Jump to content

Treng hjelp til diverse sprekker og skrogskadar på trebåt


Sinten

Recommended Posts

Posta denne opprinnelig i Bytte spanter i 16 fots strandebarm, men lager heller ein ny tråd i håp om litt meir respons.

 

Har fått tatt nokre bilder av kjølen og diverse skadar/sprekker eg lurer litt på.

 

Oversiktsbilde:

2008_0617sprekkerogskader0018.jpg

Synsbedrag, båten er eigentleg ikkje så brei.

 

 

 

Problem nr. 1 - Sprekke/glipe i skøyt på kjølen

 

Skjøyt på kjølen under bakerste tilje:

skade_kjoel_innside.jpg

Som det står på bilde så fylte eg igjenn denne sprekka med epoxysparkel i fjor, men no har det sprukket oppatt. Dette er mest sannsynleg fordi det er større bevegelse mellom dei to kjøldelane enn eg trudde.

 

Lagt til: Det viste seg å vere meir enn berre røyrsle mellom kjøldelane som stod bak. Stakk litt med skrujernet og knakka av ein godt stykke av den bakre kjølbiten (den til høgre i bildet). Så ser ut som eg må skjere vekk og felle i eit nytt trestykke her (også).

 

Same som bilete over, berre sett under ifrå:

2008_0617sprekkerogskader0027.jpg

Her ser ein at det er mykje råte, og eit eller anna må gjerast. Eg kan jo berre skjere vekk det verste og prøve å bygge det opp igjen med epoxysparkel (meine vikers sa han hadde gjordt dette på eit stevn). Men det spørst jo om dette vil henge godt nok på ein halvråtna kjøl som er under vatnet heile tida.

 

Same som over, men her med ei mogleg løysing på problemet:

skade_kjoel_utside.jpg

Ei anna løysing er denne her. Nemlig å skjere vekk det merka området (eventuelt litt meir, kva synst de?) og så lime og spikre/skru på plass eit nytt friskt trestykke (kan dette vere eit anna treslag enn eik? Eg har ein del askeemner til sånt småtteri nemlig...).

 

Men kva lim bør eg i såfall nytte til dette? Er det kun epoxy som duger, eller kan det gå med polyurethan limen til clas ohlson (den som bobler)? Epoxy skal vistnok feste dårlig på feite tresortar, eller er dette likt for all lim? Spør fordi eg allereie har polyurethanlim, men epoxy må eg i såfall kjøpe i morgo, og treng eg i så fall noko fyllstoff til epoxyen?

 

 

Problem 2: - Sprekke i bord

 

Viser kvar sprekka er:

2008_0617sprekkerogskader0021.jpg

 

Nærbilde av sprekka:

2008_0617sprekkerogskader0023.jpg

Sprekka er neste 50cm lang, men ikkje så veldig brei.

Eg er ikkje så redd for at denne ikkje skal bli tett på eit eller anna vis. Skal nok altids få tetta den med den Butylfugemasse eg fekk hos faannessen. Det eg er redd for er at bordet er såpass svak som det er sidan det er heilt i enden på bordet, og dermed midt i ein skøyt.

 

Endå nærmare bilde av sprekka:

2008_0617sprekkerogskader0024.jpg

Som ein ser sprekk ikkje bordet berre i fråkvarandre horisontalt men også vertikalt. (som ein ser er det ein "høgdeforskjell" på dei to sidene av sprekka)

 

Same det to hakk over, men med mogleg løysing:

 

kopi_av_2008_0617sprekkerogskader0023.jpg

Ser for meg at den beste løysinga her er ein lask på innsida omlag slik som skissert opp på bildet (dei raude strekane). Eg tenkjer då å ta vekk dei tre klinkene i skøyten mellom dei to borda (til høgre i bildet), sette på plass lasken og smøre BV under, og bruke om att dei tre hola når eg skal linke fast lasken. I tillegg set eg i tre klinker på venstre side av lasken. (oransje rundingar merker der eg skal sette i nye klinker)

 

Vert dette litt "overkill" eller må det til trur de? Elles nokre kommentarar til denne løysinga eventuelt forslag til alternative løysingar?

