Jump to content

Regina III på tur


Regina III

Recommended Posts

Selvfølgelig har du rett. Det er ikke første gang jeg blander sammen mine nærmeste venner! :lol: Båten er forøvrig oppkalt etter hans kone Alexandra.

Du får hilse neste gang dere møtes :lol:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Ble mye snakk om russere og X-bow her nå.....

 

Uansett, Regina III er i dag observert trygt fortøyd i Norheimsund.

Det er en svært vakker og praktisk båt, og jeg skulle ikke hatt store betenkligheter med å tilbringe noen uker langs norskekysten i en sånn.

regina_iii.jpg

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

selfølgelig er det mulig! husk at denne er produsert one off spessielt til en privat kunde.. når alt blir spessiallaget alt fra det spessielle utformingen av skrog inkludert forskning på dette, valg av førsteklasses materialer, optimalisering av konstruksjonen. overdådig luksus innredning med kun de beste løsninger, hightec utrustning navigasjon/manøvrering. sentralstringsenheter for ALT! + masse kunst, så kan du tenke deg at milionene fort flyr!! bare makiner og fremdriftssystem på en så stor båt koster en god del mere enn de dyreste fritidsbåtene her til lands!

 

2 milliarder, er det mulig ?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Noen bilder:

 

06151.jpg

Stille og deilig i Ydstebøhavn på Kvitsøy

 

06152.jpg

Våre bevingede venner på havet føler seg ennå ikke jaget fra gjestebrygga i Leirvik.

 

06153.jpg

Endelig har det blitt skikkelig gjestehavn i Rosendal. Det fineste bryggeanlegget vi har sett!

 

06154.jpg

Her fra gjestehavnen i Norheimsund har vi flott utsikt til Folgfonna fra "godplassen" på broa.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig har du rett. Det er ikke første gang jeg blander sammen mine nærmeste venner! :lol: Båten er forøvrig oppkalt etter hans kone Alexandra.

Din venn Roman har nå fått sin nye "jolle" på 557 fot, til 3 milliarder, med ubåt og raketter til å forsvare seg med. :eek:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sognefjorden.

 

Vi har ikke vært flinke til å legge ut fortløpende på BP i sommer. Vi har hatt passasjerer fra Amerika og vi har hatt mye jobbing underveis. Ja, vi jobber og vi ferierer i en herlig samrøre. Dette viser seg heldigvis å fungere helt perfekt, så vi satser på å fortsette med laaaange ferieturer.

 

Vi valgte å ta turen inn Sognefjorden, både for egen skyld og for å vise frem fjorder til våre amerikanske venner. Alle sa at Sognefjorden er så lang og kjedelig. Ja, den er lang, men så absolutt IKKE kjedelig, til tross for vår beskjedene deplasementfart. Ikke for det, det er kanskje nettopp her mye av forskjellen ligger. En hurtiggående båt må ”kjøres” mer aktivt. Vi er underveis i lenger tid mens vi nyter båttilværerelsen på dekk, akkompagnert av koselig motorlyd, og båten klarer seg selv med autopilot og trackcontrol. (Utkikk er dog et viktig poeng.)

 

balestrand.jpg

Vi ble anbefalt ikke å stoppe i Balestrand, men gjorde det likevel. Stedet er jo praktfullt! Vel, vi fant ut hvorfor overnatting ikke var lurt. Det heter i sangen ”Omtumlet vilt av havets bølger”. Vi ble det ved kai, takket være lite hensynsfulle hurtigbåter og elendig havn. Førerne av disse båtene har enten glemt sjøveisregel 2, eller de føler seg hevet over sjøveisreglene.

 

ferge.jpg

Det er ikke plagsomt stor trafikk på Sognefjorden! Fra Balestrand til Flåm møtte vi en ferge,

 

cruiseskip2.jpg

et cruiseskip og en robåt!

 

flaam.jpg

Gjestebrygga i Flåm var ikke noe særlig å skryte av. Redningen var Flåm Marina & Appartment. Eierne, Jørund og Ragnar Vidne tok i mot oss på en måte vi aldri har opplevd maken til i en gjestehavn. Vi ringte for å sjekke plass og traff Ragnar som også er togfører på Flombanen. Han sa at det er ikke mye plass, men vi måtte bare komme, plass skulle de finne! Jørund sto klar og tok i mot fortøyning og hjalp oss til rette i ganske trange forhold. Under hele oppholdet var Jørund og hans samboer Pernilla hyggelig og behjelpelig til stede. Nå har de planer om forbedring og utvidelse av gjestehavskapasiteten. Det er virkelig å håpe at kommune og havnevesen ser betydningen av at også fritidsbåter utgjør en viktig del av turistbesøket, og ikke bare vektlegger de store cruiseskipene og deres behov.

 

ortnevik.jpg

Vi ble anbefalt å parkere på utsiden av flytebrygge i Ortnevik som et godt alternativ til Balestrand. Det ble et hyggelig opphold på en liten og sjarmerende plass. Vi fikk strøm, men ikke havneavgift, og vi følte oss velkomne på besøk.

Link to post
Share on other sites

Uansett, Regina III er i dag observert trygt fortøyd i Norheimsund.

Det er en svært vakker og praktisk båt, og jeg skulle ikke hatt store betenkligheter med å tilbringe noen uker langs norskekysten i en sånn.

regina_iii.jpg

Ja Nordhavn 46 er en fantastisk båt. "Egret" er et søsterskip som er på vei rundt jorda. De har passert Kapp Horn et par ganger.

