Jump to content

oppussing av tresnekke


Jackbåt

Recommended Posts

Takk for tillit og tips :smiley: da blir det sånn. Skal vel begynne på det neste uke..

 

Oppdatering fra dagens arbeid:

Vi har skrapt ned og pusset innsiden av skjermene. Det ble ikke så ille, må bare bleke de få sorte feltene så blir det nok fint :smiley:

På bildene kan man forsåvidt se de stedene vi skal lime.

Veldig dårlige bilder men :eek:

Dette er hvordan det så ut før silping:

21052008172.jpg

Etter:

img_0087.jpg

img_0088.jpg

Vi skal også bygge ny motorkasse i år :crazy:

Link to post

Sjekk i hvertfall om der er krumning på sidevinduene. I så fall vil dere ikke få inn vindusglass. Det lar seg ikke bøye. (Snakker av erfaring! :headbang: ). Sjekkes greit med å holde en snor inntil vindskjermen på innersiden.

Største ulempen med vindusglass er om det knuser. Da blir det splinter og lett å kutte seg opp.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Vi har også funnet ut at det har lagt seg vann under lakken på flere steder, blandt annet på bakken bak og dolbordene. Er det best å fjerne lakken slik at de får tørke, og la dem ligge uten lakk i vinter?

Er nok en fordel å skrape av den gamle lakken så snart som mulig ja... Oppskriften som har fungert best for meg er som følger: Skrap av lakk, pusse ned, olje også la den stå. Oljen er sterkere enn vann og vil trenge vannet ut på baksiden. På denne måten får du bearbeidet treverket gjennom vinteren. Til våren da er det bare å pusse lett, noe mer olje, eventuellt beis også lakke opp ønsket finish.

 

Sjekk i hvertfall om der er krumning på sidevinduene. I så fall vil dere ikke få inn vindusglass. Det lar seg ikke bøye. (Snakker av erfaring! :headbang: ). Sjekkes greit med å holde en snor inntil vindskjermen på innersiden.

Største ulempen med vindusglass er om det knuser. Da blir det splinter og lett å kutte seg opp.

Tror nok ikke det er mye kruming i disse vinduene her. Ser ut som om de er veldig rette og fine. Det som helt klart er en fordel med glass fremfor plexi er at de holder seg klare. Og for å unngå at de knuser og splintrer seg opp er det heldigvis noe som heter herdet glass... :flag: (erfaring...)

Link to post

Herdet glass koster litt.

Skiftet til herdet glass på Tora i forfjor. Det kom på 4-5 tusen pluss en tusing til for fugemasse.

Men jeg angrer ikke. Ble samtidig kvitt stygge og utette gummilister.

 

Dine vinduer er en del mindre, så jeg tipper 2-3 tusen for glassene???

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 1 måned senere...

Da har vi kommet i gang igjen etter julen, med alle sine middager og feit mat. Vi var i båten en tur forrige helg og pusset litt rundt omkring. Vi vurderer å skrape båten for lakk innvendig. Slik som den er nå er det lakk utenpå skroget og inni båten. Stemmer det at treet råtner opp hvis det er lakkert på begge sider?

 

Vi har også kommet frem til at vi venter litt med å bytte ut vinduene. Det kom til å koste litt i overkant av hva vi har lyst til å betale foreløpig.

 

Ting som nå gjenstår på båten er å skrape bordgangene innvendig og utvendig, for så å lakkere på nytt. Olje og lakkere alle flater. Bygge ny motorkasse og legge elsystemet på nytt igjen. Vi prøver også å komme opp med en god løsning på soveproblemet. Det er på en måte ikke plass til å sove i båten. Vi har tenkt over mange rare patenter med hengekøyer osv, men ikke kommet frem til noe. Noen som har noen tips?

Link to post

Hei. Høres bra ut dette.. Vil anbefale og ikke lakke begge sidene av skroget siden det da blit lufttett og ikke får puste. Så enten så må du ojle innsiden eller utsiden avhengig av hva du liker best.

