Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Jeg ser at det er lys på "kommunebrygga" og vil tro at det er strøm i kontaktene også. Det ligger båter der i dag, med bla Colin Archer helt ytterst.

Borgen har også strøm og det er vinterpriser meldes det.

Kanskje litt mer aktivitet her på Sætre hvor Losen og Milano holder åpent. Fra neste ule også Sætre gård med gode retter hver dag.

Bendik er til og fra men telefonnummeret er satt opp på døra og han er sjelden langt unna.

 

Håper det var noe oppklarende?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bendik (Sætre Marina) stenger for sesongen på søndag førstkommende i følge av hva han selv skriver på fjesboken.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

 

Høsten er en vakker tid å ferdes på sjøen. Lyset er helt spesielt. Balsam for sjelen.

 

 

bilde

 

 

På vei fra Sætre til vinterhavn på Tofte.

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

Utenfor Storsand på vei sydover i god medstrøm.

 

 

bilde

 

Hurumhavna, helt syd på Hurum.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Tidenes påske for oss så langt. Flatt hav, litt tåke første dagen, god mat, familie og venner rundt oss. Båten som nå går i sitt 42. år har fungert perfekt. Nå ligger vi i gjestehavna i Horten og er snart klar for formiddagstur.

Vi prøvde Dockspot i Kostersundet for første gang som ga mersmak.

Lite båter utpå. Trolig på grunn av tidlig påske.

Vi hadde ikke vært på Koster i påsken siden jeg ble hentet av redningsskøyta da jeg fikk hjerteinfarkt i påsken for to år siden. En barriere er brutt for fruen og meg.

 

God påske kjære bp-venner!

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tar opp denne gamle tråden som vi startet i 2008.

Neste torsdag flytter vi ombord og satser på tre lange uker på sjøen, noe vi aldri har fått til tidligere.

Oljeskift og filterbytte er unnagjort. Motorrommet er vadket og tømt for vannskvetter etter vaskingen.

 

bilde

Nye plugger der de gamle har sagt takk for seg.

I morgen blir det polering og litt stell. Astor var sist på land i juni i fjor. Vi tester to bunnstoff over på sesonger.

 

Neste fredag går vi sørover og har Bohus Malmøen på svenskekysten som mål første helgen i mai hvor 15 Grand Banks møtes til treff. Resten av ferien går vi etter vær og vind og koslige havner/uthavner.

Litt reportasje for bladet blir det også.

Vi gleder oss. Kanskje vi møtes?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

bilde

 

I dag kom været som var varslet. Vi trengte en opprenskning. Det var uvanlig lummert her i Grebbestad. Det skal bli en nydelig kveld varsler værtjenesten.

Inne har vi det godt. Fruen truer med vaffelsteking. :)

 

bilde

 

Vi er to GBer på vei mot Malmøen og det skandinaviske treffet. Her i Grebbestad har vi fått låne to private plasser på god avstand fra tjoheiet på bryggene.

 

bilde

 

bilde

 

Astor fotografert fra kompisbåten ut fra Tordenskioldsbukta.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi prøvde Dockspot i Kostersundet for første gang som ga mersmak.

 

Vi hadde ikke vært på Koster i påsken siden jeg ble hentet av redningsskøyta da jeg fikk hjerteinfarkt i påsken for to år siden.

Hvorfor gir Dockspot mersmak og hvilke fordeler gir det for medlemmene i forhold til de som ikke er medlemmer?

 

Hjerteinfarkt i båt er ingen spøk...kan fruen manøvrere båten..vet hun posisjonen....hvordan alarmerer man og til hvem...mange spørsmål og det gjelder å ha tungen rett i munn....

 

Ja apropo munn...husker du måtte avbryte i Strømstad pga en verkende tann. Båtlivet byr på mange utfordringer, Astor.

Link to post
Share on other sites

Ja båtlivet byr på mange utfordringer. Har skaffet meg mye erfaring her. He

 

Dockspot koster lite i tillegg til vanlig havneleie og byr på ledig anvist plass når du ankommer.

 

Når det gjelder sikkerhet ombordstigning er fruen godt drillet. Det er viktig i alle båter etter vår mening. Rød knapp og posisjon drilles. Vi snakker hele tiden hvor vi ferdes og hvilken steder vi passerer.

 

Vi sitter akkurat nå og hører på VHFen at det foregår tre aksjoner i vårt lytteområde. Pratet akkurat nå om hvor våre to drivanker ligger og hvordan de betjenes.

Krysser fingre for tre gode uker i båten.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvor langt er dere kommet nå, fremdeles i Grebbestad? Det er heller dårlig MT-dekning for AIS i det området.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Takk for hyggelig hilsen, folkens.

 

Her i Grebbestad blåser det 7m/s. Vi går til Fjellbacka i dag. Vi er litt for tunge til å ligge på de røde bøyene i slikt vær. Vi er to GBer i følge nedover.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Her i Fjellbacka er det nesten fullt i gjestehavna. Ikke bare nordmenn og svensker men også finner, tyskere, en fra Sveits og selvsagt dansker. Fredlig kailangs.

Havnevesen tok i kveld opp bestillinger på rundstykker til i morgen "bitti".

 

Båten fungerer perfekt. Vi blir 11treffbåter til helgens treff på Mamøen. De lengste farende kommer fra Vestlandet.

 

Nå er det Carola og Lotta på Liseberg. Litt kveldskos på en vindfull dag.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

bilde

 

Siste ferieuke for fruen. Tønsberg i dag. Stappfull gjestehavn.

 

 

bilde

 

I morgen starter Slottsfestivalen og mange ungdommer begynner å samle seg i havna. Det ble en lun kveld etter at regnet ga seg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En epoke i livet er over, Astor blir nå solgt. Vi ønsker oss en mindre båt som vi kan fortsette båtlivet med. Jeg selger av helsemessige grunner. Det er fortidligfødte å trappe ned det gode båtliv innen alder av 66 år.

Båten er solgt til vår eldste sønn som ønsker å rehabilitere alt innvendig. Utvendig er alt på stell.

Vi jakter nå på en passende båt rundt 30 fot pluss minus. En lukket båt. En Viknes 880 er et alternativ.

 

Siste tur med Astor er til Båter i Sjøen hvor båten blir Båtens Verdens base under utstillingen.

 

bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Litt trist, men samtidig veldig bra at båten blir i familien, og fortsatt tatt godt vare på!

 

Forstår godt ønsket om en mer lettstelt og mindre båt.

 

Jeg får ta en tur innom på Båter i sjøen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...