Jump to content

Regina III på tur


Regina III

Recommended Posts

Vi får gjøre et nytt forsøk på å opprette kontakt med Nordhavn på messen i Düsseldoft. En 47 i trekabiners utgave hadde ikke vært feil :smiley: Men lengden må være under 15 meter - for det er jo mange kubikk et en slik båt, så 50 brutto grensen sprenges raskt.

 

Noen flere spørsmål jeg håper du kan kikke på:

Er det Lugger motor i Regina? Om så - er dere fornøyd med serivcenivå/tilgang på deler?

Northern Light generator? samme spørsmål som over :-)

120 nm dagsetapper - marsjfart rundt 7-7,5 knop?

 

Nordhavn har kommet med en 52 fots versjon av 47 foteren - bare lengre akterdekk. Den er veldig flott synes jeg.

 

Jeg har lest at dieselsystemet er lagt opp med dagtank og priming av diesel før den kommer til dagtanken. Stemmer det? Om så - hvordan fungerer dette i praksis?

 

De som har interesse av en tilsvarende båt som Regina som går rundt jorda nå kan følge "Egret"s reise kan lese her http://www.nordhavn.com/egret/index.php4

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lugger, ja. Lugger er USA båtversjon av John Deere, et ikke helt ukjent navn. Service og deler overalt, Lugger har sentrallager for Europa i Nederland, rask respons, god oppfølging og ikke minst billig etter hva vi er vant til her. I Norge leveres John Deere båtmotorer i eget navn, av Nogva.

 

Vi har en versjon på 6.8 liter volum og 134 Hk ved 2200 rpm. Dette er nesten sykt, motoren er dimensjonert for kontinuerlig drift. Etter et antall 10000 driftstimer kan motor totalrenoveres ombord hvis behov, den har løse foringer. Motoren har noen og tyve liter med olje, og ved oljeskift ser denne fortsatt nesten ubrukt ut, fortsatt brun og glatt, bare littegrann sot.

 

Er ikke Nothern Light anerkjent som noe av det beste på generatorsiden? Vi har en 12 kW, den starter og stopper når vi ber om det, og jobber på en fredfull måte, bortsett fra at den rister på seg når den stoppes, som om den ikke liker å bli slått av! Motor er Lugger = John Deere og service/deler som for hovedmotor.

 

Vi har 4 dieseltanker med eget uttak i bunnen. Herfra kan disel pumpes, resirkuleres eller flyttes (trimming). Evt, vann/grums skilles ut + dobbelt filtrering + magnet recracking av utfelt asfalt (det svarte som ellers legger seg i filterene) Dette er ekstra utstyr og ikke Nordhavn standard. Nyere båter har to tanker pluss dagtank, selvfølgelig med prefilter.

 

Når vi går så langt holder vi noe høyere turtall og fart 8-8.5 knop. 120 NM / 8 knop = 15 timer, ikke noe problem. Og det er akkurat det som er hele poenget mitt, vi er underveis, spiser, slapper av, og holder vakt. Et helt annerledes båtliv. Tar vi nattvakt blir distansen tilsvarende lenger.

 

Vedrørede Egret kan jeg fortelle at Mary og Scott videre planer er å fortsette syd av Afrika, ta vinteren i Florida og så fortsette ICW - Grønland - Island - Norge i 2011.

Link to post
Share on other sites

Regina - kan du skrive litt om erfaringene dine med Nordhavn. Jeg er en sånn "wannabe Nordhavn eier".Har forsøkt et par ganger å få i gang en dialog med London kontoret - men jeg tror ikke jeg har rett penger for dem. De gidder i hvertfall ikke svare meg.

 

Litt samme erfaring selv. Skulle til England og sendte epost for å høre sjekke ut muligheten til et besøk i Hamble. Ikke svar på gjenntatte purringer pr epost. Kjørte innom Hamble en lørdag for å sjekke hva dette var for et firma. Begynte å få følelsen av et firma med kun web-side og PR-apparat. Jaja, ble kontaktet 2 måneder etter at jeg forsøkte å opprette kontakt.

Link to post
Share on other sites

Om Regina er i kontakt med dem så kan han jo gi tilbakemelding. Jeg fikk kortet til en fyr i USA på en messe for et par år siden. Var bare å ta kontakt sa han - hvilket jeg gjorde - men jeg fikk aldri svar.

