Jump to content

Motorbåter og vikeplikt for seilbåter


Smurph

Recommended Posts

Les sjøveisreglene paragraf 2. Du har et visst ansvar du også -selvom jeg absolutt forstår din frustrasjon her.

...

 

Jeg er klar over at sjøveisreglene, som trafikkreglene, kun inneholder plikter og ingen rettigheter. Jeg var da også oppmerksom på motorbåten i god tid og klar til å gjøre kursendring for å unngå sammenstøt, så noen fare var det overhodet ikke.

 

Frustrasjonen går i første rekke på, som jeg nevnte innledningsvis, den infernalske trangen til mange motorbåtførere til å gå foran seilbåter. Og siden det virker som om de altfor ofte undervurderer seilbåtens fart og/eller overvurderer sin egen, så blir det til at de til slutt klarer å presse seg forbi rett foran baugen, noe som er til adskillig sjenanse for seilbåten og en oppvisning i råttent sjømannskap fra motorbåten. :boxing:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Det er et beklagelig faktum at de som, i egne øyne, bedriver den eneste rette livsstil tydeligvis har en rett til å snakke ned til alle som ikke gjør det.

 

Jeg håper det ikke er meg du snakker til ?

 

I så fall skal du få det med rene ord;

mange av motorbåtfolka oppfører seg som idioter såraskt de ser en seilbåt.

 

Enten seilbåten seiler ( som er feil fordi det er for trangt ) går for motor ( som også er feil, fordi det blåser ) eller antas å seile fortere eller saktere enn det vinden indikerer ( som også er feil, fordi de ikke fører et dagsignal ingen egentlig VET de trenger ), fordi farten åpenbart ikke harmonerer med styrken på vinden ( som selvsagt ingen veit hverken styrken på, eller hvor den blåser ifra ). :rolleyes:

 

Når man veit så lite, eller skjønner så lite, eller gjør alt man kan for å legge vrangviljen til, da går det på tålmodigheten løs for både den ene og den andre.

 

Jeg mistenker så langt det grønne fargestoffet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

En oppfordring til seilerne,be med en som har motorbåt hvis ham hvilke problemer dere har.Det kan til og med hende at dere får frelst ham eller henne.Samme til oss som har motor båt. :headbang::drink::boxing:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Det er et beklagelig faktum at de som, i egne øyne, bedriver den eneste rette livsstil tydeligvis har en rett til å snakke ned til alle som ikke gjør det.

 

Vi ser det blant de erkereligiøse, uansett religion - syklister som føler seg hevet over trafikkreglene - og altså tydeligvis enkelte seilere.

 

Jeg håper inderlig at ingen tror slike holdninger er representative for motorbåtfolket. Og jeg håper like inderlig at motorbåtfolket ikke har slike holdninger...

 

 

Frustrasjonen går i første rekke på, som jeg nevnte innledningsvis, den infernalske trangen til mange motorbåtførere til å gå foran seilbåter. Og siden det virker som om de altfor ofte undervurderer seilbåtens fart og/eller overvurderer sin egen, så blir det til at de til slutt klarer å presse seg forbi rett foran baugen, noe som er til adskillig sjenanse for seilbåten og en oppvisning i råttent sjømannskap fra motorbåten. :boxing:

 

Og denne frustrasjonen har jeg fått hundreogørtåførti ganger fra min seilerbror. Jeg har selv vært med på seiltur i Oslofjorden og observert fenomenet PÅ NÆRT HOLD. Jeg forstår godt hva du snakker om storMy_Fana.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper inderlig at ingen tror slike holdninger er representative for motorbåtfolket. Og jeg håper like inderlig at motorbåtfolket ikke har slike holdninger...

 

Jeg gir ikke uttrykk for en holdning, det er en observasjon, og den står for min egen regning.

