Jump to content

Trenger hjelp fra en snekkerkyndig

Wasco

Recommended Posts

Hei..

Da har jeg fått fortøyet Sophie på sin faste plass, og jeg kan for alvor ta fatt på innredningsjobben. bilde_026.jpg

Men så kommer den store utfordringen!!!!! :headbang::headbang:

Hvordan i all veden får jeg den rette "buen" på plater ol som skal følge formen på skroget??? :confused::confused:

Her nytter det jo ikke med all verdens vinkelmålere...for dette er jo en buet form. Og ikke er formen lik heller. For det beror jo på om platen/planken skal stå vertikalt eller horisontalt....

Det finnes sikkert en enkel løsning, men dette er første gangen jeg snekkrer på en båt, så dette er en ny utfordring.

Kan noen dele denne hemmeligheten med meg? :seeya:

Redigert av wabra (see edit history)

Du vil nok finne ut at det ikke finnes så mange snarveier. Du må nok til med papp-plater/kartong, teip, tusj, metermål og kaffe ( noen hevder øl er bedre, men det man vinner på smak taper man i effektivitet, så du må velge).

Alternativet er å gå hjemme og gjøre hus-arbeid, så du finner nok en løsning :wink:

Hvilken vei skal du følge formen?

Langsetter eller opp/ned?

Når jeg lagde spanter f.eks, brukt jeg papp for og få rett radie og smygvinkel for og finne riktig vinkel på krumminga i skroget.

Man må kappe pappen i flere omganger, inntil den passer.

Grovkappes i flere omganger, og justerer inn etterhvert

Legg gjerne ut noen bilder underveis

Her er ett bilde fra da jeg holdt på med spanter og dørk.

Klødde meg veldig i hue til og begynne med, men når man har gangen i det går det veldig greit.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1598/dorkute8.jpg

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Jeg trodde det var en "enkel" måte å gjøre dette på.....men jeg får nok smøre meg med tolmodighet og sterk kaffe :yesnod:

klart det finnes relativt enkle metoder!

Mest brukt er å ta en tynnplate eller noe, jerne papp, og holde den i posisjon. Så kan du teipe pappbiter på til den følger formen.

Eller du kan ta en tynn plate, sette mange linjer på platen, og måle hvor langt linjen må strekke seg i tomme luften for å møte riktig punkt.

Lettest er nok å bruke en profilmal (en liten fra biltema)

Snekkere har ofte en slik som de har laget eller arvet.

16-872_l.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...