Angående soveplass så går det ann og lage plater som du legger inn mellom de langsgående benkene i båten slik at det blir en heldekkende seng.

 

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

Problemet med plater er at de tar litt for stor plass i en liten båt om man skal drasse med seg masse plater hele tiden.

 

Vi har kommet frem til at foreløpig skraper vi alt vi orker innvendig og oljer, og beholder lakk utvendig. Fikk også høre et sted at man kan bruke tjere inni båten...!? Noen som har noe erfaring med det? Vi har dessuten kommet godt i gang med batterikassa. Vi bygger inn en kasse under den langsgående benken bak på babord side.

 

Vi tenkte også å legge alt det elektriske hit. Brytere, tenningslås, lamper... Osv slik at det blir lettere å ta av motorkassen om det skulle bli nødvendig. Vi må også legge inn wirene til gass og choke i strømper slik at de blir litt enklere å ha med å gjøre. Problemet er at vi ikke har kommet opp med noen løsning i forhold til motorkassen. Den kommer da igjen til å bli veldig vanskelig å ta av. Noen som har noen tips til åssen å løse det enklest mulig med disse?

Redigert av PetterA (see edit history)
Link to post

Min løsning når det gjelder soveplass er at dørkeplatene i forkabinen passer mellom benkeplatene. Disse kan enkelt legges i høyde med benken når en vil sove. Jobber for tiden med denne løsningen, men kan ikke love flere bilder før til våren.

 

Når det gjelder motorkasse, så er det vel vanlig at denne kan deles slik at delen med instrumenter, lamper, kontrollhendler etc. blir stående igjen når en fjerner de andre sidene. Jeg hadde problem med at jeg måtte fjerne motorkassa når jeg skulle løfte bunntiljene akter. Det løste jeg ved å bygge en separat ramme som motorkassa står på. Bunntiljene ligger nå inntil denn ramma og kan lett løftes. Detter er vist i inlegg 138 her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28704&st=120

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det høres ut som en god ide. Får se om vi får noe fres på dette med soveplasser.

 

Tenker du på en motorkasse som er i fler enn to deler da? Vi har tidligere hatt motorkasse som har vært i to deler, en kasse med lokk. Din idè ser god ut den, og skal taes opp til vurdering, selvom det medfører noe mer arbeid en bare å bygge en kasse. Anyways er jo alt arbeid på snekka morsomt arbeid.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Desverre har det av forskjellige grunner ikke blitt til at vi har fått oppdatert denne tråden. Sesongen er over, og siden sist jeg skrev har det skjedd mye rart. Kort fortalt i kronologisk rekkefølge har vi:

 

-Laget batterikasse under bakre tofte på babord side. Her har vi også plassert tenningsnøkkelen og et voltmeter. Vi har også byttet ut hele det elektriske annlegget. Alle fargesprakende ledninger ble byttet ut med blå og svarte, samt byttet fordelerlokk, tennplugger, oljefilter, stift og dynamoreim. Fronten på kassa ble i en noe stygg farge som ikke står i stil til resten av båten. Den vil antageligvis bli byttet ut senere. Resultatet ble i allefall at det er mye mer oversiktlig og enklere å komme til det elektriske systemet

 

mobil_179.jpg

 

-Bygd ny motorkasse i furu med eikelokk. Denne er per dags dato nesten ferdig, det gjenstår bare et par tilpassninger som lister osv. Dette tar vi til neste vår. Planen med den var at det skulle bli enklere å komme til motoren, uten å måtte demontere hele det elekriske systemet først.

 

mobil_194.jpg

 

-Foretok den vanlige "Vårpussen" av båten. Bare at vi i tilleg slipte ned hele skroget, og lakkerte det på nytt igjen. Det ble nydelig. Malte i tillegg tjære i bunnen av båten under dørken. Dekket var vel det vi ble mest fornøyd med.

