Jump to content

Erfaringer med Maritim


jonn

Recommended Posts

TIPS til nytt ERP-System for Maritim:

 

Hei Øivind hos Maritim.

Du etterspør tips til gode ERP-systemer. Siden jeg selv har jobbet i 10 år som rådgiver/konsulent med levering av slike systemer, og brukt de i praksis som Transportsjef og Logistikksjef før den tid, så har jeg en viss erfaring innen emnet.

 

Dere må bl.a. tenke på, og vektlegge følgende (uprioritert rekkefølge):

 

Bygge på internasjonale standarder, både for utviklingsverktøy og database

Skalerbart (vokse i tråd med Maritims ekspansjon)

Brukervennlig

Kasseløsninger (for butikkene), som selvsagt er online oppdatert med lagersystemet

E-handelsløsning, nettbutikk etc, som følger internasjonale standarder for sikkerhet, rammeverk, sporing etc

Absolutt alle funksjoner integrert i ett og samme system.

Funksjonalitet

Versjonshåndtering

Sikkerhet

Mulighet for tilpasninger.

Oppgraderingspolitikk

Fremtidsrettet

Gode kundereferanser

+++++

Sist men ikke minst; kompetansen og erfaringen på de konsulentene/leverandøren som skal stå for implementeringen. Husk; dere kjøper kompetanse mer enn teknisk løsning.

Sørg for å ha en detaljert kravspesifikasjon før dere innhenter tilbud.

 

Ut fra kriteriene ovenfor, ramler i alle fall en av de systemene du nevner bort.

 

For ikke å drive egenreklame her inne, så kan du kontakte meg på PM for en hyggelig prat og erfaringsutveksling. Vi har mange store kunder i Norge og Norden, deriblant handelshus med både e-handelsløsninger og kasseløsninger, bygget på internasjonale standarder fra en kjent internasjonal aktør.

 

Maritim ville vært en spennende kunde for oss å kunne jobbe videre med.

Link to post
Share on other sites

TIPS til nytt ERP-System for Maritim:

 

Hei Øivind hos Maritim.

Du etterspør tips til gode ERP-systemer. Siden jeg selv har jobbet i 10 år som rådgiver/konsulent med levering av slike systemer, og brukt de i praksis som Transportsjef og Logistikksjef før den tid, så har jeg en viss erfaring innen emnet.

 

Dere må bl.a. tenke på, og vektlegge følgende (uprioritert rekkefølge):

 

Bygge på internasjonale standarder, både for utviklingsverktøy og database

Skalerbart (vokse i tråd med Maritims ekspansjon)

Brukervennlig

Kasseløsninger (for butikkene), som selvsagt er online oppdatert med lagersystemet

E-handelsløsning, nettbutikk etc, som følger internasjonale standarder for sikkerhet, rammeverk, sporing etc

Absolutt alle funksjoner integrert i ett og samme system

Versjonshåndtering

Sikkerhet

Mulighet for tilpasninger.

Oppgraderingspolitikk

Fremtidsrettet

Gode kundereferanser

+++++

Sist men ikke minst; kompetansen og erfaringen på de konsulentene/leverandøren som skal stå for implementeringen. Husk; dere kjøper kompetanse mer enn teknisk løsning.

Sørg for å ha en detaljert kravspesifikasjon før dere innhenter tilbud.

 

Ut fra kriteriene ovenfor, ramler i alle fall en av de systemene du nevner bort.

 

For ikke å drive egenreklame her inne, så kan du kontakte meg på PM for en hyggelig prat og erfaringsutveksling. Vi har mange store kunder i Norge og Norden, deriblant handelshus med både e-handelsløsninger og kasseløsninger, bygget på internasjonale standarder fra en kjent internasjonal aktør.

 

Maritim ville vært en spennende kunde for oss å kunne jobbe videre med.

Link to post
Share on other sites

Har kun erfaring med Maritim Arendal. Der har jeg handlet en god del opp igjennom årene. Senest for en måned siden da jeg kjøpte kartbrikke og noe annet småtteri via nettet. Upåklagelig service, var i hende noen få dager etter bestilling. God service og kundebehandling er min erfaring med butikken på Stoa i Arendal.

Så slapp jeg å skriv det selv.

 

Maritim at det danser vel ned en ny katalog i posten.

Nei, det er vel ikke så ofte de kommer - Ellos og Sparkjøp leder her i gården.

 

Får en to ganger i året, må være registrert vil jeg tro.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Handler også mye på Maritim både i Bergen og på nett, eneste jeg har lagt merke til med å handle på nett er at varene ikke altid blir levert posten samme dag hvis man bestiller før kl 14-15. det kan drøye levering noen dager spesielt siden de sender med servicepakke. :giggle:

Redigert av Delfin 19 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei på dere,

Selvsagt følger vi med på omtalen her på Baatplassen!

 

Litt faktaopplysninger:

 

Vi har pr i dag fortsatt vårt gamle ERP/Logistikksystem som heter Rubicon, og det har gjort nytten sin siden 1999. Det begynner å bli gammelt og umoderne, og mye av netthandelen håndteres fortsatt manuelt.

