Jump to content

Tau eller kjetting til ankervinsj?

Medusa

Recommended Posts

Dette har kanskje vært tatt opp tidligere, men jeg klarte ikke å finne noe i arkivet.

Hva skal man velge til baugmontert ankervinsj, tau eller kjetting?

Jeg finner mange fordeler med tau, f.eks lavere vekt, billigere, bråker mindre, mer støtdempende, lett å kutte med en kniv i tilfelle krise o.l..

Har større problemer med å finne fordeler med kjetting.

Hører gjerne synspunkter...

Bauganker brukes oftest når man ligger på svai og da er kjetting klart å foretrekke pga:

1. kjettingen har en fjærende effekt ved at den henger i en bue ned mot bunnen

2. Ofte legger man ut et visst antall meter i forhold til dybden (3-5 ganger dybden) - med tau tror jeg det vil være vanskelig. På en kjettingvinsj kan du ha meterteller

3. Kettingen i seg tilfører ekstra vekt som er en ekstra sikkerhet på svai

Vi har kjetting foran og tau bak.

Heisann!!

Jeg benytter 5 meter 8mm kjetting og resten tau (ca.40 meter) til mitt 20 Kg Bruce kopi anker.

Kjettingen benytter jeg for at ankeret, med kjettingens tyngde, skal få en visning som lettere gjør at det graver seg ned. I tillegg så virker kjettingen som en avlaster ved at kjettingtyngden gjør at ankerlinen "fjærer" litt ved lite drag.

Desverre har jeg ikke noen winch og må kjøre løst ankeret og dra opp for "håndamakt". Forsøker derfor å unngå for store dyp ved oppankring.

Har fungert bra for oss de gangene vi har ankret opp for å ligge på svai, men det er et slit når det skal opp! Vurderer ankerwinch forut, men da med kjetting hele veien!!

mvh

Mateco

Edited by mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg ville valgt kjetting, nettopp fordi du får vekten. Greit at det blir litt roligere med bruk av blytau i det du slipper ankeret og når du haler opp ankeret. Likevel vil du få mere drag i tauet å dermed mere belastning på ankeret med bruk av blytau kontra kjettingen. Med kjettingen vil du oppleve at denne peker nesten rett ned mot bunnen. I virkeligheten så gjør den jo også det. Men gjettingen ligger derfra på bunnen mot ankeret. Det eneste båten din da vil gjøre er at den trekker i kjettingen og ikke ankeret. Det er dette som er den riktige måten å ankre opp på.

Det du gjærne må bruke på tau for å motvirke dette er daumann. Det er å låre ned en tung gjenstand på dreggtauet for å holde dette nede som en kjetting ville gjort.

Var på sjøen for alle i år på Lillestrøm. Kom i kontakt med en selger for Engbo, fortalte vekt å størrelse på båten og fikk et veldig bra tilbud hos Engbo, men de ville bare tilby meg ankerwich med blytau. Dette var ikke interesant for min del og spurte derfor det samme spørsmål som deg. Fikk da svar fra selger om at "alle" velger blytau i dag. Når jeg la frem min teori om dette ville han ikke en gang høre på dette. Dette var en Engbo 32 winch.

Hos Anchorlift fikk jeg også et veldig bra tilbud. Der tilbød de meg bare kjetting winch til min båt størrelse og vekt. De ville ikke engang selge meg en winch med bare blytau. Mente dette ble for dårlig. Grunnen er jo det at ett bly tau bare er flettet i en blystreng for at tauet skal synke. men det er ikke noe vekt i det.

Ble dessverre ikke til at jeg kjøpe hos dem heller siden min daværende kjæreste/samboer ikke mente at "vi" burde invistere i dette.

Til høsten kommer jeg nok til å kjøpe "pakken" hos anchorlift med 75 meter kjetting og fjernkontroll som også kan brukes på min sleipner baugpropell.

Uansett om man ligger på svai eller med akterenden mot land/brygge er kjetting å foretrekke etter min mening. Som Bitteliten nevner har man fordelen med den fjærende effekten av kjettingen. Man er tryggere på at ankeret beholder sitt bunnfeste ved bruk av kjetting.

Jeg ville helst hatt kjetting både forut og akter, men har valgt kjetting forut og 10m kjetting + 50 meter tau akter. I enden henger 15 kg Bruce "kopi" både forut og akter.