 

Problem nr 3: - Bord som gliper frå stevn

 

Laus spikar:

2008_0617sprekkerogskader0042.jpg

Denne spikaren hang i meir eller mindre ingenting, og det er sikkert fleire. Bør eg bytte denne, og andre lause kjøl-/stevnspikra, ut med rustfrie skruer, eller bør eg kjøpe inn galvanisert båtspiker som er litt tjukkare og litt grovare(?)? Har i grunn liten tru på at nye spikra vil henge noko betre, så heller ltt mot skruer her.

 

Lagt til: Har kjøpt nokre terrasebordskruer på CO som eg skal bruke litt andre plassar i båten (til å feste tofter og diverse). Veit desse er A4 og eg eigentleg bør ha A2 sidan eg har kobersaum, men vil det gå greit med tanke på tæring viss eg set i ei og anna A4 skrue under vasslinja?

 

Glipa mellom bord og stevn var såpass stor at spikaren kunne trykkast i mellom:

2008_0617sprekkerogskader0041.jpg

 

 

Problem nr 4 - Få tett diverse gliper mellom bord, bord/kjøl og bord/stevn

 

Har ikkje noko bilete av dette. Men eg fekk som sagt kjøpt ein tube butylfugemasse av faannessen til å tette med. Men bør eg presse inn bomullsdrev eller tjæredrev før eg kliner dette på? Dette må eg i såfall også handle.

 

 

Håper de kan hjelpe meg med desse spørsmåla. Om ikkje alle så håper eg at eg kan få svar på nokon av dei. Viss de har andre idear for korleis eg kan fikse dei ulike problema så set eg pris på å få høyre det også :smiley:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

(2) Den sprekken i bordet kan du vel luse etter West metoden. Og lasket, så nå at det var sprekker begge veier.

 

(1)Tror også jeg ville prøvd meg på og sette inn ett nytt stykke i kjølen slik som du har skisset opp.

Kanskje lage den litt lang slik at du får festet den med flere bolter.

 

(3)

 

Her ville jeg foret på stevnen innvendig som en mulig løsning.

Skisset opp her, ikke den beste skissen men

 

2008_0617sprekkerogskader0041.jpg

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aha, ikkje dum løysing på (3), noko liknade kan eg jo kanskje gjere innvendig bak også på (1) i tillegg å bytte ut det stykket utvendig. Men du tru altså at eg må både luse og ha lask på (2)?

 

Og angåande lim til lus og det nye stykket i kjølen, må eg bruke epoxy der, eller går det med denne?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Ser biltema har begynt å selge epoxy, og det minste settet på 3dL var ikkje så galen pris på heller. Trur det var om lag 100 kr eller noko slikt. Vil denne funke til liming sånn som den er, eller må eg ha noko som gjer den tjukkare? På West System sine sider står det nemlig at ein må tilsette fyllstoff til epoxyen slik at den får konsistens som majones. Biltema sel også eit fyllstoff til epoxyen sin som dei kallar for mikroglassballonger, vil desse gje epoxyen tjukkare konsistens, eller har dei ein anna funksjon?

 

Eller vil vanlig araldit på ei sånn tosylindra sprøyte også funke? Eller er dette ein anna type epoxy som ikkje passer til bruk under vatn?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har etter kvart fått sommla meg til å skjere vekk og tilpasse eit nytt stykke til kjølen ("Problem 1" bilete nr. 3), og har fått kjøpt meg eit "juniorsett" med epoxy hos Faannessen. Er eigentleg klar til å lime inn det nye trestykket, men eg har ikkje fyllstoff til epoxyen...

 

Så det eg lurer på er kva dette fyllstoffet til West System eigentleg er for noko, og om det går ann å bruke noko anna i staden for (sagmugg e.l.)? Kan eg til dømes bruke desse mikroglassballongane til Biltema som eg har linka til i innlegget over? :confused:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hallo, Sinten!

Har så vidt sett over bildene av båten.