 

Min holdning til seilere er at jeg gir dem god plass, ferdig med det. Har ennå til gode å møte en eneste som har satt meg i villrede, ei heller noen som har irritert meg på noen måte med sin seilas. Selv om jeg ikke har noen begreper om seiling forstår jeg såpass at de er langt mer prisgitt elementene enn jeg er. Og jeg oppfører meg deretter.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Da misforsto jeg innlegget ditt totalt! Beklager.

 

Jeg synes bare

Det er et beklagelig faktum at de som, i egne øyne, bedriver den eneste rette livsstil tydeligvis har en rett til å snakke ned til alle som ikke gjør det.

og

Vi ser det blant de erkereligiøse, uansett religion - syklister som føler seg hevet over trafikkreglene - og altså tydeligvis enkelte seilere.

og

Beklagelig, men sånn er det tydeligvis.

tydet på at du mente seilere følte seg hevet over andre, over sjøveisreglene og kun turet frem som de selv fant det best for de selv.

 

Godt at det ikke var riktig. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hustler, nei det var den ovenfra og nedad tonen som kom frem jeg observerte.

 

At det kan oppstå "kulturkollisjoner" mellom motor og seil ser jeg helt klart, har observert andre som har oppført seg noe underlig på sjøen, men det må kunne la seg løse uten at den ene part skal heve seg til en høyde langt over salingene...... Jeg snakker fremdeles om omgangstonen.

 

 

Mvh,

Kjell - upåvirket av noen som helst slag stoffer!

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

jeg viker f..n me ikke for seilbåter , uansett.

litt mere seriøst: er det ikke fornuftig for dere seilere, å gå for motor når man befinner seg i såpass trange farvann, at man stadig har problemer med motorbåtførere med kryssende kurs og grusomme holdninger til seilbåter? er vel ikke værre en å innrette seg etter forholda. altså har man så dårlig manøvrereingsevne som dere sier , mener jeg dere bør gå for motor når dere er i traffikk. man skal vel og altid kunne vike .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

litt mere seriøst: er det ikke fornuftig for dere seilere, å gå for motor når man befinner seg i såpass trange farvann, .............

 

Jo, det er det! Det er vel faktisk påbudt også hvis det er veldig trangt f.eks i Blindleia under Justøybrua! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har lurt litt på hva som er så spesielt med seilbåter siden cabinbåter absolutt skal klinge seg nesten helt opp på seilbåtens dekk. Begriper ikke denne holdningen. Det er jo ikke så vanskelig å se forskjell på en cabinbåt og en seilbåt. Seilbåt har en eller flere master (pinne blant dere cabinere) som stikker høyt opp over dekket (altså det flate som pinnen står på).

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jo, det er det! Det er vel faktisk påbudt også hvis det er veldig trangt f.eks i Blindleia under Justøybrua! :wink:

 

:sailing:

Nei, jeg tror ikke det er forbudt å seile i blindleia. Det er forbudt en del steder i Sverige, men jeg kan ikke huske å ha sett noe forbud om seiling i Norge.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg tror ikke det er forbudt å seile i blindleia. Det er forbudt en del steder i Sverige, men jeg kan ikke huske å ha sett noe forbud om seiling i Norge.

 

Du må lese hele setningen og korrekt innhol, unge mann; :wink:

 

1. Jeg sier ikke noe om forbud, men påbud.

 

2. Jeg snakker ikke om Blindleia, men under Justøybroen i Blindleia.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Må medgi at jeg noen ganger har vist fingeren til motorbåter som kommer aktenfra og nærmest sikter på deg helt til det er 20 meter igjen. Da vrenges det til styrbord eller babord. Dette skjer hele tiden, uansett om jeg går for seil eller motor. Hvorfor i all verden er dette nødvendig ??

En ting er at det er farlig, men kopper og kar går jo vegg i mellom hver forbannade gang.

 

Stay away !

Link to post
Share on other sites

Står det ikke et ved Hamburgsund og et nord om Bohus Malmøen?

Ellers burde det ståt et ved Sekken for sydgående og et ved Hønø for nordgående :lol::wink:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...