Jump to content

På sjøen uten kart, er dette virkelig sant?


Polarfront

Recommended Posts

Jeg har vært med på å kjøpe nye sjøkart i butikken, der det fulgte med "Notice to mariners" (rettelser) for de siste 2 år. Så du skal ikke stole blindt på nye papirkart heller, før du har tegnet inn de siste oppdateringene. Jeg ville nok gått med sterkt redusert fart tett oppunder land eller merkede undervannskskjær, selv om de etter kartet skal ligge på noen meter unna. I mange tilfeller (men langt fra alle), kan det være en god indikasjon på dybdeforhold å se på helningen på berg/fjell på land, samt bruke ekkoloddet flittig i ukjent farvann.

 

Mitt ekkolodd viser bare historie, men gir likevel en indikasjon på om man bør være ekstra på vakt.

 

 

Er i likhet med deg utdannet styrmann, har skipperskolen også og jobber i dag som Overstyrmann og seiler både Nordsjøen og langs vår kyst.

Er fullt klar over at et nytt sjøkart en får ombord sjelden er 100% oppdatert, og har hatt mine timer over kartbordet for å få kartene oppdatert.

En veldig god indikasjon på hvor feil en kart plotter kan være kan en se når en ligger fortøyd ved kai, ikke rent så få ganger har den vist båten tørr langt opp på kaien.

Vil bare gjøre oppmerksom på at jeg har vært velig lite borti kartplottere på fritidsbåter og snakker her av mine erfaringer fra jobb.

Men det er vel ikke slik at kartplottere som lystbåter benytter seg av skulle være noe bedre enn de som blir benyttet i handelsflåten?

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kartplotter synes jeg er en utrolig viktig sikkerhetsredskap. Men med så mangt annet må man vite hvordan man skal bruke det og at det kan faktisk svikte. Ellers er det litt smak og behag. Det er nok engang slik at en del eldre folk som har knapt nok blitt vant til en mobiltelefon og aldri sendt en SMS vil har sine problemer med kartplotteren. Klart de må få lov å bruke papir.

 

Måtte jeg velge mellom papir og plotter hadde jeg valgt plotter. Men heldigvis går det an å har begge deler. Papir til å få oversikt og som backup og plotter til den dagligdagse navigering. Kombinasjonen papir og GPS gjør susen: Til og med i min lille 15 fots Askeladden har jeg papirkart. Laminert kopi fra båtsportkart. Sammen med en liten handholdt GPS virker denne billigløsningen helt fantastisk.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er nok engang slik at en del eldre folk som har knapt nok blitt vant til en mobiltelefon og aldri sendt en SMS vil har sine problemer med kartplotteren. Klart de må få lov å bruke papir.

 

Mulig jeg misforstår litt her, men dersom det er slik at mobiltelefon og SMS er blitt en del av lystbåtførerenes navigasjons hjelpemiddel må jeg si jeg begynner å bli litt skeptisk til utviklingen her.

Link to post
Share on other sites

Nei, utrykkte meg litt uklart, jeg mente folk som er overveldet av en apparat som har mer en tre knapper bør kanskje bruke papir. :smiley:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Plotteren er et utmerket hjelpemiddel, brukt riktig. Men hvis man tror man kan zoome seg inn til 0,001 Nm og dure gjennom f.eks. området Skratta / Østre Rauane bare med nesa i plottern tar man feil. Like lite som du kan stole på papirkartet inne i mellom alle skjærene, men det kjenner du vel til.

 

Enig, ja og amen! :lol: Jeg bruker sågar øynene av og til! :wink: Nå er jeg forøvrig så godt kjent i det området at jeg ikke bruker kart eller plotter når jeg går der. Får håpe ikke det gir andre her hjerteatakk?

 

Da sier jeg at det er veldig mange nye båtførere rundt om som føler at de kjenner skjærgården hjemme godt nok, bare fordi de kjenner navnene på omlandet.

 

Jeg sa vel noe sånn som; hvorfor skulle jeg det på steder jeg har kjørte hundrevis av ganger over mange år? hvilket er noe ganske annet enn det som du hevder jeg har skrevet? Bruker du kart og kompass hver eneste gang du beveger deg fra senga til badet og videre til kjøkkenet i hjemmet? :lol:

 

Dette ble nok litt flåsete, men faktum er at jeg er meget forsiktig, og konservativ, til sjøs, og planlegger alle turer på forhånd og bruker aktivt både kart og kartplotter og utkikk i baugen når det er ønskelig. Og derfor har jeg enda ikke gått på grunn og den trackrecorden har jeg tenkt å beholde (så lenge som mulig).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei, utrykkte meg litt uklart, jeg mente folk som er overveldet av en apparat som har mer en tre knapper bør kanskje bruke papir. :smiley:

 

Endelig godt det slik du mente.

