Jump to content

Bilder av Dracobåter


Draco24styling

Recommended Posts

Ja som nevnt av andre godt vi er forskjellige. Kåre Drangsholt var langt foran sin tid da han utviklet Draco båtene. Selv er han dessverre borte for lenge siden. Men båtene hans vil leve i flere tiår enda heldigvis. :yesnod:

 

Helt enig =) Kåre Drangsholt døde ved siden av sin Draco i 1983, men båtene hans var langt foran sin tid den gangen og vil heldigvis bevare minnene og leve lenge, lenge til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat det første jeg tenker på med Draco. Klassisk? Mote? :nonod: Sorry Dracofans.

 

En kan jo mene hva en vil om design. :confused: Men Draco var langt forut for sin tid både med hensyn til design løsninger og kvalitet. Faktisk helt i verdensklasse. :smash:

Dette sammen med stort produksjonsvolum gjør at mange kan identifisere seg med og sette pris på produktet selv i dag. For meg er det tydelige indikatorer på at flere av modellene er å betrakte som klassikere. :cheers_wine:

 

Flere av modellene kunne etter mitt syn konkurert i dagens marked dersom de hadde gjennomgått en liten oppgradering av fargevalg og teknisk utrustning. 3000BigFish (2500FlyFish) fra tidlig syttitall er ikke veldig ulik i konsept fra Bayliner 2858.

 

Min egen 2400 Styling har mer innvendig bo volum og ikke minst lys enn de aller fleste amerikanske cruisere i 24 fot klassen. Dette uten at den ser ut som en oppblåst badeball.

 

Opal og søstermodellen Zircon er vel så moderne som mye annet i dagens produksjon. Om en ser bort ifra åpenbare epoke greier som stoff valget inne i kabinen.

 

Om mote begrepet er riktig å bruke tror jeg ikke. Mote skifter ofte. Men ting tyder på at flere og flere føler behov for å ta vare på en viktig del av norsk båt industri og foredle/oppgradere båtene til dagens standard. Tilogmed bruke mye penger....Det tyder iallefall på at det er i ferd med å bli anerkjent og populært å vise seg fram i en klassiker. :yesnod:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

2400 Styling: Var ikke meningen å sverte båtene deres. (din modell er forøvrig en av de få jeg synes er pene) Men for meg har ikke Draco noe som minner om klassiske linjer. Mulig jeg er for gammel... Og etter at jeg i fjor skulle selge en båt, og annenhver kjøper ville bytte inn en Draco, som etter mitt avslag gjennomgående svarte: "f**n, det er jo ingen som vil ha Draco", er det noe som sier meg at de har "gått av moten". :giggle:

 

Det positive er jo at disse båtene har en trofast tilhengerskare som bruker masse tid og penger på å pusse opp båtene sine. Det synes jeg er veldig positivt. Og jeg har fulgt trofast med på denne dansken som legger ned ufattelig mye arbeid i sin båt.

 

K. Drangsholt gjorde uten tvil et fantastisk stykke arbeid, og skrev norsk båthistorie med store bokstaver.

Link to post
Share on other sites

Min egen 2400 Styling har mer innvendig bo volum og ikke minst lys enn de aller fleste amerikanske cruisere i 24 fot klassen. Dette uten at den ser ut som en oppblåst badeball.

 

Fuldstændig korrekt, mange "moderne" både ser ud som om at arbejderne på værftet glemte at slukke for kompressoren, da de gik til middagspause.......

 

Envidere er der mange moderne både, som har så høje kalesher, at man nærmest kan lave gymnastik i cockpittet, er det virkelig nødvendig at de er så høje? Det ser i hvert fald mystisk ud.

 

Man kan godt se at de første Draco'er med flade ruder, ikke er nye længere, men designet er smagfuldt klassisk, synes jeg. Hvis man sammenligner med det der fandtes dengang (i 1970'erne) så er Draco'en forud for sin tid.

 

Modellerne med buet forrude holder den dag i dag, ikke noget "pop-smart" men et "modern classic" design, hvor der ikke er eksperimenteret med outreret design, som kan risikere at blive total "not"

 

Hvis klassiske både skal se ud som de gjorde i 1950'erne, nej, så er Draco'en ikke klassisk.

 

Men smag og behag er selvfølgelig forskellig........

 

For mig vil Draco'en altid stå som båden der ikke har "sidste salgsdato"

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Artig å høre at alle er fornøyde med sine Draco båter :flag:

Har fått brukt min en del nå og er strålende fornøyd! :flag:

 

Det eneste jeg er på jakt etter nå er en lås til kabinen (døra til kabinen) på min 1800 DC, men klarer ikke å finne noen som selger eller lager dette =( Det er så irriterende at den ikke er der da døren lukker seg opp for hver bølge som slår i båten, enten den står stille eller jeg kjører med den. Så hver gang jeg kommer ned til bryggen så står døra på "vid gap", altså helt åpen, og det er irriterende.. Men veit ikke hva jeg skal gjøre med det? Jeg trenger jo en lås når jeg skal bruke den i sommer også.. Det er nesten det samme om låsen fungerer eller ikke, bare jeg har noe som holder døra igjen så den ikke går opp hele tiden :rolleyes:

 

Så om noen her har noen forslag til hvor jeg kan få tak i en slik lås (samme om den er defekt eller ikke, bare den holder igjen døra) så setter jeg kjempestor pris på om dere kan fortelle meg hvor jeg skal henvende meg eller hvor jeg kan få kjøpt en slik lås.

