Jump to content

Kryper ikke på kne for å kjøpe en båt til 1,1 mill


hasog

Recommended Posts

©Bergens Tidende

 

 

- Kryper ikke på kne for å kjøpe en båt til 1,1 mill.

Terje Monssen bor i Bergen. Derfor fikk han ikke kjøpe den båten han ønsket. Han skulle ha bodd i Haugesund.

 

Publisert: 26. mar. 2004, 06:00

Oppdatert: 26. mar. 2004, 06:48

 

Arne Colliander

26. mar, 06:00

 

Fabrikken på Askøy kunne ikke levere ham båten før til høsten. Så fant han samme båt hos en forhandler i Haugesund, men fabrikken nektet ham å kjøpe den derfra.

Mildt sagt forunderlig, sier en forbauset Monssen.

Han bestemte seg for en tid tilbake å kjøpe ny båt. Valget falt på en familie- og fritidsbåt fra NB Marine på Askøy. Problemet var at fabrikken ikke kunne levere den utvalgte båten før til høsten.

Jeg vil ha en båt som jeg kan bruke i sommer, sier Terje Monssen.

Fant samme båt

Dermed gikk han i gang med å lete etter alternativer. På internett fant han nøyaktig samme båt, en NB 8700, til salgs hos en forhandler i Haugesund. Denne båten kunne leveres i juni.

Jeg kontaktet forhandleren i Haugesund, og ble lovet et pristilbud. Noen dager senere ble jeg oppringt av den samme forhandleren. Han opplyste at fabrikken på Askøy hadde gitt ham forbud mot å selge båten til meg, sier den ivrige båtkjøpere

Terje Monssen hadde vansker med å tro det han hørte.

Jeg trodde virkelig jeg kunne kjøpe en vare som er til salgs, uten at produsenten legger seg bort i det. Jeg synes fabrikkens oppførsel er meget spesiell og kritikkverdig. Jeg trodde fabrikken var opptatt av å selge flest mulig båter, og ikke hvor de ble solgt, sier han.

Forhandlergrenser

Han tok spørsmålet opp med NB-fabrikken på Herdla, og fikk bekreftet at han ikke kunne få kjøpe den ønskede båten hos forhandleren i Haugesund.

De svarte meg at det dessverre ikke tillates solgt nye båter på tvers av forhandlergrensene. Jeg tilhørte produsentens eget distrikt, og kunne kun kjøpe båt fra dem, sier Terje Monssen.

Nå har han satt en tykk strek over forsøket på å kjøpe en NB-båt.

Jeg kunne sikkert fått kjente av meg til å kjøpe båten i Haugesund, men jeg kryper ikke på kne for å kjøpe en båt til 1,1 million kroner, sier Monssen, som nå ser seg om etter et annet båtmerke.

Han reagerer også på at fabrikken argumenterte med at et kjøp direkte derfra ville gi fordeler som tett oppfølging.

Betyr det at forhandlerne ikke er godt nok skikket til å selge NBs båter, og til å gi kundene service i ettertid? spør Monssen.

Vil ikke kommentere

Daglig leder Erik Allers i NB Marine ønsker ikke å kommentere saken.

Det er et internt forhold hvordan vi selger våre båter. Vi kan ikke kommentere detaljer i vår forretningsvirksomhet. Det vil være feil av oss å røpe vår strategi, sier han.

Men kan du bekrefte at dere har nektet Monssen å kjøpe båten i Haugesund?

Vi har gitt ham en begrunnelse. Dere får eventuelt be ham å få se korrespondansen vi har hatt med ham, sier Allers.

I sin første e-post til Monssen skriver NB Marine følgende: «Beklager at De ikke kan kjøpe båten i Haugesund».

Fortsatt til salgs

Da Monssen kommenterte fabrikkens salgsavslag, fikk han en ny mail med følgende svar: «Vi ønsker ikke å gå inn på noen diskusjon rundt den strategi som vi og våre forhandlere har lagt opp. Vi noterer oss Deres synspunkter, og har ikke noe mer å tilføye».

og den aktuelle båten? Ja, den er, ifølge nettstedet finn.no, fortsatt til salgs hos forhandleren i Haugesund. Men da bør du helst bo på rett sted ...

Link to post
Share on other sites

Dette er jo helt vanvittig.  

 

Jeg vet at bilforhandlere holdt på sånn for 30 -40 år siden, men heldigvis har tiden gått fremover der da.

 

 

Jeg er enig med båtkjøperen, slike produsenter handler man ikke med. Allt virker direkte useriøst.  Det finnes andre båter.  En boikot hadde vært på sin plass.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Dette kunne vel vært en sak for konkurransetilsynet. En slik oppdeling av markedet med forhandlergrenser hindrer vel fri konkurranse mellom forhandlerne. NB Marine er vel en forholdsvis stor aktør på det norske markedet og dette beviser vel at det innen båtbransjen er mye snusk som ikke tåler dagens lys.