60 meter 8mm kjetting sammen med 15 kg anker veier ca. 100 kg, det er jo noe å ta med i betraktningen. Jeg har ikke erfart at verken akter- eller baugankeret har løsnet når det først har fått feste, men sover bedre når jeg vet at kjettingen hjelper til.....

Kjettingteller er høyt på listen over oppgraderinger. Jeg har Quick frittfallvinsj, og det er ikke enkelt å beregne hvor mye kjetting som har "rast" ut. Har merket kjettingen med fargede strips hver 10 meter, men når kjettingen raser ut er det ikke lett å registrere... Quick-vinsjen fungerer forøvrig helt utmerket med kombinasjonen av kjetting og tau.

PS: Fjernkontroll er supert.... ;-) Verd hver eneste båtkrone.

Edited by Ruby (see edit history)
Uansett om man ligger på svai eller med akterenden mot land/brygge er kjetting å foretrekke etter min mening. Som Bitteliten nevner har man fordelen med den fjærende effekten av kjettingen. Man er tryggere på at ankeret beholder sitt bunnfeste ved bruk av kjetting.

Jeg har aldri hatt bruk for den fjærende effekten av kjettingen når vi setter anker akter. Da strammer jeg opp ankertauet slik at baugen har pass avstand til kaia/fjellet. Om man har kjetting med slakk på (hvilket man må ha for å få en fjærende effekt) og det blåser opp risikerer man at båten smeller i med baugen.

Bruker 6m kjetting med 50m tau i baug og kun tau akter. Synes det funker veldig greit - da har jeg som bitteliten sier stram line når jeg ligger baug inn og fjæring når jeg ligger på svai. Bruce i baug og akter. Har aldri følt meg tryggere - men de båtene jeg har hatt tidligere har jo vært lette. Er litt spent nå som jeg har "oppgradert" :crazy: Time vill sjov.

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Når dere tenker dere om er dette vekt ganger arm.

Selv om du Bitteliten strammer opp slik at du har en tilsynelatende stram kjetting, så har du ikke det. Kjettingen vil bue mot ankeret å holde det nede. Vis ikke ville du dratt ankeret rett opp.

Jeg sier ikke det at ikke ankerfaste har noe å si. Men ankeret er der rett å slett for å få tyngden ned og holde den der. Har du et konstant press på ankeret med den vekten du har bitteliten vil ankeret løsne etter kort tid.

Hvem ønsker en fjærende effekt når man ligger med baugen mot land? Ingen, vil jeg påstå. Dunke i brygga eller fjellet hver gang det fjærer?

Vekten av kjettingen? 40 kilo? Enkleste sak av verden å stramme opp 40 kilo for en båt på 5 tonn.

Og når kjettingen strammer seg? Vet ikke om noen av dere har prøvd å dra med håndmakt i hver deres ende av en f.eks. 10 meter lang kjetting. Ikke problem i hele tatt å dra slik at kjettingen letter fra bakken, men dra litt til etter dette og det er fullstendig bråstopp. Plutselig skal det 1000 kp trekkraft for å dra ytterligere 5 cm. Plutselig er det absolutt null fjæring.

Det finnes en matemetisk forklaring til fenomenet som har med at kraften øker i forhold til, mener å huske at det er vekten av kjettingen/kabelen delt på sinus til nedbøyningsvinkelen der nedbøyningsvinkelen er vinkelen mellom en rett linje og nedbøyet. Det koster altså fint lite kraft i begynnelsen, men enormt med kraft å strekke ut ankerkjettingen på slutten.

Dette er grunnen til at man utelukkende ser høyspentkabler med en behagelig stor nedbøy mellom mastene. Nedbøyen skyldes ikke at montørene ikke har giddet å stramme vaieren.

Det var teorien. Hvordan det er i praksis aner jeg intet om, da jeg har blytau.

Her er imidleretid en fyr som vet, og han sier at kjetting er perfekt i lite vind og moderat vind - på svai vel og merke.

Blytau bak og kjetting foran, ser ut til å være en ideell kombinasjon.

Takker for meget konstruktive svar.

Ut i fra dette kan det virke som om en kombinasjon av noen meter kjetting fra ankeret og resten tau kan være en grei løsning.

Jeg får vurdere videre...

Dette er grunnen til at man utelukkende ser høyspentkabler med en behagelig stor nedbøy mellom mastene. Nedbøyen skyldes ikke at montørene ikke har giddet å stramme vaieren.

