smuss Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Hei! Dersom jeg har den oppfattelsen at jeg er utsatt for kavitering, bør jeg da gå ned en pitch for å unngå dette.? jeg har smartraft instrumetering, er det rent hypotetisk uproblematisk og koble ut denne dersom jeg ønsker det?1 geir Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
smuss Posted June 5, 2008 Author Share Posted June 5, 2008 tilegg: jeg har forstått det slik at kavitering er når det danner seg en form for gassbobler på propellen og ventilering er det det kalles når propellen slipper Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Beining Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Jeg lurer også på dette, er din sånn at det virker som den trekker inn luft når du legger over i sving? Quote Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post Share on other sites More sharing options...
smuss Posted June 5, 2008 Author Share Posted June 5, 2008 nei det virker ikke slik. og en annen ting. jeg har smartcraft instrumitering... det som skjer er at jeg får overspeed alarm når jeg beveger meg i mot og over 5000 rpm...... MEN.. har funnet manual til smartcraft på nette. og det står det at denne skal komme dersom motor får overturtall... noe den ikke gjør,,,jeg får bare alarm om det... er det kavitering det er snakk om her da, slik at smartcraft systemet tror det er overspeed???? det begynner å bli j**la irritirende Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
smuss Posted June 5, 2008 Author Share Posted June 5, 2008 kan det være så enkelt at det er noe galt med smartcraft instrumenteringen min?! jeg merker OVERHODET ingeting på motorgange eller lyd før overspeed plutselig kommer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 kan det være så enkelt at det er noe galt med smartcraft instrumenteringen min?! jeg merker OVERHODET ingeting på motorgange eller lyd før overspeed plutselig kommer. Hei, har ikke Smart Craft instrument selv, men får du overspeed ved 5000 rpm er det noe galt med instrumentet. Ville tro, at for å sjekke dette kan du vel bare koble ut Smart Craft . Etter å ha utført dette vil du få et vedvarende lydsignal fra motoren dersom rpm overstiger det tillatte p.g.a for høy montering av motor, feil propellstigning eller trim vinkel. P.S. får du kavitasjon kommer nok overspeedsignalet hurtigere enn man kan tenke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
slett meg Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 En liten kommentar! Kavitasjon. Får du for høy trykkbelastning på propellen dvs skyvkraft fordelt på blad areal kan du få kavitering. For å unngå dette må blad areal økes dypgående økes eller skyvekraft minskes. Man kan se på en propeller om den har vert utsatt for vedvarende kavitasjon ved at det blir små hull i overflaten. Mange kaller dette tæring men det er kavitasjon og du finner det rundt boss og på sugesiden av propellvingen. Merkene kommer av damp blærer som dannes p.g.a koking lokalt. Når disse kolapser p.g.a trykk økning dannes disse hullene. Det finnes propellere som er superkaviterende! Normalt gir ikke dette noe store problemer med skyvkraft. Mister man moment er det vel stalling eller ventilering som er årsak . Eller er det kommet ny viten om kavitasjon de siste årene? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
smuss Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 chagall: for å koble ut, holder det da bare å ta av den kontakten som sitter bak på instrumentet under dashbordet, eller må jeg av med motorlokket og gjøre noe der? sikkert ett dumt spm, men vil alt av motorens funksjoner fungere om jeg kobler den ut? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
smuss Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 chagall: jeg kan også foresten slumpe å få over speed ved 2000 rpm også, det skjer av og til når jeg gor gass for å komme opp i plan. så det skulle ikke forundre meg om det er noe søkkendes gale med smart crat her nei Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
smuss Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 chagall:; "P.S. får du kavitasjon kommer nok overspeedsignalet hurtigere enn man kan tenke." mener du med dette at det kan være kavitasjon jeg har? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 chagall: for å koble ut, holder det da bare å ta av den kontakten som sitter bak på instrumentet under dashbordet, eller må jeg av med motorlokket og gjøre noe der? sikkert ett dumt spm, men vil alt av motorens funksjoner fungere om jeg kobler den ut? Som fortalt har jeg ikke Smart Craft selv, men for å sjekke om denne er i orden ville jeg koblet av kontakten bak på motoren i første omgang. Deretter slå på tenningen for sjekke at du får kontrollyden (1 pip) som indikerer at motorens originale varselsystem fungerer. Dersom dette fungerer kan du prøve båten opp i fart, for å konstantere om du får samme resultat. Har du sjekket monteringshøyden på din motor? Kan det tenkes at den er for høyt montert? Hva slags propell og motorstørrelse har du? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kdtran Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 (edited) Hei Smuss. Slik du beskriver saken mener jeg at kan være 2 mulige årsaker til overspeed alarm: - Smartcraft instrumentet er konfigurert feil slik at overspeed alarm gis for tidlig - Propellen ventillerer Jeg har vært borti begge deler, men ut i fra din beskrivelse av hendelsesforløpet holder jeg en knapp på at du sliter med ventilering. Dersom jeg ikke husker helt feil vil forholdene som fører til ventilering også kunne medføre at det kommer luft inn i vannintaket til motoren, noe som igjen fører til overspeed alarm på smartcraft. Høres ut som om motoren din er montert ett hakk for høyt. Tipper propellen din slipper ved den minste rattbevegelse på full fart? Du trenger nødvendigvis ikke miste så mye toppfart ved å senke motoren litt, men dette er avhengig av hvilken propell du bruker. Kan du gi