Jump to content

Sikkerhet ombord - hva gjør du hvis motor stopper?


nimbuster

Recommended Posts

Mye har sikkert blitt skrevet om sikkerhet, men man kan nesten ikke ha nok fokus på dette viktige området.

 

Jeg prøver alltid å tenke på sikkerhet ombord, for man kan aldri være "for sikker" på at motor aldri stopper, aldri mister kjøling, branntilløp, vannlekkasjer eller aldri opplever tette drivstoffiltre.

 

Og skjer noe av dette, vær sikker på det skjer med gjerne mye sjø, gjerne nær land og med pålandsvind.

 

Har du noengang foretatt en "risikoanalyse"?

 

Er du såpass i beredskap at du har redningsvester lett tilgjengelig, verktøy, reservedeler, VHF, nødraketter, drivanker, anker/dregg, håndholdte lensepumper eller hva en måtte trenge av utstyr?

 

Har du jolle med, og kan den låres og brukes i nød?

 

Jeg føler ofte at jeg går for nær land i litt dårlig vær, og går derfor lenger ut. Da har jeg litt tid på meg før jeg evt. driver i land dersom jeg opplever motorstopp.

 

Noen tanker en kald 17. mai, mellom slagene.

Link to post
Share on other sites

Og skjer noe av dette, vær sikker på det skjer med gjerne mye sjø, gjerne nær land og med pålandsvind.

Da kan man nesten satse på.

 

Risikoanalyse gjør jeg ikke, men har det meste lett tilgjengelig.

Jolle har jeg ikke, båter går skjelden ned som en stein.

Derfor er det nesten alltid best at man i alle fall først (og heller ved dårlig vær med kalt vann) prøver å fikse problemene man fikk,

før man overlater seg en enda verre gummibåt.

Leser man forresten på statistikkene da blir nesten alle båter, som ble forlat av besettningen, berget svømmende.

 

Redningsvester må ikke diskuteres i det hele tatt.

På Lena er det bæreplikt både for alle og ved hvert type vær så snart båten legger av.

Dette er forresten og for min skyld det eneste som er riktig.

 

Og meningen til å gå tett på land?

Det gjør man instinktiv, men er også helt feil.

Først er sjøen ofte roligere/mer likemessig lengre ut, og det andre er som du sa at man får mye mer tid for å reagere riktig.

Derfor pleier også jeg å holde meg langt unna kysten, heller når det er dårlig vær.

 

Ønsker en fin sommer, og ingen som går over bord hos deg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

I dårlig vær - alltid et godt stykke fra land (mindre krappsjø, og bedre tid hvis noe skulle skje)

 

Nødraketter klar under sete (men tviler på om det er det første jeg kommer til å prioritere i en gitt situasjon; da skal man ha så god tid at en virkelig får roet seg ned og tenke klart. Håpet er kanskje at hvis noe oppstår og en har tid/anledning, så er de lett tilgjengelig for oppskyting og/eller å ta med i jolla).

 

Redningsvester ALLTID på i dårlig vær - ellers alltid lett tilgjengelig.

 

Jolle med og klar for låring - trenger noen minutter - og en lett tilgjengelig skarp kniv - hvis man i en slik situasjon klarer å tenke klart og finne frem denne !??

Slepetau festet i baug og lagt bak lett tilgjengelig - med en fender i enden slik at en evt. slepehjelp lett kan hente opp denne.

Diverse reservedeler alltid med - men skifte av slike deler vil alltid ta noe tid - som i en slik gitt situasjon sannsynligvis er den største stress- og mangelfaktoren.

VHF - automatiske lensepumper m/alarm - +++++

 

Tror jeg har det meste med og tilgjengelig - men det viktigste tror jeg kanskje er at de som er med informeres på en ROLIG måte om den aktuelle situasjonen, hva du som ansvarlig vil gjøre - og helst i forkant er drillet litt i hvordan en opptrer i denne typen situasjoner.

 

Så får vi håpe vi alldri får bruk for det :sailing:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Sikkerhet er alfa og omega for å trives på sjøen.

Fornuft og "varsom" seilas gir høyere trivsel.

Men en satdig uro for at noe kam komme til og skje - det kan ødelegge fullstendig for både skipper og passasjerer.

Personlig har jeg "drevet på sjøen" med forskjellige farkoster i et langt liv.

To ganger har jeg hatt motorstopp - begge gangene pga slurv med vedlikehold/ettersyn - altså selvforskyldt

Begge ganger gikk det bra - fikk slep til havn - den en gangen i ordentlig ruskevær.

