fram21 Startet 21.Juni.2008 Del på Facebook Startet 21.Juni.2008 (redigert) hvordan bytter jeg kjøleveske? er det noe lufting eller noe? viss noen kjenner motoren hadde det vært fint. trenger og vite det trinnvis. håper på raskt svar;) Redigert 21.Juni.2008 av fram21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Åpne alle tappekranene på vannpumpa og på blokka. når den er tom skyller du ferskvann i gjennom den Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
fram21 Svart 21.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 også stenge kranene og helle i kjøleveske og kjøre litt og etterfylle? men skal jeg kjøre gjennom med ferskvann med dem oppe eller igjen? tappekranene altså. takk for svar;) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Hei! Du er vel klar over at denne motoren skal ha silikatfri frostveske(?) - se her. Dersom det er vanlig blå/grønn frosveske på den nå, må du først tappe av den. Deretter anbefales det å kjøre en rens med f.eks. Systemrens-blanding (blandingsforhold står angitt på flasken). Du kjører motoren varm med renseblandingen på og lar det stå 5-6 timer, før du kjører den en halvtimes tid igjen for å få sirkulert rensevesken rundt i systemet. Deretter lar du blandingen virke nye 5-6 timer før du tapper av. Så må du skylle igjennom systemet med rent vann et par runder (stenge kranene, fylle på rent vann, kjøre motoren varm og tappe ut). Husk å ikke fylle kaldt vann på en varm motor! Til slutt fyller du på ny silikatfri frostveskeblanding. Da jeg gjorde dette på samme type motor for et par år siden, ble det ikke noe problem med luft i systemet, verken i motorens kjøleanlegg eller i varmtvannstanken. Du bør imidlertid følge litt med på, og eventuelt etterfylle kjøleveske i kompresjonstanken etter at du har kjørt motoren varm med den nye kjøleveska. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Jeg gjorde dette med en Yanmar 4hj3-DTE for 3 uker siden. Hadde motoren ute av båten, gjorde masse med en båt. Den hadde tilfeldigvis blå frostveske i seg. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.