Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Skal teste Garmin neste uke. Savner en liten skjerm på Gopro men bruker Iphone med app som skjerm. Garmin har en liten skjerm. Skal sette de opp mot hverandre til test for Båtens Verden.

Ingen dum pensjonistjobb.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Youtube har et gratisutvalg i sitt system. Har brukt dette.

Du får et bilde av nebbet til uka. Husk at det må være veldig tørt etter vask.

 

Jeg har ikke vasket enda men tar det en dag når sola skinner. I bruksanvisningen står det maks 18% fuktighet. Kanskje jeg kjøper en fuktmåler...

Link to post
Share on other sites

Takk for fin vårtur :thumbsup:

Er fortsatt en stund til det blir tur på noen av oss andre som er på land,,,,, :worry:

Er plass til mye båter der inne i havna jo, har bare passert ned sundet og da ser man ikke at havna er så stor...

Faktisk plass til over 200 båter. En stille og lun havn.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

bilde

 

På vei hjem. Fruen har tatt roret. Avslappene på fly. God hjelp fra båtvenner har gjort slutten av påsken "normalisert". Nå tar vi siste natten i hjemmhavn. Astor har fungert som hun skal. AISen har sluttet å sende. Dette er koseting som tas etter hvert.

Vel overstått, venner!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Så flott at dere fikk litt påske på slutten. God tur hjem til Hurum !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

 

Byttet fra ICE til Netcoms minirouter og satt opp mine to trådløse ip-kamera mot denne. Har doblet hastigheten og redusert månedsleien. Flere steder lokalt er det blitt 4G.

 

Kamera i masten kan dreies 335 grader.

 

Overnattet ombord i natt. Lørdag drar vi mot pollen. Men først skal jeg høre hva legen sier i dag.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

bilde

 

 

Byttet fra ICE til Netcoms minirouter og satt opp mine to trådløse ip-kamera mot denne. Har doblet hastigheten og redusert månedsleien. Flere steder lokalt er det blitt 4G.

 

Kamera i masten kan dreies 335 grader.

 

Overnattet ombord i natt. Lørdag drar vi mot pollen. Men først skal jeg høre hva legen sier i dag.

Hvor mye datatrafikk går det pr mnd her? Hvis du kjører i full HD har du vel en enorm mengde som belaster data abo fra Netcom? Eller kjører du komprimering?

Link to post
Share on other sites

Kan det stemme at å astor ligger på storsand? Synes jeg så den når jeg pusset på mandag

Astor har sommerhavn på Storsand. Ytterst på brygge E.

 

bilde

 

All in: jeg har brukt 40% av mitt abonnement på 8 gb hos ICE. Og jeg bruker det ofte da jeg er i båten hver dag. Men det går til tider veeeelldig treeeegt. Er mer imponert over Netcom.

Jeg vil tro at kamera sender komprimerte signaler. Allikevel mer en god nok kvalitet for oss. Det kamera imponerer meg stadig.

 

bilde

 

Kjøpt hos Nettverkogkamera.no

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Astor! Godt å se at du er på plass i ditt rette element igjen :thumbsup:

 

Når det gjelder Netcom abonnement, så har jeg meget god erfaring med dekning på 3G. Har mange abonnement fra dem i jobbsammenheng.

Men- sjekk at dataabonnementet er sperret for informasjonstjenester. Vi har i vinter blitt utsatt for svindel, med innholdstjenester for over 100 000,- og er i diskusjon med Netcom om hvem som skal ta regninga..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Så fint med en video som viser en del av turen! Det første som slo meg (årstiden tatt i betraktning), og som er flaska opp på kuling og bråttsjø, er at Oslofjorden er rene badekaret sammenlignet med fjordene her nord i Troms på denne årstida.

 

Var litt usikker i starten hvor dette var, så du tørna nordover (?) eller nordvest like etter utløpet fra marinaen. Og da lurte jeg litt... Men av andre, følgende innlegg leser jeg om Bergholmen og Sætre og da var jeg med på notene. Utrolig fint farvann! Så også at du labbet litt rundt på dekk, hadde du styrmann eller autopilot?

 

Tempoet på båten var også helt passelig, det blir litt mer ro i sjela når man kan daffe rundt på dekk uten å bli slynget rundt på grunn av for høy fart. Ankervinsjen kikket jeg også på. Fin løsning du har der sammenlignet med båter som har helt flat baug. Regner med at ankerkjettingen spilles opp i den kassen vinsjen er montert oppå.

 

Om GoPro: Kapasitet (timer) på kortet som du har innstilt opptakene på? Synes det er greit med såpass vidvinkel i en slik sammenheng, siden det viser mer av natur på begge sider. Jeg har nyss anskaffet et sugekoppfeste til min GoPro og skal feste det innvendig på vindu mot forover på mine turer. Derfor jeg spør om kapasitet. Må nok ha et ekstra minnekort eller tre for litt lengre turer med stopp og litt hobbyfiske underveis. En solid seifilet i panna gjør seg som mat til alle døgnets tider!

 

God plass i maskinrommet, det misunner jeg deg. Ryddig og velholdt, til og med matte på dørken!

 

Antar du har god tid, så kom gjerne med litt mer video etterhvert! :smiley: Ønsker deg hell og lykke på alle hav!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Robertson autopilot ombord. Men skuta går stort sett rett fram så lenge jeg ikke møter strømskifte.

Ankerljettingen går helt ned i stor baugkasse. Eget rom for trøster ligger underdenne.

Når det gjelder GoPro er jeg i lærlingfasen. Skal presentere denne og Garmin sin Virp i Båtens. Erden og hva båtfolket kan dra nytte av slike kamera. Morsom pensjonistjobb. Ekstra minnekort er avgjørende.

 

Jeg kommer med flere video etter hvert.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

bilde

 

Den nye Sailoren er nå klar til feriestart. Allerede i morgen tusler vi nedover. Målet er Bohus Malmøen neste helg hvor vi har GB-treff. 14 båter påmeldt.

 

Tre vekkor i Bohuslen er planlagt. Vær og vind bestemmer hvor vi går etter treffet.

Litt jobb for Båtens Verden blir det også under veis.

 

God ferie til dere alle.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Mange båter har forlatt Strømstad. Helginnrykket er over. Vi er nå tre vennebåter på vei sørover. Målet vårt er Grand Banks-treffet neste helg på Bohus Malmøen.

Vi har lagt oss i ytterhavna for å unngå helgefylla, noe som var lurt. I tillegg til tørste nordmenn holdt tre restauranter dunkemusikk til langt på natt. Her i ytterhavna blåser det noe mer, men heller det. Her ute har vi fin utsikt over båter som kommer og går. Det gir trivsel.

 

 

bilde

 

Etter en overskyet natt dukker blå himmel fram og gir oss varme fra sola. I dag vil en av vennebåtene innom Tanumstrand, da han ikke har vært så langt ned med båt før. Da blir det trolig en spasertur inn til Grebbestad også.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...