litt info om installasjonen din? (Optimax eller Verado?, type propell? ) Vær oppmerksom på at du kan få problemer med å få start på motoren din om du kobler ut smartcraft turtelleren dersom du kjører på "full" smartcraft løsning. Edited June 6, 2008 by kdtran (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Jeg tror definitivt at jeg ikke ville koblet ut SmartCraft instrumentene. Det er nok ventilering du sliter med (ikke kavitering). Mer om begge fenomener her: http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL Prøv som sagt først å senke motoren et hakk, eller prøv en bedre propell. SmartCraft vil ikke merke noe til kavitasjon, såfremt den ikke fører til høyere turtall. Ventilasjon vil som regel føre til at turtallet skvetter opp, og det vil SmartCraft da melde fra om. Det kan også være at SmartCraft tror at du har en annen motor enn den du faktisk har, og tror at max RPM skal være rundt 5000. Prøv i såfall (eller få forhandleren til) å gjøre en master reset av systemet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
smuss Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 jeg tror ikke det er ventilering av flere årsaker. 1 jeg byttet ut min alupropell med en stålpropell fra apolli, uten bedring. Jeg kan så fremt ikke overspeed alarm kommer kjøre hardt og svinge skarpt uten noen som helst overspeed alar. 2. når alarm kommer står det overspeed og f,eks 4150 rpm. noe som ikke er overspeed etter min opffatelse og jeg hører heller ingen lyder som tegner på at propellen slipper. 3. motor er montert slik at den plata over propellen står ca 1-2 cm under den nederste delen av kjølen. men.. problemet virker størsrt dersom det er litt bølger. ble nevnt noe om smartcraft innstillinger at det er konfigurert feil,,, dette vikrer litt interesant også.. hvordan kan jeg få resatt og konfigurert på nytt. for foresten også overspeed alerr når jeg står helts stille , motor tiltet helt ned og fir gass for å få i plan,,,dette skjer ikke så ofte men av og til.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 (edited) Dette finner du i SmartCraft manualen din: MASTER RESET You can return the gauge back to factory presets through the Master Reset command. IMPORTANT: Performing a master reset will reset the unit back to all factory defaults, thus eliminating any installation calibrations performed during set up of product. By pressing TROLL – and TROLL + simultaneously for approximately 10 seconds (Until the graphic bars “collide”), you will be able to restore the unit back to factory presets. Automatic Engine Detection Feature The System Tachometer/Speedometer has an automatic engine detection feature. This feature automatically detects which engine type is used and configures the gauge to match that engine type. SYSTEM TACHOMETER/SPEEDOMETER 2 The first power up of the gauge, or after a Master Reset, the gauge will display "AUTODETECT". Press the "MODE/SELECT" button to start the automatic engine detection feature and the gauge will determine the engine type. This will preset the data monitoring screens to make the initial setup easier. AUTODETECT ENGINE SMARTSCREEN PRESS MODE/SELECT TO START 24298 If the gauge shows a warning of "NO STARBOARD ENGINE" or "MULTIPLE STARBOARD ENGINES", the engine location (port and starboard) must be selected by an authorized dealer equipped with the computer diagnostic system (CDS) tool. Om du ikke har manualen kan du laste den ned herfra: http://www.brunswickmarineemea.com/downloa...#036;2008$ Edited June 6, 2008 by Stevens (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
smuss Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 topp.. dette skal jeg prøve over helda. drar på hytta i fjellet.. der har jeg en 6 hk uten overspeed;) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 topp.. dette skal jeg prøve over helda. drar på hytta i fjellet.. der har jeg en 6 hk uten overspeed;) Da må du bare montere motoren høyere Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 (edited) Forøverig, så er det ikke noe problem å nappe ut smartcraft instrumentene. Er en tykk data-kabel med resistance på (stivt område) som går bak til motoren. Smartcraft avleser rå data fra hjernen bare. Så den virker helt fint om du napper ut kabelen på under motordekslet for en sjekk. Edited June 6, 2008 by KenBjork (see edit history) Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Vi er som regel stort sett enige `KenBjork`. Det var også det jeg foreslo i mitt tidligere innlegg i denne tråden. Må jo være den enkleste måten å finne ut om Smart Craft fungerer som den skal. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Hei chagall. ja vi er ofte det ja Hmm hvordan jeg oversåg denne setningen din der.. nu vell Som fortalt har jeg ikke Smart Craft selv, men for å sjekke om denne er i orden ville jeg koblet av kontakten bak på motoren i første omgang Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
smuss Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 ja da er helgen slutt. skal ta en tur bortover i løpet av de neste dagene å koble fra smartcraft å se hva som skjer. Hvorddan finner jeg rett kontakt under motorlokket. er den merket med smartcraft eller?! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Den tykke lange smartcraft kablen fra motor til dash, med resistance på enden. Er som jeg har sett, bare blå. Tips her https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=460356 Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
smuss Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 spiller det noen rolle om jeg kobler av på motoren eller bak på instrumentet i dashen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 nei. men enklest på motoren Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted June 18, 2008 Share Posted June 18, 2008 Monteringshøyde på motoren (kav.plate vs kjøl) ok. Fant ikke i tråden din, men hvor stor er propellen din? Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.