Conor Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Noen bekjente har bestilt ny båt hos en stor båtprodusent. Denne skulle etter kontrakten vært levert i april, men dette er stadig blitt utsatt og pr nå er forventet levering i midten av juni. De har ikke fått løpende beskjed om forsinkelsene, men dette er informasjon de selv har måttet innhente. Dette har vært en slitsom og ikke minst kostbar affere da båtkjøperene hadde tatt ut ferien i perioden etter at båten skulle vært levert. De har fått et tilbud om kompenasjon i form av ekstrautstyr verdi i underkant av 25.000. Dette utgjør kun èn prosent av kjøpsummen og er helt uaktuelt for kjøperne. Noen som vet hvilke rettigheter man har i slike situasjoner? Båten var forøvrig bestilt i fjor sommer og helt frem til en uke før første levringsdato fikk de beskjed om at alt var i rute. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
truls8 Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Sitter akkurat og kjøper båt sjølv. Hos meg er det gjort veldig klart at de ikkje kan garantere leveringsdato før 14 dager før. Står det derimot at det er en fastsatt leveringsdato, kan det kreves kompensasjon. Du kan tilogmed heve kjøpet skulle det bli veldig lenge. Dette kommer da heilt ann på kva som er avtalt på forhånd. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
halvorsen Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 uff triste saker blir spennende og høre hva folket her inne mener sitter i samme sitvasjonen selv . Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Det er i grunnen ikke så mye man kan gjøre, med mindre man har avtalt en fast dato og dagbøter ved forsinkelse. Alternativene er erstatning eller hevning. Erstatning kan du kreve for det TAP du lider ved forsinkelsen, men siden fritiden ikke har noen økonomisk verdi så blir det ikke lett å bygge opp et krav. Og hever du kjøpet, er du jo like langt. Da har du jo ingen båt. Det er dette det vet godt, båtprodusentene. Og det er av denne grunn at det sjelden overholdes lovete leveringstidspunkter. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Det var forsinkelse på vår båt og - men bare en uke. Men det var nesten dråpen som fikk begeret til å flyte over, men det er en annen sak. Vi fikk tilbud om en hesteskobøyle. Det forslaget var som å vri kniven i såret - jeg ble mer og mer forbannet jo mer jeg tenkte over det. Det endte med at vi ikke gjorde krav på hesteskobøylen.... Jeg har lært mye (og det har kostet mye penger, tid og frustrasjon) ved å kjøpe ny båt. Jeg vet ikke om det kommer til å bli aktuelt å gjøre det igjen... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Hva om tidspunktet for ferien kommer og man står uten båt, kan man ikke da leie inn en tilsvarende båt og sende regningen til produsenten? Tar utgangspunkt i at det ikke er spesielle årsaker utenfor produsentens kontroll som er årsak til forsinkelsen - force majeure. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 (edited) En kjenning av meg er i samme situasjon, i dette tilfellet ble det ikke gitt noen opplysninger om forsinkelsen før kjøper selv ringer dem dagen før avtalt tidspunkt for overlevering. Dette er en av de større forhandlerne av seilbåter, og tyder på ganske dårlige rutiner mhp oppfølging av kunder etter at kontrakten er halt i land. Kjøp heller pent brukt båt, da er det meste fikset og i orden, og så har en en selger som virkelig vil selge og yter sitt beste for at kjøper skal bli fornøyd. Mye penger å spare er det også. Edited May 26, 2008 by Framtia (see edit history) Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Hvis heving rent juridisk er enkelt, tror jeg at jeg ville vurdert det. For et år siden var nok markedet for nesten nye båter mye heitere enn i dag, så her kan det være hundretusener å spare dersom man kjøper av seriøse privatpersoner eller forhandlere. Men jeg skjønner ikke hvorfor dere anonymiserer produsentene og/eller leverandørene - dette er potensielt meget relevant informasjon for BPs medlemmer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