 

NB Marine påstår at det er en intern sak hvordan de tilbyr sine båter. Konkurransetilsynet, kravet om fri konkurranse og tidligere saker som omhandler begrensninger i markedstilbudet gjennom prissamarbeid, forhandlergrenser ol. fastslår vel at dette helt klart ikke er noe internt anliggende.

 

Greit at slike useriøse og snuskete produsenter/forhandlere blir blottlagt.

Link to post
Share on other sites

Dette harmonerer med mine betraktninger om selgere på båtmessa (se annen streng): Her er det MYE dårlig salgskunnskap ute å går!! NB styrer IKKE båtmarkede her til lands! Velg annet merke!! Det er mange gode båter i handelen, flere av dem bedre utstyrt og minst like så gode sjøegenskaper som NB!!

En annen betenkelighet jeg fikk: Hvordan vil det bli å reklamere på feil etc. på NB-båt, når de er SÅ vrange allerede FØR salget finner sted?? Huttetu!!! :discuss

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dette er hva som skjer når bedrifter tidligere kjent for god service vokser seg for store. Da blir rutiner, proftitt og regler viktigere enn god kontakt med kundene og service.

 

Står i kontrast til en annen produsent på Askøy som jeg har erfaring med. Kjøpte brukt båt gjennom disse og likevel ble det ordnet kostnadsfritt opp i noen små skjønnhetsfeil som var på båten.

Link to post
Share on other sites

Vi kjøper båtene våre hvor vi vil. Hvis ikke produsentene og forhandlerne kan håndtere dette så er det mer enn nok av andre produsenter og forhandlere å velge mellom.

 

Hvor mange kjøper ikke bil på denne måten, ved at de velger en forhandler utenfor sin egen kommune/fylke, eventuelt at det også er flere forhandlere av samme merke i samme by. Da blir det jo konkurranse, noe mange båtprodusenter ikke ønsker.

 

Når jeg kjøper båt er det jeg som er kunde. Jeg forventer å bli behandlet seriøst og med respekt, jeg forventer å få betydelig oppmerksomhet, og at forhandleren strekker seg langt for å få meg som kunde. Det er tross alt oftest snakk om svært store pengesummer sett i forhold til vår egen husholdning og personlige økonomi.

 

Får jeg ikke det jeg forventer tar jeg med meg mine (og bankens) penger og går et annet sted. Det bør vi alle gjøre.

 

Slik oppførsel opprører meg  :lol:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Uten å være jurist mener jeg å vite at der allerede foreligger flere dommer som bekrefter at dette ikke er lovlig.

 

Det skal bli interessant å se utviklingen, men jeg tror nok at fabrikanten kommer til å ha veldig såre knær før han er fremme ved korset  :lol:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men hva kommer til å skje videre? Ingenting. Slike saker går fort i glemmeboka hvis ingen følger dem opp og maser og maser og maser og ......

Kanskje, kanskje ikke. Jeg snakker med mange og kommer til å si til alle - ikke kjøp NB! helt til fabrikken kryper til korset. Hvis alle gjør dette skjer det noe.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har tipset produsenten om denne tråden så får vi se om de er intr. i å fremlegge sitt syn på saken.... :lol:

Det er en god begynnelse!

 

Sett at halvparten av de registrerte brukerne her på baatplassen bringer tråden videre til hver sine 10 båtvenner, som igjen bringer det videre til hver sine 10 båtvenner   -   da har allerde 100.000 båtfolk fått øynene opp for at man bør være forsiktige med NB Marine! :lol:

 

La oss ønske NB god tur til Canossa!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Var det ikke Volkswagenkonsernet som fikk en milliardbot av EU fordi de ville bestemme hvor tyske kunder skulle kjøpe sin Golf?

Ja, og i mellomtiden er det vel et direktiv på vei som deregulerer markedet adskillig mer: det er ikke lenge til før du kan kjøpe biler på Rema - for å si det sånt.

 

Denne NB-saken er helt bort i natta.

Link to post
Share on other sites

Her påpeker vi en svakhet i NB-organisasjonen som kan håndteres på to forskjellige måter:

 

1) Man tviholder på sitt og pådrar seg båtnorges vrede. Historien om en fjær og fem høns kommer til å slå til for fullt.

 

2) NB-Erik griper resolutt fatt i situasjonen, kaster seg rundt og snur hele historien til noe positivt av typen: "Se her er gutta som fixer opp!   -  Klart man kan handle hvor man vil!   -   Man får sogar en ekstra rabatt for å ha påpekt en svikt i de interne rutinene!"

 

Det skal bli "spennende" å se hvilket alternativ som velges  :sailing:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...