Jump to content

har bøyd finnen nederst på drevet, kan jeg rette denne selv?

HomerSimpson

Recommended Posts

Jeg har på en eller annen måte klart å bøye den finnen neders på drevet på Mercruiser alfa one gen I drev. Dette er den loddrette finnen under propellen. Denne finnen har på en eller annen måte blitt bøyd da drevet stod bak på min pick-up. Drevet stod da på denne finnen lent mot frontveggen. :headbang:

Finnen har fått en svak bøy på en 2-3 grader ca midt på denne finnen. Er det mulig å rette denne selv? Dersom jeg banker den forsiktig tilbake kan det være fare for at den knekker? Har også vurdert å varme, men er redd for at varmen forplanter seg og ødelegger evt. simringer til propellaksel.

I verste fall får jeg bare la den være sånn. Tror ikke at dette vil ha noen stor innvirkning på stabiliteten. Dersom båten drar til siden kan jeg justere finnen over propellen litt.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Ja den kan brekke. Men 2-3 grader er ikke så mye, så mulig du kan rette den med en gummi/plast hammer. Men slå mot underlegg ikke friluft.

Har du ett par bilder? fra siden og bakfra?

Varme, er skummel slik du sier pga tettningsringer osv.

Mener å huske at winracepropellers retter slikt noe. http://winracepropellers.no/

et triks er å bruke Zalo.

klin på Zalo på den ene siden, og varm på den andre. Når Zaloen begynner å bli gul/varm kan du banke/bøye forsiktig. Varmer du for mye brekker det lett, og du kan bremme hull.

Hvis finnen er hul hadde ikke jeg turt å gjøre noe, da brekker den ihvertfall lett.

Og selvfølgelig, varme i nærheten av pakninger etc er alltid litt risikabelt, men er vel ikke noe sånt så langt ned ?

Føkk deg...

Joda, vet jo at alu leder godt. Men ledet varme er ikke like skadelig som direkte påført varme da. Pakninger tåler varme, i en viss grad. Men å fritere dem direkte med flamme er ikke så lurt :)

Og det er ikke så veldig mye varming som skal til for å myke opp aluen såpass at den kan bøyes litt, bare litt lunking :)

Føkk deg...

Takk for gode tips. Jeg skal først prøve forsiktig med gummihammer, og går ikke dette får jeg prøve med varme. Finnen har fått en pen bue så jeg håper at jeg klarer dette med en hammer. Drevet er montert på båten så jeg må bare finne noe bra mothold.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg