dosern Startet 10.Mai.2008 Del på Facebook Startet 10.Mai.2008 jeg har ett 100ah biltema batteri som jeg kjøpte i juli ifjor,men nå når jeg har ladet det opp og setter det i båten så er batteriet nesten helt dødt... er ett såkalt vedlikeholdsfritt batteri... noen som vet hva som kan ha skjedd? hvor lenge må slike batterier lades etter lagring? Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 laderen sier ifra når det er ladet faredig. men det lades vel opp på lav amp på ett døgn Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 batteriet har stått på lading i ca 24 timer. da jeg testa det i båten i sted å var det kun såvidt det var lys i ene lampa bryterpanelet mitt.. vil det kunne hjelpe å la det stå til imorgen eller er batteriet mest sannsynlig dødt? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Virker ut som om "De e gådd" har du lada det i vinter? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
dosern Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 nei batteriet har ikke vært ladet i vinter.. litt surt dette da planen var å sjøsette båten å ta en liten pinsetur imorgen... er vel ingen som selger batterier nå? Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 hvor gammelt er batteriet Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 batteriet ble kjøpt 25 juli ifjor så det er da ca 10mnd...dette bør ikke være noen alder for ett batteri... Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 nei. det burde tatt imot lading. har du målt det. med syrevekt? Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 nei det har jeg ikke gjort. har ingen kunnskap om dette... Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 trenger egentlig ikke kunnskap om lading av batt sånn sett. men hvordan vet du det ikke blir ladet? målt det på noe vis? Fred Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 satte det inn i båten og koblet dette på. har da en slik "batterimåler" på instrumentpanelet.. denne stod på rødt.. får heller ikke slått på radioen og lysene... fikk kun ett lite rødt lys på panelet...veldig svakt.. har desverre ikke noe anna måleinstrument.. Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 sett det på lading. og se hvordan det blir. en gang til. ellers så tror jeg det er dødt. men det er vel garanti på batt? tross biltema? men sorry... er det vedlikeholdsfritt får du ikke målt syrevekt. tror jeg????? da er det vel lukket???? andre innspill her folks........... Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 (redigert) ja satte det på lading igjen nå ikveld. får håpe det er ladet imorgen.. ja er det garanti på biltema batteri? mener å huske at det ble sagt 1år når jeg kjøpte det.. har tatt vare på kvitteringen, det gjør jeg kun om et er garanti på noe... så det er ett godt tegn:) ja batteriet er vedlikeholdsfritt og lukket ja. er også en slik indikator på batteriet... denne indikerer at batteriet er in good condition... Redigert 10.Mai.2008 av dosern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 hvis det da ike åler rikti V i morgen så ville jeg gått inn med det igjen til tirsdag. et fulladet batt skal vel måle en plass mellom 13-14 V Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 får krysse fingrene å håpe det funker imorgen... Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Kan det være kontaktproblem fra batteriet og ut et eller annet sted med Deg??God kontakt på polene? Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 (redigert) på polene er det god kontakt,men det kan jo selvfølgelig være dårlig kontakt på hovedstrømbryteren min.. kan det forårsake stort spenningstap? det jeg la merke til på laderen når jeg satte den på igjen var at den starta på 6 ampere og stod der i ett par min for så å falle helt ned til 1 og 2 ampere.. dette indikerer vel at batteriet er fullt...? Redigert 10.Mai.2008 av dosern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Sjekk hovedstrømbryteren din, har selv erfart dårlig kontakt gjennom en slik, med samme erfaring som du... Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
DelCasa Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Jge har to av de samme batteriene som deg (Biltema 100Ah) og de har sått hele vinteren uten noen form for lading og fungerer helt som de skal. Du burde på en eller annen måte få sjekket at det ikke er noe iveien med laderen din, for det kan jo hende...? Ellers så ville jeg tatt det med tilbake til Biltema for reklamasjon, for det der virker snodig. HAr du flere eller bare ett batteri? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Hei. Vet du om batteriet var fulladet før du lagret det i fjor? Hvis det var utladet kan det være skadet både av frost og sulfatering. Batterier skal alltid lades før de settes vekk. Jeg har 2 Biltema batterier i båten, og de målte 12,71 og 12,69 V etter vinteropplag. Et fulladet batteri skal måle vel 12,7V hvis du måler uten belastning noen timer etter lading. Sjekk at spenningen er ca. 14.4V under lading. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.