Jump to content

Sikkerhet ombord - hva gjør du hvis motor stopper?


nimbuster

Recommended Posts

Hekter du ankeret i en elektrisk kabel har du jo sannsynligvis rimelig bra hold, [...]

Sannsynligvis har du det ja, men om du blir hengende enn stund i vind og bølger er det kanskje ikke så dumt om ankeret hekter i andre ing enn en elektrisk kabel? Uansett, alt dette er veldig situasjonsavhengig. :wink:

Link to post
Share on other sites

Mange gode råd og tanker her, som jeg delvis selv følger. Men hva med å bruke påhengsmotoren som en hjelpemotor? Jeg har laget et arrangement på badeplattformen med en brakett som jeg fester motoren på, når jeg ikke bruker den på jolla.( Den henger i vanligvis i daviter) I jolla har jeg bensintanken, og en slange ned til motoren. Hvis uhellet er ute og Forden mot formodning stopper, vipper jeg ned påhengsen, starter den, og vips, så har jeg en hjelpemotor. Jeg har heldigvis ikke fått bruk for dette opplegget enda, men jeg skal prøve det ut på stille vann en dag, og jeg tror det skal virke såpass at jeg kan manøvrere moderskipet hvis ikke været og bølgene er for ekstreme------men da holder jeg meg i havn. :smash:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker å ha et godt sikkerhetsnivå.

 

Navigasjonen er oppdatert hele tiden - dvs at vi vet hvor vi er på elektronisk kart og papirkart

Redningsvester skal alle ha på - uansett vær

VHF er alltid på (bortsett fra akkurat når vi går inn og ut av havn - da er det for forstyrrende for meg) og alle ombord kan bruke DSC kanppen

Grab bag ligger på fast plass i nærheten - her har vi nødraketter, ekstra vhf, lykter, plugger etc. Nødraketter er aldri gått ut på dato( vi har 3 fallskjermbluss, 3 bluss og 1 røykboks ombord)

Redningsdrakter ligger sammen med grab bagen

EBIRP ligger på sin faste plass - og den sjekkes 2-3 ganger pr år

Drivanker på sin faste plass

 

Eneste jeg ikke har øvd på er å sette drivanker. Det må vi øve på - for det er en viss teknikk å sette det har jeg blitt fortalt.

 

Om vi får motorstopp ville jeg velge å si i fra på VHF til Kystradio/Sweden Rescue om jeg ikke får kontroll med situasjonen i løpet av mindre enn 5 minutter. Bedre føre var enn etter snar. Dette avhenger av vind og vær og farvann også. Er det trangt og mye skjær anser jeg et motorstopp for PanPan umiddelbart.

 

Jeg vil sjekke dybden for å se om ankrene våre kan gjøre nytte. Er det mindre enn 30 meter dypt vil jeg slippe ut ankrene om vi er i drift. Ta det akter først ettersom det er tau og enklere å sette og kappe om det trengs. Etter forrige helgs opplevelser på Koster der en del båter dregget og brukte laang tid på å få opp anker foran her har jeg merket meg at jeg mangler en kjettingkapper ombord -jeg kapper heller ankeret enn å risikere båten.

 

Kanskje den viktigste saken vi gjør er å være forberedt. Dvs at jeg sjekker motorer før de startes. Har det rent i motorrommet så jeg kan lukte eventuelle lekkasjer, har ekstra dieselfilter installert, tømmer vannutskillere, sjekker remmer, peiler olje. I tillegg ghør jeg alltid klart sikkerhetsutstyr om vi skal gå strekk jeg mener er litt usikre - feks at Grab Bag, EBIRP og drivanker legges frem før vi går. Kona synes et er tåpelig - men det får heller være.

 

Og så sant jolla er med er den alltid klar til bruk om vi må gå fra borde. Lurer litt på hvordan det blir i nye båten der vi har landgang. Kan den brukes om strømmen går? Om ikke kan vi ikke bruke jolla som flåte - og da må jeg kjøpe meg annen flåte

nw420_williams285.jpg

 

Det er en bezensoni landgang

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange fine innspill her. Det jeg har erfart er særdeles viktig, er nemlig å

 

prøve utstyret slik at du vet at det virker og hvordan det virker. Da går alt så mye raskere.....når man vet....og har trent.

 

Eksempelvis det å sette ut et drivanker....er linen knytt på, og ikke bare en stor floke?

