Seilaren Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 du får gärna följe med mig o se hur det ser ut....fra andre siden! Ja nå er vi to som har gitt ham tilbudet, så nå får vi se om han tørr... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
hifo Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 det er vel ikke så forskjellig med hva vi (motorbåt ) opplever i lignende situasjoner når vi ligger i såvidt styrefart\kosefart. ser ikke den store forskjellen med innkommende trafikk om man har seil eller motor . og den andre har vikeplikt. vi skal jo på lik linje som dere holde stø kurs . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Seilaren Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Det er nok desverre en forskjell. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
hifo Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 da må jeg si jeg er glad jeg fører noe som faktisk kan manøvreres. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 det er vel ikke så forskjellig ......... Jo hifo det er det det er..... vi ligger i våran 'kosefart'....(med 'rett til veg' enl sjöveisreglerna) du er oxo velkommen ombord! hade vart jättekul o vise er hur det känns du kan få stå til rors....... så kunde Bitteliten (eller noen annen vi stoler på!) lagt sig på skjärande stö kurs i 30+ knop 100-150m framför fören på oss, du ser han på 3 km undan förste gangen 3min innan han passerer oss! jag lovar deg en reise/magefölelser värre en bergodalbanen på Liseberg ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
EIRINA Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Jeg kan ikke fatte at det er noe og bråke om det er bare og vise at du har vikeplikt tidlig og tydlig og alltid krysse aktenfor seilbåter og snekker og andre saktegående fartøyer. Vi har en båt som går i 30 + og synes det ikke er noe poeng og ligge og krysse forand båter man møter eller skal vike for. Et exsempel er for 14 dager siden lå fruen og jeg midtfjords og leste og pratet i det fine været det var 3 andre båter ute og alle passerte oss med ca 4 meters avstand hvor et poenget når fjorden er tom. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 (redigert) Min Windy på 25 fot er lett å manøvrere, den er leken og lett .......... da må jeg si jeg er glad jeg fører noe som faktisk kan manøvreres. då er det vel veldig enkelt o göre en undanmanöver så vi ser att ni sett oss........ håller ni stö kurs framför nosen på oss har vi ingen pejling på att ni observert oss!! en omveg runt oss hade vel tatt mindre enn 30 sekunder...... Redigert 7.Mai.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Ikke glem at: Vi var der først! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 du kan få stå til rors....... Og han får ikke lov til å sette seg ned . Vi kan jo starte et BP kurs med tittelen: "Kom om bord og seil mens du kjenner etter hvordan det føles å bli rundbanket og kaffen går overbord" Lang kurstittel må til for et så viktig tema. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Jeg kan ikke fatte at det er noe og bråke om ........... hej tassen tror varken hifo eller Hydrox er noe problem...dom er med her på BP o diskuterer båtspm året om..... värre är med 'landkrabber til sjös' (du vet sådane på jobben som begynner o snakke båt när solen viser seg i april.... neste dag på jobben....du vet jeg gikk på ett skjär slog sönder hele motorn, forsikkringen dekker, helt umerkt var det på kartet) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 som Gunga Din. Med en toppfart som knapt overskrider hastigheten til en skridende isbre. vi skall allt ut o sejle du o jeg......men vi venter tils vi får litt vind 15+........, da skal jag vise deg vad 'isbreen' går för.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jens_P Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 det var 3 andre båter ute og alle passerte oss med ca 4 meters avstand hvor et poenget når fjorden er tom. :nono: De kjører bil! Det var tross alt plass til en gul/hvit stripe mellom deg og de passerende båtene. De lå i det andre kjørefeltet, akkurat som på landevei og motorvei! Motto synes å være: All klaring er god klaring! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
hifo Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 til og med en klaring på tykkelsen med ett flattbanka myggkusehår er i realiteten nok. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Jens_P Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Ja, men ikke trivelig! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 til og med en klaring på tykkelsen med ett flattbanka myggkusehår er i realiteten nok. hörde på VHF'n i söndags 2 fartöy, ett på veg intill Gbg o ett på veg mot Skagen........ XXX(på veg intill Gbg).......YYY whats your destination? YYY (på veg ut!) ......Im going to Skagen for bunker! XXX.......you are coming very close, can you change course! YYY......according to radar we have a CPA on 0,5M (ca 900m) its OK XXX.....too close, too close,...can you please alter course? YYY.....OK OK ...I go starboard........ XXX....Thank you very much YYY.....No problem store fartöy o proffs håller en stor avstand til varandre.............. hade vi oxo gjort det(i förhållande til båtstörelsen) hade mye av denne diskusjonen vart helt obefoget!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hydrox Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Jeg takker for tilbudet om å være med Gunga Din og Seilaren på tur, kansje det blir mulig en dag. Jeg vil bare tilføye en ting for å dempe stemningen litt angående meg selv. Jeg tror faktisk ikke Gunga din eller Seilaren hadde følt noe som helst ubehag ved å møte meg i smale sund eller midtfjords. Alle seilbåtene og snekkene jeg har passert med båt har vinket tilbake å vært smilende blide. Jeg holder avstand som for meg føles riktig og jeg har enda ikke opplevet knyttede never etter meg. I tillegg så gjør jeg så godt jeg kan med å følge med på at hekksjøen min ikke blir til for stor plage for andre. På plasser hver det er eksempelvis 8 knops begrensning så går jeg med 5 knop. Går jeg i 8 knop så graver jeg sjø som danskebåten. Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Gårsdagens regatta gikk finfint. Vi seilte ute i Oslofjorden mellom Snarøya og mot Gåsøya. På vei inn Snarøysundet etter regattaen kom 30 sniper inn for lens. Et flott syn må dere vite, lav sol, nesten flatt vann og masse hvite små seil ! Vi møtte da endel båter på vei ut sundet. De holdt god avstand og sakte fart. Noen rakk tilogmed å spørre oss om hva slags båttype vi seilte. Under regattaen kom det også en daycruicer gjennom feltet like etter start. Den holdt også liten fart og god avstand (dersom det er mulig rett etter en regattastart). Jeg så ikke noen Båtplassen-vimpel på noen av båtene, men dersom de leser dette eminente forum : Takker og bukker Håper det forblir slik utover sesongen. Alt i alt en fantasktisk kveld på fjorden og regattabanen. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Bergen Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 bland proffsen du nämte tidl så snakker dom om minst 3-4 M forran o minst 1M akterom (til nöds kansje 1/2Akterom)skala ned dette till våre mål så kansje ett 2-3kabler forran o en halv bak....... Hvilke proffer har du i tankene her Gunga Din? Stortank på åpent hav? Om vi går tilbake til trådstarters sak så er fjorden ca 0,7-1,0 nm bred i det aktuelle området. Så da må vi nok justere ned passeringsavstand betraktelig i forhold til hva du ser for deg enten du er proff eller amatør Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 proffer generellt, tenker jag på....finnes ingen som skulle komma på tanken att öka farten o pröve gå före.... (oftast har dom ikke så mye mer o ge) utan i 9 fall av 10 så styr dom seg ur en vikepliktssitusjon i henhold til sjöveisreglerna! proffsen ger varandre mye mer utrymme mellom sina fartyg enn det vi amatörer gör..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Og da legger vi oss i Alverstrømmen alle mann og venter på de proffe katamaranene Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Kjørte for motor på innsiden av Usken utenfor Stavanger i dag. Så kommer det en halvstor båt med BP vimpel i god fart bakfra. Ser ut til at den skal stoppe ved siden av meg for å hilse, men så kjører den rett forbi uten å løfte så mye for en hånd for å hilse på meg. Trodde poenget ved vimplene var at vi skulle treffes. Men neste gang setter jeg pris på at du holder litt større avstand kjære BP medlem. Du mente sikkert ikke noe vondt Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Marwin Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Litt mere om "vikeplikten": Hadde fornøyelsen av å "dele noe fritid" med en nylig pensjonert statslos i går kveld. Opprinnelig nordlenning, men saftig språk og meninger... Hans kommentar til senere tids utvikling på sjøen, er at det er lite forståelse for manøver-egenskapene til større skip, fra "fritidsskippere", og særlig seilere! De pukker på "vikeplikten", selv om de kommer fykende på et seilbrett! For sin egen del, sier han at de ofte lukker øynene og håper på det beste i mange tilfeller. "Det er nemlig ikke mulig å "sette på bremsen" på et større fartøy". "Det ser ut som om mange småbåtførere fortsatt kjører bil når de styrer båt"!! Er noen av hans kommentarer. Nær slektning selger båter på Sørrlandet; Flere og flere kjøper med "full navigasjonspakke" med navigator+++, og de færreste bryr seg om å ha med kart. Kompasset er underordnet. Det som etterspørres nå, er navigasjonssystem med automatisk ruteforslag... Om det koster 40 - 50 båtpenger ekstra, ser ikke ut til å bety noe... Med slike holdninger og forståelse for "båtkjøring", er det ikke det minste rart at stygge ulykker skjer, og kommer til å skje!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
bliss X Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Litt mere om "vikeplikten":Hans kommentar til senere tids utvikling på sjøen, er at det er lite forståelse for manøver-egenskapene til større skip, fra "fritidsskippere", og særlig seilere! Det er riktig, men dette går faktisk begge veier. Det er stor forsjell på hvordan skipene oppfører seg også, og da tenker jeg på åpent farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Enig i det. MEN det MÅ gå an å bruke huet LITT da... En STOOR båt sees på lang avstand, og det er lett for en småbåt å endre bittelitt på kursen for å hindre stressede situasjoner, eller? Jeg mener: I GOD tid før sjøveisregel 12 + 15 til 18 kommer til anvendelse. Jeg mistenker mange småbåtførere (seilere IKKE unntatt!!) for ikke å engang PRØVE å tenke seg til hvordan en "stakkars styrepinne" har det når det ser farlig ut... HAN har nemlig ikke en snøball tjangs i h@lvete til å gjøre noe som helst mange ganger! Forståelse for "stor masse i bevegelse" ser ut til å være fraværende hos mange "små-kapteiner"! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Smurph Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Joa, husker godt en tur jeg hadde med snøggbåten nordover fra Bergen for en del år siden. På høyde med Helleneset kom det en brettseiler i god fart, 20-25 knop, på kryssende kurs i den friske nordavinden. På vei innover kom det en møtende frakteskute om babord. Snøggbåten hadde derfor ikke manøvreringsrom. Brettseileren så oss ikke pga seilet, og fortsatte på stø kollisjonskurs. Snøggbåten beynte å dreie mot babord og slakke på farten, og like før den måtte slått full bakk i et forsøk på å unngå sammenstøt ble heldigvis brettseileren oppmerksom på oss og hev seg i vannet. Hvis ikke kunne det gått riktig ille :nono: Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.