truls8 Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Nelson Marine garanterer ikkje levering før 14 dager før ferdigstilling av båten. De ber kunden ikkje kjøpe biletter til Greifswald før de har fått dato. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Jeg ser heller ikke helt poenget med å annonymisere hvilke forhandlere/produsenter det er som synder værst med tanke på leveringen og oppfølging i ettertid... eter hav jeg kan skjønne av atrådstarter så dreier dette som en båt til 2,5 mil, hvilket ikke er små penger etter mitt syn... Så her er det i allefall ikke noen grunn til de som ikke leverer blir offetnliggjort, med mindre de blir truet til å holde kjeft da.. Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Jeg kan ikke svare for de andre, men i mitt tilfelle valgte jeg å ikke nevne navnet på forhandleren fordi jeg er litt skeptisk til å henge ut noen i en sak jeg selv bare indirekte kjenner en side av. Hovedpersonen er tidvis innom disse sidene selv også, så det kan vel være at identiteten kommer frem. Når det gjelder mine egne erfaringer så er det greiere å si hva jeg mener, og jeg har negative erfaringer med Heitmann, Bluepeter, Normar og Lunde.... (kanskje det er meg det er noe galt med ). Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Hva om tidspunktet for ferien kommer og man står uten båt, kan man ikke da leie inn en tilsvarende båt og sende regningen til produsenten? Tar utgangspunkt i at det ikke er spesielle årsaker utenfor produsentens kontroll som er årsak til forsinkelsen - force majeure. Jo, det er en løsning. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 En kjenning hadde bestilt ny båt av et profilert norsk merke. Kontrakten inneholdt milepæler/betaling mye likt som ved husbygging. Da båten iht. plan skulle være temmelig ferdig så tok kjøper kontakt med leverandør og informerte om at han tok en tur for å kikke på "gliset" (dette innebar bla. flytur Sola-Gardermoen++). Vel fremme går han inn i hallen. Etter en litt leting finner han "sin" båt i form av et råskrog i en ende av hallen og motoren på en palle i andre enden.. Noen få dager etterpå fikk han levert en demobåt som han beholder til de leverer hans egen. Ganske fantastisk at de lar innbetalingene surre og gå selv om ingenting gjort, og faktisk ikke gjør han oppmerksom på at "det er en liten utfordring her" når han annonserer sin ankomst fra andre kanten av landet. Har de gått på samme kundebehandlingskurset som VP-gutta? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Jeg har fundert litt på spørsmålet. Produsentene selger mange båter og har erfaring med hvordan kontraktene skal utformes. Det burde vært standardkontrakter som også ivaretar kjøperens interesser i forhold til bl.a. det tema trådstarter tar opp. Jeg har kjøpt ny båt et par ganger, og det er vel ikke før neste kjøp at jeg kan stille noen betingelser selv - klok av noen erfaringer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 PØH.... De har hatt så mange gode år at de som ikke ville kjøpe båten på deres premisser ble "kastet" ut med meldingen om at de likevel fikk solgt alt de klarte å produsere. Det er nå i alle fall mitt inntrykk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Jeg forstår ikke trådstarter helt, dette må da være omtalt i kontrakten? Hvis ikke vil jo reglene i kjøpsloven gjelde? Er forøvrig litt skeptisk til om det er lov å ha vilkår i kontrakten som gjør at du fraskriver deg all rett til kompensasjon etc som vi gjør som Hanse eiere, ref Truls8 og min kontrakt var lik. Ble ikke noe problem for meg, båten ble levert nøyaktig på dagen som var avtalt. Du får nok også din på rett tidspunkt Truls8. Det er de store Hansene det er problem med leveringen på, tror nesten det bare er 540 og 630 nå. 320 til 400 blir ofte ferdig før planen forstår jeg... Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