 

Philip Roach på Europa kontoret mistet plutselig interessen i min mail da jeg spurte om litt mer info

 

Jeg har så langt konkludert med at Nordhavn siler kundene sine. Er man ikke par med barn som er ute av rede er man ikke potensiell kunde. Selene sendte brosjyre samme dag som vi tok kontakt og fulgte opp etterpå.

Link to post
Share on other sites

Om Regina er i kontakt med dem så kan han jo gi tilbakemelding. Jeg fikk kortet til en fyr i USA på en messe for et par år siden. Var bare å ta kontakt sa han - hvilket jeg gjorde - men jeg fikk aldri svar.

 

Philip Roach på Europa kontoret mistet plutselig interessen i min mail da jeg spurte om litt mer info

 

Jeg har så langt konkludert med at Nordhavn siler kundene sine. Er man ikke par med barn som er ute av rede er man ikke potensiell kunde. Selene sendte brosjyre samme dag som vi tok kontakt og fulgte opp etterpå.

 

Hadde også kontakt med Philip som forsåvidt var imøtekommende, men bare et par måneder for sent ute. Får kanskje gi de en ny sjanse ved anledning.

Link to post
Share on other sites

Da er vi tilbake til granitt og øyer igjen. Vi må jo bare si at det føles godt etter så mye sand og flate landskaper.

 

bohus1.jpg

I Donsö havn har vi ikke vært før. Vi opplever stedet som både trivelig og trygt der vi ligger i god le bak kaia i vindkast opp over 20 m/s. Så langt sør i Gøteborg skjærgård er det i tillegg god havneplass selv i ferietid.

 

bohus2.jpg

I Albrektsund opp mot Marstrand fikk vi igjen litt Danmarkfølelse med trange leder mellom grønt og rødt.

 

bohus3.jpg

Gode gamle Klädesholmen. Nå er vi i "hjemmefarvann" igjen.

 

bohus4.jpg

Det er ikke egnet plass for Regina III i gjestehavna på Klädesholmen, men vi fikk en flott kveld på Mossholmen.

 

bohus5.jpg

Vi prøvde oss i Grundsund, men der var det fullt. I Lysekil var det imidlertid god plass. Vi fant ut at det var 17 år siden sist vi var her, og det viste seg å bli et svært så hyggelig opphold.

 

bohus6.jpg

"Morgenstund gir fisk i munn!"

 

bohus7.jpg

Vi stoppet i Hamburgsund, en plass vi av en eller annen grunn liker svært godt, men brygga på Hermanøsiden var full. Vi fikk fin plass ved kaia på landsiden og var godt fornøyd, helt til et par timer etter midnatt. Da parkerte en gjeng gamle amerikanske cabrioleter 3 meter fra båtsiden, og de hadde bilene fulle av lyd!! Forerdelig lyd i hundrevis av desibel så hele båten ristet! Ja, ja, de dro heldigvis igjen etter et par timer, og det var første og eneste gang vi opplevde grov lydforurensing på hele turen.

 

Vi sjekket Fjellbacka, stapp fullt, samme i Grebbestad, men her i farvannet bak Havstensund, viste det seg at det nå har blitt flytebrygger, med god plass og ikke minst en fredelig sistehavn før hjemreise.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

dscf1182.jpg

 

Trawlertreff i Horten.

 

Som flott innledning til årets båtferie hadde vi gleden av å møte en glad gjeng med hyggelige Trawlerfolk denne helgen.

Sykehusbrygga i Horten indre havn er en idyllisk plass med sine flotte parker og turområder.

Eneste ulempen måtte være mangel på vann og strøm, men hva gjør vel det? Ekte trawlere har selvfølgelig egen stor vanntank og eget kraftverk.

Været har vært praktfullt og vi velger å tolke det som et varsel på fortsatt godt båtvær i HELE sommer.

Link to post
Share on other sites

Synd at skiftplanen min ble forandret. Skulle ha vært der.

 

Litt sent nå, men for en senere anledning. Nedi kummen ved siden av den røde bua er det vannkran med gjenger for tilkobling av slange. Må bare skyve vekk betonglokket først.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

img_2381.jpg

 

Kreppa for oss selv

 

Da er vi på vei sydover / vestover. Vi er foran rushet og har det slik som båtfolk skal ha det, nemlig alt annet enn travelt. Derfor benytter vi anledningen til å besøke både Kragerø, Risør, Arendal og Lillesand før vi legger oss på svai i en like tom ankerhavn i Blindleia.

