Merlis Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Hansi skrev: Ja som nevnt av andre godt vi er forskjellige. Kåre Drangsholt var langt foran sin tid da han utviklet Draco båtene. Selv er han dessverre borte for lenge siden. Men båtene hans vil leve i flere tiår enda heldigvis. Helt enig =) Kåre Drangsholt døde ved siden av sin Draco i 1983, men båtene hans var langt foran sin tid den gangen og vil heldigvis bevare minnene og leve lenge, lenge til Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Draco har da linjer!!!! Denne er produsert i 1992 og er langt forut sin tid når det gjelder funksjon, design og tidløshet. Forøvrig kan jeg snikreklamere litt for meg selv og dekor til Draco båtene. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Executive Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Østkyst Hustler skrev: Ikke akkurat det første jeg tenker på med Draco. Klassisk? Mote? Sorry Dracofans. En kan jo mene hva en vil om design. Men Draco var langt forut for sin tid både med hensyn til design løsninger og kvalitet. Faktisk helt i verdensklasse. Dette sammen med stort produksjonsvolum gjør at mange kan identifisere seg med og sette pris på produktet selv i dag. For meg er det tydelige indikatorer på at flere av modellene er å betrakte som klassikere. Flere av modellene kunne etter mitt syn konkurert i dagens marked dersom de hadde gjennomgått en liten oppgradering av fargevalg og teknisk utrustning. 3000BigFish (2500FlyFish) fra tidlig syttitall er ikke veldig ulik i konsept fra Bayliner 2858. Min egen 2400 Styling har mer innvendig bo volum og ikke minst lys enn de aller fleste amerikanske cruisere i 24 fot klassen. Dette uten at den ser ut som en oppblåst badeball. Opal og søstermodellen Zircon er vel så moderne som mye annet i dagens produksjon. Om en ser bort ifra åpenbare epoke greier som stoff valget inne i kabinen. Om mote begrepet er riktig å bruke tror jeg ikke. Mote skifter ofte. Men ting tyder på at flere og flere føler behov for å ta vare på en viktig del av norsk båt industri og foredle/oppgradere båtene til dagens standard. Tilogmed bruke mye penger....Det tyder iallefall på at det er i ferd med å bli anerkjent og populært å vise seg fram i en klassiker. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Draco24styling Svart 4.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Jorg-1 skrev: Forøvrig kan jeg snikreklamere litt for meg selv og dekor til Draco båtene. Lager du dette selv? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Ben Sin Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 2400 Styling: Var ikke meningen å sverte båtene deres. (din modell er forøvrig en av de få jeg synes er pene) Men for meg har ikke Draco noe som minner om klassiske linjer. Mulig jeg er for gammel... Og etter at jeg i fjor skulle selge en båt, og annenhver kjøper ville bytte inn en Draco, som etter mitt avslag gjennomgående svarte: "f**n, det er jo ingen som vil ha Draco", er det noe som sier meg at de har "gått av moten". Det positive er jo at disse båtene har en trofast tilhengerskare som bruker masse tid og penger på å pusse opp båtene sine. Det synes jeg er veldig positivt. Og jeg har fulgt trofast med på denne dansken som legger ned ufattelig mye arbeid i sin båt. K. Drangsholt gjorde uten tvil et fantastisk stykke arbeid, og skrev norsk båthistorie med store bokstaver. Sitér dette innlegget Link to post
Draco_1 Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 2400Styling skrev: Min egen 2400 Styling har mer innvendig bo volum og ikke minst lys enn de aller fleste amerikanske cruisere i 24 fot klassen. Dette uten at den ser ut som en oppblåst badeball. Fuldstændig korrekt, mange "moderne" både ser ud som om at arbejderne på værftet glemte at slukke for kompressoren, da de gik til middagspause....... Envidere er der mange moderne både, som har så høje kalesher, at man nærmest kan lave gymnastik i cockpittet, er det virkelig nødvendig at de er så høje? Det ser i hvert fald mystisk ud. Man kan godt se at de første Draco'er med flade ruder, ikke er nye længere, men designet er smagfuldt klassisk, synes jeg. Hvis man sammenligner med det der fandtes dengang (i 1970'erne) så er Draco'en forud for sin tid. Modellerne med buet forrude holder den dag i dag, ikke noget "pop-smart" men et "modern classic" design, hvor der ikke er eksperimenteret med outreret design, som kan risikere at blive total "not" Hvis klassiske både skal se ud som de gjorde i 1950'erne, nej, så er Draco'en ikke klassisk. Men smag og behag er selvfølgelig forskellig........ For mig vil Draco'en altid stå som båden der ikke har "sidste salgsdato" Sitér dette innlegget Link to post
Oyvind Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Denne 3000SB har jeg hatt i 8 år og er veldig fornøyd med den. Går godt i sjøen og har masse plass til å være 30 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Artig å høre at alle er fornøyde med sine Draco båter Har fått brukt min en del nå og er strålende fornøyd! Det eneste jeg er på jakt etter nå er en lås til kabinen (døra til kabinen) på min 1800 DC, men klarer ikke å finne noen som selger eller lager dette =( Det er så irriterende at den ikke er der da døren lukker seg opp for hver bølge som slår i båten, enten den står stille eller jeg kjører med den. Så hver gang jeg kommer ned til bryggen så står døra på "vid gap", altså helt åpen, og det er irriterende.. Men veit ikke hva jeg skal gjøre med det? Jeg trenger jo en lås når jeg skal bruke den i sommer også.. Det er nesten det samme om låsen fungerer eller ikke, bare jeg har noe som holder døra igjen så den ikke går opp hele tiden Så om noen her har noen forslag til hvor jeg kan få tak i en slik lås (samme om den er defekt eller ikke, bare den holder igjen døra) så setter jeg kjempestor pris på om dere kan fortelle meg hvor jeg skal henvende meg eller hvor jeg kan få kjøpt en slik lås. Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Joan e36 skrev: Så om noen her har noen forslag til hvor jeg kan få tak i en slik lås Mvh Jonas Kanskje noen som har denne typen lås kunne lagt ut et bilde så vi som skal lete vet hva vi skal lete etter? Er det samme type som på Stylingen? Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Merlis Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Jeg veit ikke om låsen er lik på alle modellene? Er så utrolig vanskelig å få tak i Veit rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, eller hvor jeg skal henvende meg for å få tak i en slik lås. Hadde vært villig til å gi en del for den.. Tror forresten jeg så deg på rolvsøyveien i går draco aq140 Morsomt å se folk med Dracoer =) Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 21.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Var ute og trallet dracoen i går ja, men var ikke på rolvsøyveien, trallet båten fra grimsøy til råde om lørdagen, og fra råde til skjeberg i går, Nå starter "sesongen" Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Merlis Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Hmm.. Jeg mente jeg så deg kjøre på Greåker jeg? 109 veien =P Kanskje det bare er jeg som tuller =P At jeg så deg et annet sted =P For det går vel ikke så mange gule Draco 1700 rundt i østfold? Og som i tillegg har rødt bunnstoff og kalesje? Båten så veldig pen ut i allefall "sesongen" begynner nå? =P hehe Vi får få til et Draco-treff et sted på hvaler til sommeren =) Hadde vært utrolig artig å se på noen båter og snakke med Dracoeiere om båtene og sjølivet generelt =) Hadde jo vært koselig å møttes på Skjærhalden, Koster, Strømstad eller liknende Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
Blesp Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Legger til et bilde av min båt fra i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Tom J. Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Her er et bilde av min 17 foting, på hytta i nordland. Her vi på vei til hytta med gummibåten på slep. Båten er ombygd fra Topless til Suntop pga av motorbytte. Dashbordet Sitér dette innlegget Link to post
Hidravasen Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Dracoen som er vist på You Tube filmen går ca 64 knop. Har vært med den , en sinnsyk opplevelse, men går veldig fint på vannet Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post
FredrikW Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Hidravasen skrev: Dracoen som er vist på You Tube filmen går ca 64 knop. Det videoklippet var passe villt! Det ser jo nesten ut som om det bare er propellen som har kontakt med vannet. Ikke bare Hydrolift som flyr uten vinger, nei. Noen bilder av min gode gamle 20 DC som jeg hadde for noen år siden. Det satt en blytung VP rekkesekser (B30) i båten, og pga. motorens vekt og alder fiikk jeg ikke båten opp i over 29 knop, men at Dracoen gikk som en drøm i sjøen er det lite tvil om. Kunne holde 25 knop med halvmeterssjø inn fra siden, uten at det ble ubehagelig eller vått i båten. Med båten jeg har nå må man ha dykkeutstyr hvis man skal kjøre slik... Sitér dette innlegget Link to post
Draco_1 Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Joan e36 skrev: Jeg veit ikke om låsen er lik på alle modellene? Er så utrolig vanskelig å få tak i Veit rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, eller hvor jeg skal henvende meg for å få tak i en slik lås. Hadde vært villig til å gi en del for den.. Tror forresten jeg så deg på rolvsøyveien i går draco aq140 Morsomt å se folk med Dracoer =) Mvh Jonas Denne type lås er brugt på flere Draco modeller. http://www.domsecurity.com/ind_pdf/369-02-1.pdf Sitér dette innlegget Link to post
ekko Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 (redigert) Henger meg på tråden. 20 DC fra -86. Redigert 5.Oktober.2009 av ekko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ekko Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Beklager, fikk ikke lastet opp bildene. Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 (redigert) Hei! Kanskje litt drøyt å kalle denne Draco, men det er et 21" skrog støypt og satt sammen i '99 av noen glade sørlendinger. Overbygget er selvkomponert, mens konsollet er fra Ryds. Med konsoll, stor tank og en liten volvo diesel langt bak er den litt baktung. Men har allikevel de gode sjøegenskapene til Draco R Redigert 6.Oktober.2009 av rhummels (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ekko Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Draco 20 DC fra -86. Litt arbeid i hobbyrommet med nye dreggluker... samt nytt daschbord... alt i heltre teak. Capsen kommer fra Jørgen. Egentlig et "must" for alle Dracoeiere... Ny Mercruiser 1,7 diesel, montert våren 09. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 hvilken fart har du på din. toppfart og marsfart og turtal. størrelse på propell Sitér dette innlegget Link to post
ekko Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Toppfart 29. mars 22-25, alt etter vær og føre. toppturtall 4200, propell...... usikker, montert av firma som instalerte motor og drev. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 rhummels skrev: det er et 21" skrog støypt og satt sammen i '99 av noen glade sørlendinger. Overbygget er selvkomponert, mens konsollet er fra Ryds.Synes den så ganske vellykket ut jeg...Hadde ikke Draco en slik modell også? Sun Bee eller noe slik? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Anders_K Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Hidravasen skrev: Dracoen som er vist på You Tube filmen går ca 64 knop. Har vært med den , en sinnsyk opplevelse, men går veldig fint på vannet Hvilke maskineri er det i den? Kunne du skaffet noen bilder av den? Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.