Er blitt nesten " for ivrig " på vedlikehodl - og ettersyn /service - men har heller ikke -bank i dørken - hatt noe uhell siden 1989 - og har vært noe timer utpå.

Ha rett uststyr for din seilas ombord - pass på utstyret når du skal - er du i tvil om du skal forsere Sognesjøen i NW frisk bris - så forbli i tvil - og vær der du er - til du slipper tvile.

Og til slutt - på sjøen skal du nyte - ikke prestere :-)

 

Ha en fortreffelig sesong

Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har redningsdrakt til begge ombord, og liker å ha gummijolla med....

Verste scenario er brann, der en ikke rekker å få på redningsdrakter eller å komme seg i jolla.

Men skjer jo forhåpentligvis ikke.

Er blitt mer bevisst på å holde seg et stykke fra land, særlig i pålandsvind.

 

Redigert: Og ja Fiskebat, selvfølgelig VHF :smiley:

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

God vane: Ha alltid kniv/slire i buksebelte når du er ombord! Ha alltid en lett aluminiumsbøtte ombord (kan om nødvendig brukes som drivanker). Dykkemaske (om nødvendig hopper du uti hvis du har fått tau i propellen). Brannmatter lett tilgjengelig (veier ingenting i forhold til slukkeapparater) Håndholdt vanntett maritim VHF og GPS

Link to post
Share on other sites

VHF VHF VHF VHF, da er du aldri alene.

Men da skulle man også bruke det, helst tidelig.

Reddningsselskapene klager at den skjelden får beskjed tidelig nok.

Det er en bra vane å få rask kontakt med kyststasjonene

senest så snart man er usikkert i det minste OM man klarer å fikse et problem.

 

Det enkleste er at man har alle frekvenser klar til bruk.

Kanal 16 er noe som er klart, men man kan godt sende en kort beskjed om situasjonen på vanlige arbeidskanalene og.

Som sagt, tidelig.

 

Så forklarer man kort om situasjon og posisjon, det ble notert uten at man utløser nødhjelp med en gang.

Klarte man å fikse problemet selv da sender man en beskjed igjen, så er alt bra.

 

Men er det omvent, f.eks. at man fikk vann i båten og mister helt uforberedt strømmen, da vet kyststasjonen det allerede.

Det er nyttig fordi kyststasjonene pleier å etterforske om hvordan det gikk.

Hvis de da ikke får kontakt igjen etter en stund, da utløser kystvakten en leteaksjon uansett.

 

Ved brann eller vanninnbrudd, eller ved minste misstanke om slik, finnes det absolut ingen unntak.

Da skal man sende en beskjed både uansett og uten forsinkelse.

Også her gjelder: Man kan ordne alt annet senere, men den beskjed er viktig.

Deretter kan man begynne med å lete etter orsaken, rolig og konsentrert.

 

Så husk: Å sende en beskjed, både med en gang og allerede etter -første- tvil,

gjelder som både klokt sjøvett og ansvarsfull mot medreisende, men ikke som "feig".

 

Kystvakten gleder seg i hvert fall om det.

Og det gjør også "du" , hvis det en gang skulle ha gått så langt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hva jeg vil gjøre avhenger av hvor langt fra land jeg er, samt været, vindretning, strøm og bølger. Og, første prioritet vil alltd være å sørge for sikkerheten til mannskap og passasjerer. Båter kan erstattes.

 

Det aller første jeg ville gjort etter å ha funnet ut at motoren er stoppet og at det i beste fall vil ta en del tid åstarte den er å sende en hastemelding på VHF som et rent navigasjonsvarsel, og er jeg langt fra land kan jeg om det er praktisk mulig avtale å rapportere situasjonen jevnlig.

 

(Ok, det der var bare nesten sant - for vanligvis er jeg i seilbåt og om ikke riggen er ødelagt så er nok det aller første jeg ville tenke: kan jeg seile meg ut av denne situasjonen?)

 

Er jeg nær land i pålandsvind ville nok det neste være å sjekke kartet for å få oversikt over dypde- og bunnforhold. Jeg hiver ikke ut anker og flere titalls meter kjetting uten å ha et håp om at det kan hjelpe, og jeg vil gjerne vite om jeg må skjøte på med tau før jeg begynner. Har jeg mannskap vil jeg umiddelbart be dem om å sette drivanker mens jeg sender melding og får oversikt.

 

Det viktige er at jeg har tenkt gjennom slike situasjoner på forhånd, og anskaffet det utstyr jeg mener er viktig. Når situasjonen faktisk oppstår er skjer det aldri som planlagt, men det er et lite håp om at jeg likevel gjør de riktige tingene og at jeg får gjort de viktigste tingene først.