 

img_0541.jpg

Dekket var vel det vi ble mest fornøyd med. Dere kommer til å skjønne hva jeg mener hvis dere ser på tidligere bilder!

 

- Sjøsatte båten i midten av mai.

-Tok båten ned til Kragerø i slutten av juni. Vi slet veldig med at motoren stoppet etter et par timers gange, og kom ikke lengere enn Horten hvor vi ble liggende værfast. På veien til Horten hadde vi nesten prøvd alt for å reparere motoren. Skru av toppen, slipe ventilene, bytte bensinfilter osv. Ettersom det kom kjølevann ut som var lunkent regnet vi med at det ikke var kjølingen. Men etter litt tid måtte vi prøve å skjekke den også. Vi dykket under båten, og riktig nok hadde vi (dumme som vi er) malt bunnstoff i kjølevannsinntaktet. Etter at vi fikk renset opp inntaket, gikk motoren som en klokke. Vi tok den videre til tjøme, lot den ligge der i påvente av bedre vær, og kom oss videre til Kragerø akkurat tidsnok til koggeregattaen.

- Vi deltok i koggeregattaen i kragerø. Dette var svært morro da vi fant ut at vi hadde en ganske rask snekke. Vi endte på en 11. plass i klassen for to-sylindrede, og en 17. plass totalt av 61(tror i hvert fall det var 61)

 

 

kogg.jpg

Jackbåt er den i midten av de tre på bildet.

 

Vi tok opp båten for et par uker siden, og satte den på en brygge for vinteren. Desverre rakk vi ikke å gjøre den helt klar for vinteropplag, men skal ned nå til helgen for å sørge for at den får en fin vinter.

 

Flere bilder kommer senere, det var bare disse jeg hadde liggende for hånden nå.

 

Prosjekter til neste år blir:

-bytting av skjermer

-reparere dynamoen, ettersom den ikke lader. Evt bytte den ut.

 

Et par spørsmål til slutt:

 

-Er det noen som har noen tips til vasking av kalæsje. Den er av sånn typisk regnfrakk stoff, og har over tid blitt ganske skitten. Vi kom frem til at det var virkelig forferdelig å vaske med vanlige metoder som jif, stålull, klor, grønnsåpe, salmiakk, zalo osv.

-Vi har ingen offeranode på båten. Den har kobberpropell og aksling. Er dette noe vi burde montere?

-Er det viktig å ha avfukter i båten over vinteren?

Redigert av PetterA (see edit history)
Link to post

Ser du har oppdatert emnet PA og det er jo faktisk ikke så værst!! Jeg har alikevell et par tillegg/ innspill.

Når det gjelder motorproblemene som forsovitt preget hele den første halvdelen av sesongen må det sies at vi rett og slett dreit oss ut :headbang:

Som jeg liker og tro er alltid motorproblemer mye enklere og fikse og har alltid mye enklere forklaringer enn det man tror. Dette har også altid stemt når det gjelder motoren på den båten. Vi brukte mange uker på å få båten fra Tjøme hvor vi hadde siste stoppet før Kragerø. På vei derfra i en forferdelig sjø gikk moteren fint (det skulle bare magle etter alt vi hadde prøvd) men etter et par timers gange begynte den å hoste å nyse og stoppet til slutt (som hadde vært problemet hele tiden) men etter jeg hadde fått startet igjenn satt jeg helt tilfeldigvis å så på voltmeteret og så at det var en sammenheng mellom holsting og spenning. Det hele kom ned til at batteriskoen på plusspolen satt dårlig og den hadde bare delevis kontatkt. Jeg festet batteriskoen og motoren gikk som en drøm resten av sesongen :drink:

Løsningen med kjølevannet var vel mer en ønsketenkning og en falsk trygghet før vi la ut på fra Horten. Men uansett fikk vi med oss koggregattaen som var det store målet for sesongen :cheers:

Vidre så skriver du at planen for neste år er nye skjermer... Er ikke det litt vel ambisiøst? Det skal vist nok være et helvete å lage pene skjærmer :eek: men vi får vel se på det.

