Jump to content

Erfaringer med Maritim


jonn

Recommended Posts

Jeg var på nettet og bestilte diverse varer hos Maritim, ordrebekreftelse kom med en gang, dette var den 21/4, i dag er det 11/5, ingen varer er kommet enda.

De har sikkert mye å gjøre i disse dager, men en mail om leveringsproblemer etc. kunne vært noe å tenke på.

Bestilte bunnstoff som jeg skulle bruke på båten, den var slippsatt sist uke... :nonod: :nono:

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette virker da å være noe vel lang leveringtid.... men en herremann med navnd "Øyvind Jørgensen" eller noe slikt representerer Maritim her på forumet og han kan sikkert komme med en god foklaring eller legge seg langflat og beklage....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ba om å få tilsendt pakkenummeret slik at jeg kunne følge med sjøl underveis, men det fikk jeg ikke. Heller ikke etter purr. Har handlet fra firma som sender pakkenummer uoppfordret med link for å spore pakken. Men ikke Maritim, og ikke engang etter å ha bedt spesielt om det. Her har Maritim et forbedringspotensiale.

Link to post
Share on other sites

Jeg ba om å få tilsendt pakkenummeret slik at jeg kunne følge med sjøl underveis, men det fikk jeg ikke. Heller ikke etter purr. Har handlet fra firma som sender pakkenummer uoppfordret med link for å spore pakken. Men ikke Maritim, og ikke engang etter å ha bedt spesielt om det. Her har Maritim et forbedringspotensiale.

Mener å huske at de skulle bytte logistikk system ifjor, så dette burde absolutt vært på plass forlengst.

Har også bestilt på nett, og stort sett alltid fått det jeg skal ha, men det hadde vært utrolig kjekt å kunne fått en ordrebekreftelse på e-post, med lagerstatus, antatt leveringstid osv.

Dette ville jo også spart kundebehandlerne på Maritim for endel telefoner fra folk som lurer på hvor varene befinner seg...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hører til en av de som har handlet en god del opp igjennom årene på postordre hos maritim.

Fikk alltid god service og det tok ikke mange dagene etter bestilling før pakken var i havn.

Ved et tilfelle ventet jeg noen dager lengre enn vanlig og da ringte jeg og etterlyste varene og da fikk jeg en beklagelse og pakken lå på postkontoret dagen etter....

Imidlertid åpnet de en filial ikke så langt fra hjemmehavnen og etter det har jeg nok kun handlet der.

Link to post
Share on other sites

Hører til en av de som har handlet en god del opp igjennom årene på postordre hos maritim.

Fikk alltid god service og det tok ikke mange dagene etter bestilling før pakken var i havn.

...

Jeg har handlet for ca 75.000 de siste 2 årene hos Maritim, så jeg kan vel neppe ha handlet for lite for å få tilsendt pakkesporing(?). Jeg har ingen negative erfaringer med at de ikke er ekspeditt. Noen ganger er har det vært et par varer til rest, men kommer som regel innen akseptabel tid vedlagt faktura, og stort sett uten fraktberegning.

Jeg har imidlertid en sak gåene over ett år. Og det er reservenøkkel til hovedbryter som jeg kjøpte i fjor vinter. Maritim har enda ikke greidd å skaffe denne reservenøkkelen. Har et par ganger forsøkt å sende en annen type, men det hjelper lite når den ikke passer.

Link to post
Share on other sites

Er tålig godt fornøyd med postordredelen av Maritim, men sist opplevde jeg å få en vare i rest, ingen info om når den kunne ventes. Etter ett par uker fikk jeg beskjed om at varen var strøket. Slikt kan jo være ganske ergelig om man må finne en annen nettbutikk og kjøpe varen fra, tenker da på det unødvendige tidstapet man får.

 

Har forøvrig møtt ett par sure ekspeditører på Maritim butikken i Arendal, det blir lenge til vi besøker den butikken igjen.

 

Batilla

Link to post
Share on other sites

Hei på dere,

Selvsagt følger vi med på omtalen her på Baatplassen!

 

Litt faktaopplysninger:

 

Vi har pr i dag fortsatt vårt gamle ERP/Logistikksystem som heter Rubicon, og det har gjort nytten sin siden 1999. Det begynner å bli gammelt og umoderne, og mye av netthandelen håndteres fortsatt manuelt.

 

Nettbutikken bekrefter automatisk at ordren er mottatt, men ikke om varene er på lager, siden det ikke er noen forbindelse direkte til lagerfila i Rubicon. Ordrene leses inn i Rubicon og går deretter gjennom til pakking og fakturering. Ved forsendelse og ekspedering av varene sender vi automatisk pakkenummer til de som er registrert med e-post på kundekortet hos oss og som bestiller via nettbutikken.

 

Nytt ERP/Logistikksystem kommer. Vi forsøkte å "oppgradere" til Visma Global for et par år siden, men det manglet for mye funksjonalitet og hadde for mange feil til at vi kom i mål. Nå er vi i en prosess med Visma Business alternativt med RamBasen (Hatteland) som vi håper skal gi en moderne løsning før årsskiftet. Litt skeptisk er vi, for vi har testet en del programmer og softwarebransjen ser ut til å være bedre på salg enn på levering av godene. (Kom gjerne med innspill...der er gjerne noen på Baatplassen som har erfaringer med de to nevnte eller med andre?)

 

Svare på telefonen: Selvsagt gjør vi det, forrige uke lå svarprosenten på 87,35% Vi forsøker alt vi kan å holde dette tallet over 90% selv i den mest hektiske delen av sesongen. Mandag formiddag drar litt ned, da er pågangen hinsides enhver mulig kapasitet.

 

Sure ekspeditører: Jeg har ikke ansatt noen sånne. Send meg et bilde så skal jeg fikse det :lol: Det er faktisk hyggelige gutter og jenter, men med opptil 300 ekspederinger pr dag, og litt kjeft fra dere kunder innimellom når vi ikke strekker til, så kan det vel glippe en gang i mellom selv for de tålmodigste hjelpere. Vi får ta det opp internt, og fortsette å holde fokus på å være hjelpsomme og hyggelige med kundene.

 

God pinse til alle sammen, min lille 15 foter er polert og levert til Fjordverkstedet på Sagesund for påsetting av motoren. Nå står tresjekta for tur, Marna'n ble stelt opp i fjor, og et par bunnbord er skiftet i vinter. Det blir en fin sommer på vannet :sailing:

 

Vennlig hilsen

Øyvind@Maritim

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenk om VP hadde vært like opptatt av kundene sine som Maritim?

 

Stiller meg bak den.

Jeg har kjørt adskillige turer fra Vestfold til Arendal fordi jeg utelukkende har gode og hyggelige erfaringer med denne forretningen.

 

Et konkret eksempel på service for oss på BP:

I fjor hadde vi en tråd i gang på BP vedrørende gratis oppgradering av kartbrikker fra C-Map,

et tilbud som det viste seg at C-Map I Italia hadde flagget uten å varsle forhandlerapparatet.

Øyvind fra Maritim fanget umiddelbart opp diskusjonen her på BP og ordnet raskt oppgraderinger

for de av oss som hadde etterlyst tilbudet i annonsen fra C-map,

et tilbud mange andre forhandlere ikke var villig til å følge opp.

 

At Øyvind også tar ansvar ved å svare på og følge opp "klagesaker" som blir lagt ut på BP,

synes jeg er prisverdig og viser at bedriften setter kundene i sentrum.

 

Ønsker deg samtidig en god sommer med båtene dine, Øyvind :smiley:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også bare positive erfaringer med postordre fra Maritim. Varene har stort sett blitt levert før jeg har hatt behov for å spore dem. På siste bestilling nå var det noe i rest. Der sto det ikke noe om forventet leveringsdato. Det er kanskje noe man kan se på (kanskje et nytt logistikksystem gjør dette enklere). Jeg synes uansett det er imponerende hvis det er slik at mesteparten blir håndtert manuelt.

 

Henger meg på roaldbj sin kommentar om pinse-kommentarer/svar fra Maritim. Det er meget bra. Takk for det Øyvind.

Link to post
Share on other sites

JEg bstilte en ny dekksluke på torsdag i forrige uke og fikk ordrebekreftelse med en gang og på lørdag fikk jeg mail om at pakken var på vei og pakkesporingsnummeret til posten. Kan ikke bli bedre....

Joda det kan bli bedre , de fleste nettbutikker i Norge har vel fått avgårde pakkene innen 24timer og gjerne samme dag som bestillingen kommer inn men om Maritim har et håpløst gammeldags opplegg så er det klart at det kan gjøre saken noe vanskeligere.

 

Øyvind@maritim , kanskje dere skulle vurdere å gå opp til Multicase for takle dette på en skikkelig måte http://www.multicase.no/

 

Koster noen hundre lapper men da blir det veldig bra med integrert lager rett i nettbutikken med integrert EDI samtidig som programmet snakker med Visma for regnskapsdelen.

