Jump to content

Kjøpe Uttern C68?

ollebolle2

Recommended Posts

Ville heller kjøpt en litt eldre kvalitetsbåt til samme pris. Har jobbet med disse båtene, og lagnt fra imponert over kvaliteten. Det er en båt som rister og skrangler, full av billige ekle løsninger som ikke fungerer spesielt bra. !,7-litern som valigvis sitter i disse båtene er også i minste laget, noe som har resultert i mange havarier. Tror du kan finne bedre båter enn uttern. Gelcoaten er også av elendig kvalitget, tåler ikke rubbing og må poleres med forsiktighet. Sjekk en slik båt nøye i solskinn så skjønner du hva jeg mener. Lykke til!

C-68 har vel samme skroget som D-68 men det er, naturlig nok, solgt vesentlig mer av D-68. Det er en åpen daycruiser mens C-68 har en stor lukket cabin. Riktignok med skyvetak og noe uteplass bak. Ser at det er en del mindre båter på 18-21', spesielt av svensk og finsk fabrikat, som har lukket cabin og mininalt med uteplass. Jeg skjønner ikke helt poenget, for min del forbinder jeg båtliv med sol, fint vær og uteliv og da vil de fleste av oss ikke sitte inne i en cabin?

Edited by roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Jeg skjønner ikke helt poenget, for min del forbinder jeg båtliv med sol, fint vær og uteliv og da vil de fleste av oss ikke sitte inne i en cabin?

Ulike behov-- ulike båter.

Jeg har en 18" skjærgårdsjeep nå, som er totalt ubrukelig for mitt bruk. Vi har 3 unger under 4 år, og 6nm til hytta. Vi trenger en tett båt, da vi kjører frem og tilbake sommer som vinter. Planen er å 18" liggende på hytta til teiner/garn..

Hadde en Biam 660 2 år, men båt med kalesje er også blitt uaktuelt etter den perioden. Uttern C68 er visuelt sett båttypen eg er på jakt etter.. Ingen som har båten eller liknende båter som kan komme med kommentarer?

Edited by ovehenning (see edit history)

Har bare erfaring med mindre Uttern (D55) som jo blir noe helt annet, men sitter på akkurat samme erfaringer Kaftein ØL her skriver. Noe mer "billig" montering og skranglete løsninger skal man lete lenge etter. Hadde den i to år og begge årene var den inne for bytting og etterstramming av det som var av hengsler/luker/kalesjefester etc.. Sånn bortsett fra det så var den en pen og god båt og skal ikke si at jeg aldri skal ha Uttern igjen, men skal da være veldig påpasselig med disse tingene.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Uttern ligger nok ikke over midten på finish og detaljer på båter, og når båtene blir så store som 22-23 fot mener jeg at Uttern nok faller litt gjennom. Vi så på en D68 før vi kjøpte vår Nidelv 690. Dengang skilte det vel under 100.000 kroner mellom disse båtene, og valget var ganske enkelt for oss

VI har hatt en Uttern D55 - en helt grei båt.

Når du ser på C varianten så vær obs på at det kan bli veldig mye støy ettersom kabintaket blir som en ressonansekasse. Prøvekjør før du kjøper !

• 1 month later...
Uttern ligger nok ikke over midten på finish og detaljer på båter, og når båtene blir så store som 22-23 fot mener jeg at Uttern nok faller litt gjennom. Vi så på en D68 før vi kjøpte vår Nidelv 690. Dengang skilte det vel under 100.000 kroner mellom disse båtene, og valget var ganske enkelt for oss

VI har hatt en Uttern D55 - en helt grei båt.

Når du ser på C varianten så vær obs på at det kan bli veldig mye støy ettersom kabintaket blir som en ressonansekasse. Prøvekjør før du kjøper !

Nidelv 690 har kalesje, så er derfor helt uaktuell. Mitt viktigste kriterie er nettopp å slippe kalesjen.

Eg syns Uttern C68 har ei svært god løysing for vestlandsvær og muleg heilårsbruk. Heile akterveggen kan hengslast til side i godvær; endeleg fri alt arbeid med kalesje: Vasking og impregnering, saumar som råtnar, skifting av borrelåsar, problem ved snøfall og storm.

Eg har derfor dei siste vekene surfa etter muleg gode kjøp av ein Uttern C68. Men eg vart litt betenkt då eg såg kommentarane ovanfor: Dårleg gelcoat, finish under middels, skranglete innredning....

Her må eg visst tenkja meg om ein gong til, er det nokon på baatplassen.no som har forslag til eit alternativt kjøp ???

Vel, jeg synes det får være måte på slakt her. Har selv gått fra en Ibiza 21 til en Uttern D66 og forskjellen er ikke så stor som man skulle tro utifra de foregående innleggene. Båten går bra i sjøen og virker solid og grei. Ledningsoppheng og slikt er ikke av samme klasse, og den blå utvendige lakken er veldig ømfintlig, men båten er helt grei i bruk og synes å gi mye båt & kjøreglede for pengene.

• 4 years later...

Er det noen som har bygd seg opp erfaringer med C68? Er en stund siden denne tråden var aktiv.....

Vurderer en sånn båt, men har ikke sett på noen enda.

Eneste ankepunkt sålangt er toalettløsningen...

Finmaster og Yamarin. Mest populære for tiden er jo disse sports sjarkene. Jeg liker de godt. Selvom man må være litt obs på vanninntrenging på akterdekket. Er en komisjon i Sverige som undersøker noen "uforklarlige" havarier med slike båter. Det var en som sank utenfor Larkollen for noen uker siden også. I Sverige mistenker de at vann har kommet inn aktenifra og fylt rom under dekk akter

Jeg gikk i fjor tll anskaffelse av en Bella 655, som vel er sammenlignbar med Uttern C68. Godt fornøyd med denne. Praktisk med utgang og dekksplass både foran og bak. Og båten har etter mitt syn en god toalettløsning (hvis dette er viktig).

En kamerat av meg har en C68 , fin svalbardbåt for en barnefamilie. De har 200hk, som nok er et bedre valg en 120hk i denne båten .

Båten har ikke vært problemfri, men alt han har hatt av trøbbel har vært følgeskader etter dårlig vedlikehold mens forrige eier hadde den.

En annen kamerat av meg har en Bella 652, grei båt men den virker endel trangere i kabinen enn C68.

Mitt valg i denne klassen tror jeg ville vært Finnmaster 7050, virker velbygd.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 year later...

En stund siden denne linken var aktiv. Flere erfaringer med c68 nå? Vurderer å kjøpe en med 2,0 l motor (150 hk) disel, 2008 modell, prøvekjørte i går og det fremstår svært stille og lydløs i kabinen, reagerer raskt på svinger, ingen ulyder, robust, oversiktlig mv. Ser stor kvalitetsforskjell på modeller før og etter 2007 årgang.

Uttern er en båt som har forbedret seg mye dei siste årene, og er etter min mening en kurant båt til en fornuftig pris.

Jeg ser at enkelte har mye innvendinger i mot Uttern generelt og det er greit nok,

dette merket er en "moderat" priset båt og kvaliteten og utførelsen er deretter.

Det blir feil å sammenligne dette merket med premium kvalitets båter.

Premium båter er vel å ta litt hardt i, men Yamarin har en gjennomgående bra kvalitet, samt Nordkapp og en del andre må vel seiast å levere bra saker.

Men bevares, det er mange båter som har helt ok kvalitet, alt gjenspeiler seg av prisen enkelt og greit.