Begynte nesten å se for meg noe slikt som Send POS med kodeord NAV til 1836 for å få posisjonen din tilsendt på SMS

Link to post
Share on other sites

Hei Mouche.

Jeg gidder ikke lete gjennom alle postene for å finne igjen det som stod, og som jeg referte til, men jeg gir meg.

ALLE: Jeg tar tilbake at jeg nevnte MOUCHE i mitt tidligere innlegg. Jeg mente ikke å sverte ham, bare å kommentere et utsagn. Han mente noe annet enn det jeg oppfattet, så da faller vitsen med utsagnet vekk.

Link to post
Share on other sites

Betr det at papirkartene er riktige hvor kartene i plotteren viser feil

 

Kan det godt være.

 

Når det gjelder vektorkart så har det sittet en kar med tableten sin og digitalisert. Han kan ha bommet på midten av den 2 mm. tjukke streken. Eller pathen hans har sklidd ut under tracing.

 

Fritidsversjonen av disse kartene inneholder jo også data tatt fra turistbrosjyrer osv.

 

Transformasjonen fra et presist lokalt datum eks ED50 Norden til det generelle WGS84 kan ha gått litt skeis.

Link to post
Share on other sites

jeg velger å stole på kartplotteren så lenge jeg enda ikke har registrert en eneste feilvisning i forhold til skjær osv.. skal vel sies jeg aldri har kjørt kun på kartplotter , men altid bruker gluggene samtidig.

misvisning av båten er selvsagt noe man må ta høyde for...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

jeg velger å stole på kartplotteren så lenge jeg enda ikke har registrert en eneste feilvisning i forhold til skjær osv.. skal vel sies jeg aldri har kjørt kun på kartplotter , men altid bruker gluggene samtidig.

misvisning av båten er selvsagt noe man må ta høyde for...

 

Kartplotteren er et flott hjelpemiddel og skal selvfølgelig benyttes til det den er god for, men å stole blindt på den vil nok kanskje en dag kunne føre til en ubehagelig overraskelse, selv om det i de aller fleste tilfeller går utmerket bra.

Når det er sagt, så i lag med par observante øyner så stiller nok saken seg litt annerledes, øynene er trossalt et av de viktigste hjelpemiddel en har når en navigerer så lenge sikten er brukbar vel å merke.

 

Men likevel, skulle plotteren av en eller annen grunn få seg en hickup, så er det greit å ha papirkartet ombord også

Link to post
Share on other sites

Jeg sverger fremdeles til den gode gamle Globusen, nå med innlagt lys for natt navigasjon og lanterne.

Kan ikke slå pris/ytelse her, kart over hele kloden + lanterne, et must for enhver badegjest i 50 knop...

:yesnod::yesnod::yesnod:

:lol:

eneste jeg savner er dimming av lyset inni globusen om natten. blir så blendet av det .

og så ville jeg gjerne plassert norge litt nærmere ekvator . :cool:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Har fått et foreløpig svar fra Gjensidige, som opplyser om at undersøkelsen gjelder alle som disponerer fritidsbåt, uansett størrelse. (får forhåpentligvis mer detaljert info om kriteriene seinere...)

Med dette utgangspunktet mener jeg at undersøkelsen blir meningsløs. I havna i hyttevellet vårt er det for eksempel ennå en god del åpne båter med påhengere på en 4-8 hester, som bare brukes ut til de nermeste holmene. Jeg har ved siden av en 17 fots motorbåt som byde har kartplotter, kompass, ekkolodd og papirkart, også en askeladden kombijolle med en liten 4hk. Når jeg er ute med den er aldri kartet med. Det befriende med denne båten er jo at jeg nettop kan gå på grunn med den, uten at det gjør det døyt, og jeg regner med at de fleste andre med tilsvarende båter der har det på samme måten. Når disse båtbrukerne havner i samme kategori som feks en hyttenabo av meg, som nå kjører rundt i 30 knop eller deromkring med undervannshus nr 3 på skjærgårdsjeepen, og forbanner kystverket som ikke merker skjærene bedre :crazy: er ikke denne undersøkelsen mye verdt.

