Jump to content

Regina III på tur


Regina III

Recommended Posts

Da er vi tilbake i internett dekning. Maurangerfjorden var vill og vakker, men radiosignaler var det ikke så mye av. Vi hadde riktignok mobil og analog NRK1, men det var også alt. Men, jeg må si jeg synes det er imponerende at vi måtte inn i en liten sidearm fra Hardangerfjorden før vi for første gang på turen hittil mistet ICE dekning.

 

bondhus1.jpg

Slik hadde vi det på tur fra Nordheimsund til Sundal.

 

Jeg testet også forskjellig turtall, for "å seile så seint det går an." Det ser ut til at fart og dieselforbruk ser ca. slik ut:

0.5 liter pr. NM ved 6 knop, 1 liter ved 7 knop, 2 ved 8, 4 ved 9 og 8 ved 10 knop. Interessant? Dette sier noe om deplasementskrog, en halvliter pr. mil for en båt på 46 fot og 28 tonn er ganske snillt. Kurvene for båten sier forøvrig at det trengs 18 HK for å dive båten i 6 knop.

 

bondhus2.jpg

En fottur opp til Bondhusvannet med Bondhusbreen i bakgrunn er obligatorisk når en er i Sundal. Det var en flott tur, dog kanskje noe for varmt (!!)

 

bondhus3.jpg

 

bondhus4.jpg

Link to post

Det er bare å gi seg ende over hvor flotte skildringer Regina III viser her på BP. Seilasen hadde sikkert gått rett inn i et velressisert fjernsynsprogram. Ingen tvil om at denne seilasen står på ønskelista en gang i fremtiden. Dieselforbruket var lavt. Formoder du har stabilisatorer ombord som hindrer rulling ved sidesjø? Jeg må desverre opp i hastighet for å stabilisere båten når sidesjøene tiltar.

Link to post

Ja, vi har Naiad aktive stabilisatorer, gyrostyrt og drevet med hydraulikk kraftuttak på motoren. Jeg kan bare ikke få fullrost disse. Båten ruller IKKE, punktum.

 

Du har helt rett Roald, for komfortabel havseilas med denne type båt ansees det å være et "must" med stabilisatorer i en eller annen form. Dette ble fastslått allerede i 1974 av kaptein Robert P. Beebe i sin nå klassiske bok "Voyaging under power" som han skrev etter å ha konstruert og krysset hav med sin like klassiske båt "Passagemaker."

Link to post

Advarsel !

 

Kongen ønsker velkommen til Skjerjehamn

skjerjehamn1.jpg

som kunne vært en riktig idyllisk havn

skerjehamn2.jpg

hvis det ikke var for hurtigbåtene

skerjehamn3.jpg

 

Det er ikke bare fritidsbåter som manøvreres av hensynsløse båtførere. Skjerjehamn passeres av flere hurtigbåter. De fleste sakket hensynsfullt ned ved passaje. Det ble selvfølgelig bølger da også, men til å leve med. Men en var unntaket. Han passerte to ganger, totalt uten hensyn til hva som skjedde bak han, og vi har ikke opplevd tilnærmesvis maken i all de år vi har vært på skjøen. Båter, betong flyebrygge og til og med stort og tungt flytehus rullet som korker. Trosser røk og båter smalt inn i hverandre og i betongbrygga. Heldigvis ble det små skader, men jeg tør ikke tenke på om det hadde vært barn som hadde blitt kastet i vannet og kommet mellom løpske båter og betongbrygge .... !!!

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Advarsel !

 

Kongen ønsker velkommen til Skjerjehamn

skjerjehamn1.jpg

som kunne vært en riktig idyllisk havn

skerjehamn2.jpg

hvis det ikke var for hurtigbåtene

skerjehamn3.jpg

 

Det er ikke bare fritidsbåter som manøvreres av hensynsløse båtførere. Skjerjehamn passeres av flere hurtigbåter. De fleste sakket hensynsfullt ned ved passaje. Det ble selvfølgelig bølger da også, men til å leve med. Men en var unntaket. Han passerte to ganger, totalt uten hensyn til hva som skjedde bak han, og vi har ikke opplevd tilnærmesvis maken i all de år vi har vært på skjøen. Båter, betong flyebrygge og til og med stort og tungt flytehus rullet som korker. Trosser røk og båter smalt inn i hverandre og i betongbrygga. Heldigvis ble det små skader, men jeg tør ikke tenke på om det hadde vært barn som hadde blitt kastet i vannet og kommet mellom løpske båter og betongbrygge .... !!!

 

 

Send denne til Fjord 1 ikke første gang det der er opplevet en total aroganse/uansvarlighet skulle vært skiltet med 5 knop der i sundet eller de skulle gått rett frem og rundet Vassøyane :headbang: Snakk til de på kanal 16 det liker de ikke og fortell de hva de gjør :smash:

Link to post

Fantastisk fin skildring Regina III.

 

Ser av datoen at vi nesten treftes i Skjerjehavn, vi lå der fra 19.-20.07.

Fikk heldigvis plass inne på bryggen ved det røde sjøhuset innenfor flytebryggen.

Lå først på innsiden av flytebryggen, men flyttet ganske kjapt innover etter passering av Fjord 1.

Litt sjø der også, men greit nok.

Synd at et slikt flott annlegg skal "ødelegges" av nyttetrafikk.

 

Bare en uke til på jobb nå, så skal vi til Ryfylkefjordene og Stavanger en tur.

Drar torsdag før Sildajazzen i Haugesund, så "sildabyen" passeres kjapt og greit. (uten hekkbølger i Smedasundet)

Kan nesten ikke vente.

 

God tur videre :flag:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Nesvåg

 

nesvaag1.jpg

Rett inn fra havet ligger det en liten perle

 

nesvaag2.jpg

av en havn med blomstrende kystkultur i flere generasjoner.

 

nesvaag3.jpg

Her har Jonny Nesvåg skapt Nesvaag Sjø- og Motormuseum

 

Både havn, museum og entusiastiske drivere er vel verd et besøk. Selv om plassen er liten, ble vi mottatt med en en gjestfrihet som også kjennemerker gammel kystkultur.

 

 

...da var det deg jeg så da jeg var innom på tirsdag! Var innom å snudde med vår Askeladden 605... Bra du likte deg hos "oss"!

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post

Båly og Spangereidkanalen

baaly1.jpg

Kanalen er 930 meter lang, 2 meter dyp og friseilingshøyde 4.5 m.

baaly2.jpg

Store båter, her en Winy 52 kan passere, men maks høyde begrenser for svært mange.

 

baaly3.jpg

Det er en lang gjestebrygge i Båly havn, og også brygger på vestsiden av kanalen.

 

baaly4.jpg

Fiskebutikk med kafeteria, restaurant "Bådhuset" og

baaly5.jpg

"Garnbua", ikke strikkegarn, men fiskegarn og båtutstyr.

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Er det mulig å legge ut et kartplott av seilasen - det vil hjelpe litt for min orientering. Ser ikke bort fra at jeg vil følge ditt farvann ett senere år.

 

Er enig med "roaldbj" og slenger meg på samme ønske.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...