Jump to content

Tau eller kjetting til ankervinsj?


Medusa

Recommended Posts

I slike tilfeller har vekt av kjetting null og nada å si. Ikke bare null og nada, det er faktisk en stor ulempe med kjetting i slike tilfeller. Nå er jo fjæringen absolutt null fordi eneste fjæring som kan skje er at noe strekker seg.

Dette er tull, en kjetting vil alltid ha noe bue uansett p.g.a. egenvekten (som andre har påpekt). Øker man kraften (strekket) i kjettingen vil buen bli mindre, men aldri null. Dvs. du vil alltid ha noe restfjæring igjen - selv når du strekker til du når bruddlasten på kjettingen.

Link to post
Share on other sites

Dykk ned til bunnen til en dregg som er festet til kjetting eller blytau. Da vil du se at dreggen ligger horisontalt ned i bunnen, kjettingen/blytauet ligger langsetter bunnen et godt stykke for så å ligge i en bue opp til båten.

 

Jeg har sett dette på flere av mine dykk når jeg har "truffet" på en dregg eller anker. Når du står i båten og ser ned, ser det ut som om kjettingen/blytauet går på skrått ned. I virkeligheten er vinkelen mot bunnen større, fordi brytningen luft til vann spiller øyet et puss.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ankervinsjen i baugen og tok en jobb her om dagen. Fra baugen og ned til vannflaten er det to meter. Jeg slapp ankeret ned til vannflaten og satte et strips på kjettingen for hver 2-meter. For hver 10 meter festet jeg tre strips. På den måten kan jeg følge med i hvor mye kjetting som er ute til enhver tid. Jeg har ingen teller og vil tro at denne metoden med strips passer bra.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er det tull?

Kjettingen kan vel ikke ha noen bue hvis den ligger på bunnen???

Hvordan vil du forklare at en kjetting som ligger langs en skrånende bunn kan klare å fjære?

 

Hvis kjettingen ligger på bunn hele veien har du et problem :lol:

 

(Enten ligger båten din også på bunn eller så er ikke kjettingen festet i båten)

 

Du vil jo altid ha en bue fra båten og ned til det punktet der kjettingen ligger langs bunnen. Med mer strekk løfter kjettingen seg og buen blir lengre (mindre av kjettnieng ligger langs bunn).

 

Se f.eks. følgende tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44547&hl=#36

 

Og mitt innlegg #36.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med kjetting og 10kg Bruce-kopi bak (32 fots båt):

 

Når jeg setter ankeret gjør jeg dette etter at båten er godt fortøyet i land. Da haler jeg inn vinsj til jeg hører vinsjen jobber tungt (1000W). Noen ganger sitter ankeret så godt at vinsjen ikke klarer å dra, og jeg ser at ankerrulle begynner å "gi etter". Da sitter ankeret godt, og kjettingen er hva jeg vil påstå nesten i en rett linje ned mot ankeret.

 

Noen ganger setter ikke ankeret seg så godt. Og det har hendt at jeg da tar turen ut med gummibåten og slepper det på nytt. Eller jeg må ta båten ut igjen. De gangene det ikke sitter så godt som jeg beskriver over, vil jeg helst være på en plass der vinden ikke får godt tak om jeg skal sove slik. Etter min mening må ankeret sitte så godt at vinsjen ikke klarer å hale inn.

 

Jeg har dykket mange ganger ned og sett på ankeret mitt. Men det ser jeg aldri fordi det har gravd seg så godt ned. Og kjettingen ligger langs bunnen ihvertfall halve veien før buen begynner.

 

Jeg har opplevd at jeg ikke har klart å få opp ankeret mitt etter en god ankring. Selv når kjettingen går rett ned til bunns er ankeret så godt bevart nede i bunnmassen at vinsjen ikke klarer å løfte. Da er det godt med noen hundre hester på hekken som kan hjelpe.

