Nøtterøy Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Det er totalt urealistisk å forvente noe slikt. Med alle Bavaria ferskinger på fjorden i disse dager tror jeg dette er nesten like ukjent for mange seilere som det er for motorbåtister Og her ligger nok mye av grunnen til at situasjoner oppstår mellom seil og motorbåter. En "fersk" seilbåteier har alltid hørt at alle skal vike for seilbåter, dvs alt fra ro båter til Danskebåten. Med en slik holdning, vil det selvsagt bli konfrontasjoner. Sjøveisreglene skal selvsagt følges, men det er da lov å bruke hue også, noen ganger kan det faktisk være nødvendig for en seilbåt å vike noen grader, for at en motorbåt kanskje kan slippe å stoppe opp helt i et område hvor styrefart er en nødvendighet. Men igjen, enkelte har mye å lære av praktisk sjømannskap, og dette gjelder vel så mange seilbåteiere som motorbåt eiere. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Det er bare og følge mønsteret til dem som er ombord i seibåten. Men det er jo ikke så lett i 40 knop Det veddemål jeg inviterte Bliss med på kan også gjelde deg. Ikkeno problem. Han svarte ikke så kanskje han ikke tør ?? Forøvrig ligger jeg normalt i 6-7 knop. Holder lenge for meg det. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Og her ligger nok mye av grunnen til at situasjoner oppstår mellom seil og motorbåter. En "fersk" seilbåteier har alltid hørt at alle skal vike for seilbåter, dvs alt fra ro båter til Danskebåten. Mitt inntrykk er at "ferske" seilere tar mere hensyn enn de mere "garvede." De har en mere ydmyk holdning enn de som har vært så lenge på sjøen at de tror de eier den... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mulligan Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Er det naturlig eller forsvarlig å seile her? Tja, på lens eller slør er vel det helt uproblematisk. Og kan umulig være til sjenanse for noen. Krysse opp der? Gidder ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Cluet for oss motorbåtjævler er å ha stor nok båt til å lage schvær sjø på lang avstand Muligens en bør ta litt læring fra å kjøre motorsykkel ...... "hva er det dummeste disse bilistene kan finne på nå?" ... og kjøre som om det vil skje ... Morsom tråd dette, og den kommer opp hvert år ... seilbåt mot motorbåt eller andre veien ..... og alle synes noe .. Vi vinker, slår ned på fart, går stor sving unna og alt det der .... men vi kan nok irritere andre uansett på en eller annen måte. Finner ut at respekt er greit å gi, og gir gjerne en hånd hvis den trenges ... seil, ro eller motorbåt.... men forventer ingenting tilbake. Nå tar jeg en tur på sjøen ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
baatsman Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 (redigert) I Bohuslen, møter man båter med seil oppe hele tiden i indre lei. . Men det er mange båter som kan bidra til å "lage det trangt". Det er stor forskjell på seilfarten slik at det foregår forbiseilinger på begge sider av båtene. Uansett vær altid klar i din manøver. Hvis tydelig hva du tenker og ikke nøl. Føler man det er mye båt, gå ytre leia. Mye bedre plass og en kan holde for motorbåter høyere hastighet. Har også lagt merke til at noen seilere holder veldig lav fart gjennom Soten-kanalen. Det skaper kaos for en del av motor-båtene som bak. Kom bak en slik i fjor, og det var ikke mangel på motorkraft som gjorde at vi holdt rundt 3 knop. Det samme gjelder fra Gula Humpen og inn gjennom sundet at en prøver å holde SB regel i leia. har en bekjent med en Fairlane 52 Squadron som opplevde en kryss i sundet. Og han viker ikke. Og her er det skiltet med "forbudt med seiling". Våre svenske seilere er vant med mye mer seiling i indre leier en vi ser i Norge. Det er min oppfatning. Det er forskjell på lokale forhold. I pinsen for 2 år siden, nesten ingen båter og flott seiling fra Lysekil og opp. Da er det helt herlig Redigert 6.Mai.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