Vil vel egentlig bare dele litt av min erfaring. Jeg har brukt slipestøv til fyllmasse; dette fønker veldig bra, og det blir glatt, sterkt og fint. Sagflis har en tendens til å "ta opp i seg" epoxyen, slik at blandingen kan virke litt "tørr".

Synes generelt at det kan være litt vanskelig ¨få til den "rette" konsistensen. Akkurat her jeg bor nå, i Vesterålen, så har jeg reparert noen is-skader på skroget mitt. På grunn av den lave temperaturen (under 10C), så ble blandingen for "tynn" og ség nedover selv om det hadde holdt fint sørpå da epoxyen ville ha herdet i løpet av en halvtime, kanskje. Jeg var derfor nødt til å bruke "forskaling"; plast ("fuktsperre") som jeg stiftet fast til blandingen var (delvis) herdet

 

Slik gjør JEG det når jeg har reparasjoner på det stolte fartøy M/B Dreggen:

 

Pusser ned skadestedet og vasker det med rødsprit (fjerner olje og fett i overflaten). Påfører ufortykket epoxy (gjerne tilsatt litt rødsprit for bedre inntrengning).

Rødspriten fordamper, og epoxyen blir igjen og herder..... Dersom du ser at noen områder blir "tørr", så er det fordi epoxyen har trukket inn i treverket. Påfør mer ufortykket epoxy.

Så blander jeg en ny runde med epoxy. HVIS jeg bare skal tette en sprekk eller lignende, og ønsker at dette skal holde seg stabilt, så legger jeg en glassfiber-remse (10cm bred, f.eks) oppå epoxyen som allerede er påført emnet (emnene). Så væter jeg ut glassfibertapen med den "nye" epoxyen. Pent ? Kanskje ikke; men det fønker.

Dersom jeg skal fylle i en større (eventuelt LENGRE) åpning: Som du selv sier; du kan benytte et fyllstykke av tre. Dersom hullet er tynt og langt (som en is-skade jeg nettopp reparerte på M/B Dreggen) : Slå inn stifter (kobberstifter f.eks) med ulik vinkel og litt i fra hverandre. Disse "binder" epoxy-fyllmassen din til båten SELV OM du får bevegelser. Hvis ikke du gjør dette, så kan du risikere at HELE reparasjonen faller ut som ett helt stykke.....

Jeg bruker 95 % av tiden microfiber (hvitt, støvaktig pulver). Glassfiberkutt (alene) blir for grovt.

 

Sjekk Trebåten og hva DE sier om de forskjellige fyllmassene. Kjøp Aeropoxy(og fyllmasse) hos Faannessen. Jeg har brukt dette "stoffet" siden 2000 ombord, og jeg er veldig fornøyd. West - system er (var?) overpriset..... (etter MIN mening.....)

Disse mikroballongene kan jeg ikke huske å ha brukt. Jeg eksperimenterte en del med forskjellige fyllstoffer da jeg begynte med epoxy for over 11 år siden, men har vel funnet ut at microfiber er det beste "universalmiddelet".

 

Forresten: Jeg fikk i min tid tips og råd fra en takstmann i Glesvær på Sotra, Jeff Lane. Det viser seg at det han sa den gangen (spesielt om rødspriten) holder mål. Jeg har ennå ikke fått delaminering på noen av mine reparasjoner, selv om disse til dels ble utført midt på svarteste vinteren på Vestlandet med kuldegrader og greier. MEN: jeg var ALLTID nøye med forarbeidet den gangen (og nå), brukte varmluftpistol på emnene som skulle limes.

 

Forresten: Du kan selvfølgelig kombinere det å FYLLE sprekken og deretter ha glassfiber-remse oppå dette......

 

Lykke til !

 

PelleFanten

 

Nei, Microfiber og glassfiberkutt er to forskjellige ting....

Link to post
Share on other sites

Mange gode tips her takk skal du ha :smiley:

 

Når du skriv at du har brukt slipestøv til fyllmasse, meiner du då slipestøv av tre eller slipestøv av glassfiber/epoxy? Og brukte du denne slipestøv/epoxy blandinga under vasslinja, og har den holdt mål?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hallo, igjen!

Bare hyggelig!