 

Kanskje Regina III kan legge ut litt mer bilder av båten. Om jeg husker rett ble den kjøpt i USA. Hvordan var CE merkingsprosessen av båten?

 

Jeg har en våt drøm om en Nordhavn en gang. Foreløpig er de for trange under dekk for oss. Ungene er vant til hvert sitt rom nå, og jeg har ennå ikke sett en Nordhavn med 3 kabiner.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Og i morges var Regina III dratt fra Tregde utenfor Mandal. Takk for en trivelig prat og tampe-hjelp da vi ankom på lørdag. Så dere var dratt da jeg stod opp for en time siden. Hilsen oss i Stingray'en som la inntil brygga rett bak dere.

 

Man får av og til overraskelser - kom på å søke etter "Regina" for å se om det kunne stå noe om dere her inne, og det gjorde det jo :) Se bloggen vår på http://feriebloggenmin.blogspot.com

Redigert av daghb (see edit history)

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

hh2010.jpg

Da er det kanskje på tide å dra i gang denne tråden igjen.

Det ble ikke til at vi postet noe ifjor. Vi var mer opptatt enn vanlig siden vi hadde med amerikanere som mannskap. De falt selvfølgelig helt i staver over vestlandsnatur og fjorder.

I år går turen etterhvert mot danske og fynske farvann. Dette er nytt for oss siden skipshunden først nå har fått behørlige vaksiner og dertil hørende eget pass.

 

gottskr.jpg

Bohuslenkysten er som alltid praktfull når en kan ferdes der utenom ferierush. Men NÅ er vi nye farvann. Her i Gottskär på innsiden av Onsala syd av Göteborg. En riktig idyll, men ikke mange gjesteplassene.

Været er flott, sol, lie vind og brukbar temperatur.

Link to post
Share on other sites

Det ser herligt ud! Når I skal længere sydpå, så er her tips til havne:

 

Nu er jeres båd ret stor, så det kan give problemer, da mange af havnene syd for Fyn er små. Men her er hvad jeg vil anbefale:

 

Tag fra Anholt sydpå og stop eventuelt over på Sejerø. Her er meget ø-charme også ligesom fisk på havnen og gode sandstrande. Men måske meget ligesom Anholt, som I lige kommer fra.

 

Gå øst om Fyn under Storebæltsbroen.

 

Herefter er Svendborg et oplagt mål. Hyggelig gammel købstad i beskyttet farvand. Stor havn med god plads. Tag udflugt til nabo-øen Tåsinge - meget smukt!

 

Ærø (Ærøskøbing) er også oplagt mål. Hyggelig havn og flot, gammel by.

 

Andre gode byer er Faaborg og Assens.

 

Gå vest om Fyn hjemad og passer gennem Lillebælt og Lillebæltsbroen. Stop gerne på vejen nordpå på Samsø (Ballen Havn). Her er også dansk stokrose-idyl i overflod.

 

Er vejret dårligt og rykker det i shopping-musklen, så tag i stedet til Århus (Marselisborg havn) og tag på kultur- og shoppingoplevelser i Danmarks næststørste by.

 

Det var et lille forslag - både jeg og andre har sikkert andre gode rård hvis I skulle have behold for dette :-) God tur!!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Major Andy,

takk for gode råd, de sammenfaller førøvrig godt med hva vi har observert i planleggingsfasen.

Vi ligger nå i Grenaa, og blir liggende et par, tre dager i påvente av vår kjære datter som mannskap.

Men et spørsmål, vil du klart anbefale å gå Storebelt ned og Lillebelt opp igjen, og ikke motsatt?

Dette er vel mye et spørsmål om retning og fart på strømmen?

Link to post
Share on other sites

Det med strøm skal jeg ikke gøre mig klog på...

 

Strømmen i både Lillebælt og Storebælt er normalt nordgående. Efter hvad jeg kan se på denne side http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE er strømmen normalt kraftigst i Storebælt hvilket burde tilsige, at det var bedst at gå "mod-urs" rundt om Fyn. Dog er det sjældent at strømmen kommer op over 1 - 1,5 knob, så jeg ved ikke hvor meget det kan betyde.

 

Det, jeg prøver at sige er, at hvis det passer jer bedst at gå gennem Lillebælt først så er det nok ok...

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan ligge i inløpet eller rett innenfor. og er været fint så er det en fin plass å ligge til anker.

Vet ikke hvor dyp Regina er, men jeg ville ha gått inom, og sett . fint med en sparertur opp til kirken, og spise litt,

Du får liksom hele" roen", på Tunø.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg må si som grisen sa, han så slakteren: "Jeg har mine tvil" sa han.

Ikke på grunn av liten havn, vi har ligget i langt mindre havner enn på Tunø, men vi er i Ebeltoft nå, blir et par dager, og festivalene på Tunø starter til torsdag. Jeg vil tro havna allrede er under oppfylling, og ihvertfall vil være full før vi kommer dit.

Link to post
Share on other sites

vi har ligget i langt mindre havner enn på Tunø, men vi er i Ebeltoft nå, blir et par dager, og festivalene på Tunø starter til torsdag. Jeg vil tro havna allrede er under oppfylling, og ihvertfall vil være full før vi kommer dit.

Festivalen på Tunø, ja da er havna smikkfull, og mange til ankers.

Men for en deilig plass.

 

bare rutinen ved avgang av ferja gjør en glad, da spilles det i tromboner, og så hiver unge som gamle klærne og bader nakne i propellvannet i det ferja gir gass vekk fra ferjeleie,

Redigert av NOR_Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...