ingen greiing ettepå e nødvendig :smiley: Blir mye line som må settes og halast hvis du sette djupt, så litt tid tar det jo, men det kan svare seg å sette i lenker på eit par stykker så du sleppe vak på kvar teine. Eg pleier ofte å sette to og to. Går greit det så lenge du har så stor halar som du har, men med en liten blokk vert det for tungt å trekke fleire på ein gang. Glapp på blokken på gamlebåten min med Rapp Hydema 320kg's blokk.

 

Fått nåke fin fangst i den siste tiden då?

Link to post
Share on other sites

Har en Piccolohaler, som haler nokså kjapt på fullt trykk. Ja teiner må prøves, det høres ut som et flott fiske. Hva betaler du pr. stk. for teinene?

Tenkte eventuelt å kjøpe 10 teiner hvis de ikke er altfor dyre da, og sette 5 og 5 i lenka. Hvor mye tyngde bruker du på teina for at strømmen ikke skal føre de av gårde?

På min båt er omstyringen til propellen på rekka, mens roret og gass- og reversjeringa til gearet er på rorhusveggen.

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dei er ganske dyre dessverre. Finnes litt forskjellige storleikar frå forskjellige produsentar, men dei lå på ca 1500,-/stk når eg kjøpte mine for eit par år siden. Eg og ein kompis kjøpte 6 stk kvar, og så dele vi på bruken. Rosendalringar til oppdrift for å folde teinene ut, blylodd, linetau og blåser kjem i tillegg. Eg variere vekten etter kor eg sette, men eg har 6x300 gram blylodd fast i bunnen av kvar teine, og så har eg ein haug med colaflasker eg har fylt med støp som eg hive inni eit par av alt etter kor mykje straum det er der eg sette. Normalt er ca 4 kg nok hvis du kan tåle litt drift.

 

Praktisk med high-speed mulighet på spillet når du bare skal hale tau. Spillet mitt er av den gamle typen som dreg ganske sakte sjølv på fult trykk. Men det drar til gjengjeld 800kg, så det dreg opp det meste :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Lenge siden det har vært postet noe her... Er det noen som kan fortelle meg om det er forskjell i skroget / ballast på de forskjellige utgavene av MAlo 22?? Har sett litt på et prosjekt med lite overbygg noe ala kb-snekke. og vurderer kjøpe denne men da med tanken om å finne/bygge nytt overbygg som er litt større samt heve dørk og lage selvlensende..

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei

Har kjøpt meg 22 Malo , og meldt meg på dette forumet. Ser det er masse nyttig informasjon.

Litt om min Malo:

22 fot

1985 mod.

Tidligere fiskerireg i Lyngen .

Motor, 33 Yanmar, m/vest-mekan vridbart propellanlegg.

Båten er nå tilhørende i Tjeldsund.

Legger til bilder etter hvert :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...