Jump to content

Spørsmål angående Kavitering samt smartcraft


smuss

Recommended Posts

Hei!

 

Dersom jeg har den oppfattelsen at jeg er utsatt for kavitering, bør jeg da gå ned en pitch for å unngå dette.?

 

jeg har smartraft instrumetering, er det rent hypotetisk uproblematisk og koble ut denne dersom jeg ønsker det?1

 

geir

Link to post
Share on other sites

tilegg: jeg har forstått det slik at kavitering er når det danner seg en form for gassbobler på propellen og ventilering er det det kalles når propellen slipper

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer også på dette, er din sånn at det virker som den trekker inn luft når du legger over i sving?

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

nei det virker ikke slik. og en annen ting. jeg har smartcraft instrumitering... det som skjer er at jeg får overspeed alarm når jeg beveger meg i mot og over 5000 rpm...... MEN.. har funnet manual til smartcraft på nette. og det står det at denne skal komme dersom motor får overturtall... noe den ikke gjør,,,jeg får bare alarm om det... er det kavitering det er snakk om her da, slik at smartcraft systemet tror det er overspeed???? det begynner å bli j**la irritirende

Link to post
Share on other sites

kan det være så enkelt at det er noe galt med smartcraft instrumenteringen min?! jeg merker OVERHODET ingeting på motorgange eller lyd før overspeed plutselig kommer.

Link to post
Share on other sites

kan det være så enkelt at det er noe galt med smartcraft instrumenteringen min?! jeg merker OVERHODET ingeting på motorgange eller lyd før overspeed plutselig kommer.

 

Hei, har ikke Smart Craft instrument selv, men får du overspeed ved 5000 rpm er det noe galt med instrumentet.

Ville tro, at for å sjekke dette kan du vel bare koble ut Smart Craft . Etter å ha utført dette vil du få et vedvarende lydsignal fra motoren dersom rpm overstiger det tillatte p.g.a for høy montering av motor, feil propellstigning eller trim vinkel.

P.S. får du kavitasjon kommer nok overspeedsignalet hurtigere enn man kan tenke. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar!

 

Kavitasjon. Får du for høy trykkbelastning på propellen dvs skyvkraft fordelt på blad areal kan du få kavitering. For å unngå dette må blad areal økes dypgående økes eller skyvekraft minskes. Man kan se på en propeller om den har vert utsatt for vedvarende kavitasjon ved at det blir små hull i overflaten. Mange kaller dette tæring men det er kavitasjon og du finner det rundt boss og på sugesiden av propellvingen. Merkene kommer av damp blærer som dannes p.g.a koking lokalt. Når disse kolapser p.g.a trykk økning dannes disse hullene. Det finnes propellere som er superkaviterende!

Normalt gir ikke dette noe store problemer med skyvkraft. Mister man moment er det vel stalling eller ventilering som er årsak . Eller er det kommet ny viten om kavitasjon de siste årene?

Link to post
Share on other sites

chagall: for å koble ut, holder det da bare å ta av den kontakten som sitter bak på instrumentet under dashbordet, eller må jeg av med motorlokket og gjøre noe der? sikkert ett dumt spm, men vil alt av motorens funksjoner fungere om jeg kobler den ut?

Link to post
Share on other sites

chagall: jeg kan også foresten slumpe å få over speed ved 2000 rpm også, det skjer av og til når jeg gor gass for å komme opp i plan. så det skulle ikke forundre meg om det er noe søkkendes gale med smart crat her nei

Link to post
Share on other sites

chagall:; "P.S. får du kavitasjon kommer nok overspeedsignalet hurtigere enn man kan tenke." mener du med dette at det kan være kavitasjon jeg har?

Link to post
Share on other sites

chagall: for å koble ut, holder det da bare å ta av den kontakten som sitter bak på instrumentet under dashbordet, eller må jeg av med motorlokket og gjøre noe der? sikkert ett dumt spm, men vil alt av motorens funksjoner fungere om jeg kobler den ut?

 

Som fortalt har jeg ikke Smart Craft selv, men for å sjekke om denne er i orden ville jeg koblet av kontakten bak på motoren i første omgang. Deretter slå på tenningen for sjekke at du får kontrollyden (1 pip) som indikerer at motorens originale varselsystem fungerer. Dersom dette fungerer kan du prøve båten opp i fart, for å konstantere om du får samme resultat.

Har du sjekket monteringshøyden på din motor? Kan det tenkes at den er for høyt montert? Hva slags propell og motorstørrelse har du?

Link to post
Share on other sites

Hei Smuss.

 

Slik du beskriver saken mener jeg at kan være 2 mulige årsaker til overspeed alarm:

- Smartcraft instrumentet er konfigurert feil slik at overspeed alarm gis for tidlig

- Propellen ventillerer

 

Jeg har vært borti begge deler, men ut i fra din beskrivelse av hendelsesforløpet holder jeg en knapp på at du sliter med ventilering.