 

Nettbutikken bekrefter automatisk at ordren er mottatt, men ikke om varene er på lager, siden det ikke er noen forbindelse direkte til lagerfila i Rubicon. Ordrene leses inn i Rubicon og går deretter gjennom til pakking og fakturering. Ved forsendelse og ekspedering av varene sender vi automatisk pakkenummer til de som er registrert med e-post på kundekortet hos oss og som bestiller via nettbutikken.

 

Nytt ERP/Logistikksystem kommer. Vi forsøkte å "oppgradere" til Visma Global for et par år siden, men det manglet for mye funksjonalitet og hadde for mange feil til at vi kom i mål. Nå er vi i en prosess med Visma Business alternativt med RamBasen (Hatteland) som vi håper skal gi en moderne løsning før årsskiftet. Litt skeptisk er vi, for vi har testet en del programmer og softwarebransjen ser ut til å være bedre på salg enn på levering av godene. (Kom gjerne med innspill...der er gjerne noen på Baatplassen som har erfaringer med de to nevnte eller med andre?)

 

Svare på telefonen: Selvsagt gjør vi det, forrige uke lå svarprosenten på 87,35% Vi forsøker alt vi kan å holde dette tallet over 90% selv i den mest hektiske delen av sesongen. Mandag formiddag drar litt ned, da er pågangen hinsides enhver mulig kapasitet.

 

Sure ekspeditører: Jeg har ikke ansatt noen sånne. Send meg et bilde så skal jeg fikse det :lol: Det er faktisk hyggelige gutter og jenter, men med opptil 300 ekspederinger pr dag, og litt kjeft fra dere kunder innimellom når vi ikke strekker til, så kan det vel glippe en gang i mellom selv for de tålmodigste hjelpere. Vi får ta det opp internt, og fortsette å holde fokus på å være hjelpsomme og hyggelige med kundene.

 

God pinse til alle sammen, min lille 15 foter er polert og levert til Fjordverkstedet på Sagesund for påsetting av motoren. Nå står tresjekta for tur, Marna'n ble stelt opp i fjor, og et par bunnbord er skiftet i vinter. Det blir en fin sommer på vannet :sailing:

 

Vennlig hilsen

Øyvind@Maritim

Link to post
Share on other sites

Hei Zach,

Du kan herved anse klagen som mottatt hos oss.

 

:wflag: Det er ikke viljen det står på, så da må det kanskje være evnen.

 

Vi har gode systemer for tilbakebetaling på kreditnotaer når vi sender feil eller når kunder "angrer" i henhold til lover som gjelder for postordrehandel. Dette pleier å funke veldig greit. Først blir det behandlet i salgsavdeling eller ved returbehandlingen på lageret, så produseres en kreditnota og deretter remitterer vi en gang pr uke sammen med betaling til leverandørene. Hvordan vi har klart å rote det såpass til for deg og for oss denne gangen vet jeg ikke, men det finner vi sikkert ut av. Ta kontakt med Geir Hellstrøm hos oss, han er avd.leder for salgsavdelingen vår, og er allerede på saken (dvs. han har funnet både deg og varene i data'n ut fra innlegget ditt), så klarer vi kanskje å gjøre jobben 100% rett denne gangen.

 

Vennlig hilsen

Øyvind@Maritim

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter meg også til de som har god erfaring med Maritim. "Min" lokale Maritim er på Slependen i Bærum, og har levert meget god service de gangene jeg har vært innom.

 

I særdeleshet en episode tidligere i sommer, der jeg var SVÆRT i tvil om det var "den" delen som var årsaken til vibrasjoner i båten.

"Ikke'no problem! Behandle den pent, så kan du levere den tilbake om det ikke løser problemet ditt."

 

Problemet ble løst, men det var veldig greit å ha muligheten til retur om nødvendig, da det dreide som en liten stabel med 100'lapper.

 

Med unntak av en eller to litt bagatellmessig-uheldige episoder, vi er jo alle mennesker, selv jeg, og de kan ikke ha en hel ansatt pr. kunde! Jeg forøvrig aldri møtt et surt ansikt der. Muligens en smule stresset, hehe ;-)

 

Takk til Maritim.

Link to post
Share on other sites

Bestilte mandag middag via internett (fra båten) noen billige gummi dørstoppere. Noen timer senere like før stengetid kom jeg på at jeg trengte en ny bryter til dassen, men det gikk ikke an å endre på ordren. Slengte meg derfor på telefonen og fikk svar fra en hyggelig kar nesten før jeg hadde slått telefonnummeret.

 

Jeg la frem problemet, og det var greit, han skulle gå inn på ordren min og endre det neste morgen da de gikk gjennom bestillingene. Har nå sjekket ordren, men ser ingen endring der. Er fremdeles ute med båten, men kommer hjem imorgen, og da blir det å følge med i postkassen om de har fått med seg endringen. Servicevennlige var de i hvert fall.

Hei.

 

Nå er jeg vel hjemme, og i postkassen lå en pakke med både dørstopperknotter og bryter.