 

Fins det noe verre enn å komme i en slik situasjon, og ikke vite hva en skal gjøre, ikke finner det nødvendige utstyret eller at jolla ikke lar seg låre i en fart, at påhengsmotoren på badeplattformen ikke er festet ordentlig ?

 

I campingvogner og bobiler eller det påbudt med 6 kg pulverapparat....hvor stort er ditt?

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest innleggene i denne tråden får jeg inntrykk av at mange tror at et drivanker er tingen. Jeg tviler på at de har så mye erfaring i bruk av drivanker. Drivankeret bremser båten, men det stopper den ikke. Er det bare noen få hundre meter fra land, så må ankeret ut i håp om det tar bunn før båten trefffer land. Drivankeret har da liten hensikt.

 

For egen del forsøker jeg å holde god avstand til land, om det er pålandsvind og en klippevegg innom. Når du tenker tanken, hva om motoren stopper nå?, så sjekk dypder, mulig plasser for å kunne "styre" båten inn mot uten totalhavari etc. Det er meget viktig at en er forberedt på at noe slik kan skje, og at det har vært diskutert ombord, og hva den enkelte har å gjøre i et slik tilfelle.

 

Jeg var med i en båt som fikk motorstopp for noen år siden. Vi drev ned mot et skjær, mens skippern luftet dieselsystemet. En av de ombord gjorde seg klar med ei lita båtshake for å "holde oss unna" skjæret. Båten var på 29 fot og det blåste frisk bris. Jeg ga beskjed om å sette båten i gear framover og kjøre starteren, slik vi gikk klar av skjæret. Det funket bra. Vi unngikk skjæret og fikk start på motoren igjen.

 

Jeg opplevde noe lignende med min seilbåt. Jeg hadde startet motoren, for å ta ned seil og gå inn i havn. Innen jeg får tatt ned seilet, så får jeg et vindkast, som legger båten "flat". Etter å ha fått ned seilene, så stopper motoren. Jeg hadde da land ca 100 meter innom. Det blåste kuling. Redningen ble kameratbåten, som var foran, snudde og og tok meg på slep inn til havn. Om ikke den hadde vært der måtte jeg ha fått opp seil og forsøkt å krysset meg ut fra landet.

 

Årsaken til motoren stoppet var luft i systemt. Det var ikke så mye diesel på tanken, så når den krenget sugde den luft inn i systemet. Jeg modifiserte dieselsystemet på båten, og alle de jeg senere båtene jeg har hatt. Jeg har byttet ut lufteskruen på filteret med en liten dyse med slange tilbake til tanken. Om det kommer luft i systemet vil det automatisk luftes. Til vanlig vil det alltid gå diesel tilbake til tanken gjennom "luftingen", men matepumpa har mer enn stor nok kapasitet.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....... Jeg har byttet ut lufteskruen på filteret med en liten dyse med slange tilbake til tanken. Om det kommer luft i systemet vil det automatisk luftes. Til vanlig vil det alltid gå diesel tilbake til tanken gjennom "luftingen", men matepumpa har mer enn stor nok kapasitet.
Jeg forsøker å se for meg hvordan denne løsningen er hos deg. Vanligvis sitter en tappeskrue i bunnen av filtrene, men du har i tilegg er skrue et annet sted på filterholderen?
Link to post
Share on other sites

Enig med arkmarin...

drivankeret har helt klart begrenset effekt, og har først og fremst til oppgave å få baugen opp mot vinden. Dernest vil det, hvis det fungerer som forutsatt bremse opp litt av avdriften.

 

Derfor er et drivanker fint å kunne legge ut, slik at man unngår å ligge å drive med skutesiden opp mot vinden og bølgene....mens en får reparert evt. skader eller årsak til motorstoppen.

 

Når båten har drevet så langt inn at dybden er på 30-40 m er det på tide å la ankeret gå, hvis ikke en allerede har gjort det. Det kan jo være med på å bremse opp avdriften det også. Men, med ankeret akter, er det ikke alltid så lett gå forut med ankertauet.....

Link to post
Share on other sites

Det er så mange forskjellige situasjoner. Drivanker bremser ikke så mye, men du verden så mye det stabiliserer å få baugen opp mot vinden. Det blir litt lettere for den som er så heldig å få jobbe med maskinen. I enkelte tilfeller er det også mulig å styre båten dersom du får lagt den litt på skrå i vinden. Det gir ikke store kursendringen, men litt er bedre enn ingenting.

 

Jeg holder fremdeles en knapp på å ta en titt på kartet før jeg lar ankeret gå. Enkelte steder er det like greit å la det gå med en gang og håpe på at det får feste i et eller annet, andre steder er det såpass gode bunn- og dybdeforhold at det er like greit å vente med å la ankeret gå til båten har drevet inn på litt grunnere vann enn der ankeret så vidt får tak og kanskje slipper igjen. Kjempedumt om vinden eller strømmen snur og du plutselig driver av igjen.

 

Nå og da har jeg passert Rivningsgabet (utenfor Grimstad) i dårlig vær, og det er et av de stedene jeg håper jeg aldri får motorstopp.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Deler Sjøtummels syn på drivanker. Jeg har vært i området utenfor Strømtangen fyr i bølger og med betydelige framdriftsproblemer. Forholdene ble litt mer levelige etter at drivankeret ble lagt ut og med feste i baugen. Da ble båten i alle fall stabilisert opp mot vinden. Stående ordre ombord er at ankrene skal ut om vi er mindre enn 500 m fra land. Kjettingene er 50 meter og koblet med sjakkel som er lett å hekte fra.

Link to post
Share on other sites

Årsaken til motoren stoppet var luft i systemt. Det var ikke så mye diesel på tanken, så når den krenget sugde den luft inn i systemet. Jeg modifiserte dieselsystemet på båten, og alle de jeg senere båtene jeg har hatt. Jeg har byttet ut lufteskruen på filteret med en liten dyse med slange tilbake til tanken. Om det kommer luft i systemet vil det automatisk luftes. Til vanlig vil det alltid gå diesel tilbake til tanken gjennom "luftingen", men matepumpa har mer enn stor nok kapasitet.

 

Det er som regel når været er dårlig ting skjer , allt grumset i diseltanken kommer i bevegelse og filterene går tett eller ruller du godt nok så blir dieselen til skum og dermed motorstopp , om ikke disse forholdsreglene eller lignende som arkmarin bruker er montert.

 

Det skjedde med meg inn Trondhjemsfjorden ved Gjeitaneset på vei til Orkanger , og jeg drev fort inn mot fjell veggen som der gå ca 400 meter rett ned , og å slippe et anker der går ikke selv om det 70 kgs ankeret kom opp av rommet i rekordfart som om det bare var en isoporkasse.

Å begyne å rote med noe drivanker eller lignende der har hvert en grov feilprioritering av tidsbruken

Heldigvis så hade jeg VHF og ett lasteskip "Minerva" som var på veg inn til Trondheim snudde for å prøve å assistere.

Jeg ante ikke hva som gjorde at motoren stoppet med over halv tank , men prøvde å lufte og starte og etter noen forsøk så startet motoren og jeg kom meg i sikkerhet.

I ettertid er jeg overbevist om att det ble for mye skumm / luft i dieselen.

 

Erfaringsmesig så er det det vikktigste en bør gjøre når motoren stopper å roe ned litt, ta gjerne en kopp kaffe slik att en klarer å tenke klart og kunne gjøre de rikktige prioriteringene da annet ofte fører til tragedier, DVS det er som regel ikke motorstopper som fører til tragedie men feilvurderiger og panikkhandliger , ofte er det viktigere å prøve å berge båten enn å prøve å berge livet.

 

Det er mange steder her og ellers på kysten når du går leiene ut og inn og får du motorstopp der så er det bare å ta på seg drakten , der du får ingen flere forsøk, det er derfor like viktig på en båt som ett fly att alt er helt i orden .

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil sjekke dybden for å se om ankrene våre kan gjøre nytte. Er det mindre enn 30 meter dypt vil jeg slippe ut ankrene om vi er i drift. Ta det akter først ettersom det er tau og enklere å sette og kappe om det trengs. Etter forrige helgs opplevelser på Koster der en del båter dregget og brukte laang tid på å få opp anker foran her har jeg merket meg at jeg mangler en kjettingkapper ombord -jeg kapper heller ankeret enn å risikere båten.

 

For min del ser jeg ikke behovet for en kjettingkapper. Jeg antar at jeg alltid har, eller klarer og få, såpass slakk i kjettingen at jeg kan løse bitter end om jeg ønsker å la ankeret gå.

Link to post
Share on other sites

"Erfaringsmesig så er det det vikktigste en bør gjøre når motoren stopper å roe ned litt, ta gjerne en kopp kaffe slik att en klarer å tenke klart".

