Jump to content

Motorbåter og vikeplikt for seilbåter


Smurph

Recommended Posts

Nå bør vel vi motorbåt folk gire ned et par hakk. Havner jeg i en haug med seilere må jeg bruke hue litt. Gjør riktig nok litt vondt, men ikke direkte skadelig.

 

Havner jeg i en haug med hensynsløse halvplanere eller andre i halvplan er H... løs, og det hjelper ikke stort med sjømannskap. Håper bare det ikke ikke er for mange steder å sette baugen samtidig for å unngå å kastes hitt og ditt :sad:

Link to post

Nå ser det vel ikke alltid snakk om hva som er mulig og ikke, noen ganger må man stille seg sprøsmålet om det er nødvendig å ha seilet oppe og krysse mellom båter frem og tilbake. Om vedkommende som seiler føler seg trygg på dette hjelper det ikke når resten av vågen følger engstelig med. om man kunne gåt nordover eller sørover med båten skal ikke jeg påstå at man ikke skal ha seilet oppe. Men noen tullinger (i mine øyne) krysser så nærme kaien at seilet er over kaien og det imponerer ikke meg i det hele tatt, det er fullstendig unødvendig og kun show off. Da kan man like godt burne rundt på kaien med mantaen sin...

 

En helt annen sak er det om en seilbåt kommer rolig inn gjennom ett sund og glir gjennom om uten sikk sakk seiling. Hva som er mest effektivt aner ikke jeg, men jeg vet at jeg ikke kan gå på plan oppver alverstraømen og da kan en seilbåt også holde seg på ene siden.

 

Men nå har vi egentlig sklidd helt ut fra trådstarters situasjon. Når motorbåten gir gass i siste liten er det vel ett tydelig tegn på at denne båten har feilberegnet situasjonen, dette skjer og jeg tror ikke en skal bry seg så mye om det.

Link to post

Det blir litt som sykkel vs. bil. De som sykler av og til vet hva jeg mener.

Sitter man i bilen er det noe dritt med alle disse syklistene - som sykler på veien istedenfor sykkelstiene, og som kommer susende forbi køen på både høyre og venstre side.

Tar man derimot sykkelen til jobben en dag er det bilistene som er uforstående fe, og som helt ødelegger drivet i sykkelturen.

 

Standpunktet er veldig farget av egen situasjon. I tilfelle bil-sykkel endrer man standpunkt på sekunder, avhengig om man er i bilen eller på sykkelen. Det samme gjelder seil- vs motor.

S/Y Surprise

Link to post
quote.gif
Nå ser det vel ikke alltid snakk om hva som er mulig og ikke, noen ganger må man stille seg sprøsmålet om det er nødvendig å ha seilet oppe og krysse mellom båter frem og tilbake. Om vedkommende som seiler føler seg trygg på dette hjelper det ikke når resten av vågen følger engstelig med. om man kunne gåt nordover eller sørover med båten skal ikke jeg påstå at man ikke skal ha seilet oppe. Men noen tullinger (i mine øyne) krysser så nærme kaien at seilet er over kaien og det imponerer ikke meg i det hele tatt, det er fullstendig unødvendig og kun show off. Da kan man like godt burne rundt på kaien med mantaen sin...

En helt annen sak er det om en seilbåt kommer rolig inn gjennom ett sund og glir gjennom om uten sikk sakk seiling. Hva som er mest effektivt aner ikke jeg, men jeg vet at jeg ikke kan gå på plan oppver alverstraømen og da kan en seilbåt også holde seg på ene siden.

Men nå har vi egentlig sklidd helt ut fra trådstarters situasjon. Når motorbåten gir gass i siste liten er det vel ett tydelig tegn på at denne båten har feilberegnet situasjonen, dette skjer og jeg tror ikke en skal bry seg så mye om det.