Det er jo nettopp det jeg har prøvd å fortelle. Tyngden havner mellom to stolper og ikke en.

Når dere drar med winchen så det tilsynelatende ser ut til at dere har strak kjetting mot ankeret så har dere ikke det. Da ligger kjettingen ned mot bunnen sett fra deres side, men så ligger den vannrett mot ankeret slik at den presser ankeret nedover. Hadde den ligget med strak kjetting på ankeret hadde dette løsnet. Ser dere ikke dette????

Edited by princess32 (see edit history)

Teori er fint, men det er praksis som teller. Et problem med kjetting er at man ikke kjøper tung nok eller lang nok. En kort og lett ankerkjetting kan bli for stram. En annen ting er at det på de kjettingdimensjoner som brukes på småbåter lett kan hukes på tau med gummifjæring. Det reduserer rykk og skramling fra kjettingen.

Når det er sagt foretrekker jeg kjetting i baugen og tau akter. I tillegg til at tauet kan strammes litt hardere enn en kjetting så kan det være greit med en frittfall vinsj i hekken, og da blir det tau.

Jeg har solgt og montert mange løsninger med både tau og kjetting, men nå er det slutt med tauvinsjer. Kjetting fungerer mye bedre uansett hva teorien sier. Har masse erfaring fra hvordan det fungerer i praksis, og et annet element er at det aldri er reklamasjoner på kjettingvinsjer, mens tauvinsjene er mye mer sårbare for alt mulig rart.

Avhenger ikke dette valget egentlig av hvor stor båt man har? Selv har jeg kjetting både foran og bak og er kjempefornøyd med det, men jeg har jo ikke prøvd tau annet enn på en nidelv 24 jeg hadde for mange år siden og da var jeg kjempefornøyd med den løsningen...

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

har selv blytau og er kjempe fornøyd med det. eneste jeg kunne tenkt meg var litt mere lyd når den går ut når jeg er alene. min dregg kan delvis bli liggende oppå plattformen og da ikke slippe når den skal . ikke gøy å hoppe i land alene i sidevind for så å oppdage at dreggfaen ligger trygt på plattformen. kjenner to stk med kjetting som har surr med opprullingen der kjettingen "tvinner" seg eller no og som vil over til tau dem også.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

I teorien går de fleste argumenter til fordel for kjetting.

Spesielt i hoved-disiplinen "feste" eller sikkerhet.

For det er vel liten tvil om at et gitt anker med mye kjetting gir et bedre feste enn samme anker med blytau. Og ligger man i hovedsak på svai, hvor "fjæringen" er viktig, er det vel lite mer å diskutere.

Ligger man oftest mot brygge eller fjell, er det litt anderledes;

Inn mot land er jo dybdene sjelden over 15-20 meter, ofte mye mindre og det skal ikke så mye ankertau ut, før draget er temmelig parallelt med bunn. Da sitte tauet like godt som kjetting.

Blytau-basert anker er jo mer behagelig å jobbe med. Særlig på frittfall wincher hvor kjettingen bare rauser ut, uten sammenheng med hvor dypt det faktisk er, og så et helv... røkk i akterplata, når man stopper winchen. Blytauet forandrer merkbart hastighet når bunn er nådd, og det er enkelt å legge ut passe lengde. Mot land strammer man godt opp uansett, og den fjærende effekten som kjetting kan gi, blir mindre avgjørende. Blytauet fjærer det og, og med litt lengre tau ute, kompenserer man til en viss grad for redusert vekt.

Min første båt med winsch hadde kjetting, Bruce og ILAS frifall.

Alt funket perfekt og jeg mistet aldri feste. Men jeg var ofte overrasket over hvor mye kjetting som hadde gått ut, i forhold til dybden. Mulig jeg hadde litt for grov kjetting, slik at båten lå på kjettingvekta alene! I rolig vær er dette greitt. Men når det da blåser opp, kan man få seg noen ubehagelige overraskelser. Det er nemlig ingen hjelp i å ha en haug med kjetting liggende rett under båten...

Min neste båt, som var en del større, fikk blytau, Bruce og ILAS frittfall. Og takk for det.

Med blytauet merker man som sagt når ankeret når bunn, og jeg har kontroll på hvor mye slækk jeg legger ut. Med et (originalt) Bruce av romslige dimensjoner, er godt feste sikret, nærmest uansett.

