theppan07 Startet 7.Juli.2008 Del på Facebook Startet 7.Juli.2008 Ingen av de merkene jeg har sett i Norge har håndholdt VHF med DSC. Ser at bla STANDARD HORIZON tilbyr dette. http://www.defender.com/product.jsp?path=-...2&id=966926 Hvorfor tilbys ikke dette i Norge. Er det fordi det er for nytt, for dyrt, for usikkert....... Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Ikke godkjent kansje? for bruk i Norge.... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
abbor Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 En DSC radio uten GPS har begrenset verdi, antar det er grunnen til at eksempelvis Standard Horizon ikke har tatt seg bryet og kostnadene med å få en DSC håndholdt CE merket. Standard Horizon har nå kommet med en modell med innebygd gps og Lowrance er på vei med en slik modell, så sannsynligheten for at vi har en håndholdt med DSC og gps med CE merking i nær fremtid er nok forholdsvis stor. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Håndholdt VHF har uansett begrenset nytteverdi. Duger kun på meget kort avstand Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 OK. Ser forøvrig i min andre tråd om årlige kostnader med sertifikat/konsesjon at diskusjonen har dreid til behovet for DSC eller ikke. Min oppsummering der er at det er bedre med en enkel brukervennlig håndholdt VHF i stedet for en avansert utgave men kanskje alt for mange knapper og remedier som kan gå i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Helt enig. Sitér dette innlegget Link to post
Ketilj Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Disse håndholdte VHF med DSc blir ikke godkjent for Europa.. Har fått svar ifra Standard Horizon, men de får ikke godkjenning.. Strengere regler i Europa og spesielt Norge.. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 HVis jeg har oppfattet det riktig så er hovedsaken, at DSC-delen må ikke bare virke på sendesiden, men også på mottakersiden, og der skal det visst være noen praktiske problemer. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Her er litt info om hvorfor de ikke får godkjent i Europa (Sannsynligvis): However, all Class D radios are not equal in their DSC capabilities. The International (ITU) Class D specification requires two separate receivers, one always tuned to channel 70, the other free to listen to channel 16, all working channels and the weather channels. A unique U.S.-only Class D single receiver radio may have fine features and specifications, but it will be incapable of receiving DSC hailing calls on channel 70 while a signal is being received on any other channel. The U.S.-only Class D specification was developed to allow production of less expensive radios. The price difference between the U.S.-only and ITU Class D radios has decreased significantly and will likely continue to do so. Info er hentet her fra: Yachting Magazine Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.