truls8 Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Likte også det punktet i kontrakten der de fraskriver seg indirekte kostnader ved reklamasjon. Var nesten sikker på at dette ikkje var lov, men det er vel kanskje mulighet til det siden dette er i standard kontrakten deira og den helt sikkert er utformet av en advokat. Indirekte kostnader for meg vil være et annet sted å bu hvis båten skulle være på reprasjon. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Uansett hva kontrakten sier og du har skrevet under på så gjelder vel Forbrukerkjøpslovens betingelser og rettigheter? At en del selgere vil prøve seg har vi nok noen og enhver av oss erfaringer med! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Uansett hva kontrakten sier og du har skrevet under på så gjelder vel Forbrukerkjøpslovens betingelser og rettigheter? Det skulle man jo tro. Hvor er du Skipper Worse? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
truls8 Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 likte $3 i forbrukerkjøpsloven. § 3. Ufravikelighet. Lovvalg Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. Da får eg vel dekket indirekte kostnader uansett Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
truls8 Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Vil også tru at levering er interesant for trådstarter. § 6. Leveringstiden Tingen skal leveres innen rimelig tid etter kjøpet, hvis ikke noe annet er avtalt. Er det avtalt et tidsrom for levering, har selgeren rett til å velge tidspunktet om forholdene ikke viser at valget er forbrukerens. Har selgeren ved hentekjøp rett til å velge tidspunktet for levering, skal han eller hun i tide gi forbrukeren melding om når tingen kan hentes. Eller hvis det er forsikelse har du disse kravene: § 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20 b) kreve oppfyllelse etter § 21 c) kreve heving etter § 23 d) kreve erstatning etter § 24. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Amina Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Er nå blitt medlem og kan fortsette på denne tråden på egenhånd. Takk til bekjente som tok tak i dette og takk for alt engasjement fra dere andre. Skjønner at vår situasjon ikke er unik, tvert om. Har lært en masse dersom det skal bli nybåt-kjøp flere ganger!! : Ringe minst en gang i uka når det nærmer seg produksjonsstart, og forlange å få alt skriftlig som blir sagt i møter og pr tlf!!!! Trist når selger går ifra alt som er blitt sagt. Føler at det er på tide at noen (media) snart griper fatt i denne ukulturen. Kundebehandlingen før og etter kontraktinngåelse er som natt og dag. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Kundebehandlingen før og etter kontraktinngåelse er som natt og dag. Jeg skjønner "problemet", men kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i denne beskrivelsen selv... har kun gode erfaringer med båthandel og annen handel som biler og andre småting Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Kjøpte båt av Lunde båt i feb 2006. Avtalte levering pinse 2006. Var nede på LP Yachts DK som klargjør for Lunde uken før. Sjekket at var klart til leveranse. De mente det skulle holde hardt. Ringte Lunde om dette som forsikret at den ble klar. Når venner har tatt fri, samt du må bestille plass nedover er det greit at det lev stemmer. Vi kom ned og båten ble levert som avtalt. Om det er god service, eller mer som forventet er opp til den enkelte. Men fikk ekstra service av både LP Yachts og Lunde, så jeg er godt fornøyd med begge parter. Å kjøpe en båt skal være en fornøyelse fra A til Å. Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Det skulle man jo tro. Hvor er du Skipper Worse? Ehh ... her? For uansett hvor jeg går, -- DER er jeg!! Forbrukerkjøpsloven er selvsagt ufravikelig og de krav man kan gjøre gjeldende er greie i teorien men i praksis er det svært lite man kan gjøre (utenom å leie tilsvarende båt, men regn med en kamp om å få utgiften dekket ...). Loven kan lite avhjelpe den situasjon som vanligvis oppstår og der kontrakten hverken har konkret fastspikret leveringsdato eller dagbotbestemmelse. Da sitter man der --- og venter. Det er med nybåtkjøp som med bruktbåtkjøp: Han med den best gjennomtenkte kontrakten vinner. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts