Jump to content

batteriet lades ikke...

dosern

Recommended Posts

jeg har ett 100ah biltema batteri som jeg kjøpte i juli ifjor,men nå når jeg har ladet det opp og setter det i båten så er batteriet nesten helt dødt...

er ett såkalt vedlikeholdsfritt batteri...

noen som vet hva som kan ha skjedd?

hvor lenge må slike batterier lades etter lagring?

batteriet har stått på lading i ca 24 timer. da jeg testa det i båten i sted å var det kun såvidt det var lys i ene lampa bryterpanelet mitt..

vil det kunne hjelpe å la det stå til imorgen eller er batteriet mest sannsynlig dødt?

nei batteriet har ikke vært ladet i vinter..

litt surt dette da planen var å sjøsette båten å ta en liten pinsetur imorgen... er vel ingen som selger batterier nå?

satte det inn i båten og koblet dette på. har da en slik "batterimåler" på instrumentpanelet.. denne stod på rødt..

får heller ikke slått på radioen og lysene... fikk kun ett lite rødt lys på panelet...veldig svakt..

har desverre ikke noe anna måleinstrument..

sett det på lading. og se hvordan det blir. en gang til. ellers så tror jeg det er dødt. men det er vel garanti på batt? tross biltema? men sorry... er det vedlikeholdsfritt får du ikke målt syrevekt. tror jeg????? da er det vel lukket???? andre innspill her folks...........

ja satte det på lading igjen nå ikveld. får håpe det er ladet imorgen..

ja er det garanti på biltema batteri?

mener å huske at det ble sagt 1år når jeg kjøpte det.. har tatt vare på kvitteringen, det gjør jeg kun om et er garanti på noe... så det er ett godt tegn:)

ja batteriet er vedlikeholdsfritt og lukket ja.

er også en slik indikator på batteriet... denne indikerer at batteriet er in good condition...

Edited by dosern (see edit history)

på polene er det god kontakt,men det kan jo selvfølgelig være dårlig kontakt på hovedstrømbryteren min.. kan det forårsake stort spenningstap?

det jeg la merke til på laderen når jeg satte den på igjen var at den starta på 6 ampere og stod der i ett par min for så å falle helt ned til 1 og 2 ampere.. dette indikerer vel at batteriet er fullt...?

Edited by dosern (see edit history)

Jge har to av de samme batteriene som deg (Biltema 100Ah) og de har sått hele vinteren uten noen form for lading og fungerer helt som de skal. Du burde på en eller annen måte få sjekket at det ikke er noe iveien med laderen din, for det kan jo hende...?

Ellers så ville jeg tatt det med tilbake til Biltema for reklamasjon, for det der virker snodig. HAr du flere eller bare ett batteri? :smiley:

Hei. Vet du om batteriet var fulladet før du lagret det i fjor? Hvis det var utladet kan det være skadet både av frost og sulfatering. Batterier skal alltid lades før de settes vekk. Jeg har 2 Biltema batterier i båten, og de målte 12,71 og 12,69 V etter vinteropplag. Et fulladet batteri skal måle vel 12,7V hvis du måler uten belastning noen timer etter lading. Sjekk at spenningen er ca. 14.4V under lading.