Dekket ble i allefall fantastisk så det er vel motivasjon nok til å gjøre mye mer :smash:

Ellers så skal vi som tidligere nevnt dra til Kragerø i helgen å pakke ned båten, glemme den i hele vinter (i motsetning til i fjor) og pluttselig komme på den til våren igjen :sailing: Jeg merker at det er litt behaglig egentlig! Så til alle dere som har lyst til å restaurere båt: Vi kjøpte vår for 5000 kr. Har hatt den i to år og har kost oss masse med den i begge sesongene (på sjøen :fishing::drink: ) Mens den stadig har blitt penere og penere å se på!

 

Bilder kommer senere (bare for å poengtere det at å pusse opp båten på land i flere år når man heller han være ute å kose seg er dumt! :cheers:

Redigert av Jackbåt (see edit history)
Link to post

Flott å få litt oppdatering omkring dette prosjektet.

Jeg elsker alt som heter trebåter, og blir glad hver gang jeg kan bli kjent med en ny.

 

Har selv planer om å lage ny motorkasse, og den måten du hadde løst dette på gav meg innspirasjon og ideer til hvordan jeg kan gjøre det på min båt.

Det eneste jeg reagerte på er at kassen er helt tett.

Er det ikke behov for en eller annen form for ventilering?

Link to post

Jeg tror ikke ventliering har så mye å si. I hvert fall ikke i vår båt. Men det kommer jo selvfølgelig ann på om man tenker i fht. varmeutvikling eller luft til motoren. I fht. varme fra motoren har den jo kjøling fra vannet, og i fht til luft til motoren er det en ganske stor sprekk i mellom dørken og motoren under kassa. Hvis du skjønner hva jeg mener. Slik at med mindre det står vann opp over dørken, annser jeg ikke det som noe problem.

Link to post

Jeg tror ikke dette er noe problem nei. Vi har luft i massevis og det er jo ikke en så tett kasse som det du har. Vår står løst oppå og det kommer luft inn mange steder. Det er vel heller det estetiske vi trenger å tenke på :wink:

Motoren går helt supert og det er ikke mye varme i motorkassa så det går fint. Det var ikke noe ventilasjon i den gamle heller.

Neste år skal vi derimot pynte den med hjørnelister i eik og en eikelist rundt lokket, samt isolere den som vi ikke har gjort enda.

Link to post
Noen få bilder :smiley:

 

Et lite uhell grunnet tidevann. Vi skulle egentlig flytte båten den dagen :eek:

img_0374.jpg

Hell i uhell vil jeg si...

Dette er jo en fin måte å få sjekket båtens tilstand under vannlinja. Riktig nok bare på den ene siden...

Det var jo helt vanlig før i tiden at en drog båtene opp på grunt vann og ventet på tidevannet så en kunne få fikset båten under vannlinja.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Har akkurat samme prosjekt som deg, Jackbåt.

 

baatplassen.jpg

 

har litt av samme problemene som deg med (kanskje ikke råte, men noe dårlig ved i forskjermene), og lurte på hva dere her mener med bleking av treverket? hvordan blir det seende ut? hva bruker jeg her?

Og, hva gjør jeg med det partiet som er blitt stygt og mørkt, akkurat i området ved vannlinja? her kunne det kanskje gjort seg med litt bleking? ser ikke området på dette bildet, fordi det er på andre siden. Litt vanskelig å få tatt bilder nå, for den er godt innpakket i både presenning og snø... Og hva skal jeg bruke som natemasse når jeg skal begynne på det til våren?

 

en gang for alle.. hva skal jeg mette med før lakkingen? har brukt D1 for å mette og D2 oppå, er det ok? får jeg da den samme fine rødfargen, når jeg skal skrape skroget helt ned og lakke opp igjen til våren? Er det noen tips og triks her?

Mange spørsmål her, men håper noen svarer;)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...