gimi Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Er det en fin slør eller lens ser jeg ikke noe problem i å seile i de trangeste leder - jeg har i hvert fall praktisert dette i en årrekke både i sverige og norge uten å ha endt opp i noen form for problemer. Å krysse i trange sund i frisk vind og mye trafikk ser jeg imidlertid at det lett skaper unødig stress hos andre og ombord hos meg, så det er ikke noe å satse på. Det er lov å bruke fornuft, og tilpasse seg forholdene uten å måtte presse seg frem. Forøvrig er dette "problemet" etter min erfaring ikke noen stor sak. Jeg seiler normalt i det som er det området med størst tetthet av fritidsbåter, og jeg kan ikke si at det er mange ganger jeg har latt meg irritere skikkelig over andres oppførsel på sjøen. Da er det etter mine begrep mye verre både på veien og i skibakken/alpinanleggene... Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Du kan se når en seilbåt skal ta et slag lenge før slaget kommer. Det vet vi som har seilet regatta. Du ser når personene i seilbåten gjør seg klar til slaget. Men uansett, jeg hadde aldri tatt et slag rett forran en annet båt . uansett båttype :nono: Min eneste forberedelse til et slag er at jeg vrir på hodet for å sjekke at det er klart. Deretter vrir jeg på rattet og storseil og min selvslående fokk finner selv sine nye posisjoner. Det er nok ikke så lett for andre å forutse dette. Derfor prøver jeg å markere med armbevegelser dersom min nye kurs vil kunne skape konfliktsituasjoner. Jeg endrer ofte kursen pga vinddreininger så det er nok ikke så lett å forutse at en seilbåt endrer kurs. Prøver å unngå å seile meg opp i situasjoner som vil kunne skape en "nestenkollisjon". Dvs at jeg slår tidligere eller senere enn jeg egentlig hadde tenkt for å unngå å skape en slik situasjon. Etter mange år på sjøen er det utrolig få situasjoner som har oppstått. Det hjelper nok å huske på at andres vikeplikt ikke betyr egen påkjørselrett. God vår og sommer ! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Ser også enkelte som krysser inne i vågen i Bergen, det må da være helt totalt unødvendig? Show off kansje? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Ser også enkelte som krysser inne i vågen i Bergen, det må da være helt totalt unødvendig? Show off kansje? Brann-spillere på vei til trening. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bonus Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 ... Møtte en annen Østfolding med en ny Windy(veldig flott) i Strømstad. Den hadde noen dager der, tyder ikke det på feil . Rart med det baatsman, begge VP'ene startet på første forsøk på Søndag . Og tok oss summende perfekt helt hjem. Uten feil ... Uten episoder med kryssende (seil)båter. Takk for sist forresten! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Takk for sist forresten! Takk for sist selv. Vår kraftige D2-55 er også problemfri. Ellers etter å ha justert seilet noe i havnen hadde vi en flott tur hjemover til vår havn på Hvaler. Først kurs mot Koster, utsiden av Hvaler-øyene. Ingen med vikeplikt-utfordringer. Møtte noen relativt nye store Princesser bl. a. 21M, V65,V58 og en P50. Holdt seg pent på avstand. 21M kom ut i fra kjøkøy. Noen av de holdt høy hastighet, faktisk ikke så store hekkbølger etter de heller. 21 M kom pent å pyntelig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Seilaren Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Det veddemål jeg inviterte Bliss med på kan også gjelde deg. Ikkeno problem. Han svarte ikke så kanskje han ikke tør ?? Jeg er med jeg og min selvslående fokk finner selv sine nye posisjoner. Hva er det forslags jukseutstyr? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Møtte en annen Østfolding med en ny Windy(veldig flott) i Strømstad. Den hadde noen dager der, tyder ikke det på feil Den ene Kamshinen i konvoien sliter med en død D6. Når det gjelder seiling i trange leder så er det mange som ikke viser hensyn. Bildet viser er forholdsvis åpent sted i blindleia. Men når jeg møter en Colin Archer med fulle seil gjennom de trangeste plassen i blindleia, ja da skulle jeg ønske jeg hadde torpedo. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Den ene Kamshinen i konvoien sliter med en død D6. . hei Ang Windy Strømstad. Det var en intern spøk med en av medlemmene her. Møtte Svenning med hans nye flotte Windy i Strømstad. OG den hadde ingen utfordringer. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Lanber Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Svært sjelden du vil finne den typen båt for seil i så trange farvann, dessuten er det notorisk skiftende vind eller ikke vind i det hele tatt der. Ville aldri selv prøvd å seile der. Når det gjelder seiling i trange leder så er det mange som ikke viser hensyn. Bildet viser er forholdsvis åpent sted i blindleia. Men når jeg møter en Colin Archer med fulle seil gjennom de trangeste plassen i blindleia, ja da skulle jeg ønske jeg hadde torpedo. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Vi kan velge om vi vil irritere oss over andre eller nyte turen. På de fleste av mine turer opplever jeg en eller annen episode som jeg kan velge å irritere meg over eller å trekke på skuldrene av. Som regel foretrekker jeg det siste. En gang var jeg i Middagsbukta og hadde montert opp bordet ute og dekket på middagen. Så kommer det en planende båt i halvplanende fart. De hadde sikkert slått av på gassen for å være hensynsfull! Kopper, tallerkner mv gikk i dørken. Det er lov å bruke hue. En seilbåt går sjelden mer enn 6-7 knop. I forhold til en motorbåt i 20-30 knop står den omtrent stille og er derfor lett å beregne. Det er også lov for folk i seilbåt å bruke motoren hvis man skal ut et trangt trafikert sund med motvind. Det bør også være lov å gjøre feil til sjøs. Kanskje man er begynner, kanskje man har med seg distraherende vakre damer ombord, kanskje synet begynner å bli dårlig etc. Det samme tenker jeg med gamle folk på veien som kjører sakte i feil fil etc. Det er tross alt bra at de fremdeles kan komme seg rundt omkring. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
bliss X Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Er det naturlig eller forsvarlig å seile her? Ja Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Er det naturlig eller forsvarlig å seile her? Vil anta at det er naturlig, forsvarlig, og ikke minst, vakkert om en seilbåt glir inn her. Tja, på lens eller slør er vel det helt uproblematisk.Og kan umulig være til sjenanse for noen. Krysse opp der? Gidder ikke. Ja Bildet er tatt i Ulvøysund. Dersom jeg snur meg andre veien hadde jeg fått med "S"-en for å komme ut Kvåsefjorden. Like klar konklusjon da? ps.....har aldri selv opplevd noen farlige situasjoner mht seilbåter. Er selvfølgelig ekstra obs mht vind og når seilbåtene slår/ vender, men innehar ingen profetiske evner. Men jeg kan "lese vinden" etter å ha seilt endel tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Her blandes det i hytt og pine med hensyn til båter og trange farvann. En Junker 22 ville ikke ha store problemer med å seile i Vågen/Bergen eller Blindleia. Større båter - Bavaria, CA og Risørskjøyter - trenger rom for å krysse i disse farvann. Kan en sløre, går det greit som oftest, ellers innbyr en til trøbbel. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bliss X Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Bildet er tatt i Ulvøysund. Dersom jeg snur meg andre veien hadde jeg fått med "S"-en for å komme ut Kvåsefjorden. Like klar konklusjon da? Slik det ser ut på bildet, ser jeg ingen problemer med å seile der. Det jeg ikke kan se på bildet kan jeg heller ikke ta stilling til. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 En Junker 22 ville ikke ha store problemer med å seile i Vågen/Bergen eller Blindleia. Og en viss grønn Junker 22 blir ofte seilet helt til bryggen fordi eieren ikke gidder og starte den bedritne motoren som bare lager støy. Til nå har han bare møtt imponerte folk når han har gjort det Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Jawik Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Til nå har han bare møtt imponerte folk når han har gjort det Litt beskjedenhet hadde vært greit Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Penny Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Seiler selv til og fra kai, ikke fordi jeg ikke gidder å starte, men fordi jeg ikke får start på svinet. Alle andre trenger bare se litt hardt på startsnoren for at den skal starte, men mot eieren er den ikke snill. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 HamburgsundUforståelig Du vil kanskje forstå det når du møter på kabelferja der. Den viker helst IKKE. Eller????? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.