Jump to content

Scand Boats konkurs


yevensen

Recommended Posts

Når en ser litt på tallene så ble bedriften i fjor hart rammet av att det har pluselig blitt så alt får mye av finansielle anleggsmidler .!!! ??

 

Noen som kan forklare hva dette problemet som her kalles finasielle anleggsmidler er for noe ?

 

Er det noe med hjul eller kjøl som kan bevege seg og plutselig bare forsvinner ?

 

Varelageret var ganske normalt så salget og fortenesten ser ut til å ha godt bra.

Link to post
Share on other sites

Du har vel motornummeret på den... Da bør det vel ikke være så vanskelig. Advokaten kan ikke ta beslag i noe som tilhører andre bare fordi det står innenfor porten så lange du har dokumentasjon på at det er ditt.

 

Så lenge man har dokumentasjon, dette er det punktet som er litt vanskelig. Et eksempel fra Bondestanden: En bonde kjøper en traktor, salgspapirer ordnes, men før traktoren registreres (skilter) så blir den satt på et hydraulikkverksted for montering av hydraulisk utstyr. Dette verkstedet går konkurs og traktoren går med i konkursboet fordi den ikke var registrert på eier. Dette med dokumentasjon har jeg fått med meg at kan bety mangt....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

ber79, du får nok tilbake motoren din. Det er bare et bevisspørsmål til syvende og sist og i det spørsmålet kan ikke konkursboet vinne siden de ikke kan føre bevis for at Scand Boats eide motoren. Men du bør absolutt aksjonere jo før jo heller for å sikre dine interesser.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er bare et bevisspørsmål til syvende og sist og i det spørsmålet kan ikke konkursboet vinne siden de ikke kan føre bevis for at Scand Boats eide motoren.

Kan de bruke dommen i tingretten mot han? Etter hva jeg forstår så hevet de kjøpet og påla Scand Boats å betale tilbake hele kjøpesummen. Da er vell kjøpet formelt hevet og båten tilhører Scan Boats :eek:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Da misfortsto jeg. Jeg leste en eller annen plass at motoren var der for en overhaling. Hvis kjøpet er hevet og kjøper har levert båten tlibake til selger, uten at selger samidig har foretatt oppgjør av kjøpesummen, så er nok kjøper dessverre i en meget utsatt posisjon. Det gjelder i de fleste tilfeller å ikke gi fra seg sin egen ytelse før man mottar motytelsen ... og ellers sikre seg med bankgaranti.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det vil vel bare tiden vise...

 

Jeg tror det er avhengig av hva som skjer fremover.

selv om det ikke burde ha stort å si for båter som er eldre enn 5 år ihvertfall.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke tar så altfor feil, så sto den samme Baardsen ved roret i bedriften også ved konkursen i -01. Han har på flere vis vist seg å være feil mann i den posisjonen. Nå igjen... (Terra finans/gruppen kan sikkert finne noe nyttig i denne personen)

Uansett håper jeg vi ser Scand oppe og står igjen om ikke så altfor lang tid. Dog uten Baardsen & Co! Han hører så absolutt hjemme der han "bor" nå. De dyktige fagarbeiderene som har vært med i produksjon og utvikling av det som i mine øyne er meget pene båter av god kvalitet, håper jeg virkelig at får muligheten til å gjenoppta arbeidet, og på det viset bidra til at vi sjøfarende kan nyte godt av flere smekre linjer Fevik.

Link to post
Share on other sites

Med mindre "neste" Scand Boats frivillig påtar seg ansvaret, er alle med eksisterende garantier eller reklamasjonsrett kort og godt "fucked". :smash:

 

Hvis de skal klare og selge båter i hele tatt, må de ta vare på tidligere kunder

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Scand Boats er vel også både produsent og forhandler og i så måte mangler det et ledd som ellers av godvilje kunne stilt opp til en viss grad, men her er både presten og klokkeren en og samme aktør. Jeg kjenner konkursen til Bjølseth Caravan ganske godt og her var det et forhandlernett som sto ansvarlig for garantier. For utbedringer av Bjølseth Produkter var det 4 driftige tidligere ansatte so så et marked og startet opp deleproduksjon og service på den biten forhandleren ikke hadde kompetanse for.

 

Alikevel tror helt sikkert dette ikke er det siste vi har sett til Scand, og tilhengerne/kundene er så mange og produktet så populært at annet ville vært utenkelig. For å opprettholde tillit i markedet skal man ikke se bort fra at eventuelle nye eiere ønker å ta vare på de gammle kundene. Det er jo tross alt slik Scand har solgt båter i årtier, de samme kundene kommer igjen og igjen og blir stadig fler.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøpte vår båt i 2006 leverte Scand Boat en mappe med dokumenter / garantikort / bruksanvisning for absolutt alt utstyr som var montert. Disse produsentene har jo garanti. Jeg har hatt noen små saker med Yanmar og Ilas. Kontakten med disse gikk ikke via Scand Boat så dette er ikke noe problem Når det gjelder utstyr som propellanlegg m.m så er jo dette standard utstyr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...