 

img_2566.jpg

 

Solnedgang ved Mortensholmen

 

Etter en "lang og anstrengende etappe" med kryssing av Kvåsefjoden i 10 cm bølger valgte vi å slå oss ned på Stokken og gjenoppfriske minner fra mange tidligere besøk.

 

img_2570.jpg

 

God plass på gode gamle Stokken. Hyggelig å være her igjen.

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

img_2575.jpg

 

Olavssundet åpnet seg for Olav den Hellige, skal det åpne seg for deg?

 

Det gjorde visst det for oss også, men været var så fint, og sjøen så stille, så vi ville videre.

 

img_2595c.jpg

 

Vi føler oss alltid så velkomne når vi passerer Skjernøy og Tregde.

 

Farsund ble valgt til Årets gjestehavn i 2010, igen. Vi er så enige. Få steder føler vi oss mer velkomne enn her. Gjestehavna er trivelig, velstelt og trygg. Byen det samme, og er passe stor. Havneavgift (= 0) inkluderer strøm, mogenavis og rundstykker levert over båtripa av hyggelige havnevekter Elin. Dette har selvfølgelig gjort havna populær, og mange liker å ligge lenge her (og selvfølgelig også legge handlerunder hit). Hva gjør politikerene andre steder når gjestehavna blir for full? Jo, de setter opp prisene til besøket er redusert til "sånn passe" (eks. Mandal). Hva gjør politikerene her i Farsund?

 

img_2684.jpg

 

Ny flott båthavn i Farsund

 

hvor plassene på utsiden er gjesteplasser. Og brygga er laaaang, jeg vil tro like lang som på Gåsholmen.

Vi tror vi vil anbefale Farsund til årets gjestehavn i år igjen!

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Onsdag var det til en avveksling varslet null vind, så vi tok en seilasdag, som ble til en drømmetur.

 

img_2701.jpg

 

Farsund - Tananger

 

Ryfylke friluftsråd bør fremheves som eksempel på hvor flott forholdene i skjærgården kan legges til rette for båtfolk, som f. eks. her på

 

img_2809.jpg

 

Lindøy, rett utenfor Stavanger.

 

img_2782.jpg

 

med flotte turveier,

 

img_2800.jpg

 

og et trolsk tjern med vannliljer og med nøkken på lur rett under overflaten.

 

img_2752.jpg

 

Sankthansaften på Lindøy.

Link to post
Share on other sites

Så det var du som lå der innerst på lindøy...?

Hadde tenkt å legge til på utsiden av deg, men tenkte at det sikkert kom noen andre storinger som sikkert trengte den plassen mer. så jeg la meg i bukta like bortenfor med akteranker isteden.

Og siden jeg har for vane å droppe ankret ekstra langt ut var det selvfølgelig to andre som klarte å få meg på kroken når jeg skulle dra.

Link to post
Share on other sites

img_2823.jpg

 

Hovedgata i Haugesund

 

dscf1303.jpg

 

Sletta med Ryvarden fyr passert i vindstille

 

og til havn i Mosterhamn.

 

img_2870.jpg

 

Moster kirke fra 1100 tallet

en av landets eldste kirker.

 

img_2861.jpg

 

Moster Amfi

er bygget i en gammel kalkgruve, og har plass til 1200 mennesker.

Link to post
Share on other sites

Midtveis inn i Ålfjorden ligger Vikebygd, et idyllisk lite sted.

 

img_2878.jpg

 

med brygge for besøkende til

 

img_2880.jpg

 

Plassabekeriet

som ble åpnet i 1842 og drives ennå om sommeren. Her lages brød i vedfyrt steinovn som i gamle dager. Hver fredag serveres komla med tilbehør. Vi prøvde for første gang og fant at dette var igrunnen godt men kanskje vel kraftig som sommermat.

 

img_2912.jpg

 

Hardangerfjordidyll uten monstermaster.

 

img_2987.jpg

 

Steidalsfossen

ved Norheimsund er alltid like fasinerende sett innenfra/bakfra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...