 

Mvh

 

Jonas

Link to post
Share on other sites

Så om noen her har noen forslag til hvor jeg kan få tak i en slik lås Mvh

 

Jonas

 

Kanskje noen som har denne typen lås kunne lagt ut et bilde så vi som skal lete vet hva vi skal lete etter? Er det samme type som på Stylingen? :confused:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Jeg veit ikke om låsen er lik på alle modellene? Er så utrolig vanskelig å få tak i :nonod:

Veit rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, eller hvor jeg skal henvende meg for å få tak i en slik lås. Hadde vært villig til å gi en del for den..

 

Tror forresten jeg så deg på rolvsøyveien i går draco aq140 :flag:

Morsomt å se folk med Dracoer =)

 

Mvh

 

Jonas

Link to post
Share on other sites

Hmm.. Jeg mente jeg så deg kjøre på Greåker jeg? 109 veien =P Kanskje det bare er jeg som tuller =P At jeg så deg et annet sted =P For det går vel ikke så mange gule Draco 1700 rundt i østfold? Og som i tillegg har rødt bunnstoff og kalesje?

Båten så veldig pen ut i allefall :flag:

"sesongen" begynner nå? =P hehe :smiley:

 

Vi får få til et Draco-treff et sted på hvaler til sommeren =) Hadde vært utrolig artig å se på noen båter og snakke med Dracoeiere om båtene og sjølivet generelt =)

 

Hadde jo vært koselig å møttes på Skjærhalden, Koster, Strømstad eller liknende :flag:

 

Mvh

 

Jonas

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Dracoen som er vist på You Tube filmen går ca 64 knop.

Det videoklippet var passe villt! Det ser jo nesten ut som om det bare er propellen som har kontakt med vannet. Ikke bare Hydrolift som flyr uten vinger, nei.

 

Noen bilder av min gode gamle 20 DC som jeg hadde for noen år siden. Det satt en blytung VP rekkesekser (B30) i båten, og pga. motorens vekt og alder fiikk jeg ikke båten opp i over 29 knop, men at Dracoen gikk som en drøm i sjøen er det lite tvil om. Kunne holde 25 knop med halvmeterssjø inn fra siden, uten at det ble ubehagelig eller vått i båten. Med båten jeg har nå må man ha dykkeutstyr hvis man skal kjøre slik...

 

helbilde.jpg

 

full_kalesje.jpg

 

akter_1.jpg

 

hekk.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg veit ikke om låsen er lik på alle modellene? Er så utrolig vanskelig å få tak i :nonod:

Veit rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, eller hvor jeg skal henvende meg for å få tak i en slik lås. Hadde vært villig til å gi en del for den..

 

Tror forresten jeg så deg på rolvsøyveien i går draco aq140 :flag:

Morsomt å se folk med Dracoer =)

 

Mvh

 

Jonas

 

Denne type lås er brugt på flere Draco modeller.

 

http://www.domsecurity.com/ind_pdf/369-02-1.pdf

Link to post
Share on other sites

Hei! Kanskje litt drøyt å kalle denne Draco, men det er et 21" skrog støypt og satt sammen i '99 av noen glade sørlendinger. Overbygget er selvkomponert, mens konsollet er fra Ryds. Med konsoll, stor tank og en liten volvo diesel langt bak er den litt baktung. Men har allikevel de gode sjøegenskapene til Draco

 

R

 

bat155.jpg

Redigert av rhummels (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dscn0284.jpg

 

 

Draco 20 DC fra -86.

 

 

dscn0272.jpg

 

Litt arbeid i hobbyrommet med nye dreggluker...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde_002.jpg

 

samt nytt daschbord...

 

 

 

bilde_003.jpg

 

alt i heltre teak.

 

 

 

 

 

dscn0218.jpg

 

 

 

dscn0207.jpg

 

 

 

bilde_017.jpg

 

 

Capsen kommer fra Jørgen. Egentlig et "must" for alle Dracoeiere...

 

 

bilde_008.jpg

 

 

Ny Mercruiser 1,7 diesel, montert våren 09.

Link to post
Share on other sites

det er et 21" skrog støypt og satt sammen i '99 av noen glade sørlendinger. Overbygget er selvkomponert, mens konsollet er fra Ryds.
Synes den så ganske vellykket ut jeg...

Hadde ikke Draco en slik modell også?

Sun Bee eller noe slik?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...