- Jeg hadde ihvertfall aldri problemer med feste, de tre sesongene dette systemet var i bruk.

Så for meg, som ALDRI ligger på svai om jeg har noe valg, er blytau førstevalget.

Morty

Mvh Morty

Mindre båter tau - større båter kjetting da eller? har vel noe med bruddstyrke å gjøre også?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Når man ligger med baugen mot land, er det gjerne slik at bunnen skråner oppover jo nærmere land man kommer. Naturlig nok. Legger man f.eks ut tau eller kjetting i forholdet 4 ganger dybden, vil vinkelen på draget bli bare 14 grader. Når bunnen så ofte skrår både 20 og 30 grader, betyr det at det meste av ankerline eller kjetting ligger langs bunnen uansett.

I slike tilfeller har vekt av kjetting null og nada å si. Ikke bare null og nada, det er faktisk en stor ulempe med kjetting i slike tilfeller. Nå er jo fjæringen absolutt null fordi eneste fjæring som kan skje er at noe strekker seg.

Tau derimot kan fjære. treslått polyestersilke kan strekke seg opp mot 30% før brudd, mens flettet tau av samme type fjærer omlag halvparten. I praksis fjærer ikke blytauet mye det heller, fordi vi snakker om noen hundre kilo strekk, samtidig som et 14mm flettet blytau tåler 3 tonn. Litt fjæring blir det likevel med tau, mens kjetting ikke fjærer en eneste millimeter i slike tilfeller.

Ligger man på svai derimot, blir saken en helt annen.

For et par år siden drev jeg og sjekket hvordan ankeret satt i bunnen og sammenlignet med teite skålankere. Jeg oppdaget da at uansett hvor hardt jeg strammet ankertauet, lå likevel omlag halvparten langs bunnen uansett. Og da var det ikke mye skrånende bunn heller.

Så ankring fra hekken og ankring på svai er veldig forskjellig. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Edited by Lotus (see edit history)

He he ok, kjetting framme og tau bak da.. men er det strekk i blytauet da? trodde det var dødt

D1

Pussig beskrivelse Kaftein ØL. Spesielt siden Princess32 forteller at i følge Engbo velger "alle" blytau i dag.

Jeg har sluttet å forhandler engbo-produkter nettopp pga dette, samt at alle reklamasjonssaker jeg har vært borti når det gjelder ankervinsjer har inkludert vinsj og tau fra engbo. Det er ikke noen holdbar løsning, og grunnen til at ingen store aktører på verdensmarkedet selger vinsjer med tau.

• 9 months later...

Har i dag kjetting både framme og bak. På svai er kjetting veldig fint. Men på svai har man et mye større område der båten kan bevege seg avhengig av både vindretning og -styrke.

Det er mange påstander her på denne tråden, bare noen få av disse er begrunnet med det som jeg vil kalle å underbygge en påstand. Mange skriver også at de er fornøyd med det de har, enten tau eller kjetting.

Og påstander som "ingen store vinsjleverandører bruker tau" er etter min mening søkt. Hvilke båter leverer da disse vinsjer til? Norske 25-40 fotere? Eller småjoller av den typen vi ser i Monaco o.l.? Det er vel relativt sjelden å sjå en rigg eller supertanker ankret opp med blytau. Så for småbåter blir saken en helt annen.

Jeg er ikke fornøyd med kjetting bak. Jeg har dunket i svaberget og land flere ganger (uten skade...). Og grunnen er alltid at kjettingen strammes opp pga økt vind eller strøm. Og så vekker jeg alltid opp hele mannskapet når jeg strammer inn for natten. Så jeg ønsker denne gangen blytau.

Om alle de som har montert haugevis med tauvinsjer ikke gjør det lenger, er det vel heller kvaliteten på vinsjene som medfører reklamasjon? Det sies heller ikke noe om hvorfor folk reklamerer på sine tauvinsjer.

For båter av en viss størrelse er det kun kjetting som duger etter min mening.

Jeg mener fordel med kjetting er :

- Ødelegges ikke av skarpe steier/rev på bunnen

- Enkelt å spyle av hvis det er mye slam

- "innebygget" Daumann

- Enkelt å hekte på en kjettingkrok. el.l. for avlasting av vinsjen (hvordan gjøres det med tau)?