 

Dette med at tauet får en annen vinkel er jeg enig i. Men som jeg skriver over holder ankeret kanonbra også med strak line, og faktisk enkelte ganger (heldigvis sjeldent) så godt når jeg er rett over ankeret at jeg må bruke motorkraft for å komme løs. Om det er mye vind og man reker inn mot andre båter osv ville jeg gjerne hatt ofret tauet og ankeret i stedet for å ødelegge min iog andre sine båter. En nødkniv virker bedre på tau enn kjetting.

 

Så at ett anker som egner seg for bunnforholdene og som er satt riktig (strammet opp) vil jobbe seg opp og løst med tau tror jeg ikke på. Enkelt og greitt. Ikke før jeg selv får oppleve at jeg har tatt feil. Derfor kjøper jeg vinsj nå som også kan ta kjetting (eller bytte kabelar). Men jeg er helt enig i en ting: en tung og lang kjetting vil alene hjelpe enormt på å holde båten på plass når ankeret ikke er satt skikkelig eller at bunnforholdene er dårlige for typen anker. Jeg er forøvrig inneforstått med at mine påstander ikke nødvendigvis er riktige på andre typer anker enn Bruce (og gode kopier).

 

Men det er mulig jeg prøver å 75m blytau for å ha mye å gå på dersom jeg må ankre opp på litt dypere vann. Nettopp for å få skikkelig dreggfeste.

Link to post
Share on other sites

Jeg har dykket mange ganger ned og sett på ankeret mitt. Men det ser jeg aldri fordi det har gravd seg så godt ned. Og kjettingen ligger langs bunnen ihvertfall halve veien før buen begynner.

Det er min erfaring også. Om bunnen skrår litt eller man har mye ute i forhold til dybden, kan så mye som 3/4 ligge langs bunnen.

Skal huske på å ta noen bilder av dette i sommer.

 

Det betyr videre at en daumann ikke har mye for seg i slike sammenhenger. Strekket i ankeret er uansett parallelt med bunnen. Blir ikke bedre enn det.

Link to post
Share on other sites

Når jeg setter ankeret gjør jeg dette etter at båten er godt fortøyet i land. Da haler jeg inn vinsj til jeg hører vinsjen jobber tungt (1000W). Noen ganger sitter ankeret så godt at vinsjen ikke klarer å dra, og jeg ser at ankerrulle begynner å "gi etter". Da sitter ankeret godt, og kjettingen er hva jeg vil påstå nesten i en rett linje ned mot ankeret.

 

jeg mener det er bedre å kjøre ankert inn med motoren, dvs. samme prosedyre som over, men heller bakke inn ankeret. Da beslater du ikke el. motoren på visnjen så me, og det gir mye mer kraft på kjettingen.

Link to post
Share on other sites

Jeg forsto det, men også ved tillegging mot kai eller land mener jeg det er bedre å sette ankeret med motorkraft. jeg strammer også opp med visnsjen men ikke til den "ber om nåde" - det er ikke bra. Jeg velger da heller å kjøre/bakke ankeret inn - må legge til (hehe) at jeg som regel ligger med hekken inn da....

Link to post
Share on other sites

Har noen erfaring med begge deler?

 

I seilebåt ønsker man ikke for mye vekt i baugen, har derfor vurert å benytte 30 m kjetting og resten tau (30 m).

Har sett at det finnes løsninger der tauet spleises til kjettingen slik at dette kan brukes på en elektrisk ankervinsj.

På 10 m dybde får man da 3 ganger dybden med kjetting, de (få?) gangene det er dypere kan man forstatt legge ut 3

eller flere ganger dybden med tau/kjetting og evt benytte ankere bak som dau mann.

Sparer da rundt 20 kg med vekt i baugen.

Link to post
Share on other sites

Har ankervinsj akter, med tau, og som ikke fungerer. Det er motsatt av skitur i påskefjellet hvor det går fint som f... oppover, men et h..... nedover. Slipper ut jernet, med slakk, går fint som f...., nyter sol, omgivelser og admiralinnen. Når hun vil til land kommer "utforkjøringene".