 

Vanskelig å vite hvordan man burde ha trukket grensene, men om man i det minste hadde gjort noen avgrensninger som båter med mer enn 10 hk motor, og eller over 18 fot osv, ville men i alle fall ha skilt vekk de mest åpenbare "tusle forsiktig ut til nermesteholme" - båtene.

 

Slik underøkelsen tydeligvis er gjennomført kan det som ført høres skremmende ut, egentlig være et ganske oppløftende tall, fordi kanhende langt flere nordmenn disponerer en "tusle-forsiktig-ut-til-nærmeste-holme-båt", enn de som disponerer båter der kart er påkrevet.

Link to post
Share on other sites

Bør vel kanskje tas med i beregningen at en del av oss baljeskippere skvalper rundt i farvann som aldri har blitt kartlagt. Jeg har ikke kart ombord av den enkle grunn at det ikke finnes noen.

 

 

 

Det er helt riktig,uten kart i en insjø med en kystlinje på 80nm. Det er masse grunner og skjær,men skjelden noen som går på,tross store båter og en del trafikk. Vi må bruke sansene våre og sunn fornuft og varsomhet.

Ferierer forøverig i sjøen ca 3 uker hvær sommer men da med kart og plotter.

Link to post
Share on other sites

Dersom en skaffer seg et nytt papirkart så skal feilene der være utrolig små.

At feil oppstår i papirkart kan nok i stor grad skyldes at papirkartets eier ikke oppdaterer kartene sine.

 

Desverre ikke så enkelt. At man må passe på å oppdatere det er riktig, men likevel er det mange feil på paprikartene. se f.eks her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44930 Dette er bare noen av flere eksempler.

 

Følger man leden er det trygt, men utenfor har man ikke garanti for at kartet er riktg. Inne mellom holmer og skjær er det veldig mye feil, men loskissene i Den Norske Los er etter min erfaring meget gode.

Link to post
Share on other sites

De såkalte "proffene" seiler også uten nødvendige sjøkart ser det ut til: http://e24.no/makro-og-politikk/article3202045.ece#af

Tipper at vettet er jevt fordelt på havet og at det synker i takt med alkoholnivået til skipperen.

Jeg kan med friskt minne huske store båter med "store kapteiner" som renner på skjær og kolliderer med broer og brygger selv om kapteinen har de beste kart ombord. Kart erstatter ikke sunn fornuft, har du rotet deg bort så sett kona på dekk og kjør pent evnt. følg andre som noen her foreslo.

 

Jeg tar heller 10 stk med sunn fornuft enn 10 stk. med kart.

Link to post
Share on other sites

Desverre ikke så enkelt. At man må passe på å oppdatere det er riktig, men likevel er det mange feil på paprikartene. se f.eks her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44930 Dette er bare noen av flere eksempler.

 

 

En må også huske på av de dybdene som det refereres til i kartene er på laveste lav vann.

Det vil jo si at et skjær som inne er synlig på flo sjø kan godt være synlig ved laveste lavvann.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er dette en stake? Markeringen av grunner i skjærgården er ikke alltid slik man venter å finne den utfra beskrivelsen på sjøkartet. En rød bøye i Kragerø førte til grunnstøting og forvirring.

 

Sitat:

 

Da Kragerøfergen gikk på grunn tidligere i sommer, rev den med seg jernstaken som markerte grunnen. Kystverket har satt opp en rød bøye for å markere denne grunnen. Dette har medført grunnstøtinger og forvirring blant båtfolk, som mener at dette er en fortøyningsbøye som vanligvis markerer at det er dypt nok til å legge inntil.

 

Dette kan vel være et eksempel på at selv om den aktuelle jernstaken er borte, kunne grunnstøtningene ha vært unngått om sjøkart ble benyttet, enten i papirform, elektronisk eller begge, og at man i tillegg visste hvor man var.

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig,uten kart i en insjø med en kystlinje på 80nm. Det er masse grunner og skjær,men skjelden noen som går på,tross store båter og en del trafikk. Vi må bruke sansene våre og sunn fornuft og varsomhet.

Mitt eneste hjelpemiddel, foruten sunn fornuft og varsomhet, er ekkoloddet til dybdemåling. Men nå har jeg jo hatt båt på Randsfjorden i snart 30 år, så jeg anser meg for å være relativt godt kjent i min del av fjorden. Men Randsfjorden er en farlig plass for de som ikke er kjent, og det er mange plasser jeg heller ikke er kjent, så dersom det hadde vært sjøsportkart tilgjengelig hadde jeg jeg kjøp det. Jeg har enda til gode å gå på grunn, og ser ingen grunn til å begynne å ta sjanser.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...