Rask og kjapp levering selv ved endringen av ordren pr. telefon.

Og etterbestillingen av bryteren ville bli etterfakturert. Så da kommer vel en giro i posten etter hvert.

Bra Maritim!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Alle kan gjøre feil, men det som virkelig skiller gode butikker fra dårlige er viljen og evnen til å rette opp i feilene som oppstår.. Og her ser det ut til at Maritim er blant de flinkere i klassen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har handlet for noen 10-talls tusen hos maritim i Arendal gjennom noen år, og stort sett møter jeg hyggelige folk og god service. Men det har også hendt at jeg har møtt på grinete betjening, og en gang var det en kar som var direkte ubehagelig (reklamasjonssak). Men det er jo lov å ha dårlige dager også, og tross alt får jeg som regel god service og det er hyggelige folk der.

Link to post
Share on other sites

En oppdatering, se innlegg #71 og #85 ovenfor.

Jeg har nå fått en forklaring fra Maritim på hvorfor det har blitt som det har blitt. (Noen ganger kan det være veldig ok med en forklaring). De har et system med reskontro (mellomværende) som de følger litt for "firkantet" etter min mening. Jeg fikk for et par uker siden ny takluke pga. reklamasjon, vedlagt faktura med forfall en dag tidlig i oktober. Den gamle luka med feil enda ikke returnert fordi dårlig vær har hindret utskifting. Jeg har forutsatt at den nye faktura (med forfall primo oktober) ikke hadde noe med vårt mellomværende å gjøre da jeg purret på oppgjør, m.a.o. en ny sak. Systemet hos Maritim virker ikke slik, og OK - det aksepteres. Nå er vi i alle fall enige om mellomværende, og oppgjør vil bli sendt.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte et par turer på Maritim Arendal i sommer.

Gratis hente-taxi to ganger om dagen i havna!

Utmerket service og gode råd/arbeidsbeskrivelse attpå.

 

Men akkurat billig er jo ikke sortimentet deres.....

 

Fin katalog og netthandeltilbudet er jo kjekt for oss som ikke har dem i nærheten.

 

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Bladde fort gjennom tråden her....Maritim gjør en fabelaktik jobb....alle gjør enoen småfeil iblandt...og alle mennesker har dårlige dager.....men fantastisk at vi har representant for formaet som gidder å svare...hva om vi hadde hatt dette for VP også....så hadde jeg kanskje kjøpt VP igjen....

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Maritim selger ikke lenger kabler (strøm) metervis - selv om jeg kan bestille X antall meter iflg. bestillingsrutinen deres på nettet. Sikkert svært gunstig for Maritim, men neppe like gunstig for kunden. Varenummeret (metervis) er gått ut, men hvorfor fortsatt mulig å bestille metervis på nettet med den konsekvens at varen ikke kan leveres. Burde vel ha blitt underrettet om dette før varer (som er bestilt OK), blir sendt?

Link to post
Share on other sites

Maritim butikken på Sem har virkelig dårlig kundeservice.

Var der for noen uker siden og skulle ha noe småtteri, men det var når jeg spurte om løs frontring til ett Wema instrument, servicen sviktet.

 

Jeg stod i kassa da jeg spurte om denne ringen, men det kunne ikke damen svare på, da hun var ansatt for og sitte i kassa. Da måtte jeg ut av køen og spørre en fyr.

Så da jeg spurte han om denne ringen, fikk jeg katalogen til Maritim, står den ikke der kan den ikke skaffes fikk jeg til svar. Han gadd ikke engang ringe Wema og undersøke heller. :rolleyes:

 

Selv sendte jeg en mail til Wema, og ett par dager senere lå ny frontring med glass i postkassa, gratis!

Det er service det :thumbsup:

 

Jeg setter ikke mine ben i Maritimbutikken på Sem en gang til, da handler jeg heller online.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring fra maritim butikkene er at de, som alle andre, er helt prisgitte betjeningen.

 

Har handlet mye hos Maritim på Sem i løpet av det siste året. Desverre er det kun en person der som har peiling på noe som helst. Er det mye folk der har jeg begynt å snu i døren, da vedkommende er opptatt og resten av betjeningen har nok med å ta imot spørsmål fra kunder og stille de videre til denne personen. Er det derimot stille og man får prate med denne ene kunnskapsrike ansatte er det en fryd å handle der. Man føler seg trygg på at man har fått riktig produkt og bra service ved de anledningene.

 

De siste månedene har jeg istedet reist til Maritim Slependen og her har jeg bare godt å si om alle som har betjent meg. Alltid god kunnskap og vet hvor ting er i butikken.

Link to post
Share on other sites

Slengte inn en feit laks på nesten 30K 07.07.2011, eneste valget var forhåndsbetaling, Greit nok for jeg ville betale med engang uansett, via nettbank/visa.

Trykte fortsett og forventa å få betalt via nettbanken.. nope der tok jeg feil..

 

Ordre registrert osv.

Men fortsatt ikke skjedd noe mere med ordren min.

Ei heller fått giro i postkassa eller på mail.

 

:confused:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...