Synes frøken fryd er inne på noe her. Personlig så synes jeg rett og slett at seilbåter bør la være å holde på med kryssing frem og tilbake i dette som faktisk er hovedleia inn til bergen by. Her ferdes båter i alle størrelser og i store anntall. En seilbåt som krysser bruker for lang tid til å komme seg over på riktig side av "veien" om den befinner seg "i mot kjøreretningen". At båten gir gass for å slippe kursendring skjønner jeg godt, gjør slikt selv og slik blir det gjort bland profesjonelle styrmenn til sjøss. Økt eller redusert pådrag er en helt vanlig måte å vike på men det må dog planlegges. Så lenge handling fører til at det ikke blir sammenstøt er vikeplikten overholdt. At en seilbåt mister fart av litt motsjø jeg har laget har jeg aldri tenkt å bry meg om. Jeg passerer forran eller bak en seilbåt alt etter hva som passer best. En dag gir jeg dem litt fart med å lage bølger bak dem og en annen dag sinker jeg dem med motsjø. Går opp i opp da tenker jeg... :lol:
Det som trådstarter her beskriver med at båten gir på i siste liten for å unngå sammenstøt ser jeg på som en unnamanøver, han burde gitt på tidligere for å smyge seg forran med god margin.
Link to post
At en seilbåt mister fart av litt motsjø jeg har laget har jeg aldri tenkt å bry meg om. Jeg passerer forran eller bak en seilbåt alt etter hva som passer best.

Du er herved invitert ombord i min lille seiler en søndag formiddag med pent vær i Ryfylket.

Tipper du sier noe annet etterpå :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
At båten gir gass for å slippe kursendring skjønner jeg godt, gjør slikt selv og slik blir det gjort bland profesjonelle styrmenn til sjøss. Økt eller redusert pådrag er en helt vanlig måte å vike på men det må dog planlegges. Så lenge handling fører til at det ikke blir sammenstøt er vikeplikten overholdt.

 

 

mycket tveksam handling........o i strid mot sjöveisreglerna....att ge gas för o kansje hinne före :nonod:

S/Y Gunga Din

Link to post

Skal nå ut for å seile onsdagsregatta i Oslofjorden utenfor Snarøya.

Vet ikke helt hvor regattaen vil foregå, men mest sannsynlig inne mellom øyene ved Koksa (for de som er kjent).

Det blir sikkert 20 sniper på vannet.

 

Får håpe at det ikke forvirrer seg noen halvplanere inn i feltet (det har hendt).

 

Når man sitter 25cm over vannoverflaten og kastes hit og dit blandt hekkbølgene etter et nærgående strykejern, kan det hende at det hyttes med neven og faller et par sterke gloser.

Dersom et strykejern slakker av på gassen, viker tydelig unna eller tilogmed stopper opp og kommenterer snipa, da er vi på hils.

 

I løpet av en sesong (slutten av april til begynnelsen av oktober) jevner det seg nok ut mht hilsing og hytting med neven.

 

Har nevnt det før i en tidligere tråd om det samme emnet at det burde vært påbudt med et par turer utpå med en seiljolle for alle.

Det er lærerikt og gøy.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
mycket tveksam handling........o i strid mot sjöveisreglerna....att ge gas för o kansje hinne före :nonod:

 

Hvor er grensen for om jeg skal vike eller ikke? Skal jeg legge med i ro i 3 minutter fordi en båt kommer inn i fra min styrbord side? Hvis jeg øker farten min med 5 knop og passerer kryssningspunkt 1 minutt før båten jeg hadde vikeplikt for så føler jeg ikke akkurat at jeg har gjort noe galt. I strid med sjøveisreglene er det heller ikke. Min båt går alt i fra 3 til 37 knop, endrer jeg fart i fra 23 til 33 knop så slipper jeg å vike og jeg er heller ikke for nærme en båt som jeg hadde måttet vike for om jeg hadde holdt farten på 23 knuter. Å pine seg forran blir i strid med sjøveisreglene, såpass har jeg fått med meg.

Link to post
Hvor er grensen for om jeg skal vike eller ikke? Skal jeg legge med i ro i 3 minutter fordi en båt kommer inn i fra min styrbord side? Hvis jeg øker farten min med 5 knop og passerer kryssningspunkt 1 minutt før båten jeg hadde vikeplikt for så føler jeg ikke akkurat at jeg har gjort noe galt. I strid med sjøveisreglene er det heller ikke. Min båt går alt i fra 3 til 37 knop, endrer jeg fart i fra 23 til 33 knop så slipper jeg å vike og jeg er heller ikke for nærme en båt som jeg hadde måttet vike for om jeg hadde holdt farten på 23 knuter. Å pine seg forran blir i strid med sjøveisreglene, såpass har jeg fått med meg.

snakker vi ikke om vikepliktsituasjon ?

 

passer du langt framför er det ingen vikepliktssituasjon !