Dersom jeg ikke husker helt feil vil forholdene som fører til ventilering også kunne medføre at det kommer luft inn i vannintaket til motoren, noe som igjen fører til overspeed alarm på smartcraft.

Høres ut som om motoren din er montert ett hakk for høyt. Tipper propellen din slipper ved den minste rattbevegelse på full fart? :wink:

Du trenger nødvendigvis ikke miste så mye toppfart ved å senke motoren litt, men dette er avhengig av hvilken propell du bruker.

Kan du gi litt info om installasjonen din? (Optimax eller Verado?, type propell? )

 

Vær oppmerksom på at du kan få problemer med å få start på motoren din om du kobler ut smartcraft turtelleren dersom du kjører på "full" smartcraft løsning.

Edited by kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror definitivt at jeg ikke ville koblet ut SmartCraft instrumentene. Det er nok ventilering du sliter med (ikke kavitering). Mer om begge fenomener her: http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL

 

Prøv som sagt først å senke motoren et hakk, eller prøv en bedre propell.

 

SmartCraft vil ikke merke noe til kavitasjon, såfremt den ikke fører til høyere turtall. Ventilasjon vil som regel føre til at turtallet skvetter opp, og det vil SmartCraft da melde fra om.

 

Det kan også være at SmartCraft tror at du har en annen motor enn den du faktisk har, og tror at max RPM skal være rundt 5000. Prøv i såfall (eller få forhandleren til) å gjøre en master reset av systemet.

Link to post
Share on other sites

jeg tror ikke det er ventilering av flere årsaker. 1 jeg byttet ut min alupropell med en stålpropell fra apolli, uten bedring. Jeg kan så fremt ikke overspeed alarm kommer kjøre hardt og svinge skarpt uten noen som helst overspeed alar.

 

2. når alarm kommer står det overspeed og f,eks 4150 rpm. noe som ikke er overspeed etter min opffatelse og jeg hører heller ingen lyder som tegner på at propellen slipper.

 

3. motor er montert slik at den plata over propellen står ca 1-2 cm under den nederste delen av kjølen.

 

men.. problemet virker størsrt dersom det er litt bølger.

 

ble nevnt noe om smartcraft innstillinger at det er konfigurert feil,,, dette vikrer litt interesant også.. hvordan kan jeg få resatt og konfigurert på nytt.

 

for foresten også overspeed alerr når jeg står helts stille , motor tiltet helt ned og fir gass for å få i plan,,,dette skjer ikke så ofte men av og til..

Link to post
Share on other sites

Dette finner du i SmartCraft manualen din:

 

MASTER RESET

You can return the gauge back to factory presets through the Master

Reset command.

IMPORTANT: Performing a master reset will reset the unit back

to all factory defaults, thus eliminating any installation calibrations

performed during set up of product.

By pressing TROLL

– and TROLL

+ simultaneously for approximately 10

seconds (Until the graphic bars “collide”), you will be able to restore

the unit back to factory presets.

 

 

Automatic Engine Detection Feature

The System Tachometer/Speedometer has an automatic engine

detection feature. This feature automatically detects which engine

type is used and configures the gauge to match that engine type.

 

 

SYSTEM TACHOMETER/SPEEDOMETER

2

The first power up of the gauge, or after a Master Reset, the gauge

will display "AUTODETECT". Press the "MODE/SELECT" button

to start the automatic engine detection feature and the gauge will

determine the engine type. This will preset the data monitoring

screens to make the initial setup easier.

AUTODETECT

ENGINE SMARTSCREEN

PRESS MODE/SELECT TO START

24298

If the gauge shows a warning of "NO STARBOARD ENGINE" or

"MULTIPLE STARBOARD ENGINES", the engine location (port

and starboard) must be selected by an authorized dealer equipped

with the computer diagnostic system (CDS) tool.

 

 

Om du ikke har manualen kan du laste den ned herfra:

 

http://www.brunswickmarineemea.com/downloa...#036;2008$

Edited by Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøverig, så er det ikke noe problem å nappe ut smartcraft instrumentene. Er en tykk data-kabel med resistance på (stivt område) som går bak til motoren.

Smartcraft avleser rå data fra hjernen bare.

Så den virker helt fint om du napper ut kabelen på under motordekslet for en sjekk.

Edited by KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi er som regel stort sett enige `KenBjork`. Det var også det jeg foreslo i mitt tidligere innlegg i denne tråden. Må jo være den enkleste måten å finne ut om Smart Craft fungerer som den skal. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei chagall. ja vi er ofte det ja :cheers:

 

Hmm hvordan jeg oversåg denne setningen din der.. :crazy:

nu vell

Som fortalt har jeg ikke Smart Craft selv, men for å sjekke om denne er i orden ville jeg koblet av kontakten bak på motoren i første omgang
Link to post
Share on other sites

ja da er helgen slutt. skal ta en tur bortover i løpet av de neste dagene å koble fra smartcraft å se hva som skjer. Hvorddan finner jeg rett kontakt under motorlokket. er den merket med smartcraft eller?!

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...