 

 

Akkurat det avgjor vel om hvor naerme katastrofen man er. Hadde ikke blitt mye kaffe drikking hvis jeg f.eks skulle faatt motorstopp i litt ruskvaer ved "Gula hompen". Men enig i at det aa forsoke aa holde hodet kaldt og tenke rasjonelt er veldig viktigt.

 

Er land/skjaert naerme saa blir det aa ta en rask vurdering av situasjonen. Hvor naerme land er jeg? Hva er galt? Eventueltslippe ankeret . Rope paa VHF. Og saa begynne aa se om det er mulig aa komme seg ut av situasjonen ved egen hjelp.

Hvis jeg skulle vaere naerme land saa hadde ankeret gaatt ut rimlig fort. Dessverre kun anker akterut som det er noe greie paa. Men det bremser paa farta det ogsaa frem til at ankerkasse og badeplattform hadde blitt revet av.

 

Er man lengre fra land saa har man bedre tid paa seg (utenom ved brann/vannintrenging). Saa en litt grundigere sjekk har man anntagligvis tid til. For man eventuelt kjorer ut ett Pan Pan eller i varste fall en Mayday paa VHFen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg vil i de fleste tilfeller satse mye på å stoppe driften snarest mulig. Med passe fart mot brenningene kan jeg ikke forstå hvilket dreggfeste en får langt fra land som på noe måte kan være uønsket eller dårlig.

Med båter som har lang kjøl kan en seile skrått unna vinden og kanskje unngå land slik. Prøv en dag motoren virker ;-)

Har 3 dregger ombord og ca 150 m skikkelig tau. I en situasjon der jeg driver mot land vil jeg - hvis det er plass - knytte dreggene etter hverandre.

Tampen på den første knyttes litt opp på tauet til den andre, og hvis det er dypt kommer den tredje også på. Mye større mulighet for godt nok feste hvis du bruker dreggene slik enn enkeltvis med kortere tau.

En meter fra tampen er det festet en liten fender slik at tauet kan slippes i sjøen med god samvittighet om forholdene skulle tilsi det. Gjør det ofte hvis vi ligger for dregg og skal plukke opp dykkere som kommer opp istedenfor å bruke tid på å ta opp dreggen.

 

Hvis jeg er på vei mot land og jeg anser det som kritisk vil kanskje en kjapp mayday uten å vente på svar prioriteres foran dreggene.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Mange fine tips i denne strengen. :yesnod:

 

Hva JEG gjør?

Setter ned hjelpemotoren (15Hk) og kjører hjem :cool:

 

Dessuten:

HAR nødknapp på VHF-en og orienterer HVIS jeg ikke tror at det vil gå bra;

Tar på varmedressen; (Vesten ER alltid på.)

Gjør klart drivankeret: 5 kg lodd - en snor på 5 meter + lita blåse er festet på drivankeret, slik at DET alltid er 4 meter ned i sjøen;

Gjør klar dreggen med 40 meter taug.

(Lettbåt og flåte er ikke tema for en 20-fots båt :sweat:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden gir jo grunnlag for endel filosofering. Som agnostisk motorbåteier (helsemessig uskikket til pinnebåt, men med en viss dårlig samvittighet hver gang jeg pløyer hekksjø ved hjelp av petroleumsprodukter) har jeg sans for at noen av oss kan heise laknene og tilsynelatende leve ubekymret videre mens dieseldyret går inn i de senere faser av dødsstivehet osv.

 

Likevel fører diskusjonen tankene tilbake til min mentor udi båtlivet, mors onkel, kaptein og eier av frakteskøyten Laholm. Vi gikk ut Hardangerfjorden, målet var Øystese. Jeg la kursen innenfor Tjuvholmen, som tok oss raskere frem enn å gå rundt Kvamsøy. Da kom skipperen opp i styrehuset, og påla meg å gå midtfjords til vi var på høyde med Kvamsøy, deretter inn mot Øystese (lokalkjente vil se at dette var en "omvei", men betød at vi hele tiden var lengre fra land)

Hans begrunnelse har jeg aldri glemt (OBS: (dårlig gjengivelse av lokal dialekt): "Da e'kje faorleg ta ve' på sjøen, da e' naor me treffe land at da e' faorleg!"

Ved behov kan dette oversettes til Riksmål, men innholdet (som har fulgt meg siden) er i grove trekk at man alltid skal være forberedt på motorkutt, og derfor holde så langt fra land som farled og forhold forøvrig tillater.

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...