 

bland proffsen du nämte tidl så snakker dom om minst 3-4 M forran o minst 1M akterom (til nöds kansje 1/2Akterom)

skala ned dette till våre mål så kansje ett 2-3kabler forran o en halv bak.......

 

skall du passere framför (o har vikeplikt)....o kjör 33knop.....du gör över 1000m /min

 

o vi som kommer med 5knop 154m/min

 

kryssningpunkten ligger alltså i ditt eksempel 154m framför mig!!

 

säg att jag upptäcker dig 2-3 minuter tidl dvs på 2-3km avstånd

jag lovar dig....att det ser akk ut som du har kurs rett emot meg......

 

varför ikke då legge om kursen tydligt og i god tid o gå akterom!

gör du en tydlig kursendring o i god tid så följer du sjöveisregler....vi ser att du sett oss o alle kommer vare happy! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Joda Amorøsa, 154 m. er sikkert nok.

Men, av sur erfaring:

Når du har en sånn båt som Gunga Din. Med en toppfart som knapt overskrider hastigheten til en skridende isbre.

Du blir temmelig svett når en sånn båt kommer mot deg i 33 knops fart og det er klin umulig å avgjøre om han treffer eller ikke. Når alt som skulle til var et 1/132 dels tørn på rattet.

Vi må være snille!.

Link to post

hvorfor er det slik at oss motorjævler må vike \foreta kursendring 300 m før man tar igjen eller møter dere i seilbåt? dere seiljævler forlanger jo å kunne vende hvorsom helst og når somhelst. kan da ikke forlange at vi skal vike mere enn at vi selvsagt ikke står i fare for å kollidere. dvs jo høyere hastighet vi har jo lenger bør vi holde oss unna , men om jeg glir i 7 knop foran en seilbåt på 20 m avstand , forlanger jeg å ikke få ei spyttklyse i trynet når vi kommer til samme havn. seilbåter kan da ikke være slik bygd at de ikke tåler en litemn bølge i baugen før den står stille?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

En ting er hva man tåler, en annen ting hva man liker.

Hvorfor er det så himla vanskelig å krysse bak? Enten det er en seilbåt eller ei snekke så oppleves det enormt mye mer behagelig ombord der hvis bølgen kommer inn bakfra.

 

Spytter aldri på folk, men det kunne være fristende noen ganger. Knyttneven kommer opp av og til, det skal sies.

Link to post
Så, er 154 meter fornærme syntes du Gunga ?

 

om den andre båten håller 33 knop....Yes

(om du husker fra båtförern vilket som er det enklaste settet att finna ut om kollisjonsrisk föreligger,

oförendrad bäring/riktning til det andre fartyget)

under de förste 2 minuterna i eksemplet jag skisserade ovan er det veldigt små vinkelendringer!,(han ligger 1-3km bort!)

under siste minuten kommer vinkelendringen mye tydligare!, alle beslut måste tas under siste minuten!)

 

om den andre båten håller 5 kn inga problem !

 

det er som Mulligan skriver hur svettigt som helst att ha en båt på stö kurs som skall passere för om i den farten!

eftersom han håller stö kurs o fart..vet jag ju ikke ens om han sett mig.....kjör han på auto, ser han i plottern,

eller vad gjör han?

 

jag skall enl Sjöveisreglerna själv hålla stö kurs o fart eftersom jag ikke er vikepliktig!

S/Y Gunga Din

Link to post
om den andre båten håller 33 knop....Yes

 

Jeg kommer aldri på noen måte til å holde 154 meters avstad til andre båter når jeg går i 30 knop eller mer. Det får da være måte på å gjøre krav på "tereng" rundt båten. Det får holde at jeg har vikeplikt for disse pinnebåtene, at de skal ha en fri radius på 154 meter rundt sin egen båt synes jeg er litt i overkant. Krysser jeg kursen til en seilbåt et sted mellom 50 og 100 meter forran den så synes jeg ikke jeg har gjort noe galt. Det hele blir jo litt etter forholdene og størrelsen på båten man kjører. Hadde jeg kjørt en doning på 50 fot så ville jeg nok sakket på og krysset bak seilbåten. Min Windy på 25 fot er lett å manøvrere, den er leken og lett og gjør det den blir bedt om og kjørestil blir selvfølgelig deretter. Ikke lager jeg noe bølger å klage over heller i planingsfart.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...