 

 

Selv bestilte jeg en plotter fra maritim men det drøyde så lenge før jeg fikk EDI bekreftelse at jeg ringte og fikk da til svar at joda vi skal sende den men er ikke sikker på om vi får den ut før i overmorgen ... i ovemorgen ringte jeg igjen og da fikk jeg til svar at de kunne ikke se nøyaktig hvor den sto i systemet.

Da avbestilte jeg og kjøpte hos seatronic istedet

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

veldig hjelpsom kar øyvind. det som jeg mener ikke altid er på topp , er kunnskapsnivået hos de enkelte selgerne. man er "avhengig " av å treffe riktig fyr i for å få svar på de dumme spørsmålene. men sånn er det vel over alt tenker jeg. ellers synes jeg det har blitt mye hyggeligere å ringe dit de siste åra, etter en noe treg start .(for meg )

altså , jeg opplevde de som mindre imøtekommende før. men er det svært hektiske dager hos dem , og jeg får opplyst om det , forstår jeg og aksepterer at ikke de kan bruke for mye tid til å finne ut av ting.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Maritim har, i likhet med Komplett en av de mer seriøse nettjsappene i Moderlandet.

 

Av og til går ting til helvete, men en mail årner som regel det meste ( dvs. alt jeg har vært borti av problemer har blitt løst 100% tilfredsstillende ila. en dag eller 2 )

 

I tillegg får man klare og greie tilbakemeldinger. Det er også sjelden vare.

 

Så da gjenstår det bare for maritim å ta inn DISTANSEMATERIALE i sitt sortiment.

Divinycell og balsa til innplasting.

 

Hører du det Øyvind Jørgensen ? :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Litt skeptisk er vi, for vi har testet en del programmer og softwarebransjen ser ut til å være bedre på salg enn på levering av godene. (Kom gjerne med innspill...der er gjerne noen på Baatplassen som har erfaringer med de to nevnte eller med andre?)

Vel, da har dere tydeligvis feil leverandør av data og programvare.

 

Ta en titt på nettbutikkene databransjen selv bruker.

Når jeg er inne og handler varer for videresalg, forteller ALLE mine leverandørers nettbutikker hvilke varer som er på lager, hvilke varer som er i bestilling og antatt leveringstid på varer i bestilling. Ikke bare det. Når jeg logger inn på min konto, får jeg automatisk alle rabatter direkte inn på prisoversikten. Jeg kan velge å bestille i flere forskjellige pakker eller i en samlebestilling. Jeg kan velge å få levert varen direkte til kunde eller direkte til meg. Jeg kan velge om jeg vil at de varer som finnes på lager skal sendes ut med en gang. Med en gang betyr samme dag for bestillinger før kl. 14.00. Eller jeg kan velge å få varene levert først når restordren er ankommet.

 

Pakkesporing skjer automatisk. Bestillingsbekreftelse skjer automatisk. Fakturering skjer automatisk, men først når varen er lastet på bil og underveis.

 

Å si at det ikke finnes systemer som passer dere når hele Norge og resten av verden, som driver akkurat slik som dere gjør, har utmerkede systemer, blir tullete. Trenger du et tips? Du trenger bare å gå et stykke bort i veien til naboen Ps-Data/Hattelco, så vil du oppdage at dette fungerer utmerket.

 

Andre kandidater å ta en prat med er f.eks. Itegra, Norek, Emo, GNT, Tech Data, Actebis eller en av de mange som selger på samme måte som dere og er helt avhengig av at kunden får beskjed der og da om status. Hvis ikke går kunden et annet sted.

 

 

Og en ting til: Varen leveres dagen etter i ca 95% av tilfellene.

Link to post
Share on other sites

Kjempestor fordel om vi kunne få lagerstatus på de varene vi sjekker og evt. bestiller. Og info om når manglende varer igjen er på lager. ELFA har et slikt system og det fungere utmerket. Meget bra opplegg!

Så har det vært fint om søkefunksjonen i nettkatalogen hos Maritim kunne blitt bedre.

Link to post
Share on other sites

Har desverre ikke hatt gleden av å besøke en Maritim butikk enda. Men leser med store våte øyne katalogen fra perm til perm.

 

vedr butikk, en liten fugl har fortalt meg at Maritim har planer om å etablere en ny butikk på Strømmen..........

Noen som vet noe mer...........

Ha en fortryllende dag på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...