 

Glemte vel å si at når jeg har påført den ufortynnete epoxyen, så venter jeg til den er "sticky", eller "klissete" før jeg fortsetter med neste runde - det være seg glassfibertape med ny runde epoxy (som impregneres i denne), eller fortykket epoxy. Dersom du har en stor jobb og fortsetter neste dag når epoxyen er herdet, så vask over den herdede epoxyen med rødprit og rubb gjerne litt i overflaten med sandpapir før du vasker med rødsprit igjen. Det skilles angivelig ut et "voksbelegg" når epoxyen herder, og rødspriten fjerner dette. Jeg bruker rødsprit rutinemessig for avfetting, om jeg nå skal olje eller lime......

Jeg har brukt slipestøv av tre og også slipestøv fra gulvsliping . MEN jeg føler at gevinsten her (økonomisk) er liten. Jeg bruker vel omtrent 95% av tiden microfiber. Dersom det er et større område som skal repareres, så spunser jeg inn et trestykke med fortykket epoxy rundt dette. Jeg pleier å tilpasse dette trestykket "løst", og så slår jeg inn noen kobberstifter også her (altså: der hvor limet vil være) slik at jeg er SIKKER på at det ikke "stikker av" ved bevegelse.

Jeg ville ikke uroet meg om det er over eller under vann. Epoxy er jo diffusjonstett (mao. slipper ikke igjennom vann); så dersom du er nøye med blandingen av lim og slipestøv, så går dette bra. :-)

(Du kan sikkert bruke epoxy/glassfiber-slipestøv til det her. Uansett slipestøv: LIMET er jo epoxy, og det andre er jo bare en form for armering.) Allikevel; jeg synes ikke at det er "verd det" i mindre mengder. Slipestøvet tar jo til seg epoxyen (som tidligere nevnt), og KAN tørke ut under herdeprosessen).......

Jeg kaller epoxy "amatørens beste venn"..... og jeg er en sann amatør......

Prøv deg frem, Sinten....... SÅ dyrt er det jo ikke (pr. kg, dersom du kjøper en 37,5kg Aeropoxy..... he-he-he)

 

Jeg leste gjennom innlegget ditt igjen.....Bastarden hadde noen gode forslag.

Ellers: MIN mening (generelt) om reparasjoner: Gjennomgående bolte; de "går" ingen steder. I mitt stolte fartøy M/B Dreggen, så hadde man brukt franske treskruer til innfesting av styresylindrene. Disse tre-emnene er grove; kanskje 8x8 tommer, men det hjelper ikke når det brukes skruer som kan jobbe seg løs..... Da jeg kom til Hellas med M/B Dreggen i 2005, så var det ordentlig slark i mellom rorstammen og det ENORMT dimensjonerte treverket som dette står i. Vel; jeg sørget for at rorstammen sto helt vertikalt, og så FYLTE jeg hulrommet med ufortykket epoxy. I tillegg skiftet jeg ut ALLE de latterlige franske treskruene med M10 syrefaste, gjennomgående bolter. Jeg var nettopp på slipp nå, og dette fønker 100%....

 

PelleFant

Link to post
Share on other sites

Og enda litt....

1. Jeg fant nå en boks med Biltema mikroballonger som jeg kjøpte for noen måneder siden som "backup". Konsistensen er ikke så ulik mikrofiber, egentlig (veldig lett), og vil

sikkert fungere fint når du skal lage en tykkere blanding. (Jeg har ikke brukt det selv ennå, bare "sett" det...)

2. Når du lager blandingen, så er det viktig at den ikke røres ut i for små beger. F.eks er det mye bedre å bruke en tom isboks (stor flate) enn å fylle opp et rømmebeger 2/3

av volumet.

Blandingen KAN begynne å utvikle varme hvis den blir stående 5 minutter eller mer(dette skjedde av og til i begynnelsen, spesielt hvis jeg hadde 3/4 fylt opp en tom

fiskebolleboks.)

Når dette først skjer, så er blandingen ubrukelig. Nå pleier jeg aldri å bruke mer enn 3 til 4 pump base og herder. Bygg heller opp reparasjonen lag for lag dersom den er

stor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...