Link to post
Share on other sites

Revner forseilet, heiser jeg et nytt til alle er oppbrukt (stormfokk, selvslående fokk, genua 1, genua 2, gennaker), Så har jeg storseilet og skulle alle seil revne, kan jeg jo starte motoren. Og jeg har anker med og uten driv.. :wink:

 

Redundansen er god....

 

Men forstår godt emnestarteren, det er en god ting å tenke ut alternative løsninger, slik at uforutsette hendelser ikke kommer som julekvelden på kjerr......

 

Husker godt at det var en forutsetning når jeg drev med motorflyving. Da så vi alltid til alternative nødlandingsplasser underveis, hvis en uforutsett hendelse skulle opptre.

Redigert av Hot Johnsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva man har ombord av sikerhetsutstyr avhenger vel mye av hvilken båt en har og ikke minst hvor man ferdes.

Selv har jeg følgende:

 

kommunikasjon:

VHF fasrmontert med antenne i mastertopp tilkobet radiobatteri montert høyt i båten.

VHF Bærbar med to sett batterier.

SSB Sender MF/HF tilkobet radiobatteri montert høyt i båten.

Mobiltelefon.

 

Moringsytstyr:

25kg hovedanker med 50m 10mm kjetting.

20 kg reserveanker med 10m 8mm kjetting og 50m ankertau.

Drivanker tilpasset båtstørelsen.

 

Reprasjonsutstyr:

Verktøy.

Reservedeler.

Trepluger og kjiler.

Presening.

komplett dykkerutstyr.

 

Redningsutstyr:

4 overlevningsdrakter.

Gumibåt 3,2m med 9,9hk påhenger.

Nødraketter, bluss, røykbokser.

 

Branslukning:

3 stk 5 kg pulverapparat.

Automatisk branslukning i maskinromm.

Spyleslange.

Røykvarslere og gasalarm.

 

Navigasjon:

Kompass.

Autopilot.

Radar.

2 stk GPS.

2 stk kartsystemer.

 

Skal jeg ut på lengre turer over åpent hav vil jeg i tilegg anskaffe redningsflåte og nødpeilesender.

 

En liten komentar til det en skrev her tidligere. Noe av det første heg vile gjøre om jeg fikk motorstopp på en motorbåt og som driver mot land er og sette ut anker forut med all den kjetting /tau jeg har. Dette helt uavhengig av dybden. Om ikke ankret når bunnen der og da er det med på og bremse net farten og også holde baugen mot været. Det blit fort bedre arbeisforhold ombord da. Et drivanker kan settes separat for og ytterligere holde igjen båten. Nå kan man konsentrere seg om og få igang motoren uten og tenke på og sette ankret til ret tid. Tar det tak før du er i fjæra så er det bra vis ikke går det nå dålig uansett.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe av det første heg vile gjøre om jeg fikk motorstopp på en motorbåt og som driver mot land er og sette ut anker forut med all den kjetting /tau jeg har. Dette helt uavhengig av dybden. Om ikke ankret når bunnen der og da er det med på og bremse net farten og også holde baugen mot været.[...]

Jeg tror nok jeg ville tatt en titt på kartet først, for det ville være litt dumt å hekte ankeret i en elektrisk kabel. Det er heller ikke gitt at de første stedet ankeret får tak er et godt sted. Men, hva som er lurt å gjøre avhenger av situasjonen. Var jeg 50 meter fra land ville jeg nok droppe kartstudiene og se meg om etter skilting langs land før jeg lot ankeret gå. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok jeg ville tatt en titt på kartet først, for det ville være litt dumt å hekte ankeret i en elektrisk kabel. Det er heller ikke gitt at de første stedet ankeret får tak er et godt sted. Men, hva som er lurt å gjøre avhenger av situasjonen. Var jeg 50 meter fra land ville jeg nok droppe kartstudiene og se meg om etter skilting langs land før jeg lot ankeret gå. :wink:

 

Hekter du ankeret i en elektrisk kabel har du jo sannsynligvis rimelig bra hold, så det vil vel i dette tilfellet bare være bra.

Link to post
Share on other sites

Hadde ringt til rolabj eller BMP. Så hadde jeg tatt meg en kald øl.

 

Fra spøk til revolver.

Hadde nok tøffet inn på den andre motoren. Men skulle den også være død. Tom for diesel feks. Droppet anker og driv ankeret. Så hadde jeg slengt meg på telefonen til Rogaland Radio. Har VHF men tror ikke dette er kritisk nok til at jeg hadde brukt den der og da, siden jeg ikke har "båt" VHF kurs.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...