 

Så lenge det ikke er vekt å snakke om snurres tauet inn som bare det. Når vekten av jernet befinner seg rett under drar ikke hjulet inn lenger. Bare slurer på tauet. Da er det fram med en trekloss og klemme tauet inn i hjulet. Litt vanskelig å håndtere alene da det ikke finnes fjernkontroll. Gode råd mottas med takk.

Husker ikke data på anker eller vinsj. Ikke store greiene da det brukes på en 23-foting.

Link to post
Share on other sites

Har ankervinsj akter, med tau, og som ikke fungerer. Det er motsatt av skitur i påskefjellet hvor det går fint som f... oppover, men et h..... nedover. Slipper ut jernet, med slakk, går fint som f...., nyter sol, omgivelser og admiralinnen. Når hun vil til land kommer "utforkjøringene".

 

Så lenge det ikke er vekt å snakke om snurres tauet inn som bare det. Når vekten av jernet befinner seg rett under drar ikke hjulet inn lenger. Bare slurer på tauet. Da er det fram med en trekloss og klemme tauet inn i hjulet. Litt vanskelig å håndtere alene da det ikke finnes fjernkontroll. Gode råd mottas med takk.

Husker ikke data på anker eller vinsj. Ikke store greiene da det brukes på en 23-foting.

 

Med andre ord en vinsj/tau kombinasjon som ikke fungerer. Jeg vet at drakraften ikke er så høy med tau på en og samme vinsj. Sannsynligvis fordi det til slutt slurer på tauen (mens det slurer på clutchen på kjettingvinsj).

Link to post
Share on other sites

bytt plasthjulene som klemmer på tauet.. mine er nye og jeg er ikke nøye med vasking vedlikehold av tau og winsj. alikevel kan jeg dra til winsjen kneler , før tauet begynner å slure i rullen.. har skjhedd et par vending at tauet ikke har kommet ordentlig inn i hjulet ved liten vekt på tauet, men litt motstand i tauet ,så slurer den aldri.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Leste svaret litt bedre! Hjul som klemmer? Her er det ikke noe som klemmer, hverken høyt eller lavt, på tau eller andre organer. Tauet går over ei trinse, inn på kabularhjulet og ned i kassa. Rive av hele skiten? Ubrukbart som det er i dag.

Link to post
Share on other sites

Nå går jeg for 75m blytau og 20kg Bruce-kopi fra Engbo. Så skal jeg følge opp tråden med erfaringer og sammenligninger siden jeg har hatt kjetting og Bruce frem til nå.

 

Jeg har øket ankervekten fra 15 til 20kg, samt øket lengden på tauet for å forebygge mot de negative sidene med tau som enkelte på denne tråden hevder.

 

God sommer, med trygg oppankring, til dere alle!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Enden av kjettingen må festes i kjettingkassen eller et annet egnet sted. (flaut å miste både dreggen og all kjettingen)

Jeg har ikke fritt-fall-vinsj selv, men regner vel med at det er laget slik at man har kontroll på når det er lagt ut nok kjetting. Jeg skulle gjerne hatt frittfall på min vinsj.

Når det blåser og er rundt 10 meter dypt eller mer, har jeg drevet temmelig langt før jeg har fått kjørt ankeret til bunns. Har fotbryter foran og når jeg er alene i båten, må jeg forsøke å beregne avdriften før jeg løper frem å kjører ut kjetting.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt vinsj med kjetting på 6,5 mm. Er i tvil om jeg vil bytte til tau. Er redd kjettingen raser ut ved frittfall??

Hei. Jeg har kjetting og frittfall vinsj. Hvis du følger med på vinsjen når du slipper ut, så merker du forskjell på hastigheten når ankeret har truffet bunnen. Kjettingen fortsetter å rase, men langsommere enn før ankeret traff bunnen. Da er det bare å vente til passende mengde har rast ut, og stoppe utkjøringen. Etter litt øvelse så tror jeg nok du synes at det fungerer fint.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...