Jump to content

Scand Boats konkurs


yevensen

Recommended Posts

Ser at en underleverandør av Scand Boats selger ut halvfabrikat.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Noen som har formening om hvordan dette er i forhold til rettigheter til salg av den aktuelle båt?

Kan en underleverandør selge direkte?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det var nå ikke så halvgal pris på disse halvfabrikatene.... men hvordan blir det med CE merkingen her når Scand ikke eksiterer mere...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Med mindre "neste" Scand Boats frivillig påtar seg ansvaret, er alle med eksisterende garantier eller reklamasjonsrett kort og godt "fucked". :smash:

Skal bli interessant å følge prisutviklingen på Scand-båter utover høsten og våren. Tenker spesielt på båter under 5 år gamle. Garantier og reklamasjonsmuligheter er jo en vesentlig årsak til at folk kjøper nyere båter. Kan vi forvente et krakk i forhold til Dynamicer, Balticer, Atlanticer osv?? Det ser jo heller ikke ut til at nyere eiere står i kø til å overta produksjon - og det er vel høyst tvilsomt om ev. nyere eiere vil overta gamle garantier og reklamasjonssaker. På en annen side er det jo populære båter. Interessant å se hvordan markedet møter brukte båter under 5 år der garantier og reklamasjonsmuligheter er bortfalt.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant å se hvordan markedet møter brukte båter under 5 år der garantier og reklamasjonsmuligheter er bortfalt.

 

Tipper at eks. VP vil gi garanti på motor/drev så bortfall av reklamasjonsmuligheter vil vel være begrenset til skorg og innredning.

 

Så jeg tror ikke pris vil falle merkbart. Prisen bør jo stige, eneste mulighet nå er jo å kjøpe brukt.

Link to post
Share on other sites

For å være kynisk så har jeg en mage følelse på at denne konkursen var bare for følgende fordeler og at de er tilbake igjen innen kort tid:

Fabrikken og formene eies visst ikke av Scand boats og omfattes ikke av konkursen. Altså er det rimelig gode føringer på hvem som kan legge inn bud på hele suppa.

Synes dette lukter lang veg.

 

- Få slanket arbeidsstokken umiddelbart uten å måtte betale noen i karenstid for permisjon, så tar man inn igjen de beste i etterkant

- Slippe all gjeld til leverandører

 

Men det er klart jeg kan ta feil, det har skjedd før.

Link to post
Share on other sites

Utfordringene man har i en slik situasjon er at leverandørene kanskje ikke er så hypne på å være med "en gang til".

 

Men eierne av Scand Boats har vært kloke og lagt det som virkelig har verdi i et eget selskap. Kanskje har de også et eget eiendomsselskap der bygget ligger.

Link to post
Share on other sites

Utfordringene man har i en slik situasjon er at leverandørene kanskje ikke er så hypne på å være med "en gang til".

 

Nei, kanskje ikke sånn helt i starten, men når første fakturaen er betalt så er det utrolig hvor kort hukommelse man har! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det viser seg at konkursboet ikke eier sitt eget snekkerverksted. Ikke engang støpeformene eier konkursboet.

Mens Nye Scand kan starte opp gjeldfri i morgen om de vil, vil de fleste kreditorer tape alt. Unntaket er prioriterte krav fra skattemyndigheter, banken og Volvo Penta.

 

Bobestyreren sier at det ikke er uvanlig å gjøre den slags økonomiske disposisjoner, men Scand har et gedigent forklaringsproblem.

 

Les mer her:

http://agderposten.no/article/20080826/LOK...1004/ABONNEMENT

Link to post
Share on other sites

Bobestyreren sier at det ikke er uvanlig å gjøre den slags økonomiske disposisjoner, men Scand har et gedigent forklaringsproblem.

til hvem?

Med mindre Scand Boats har brutt noen betingelser i kreditoravtalene er det ikke ulovlig det de har gjort. Om krediterer ikke har sikret seg mot slike transaksjoner i avtaler har de gjort en dårlig jobb. Det har vært allment kjent at Baardsen har vært under etterforskning. Det er vel ganske godt kjent at Scand kanskje ikke er den mest ryddige og seriøse som finnes i bransjen også.

 

Alltid lett å være etterpåklok. Et alternativ er å saksøke eierne for å teste lovligheten. Retten kan omstøte slike transaksjoner

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

samme som skjer hver gang markedet går litt ned , Norske produsenter slår seg konkurs , er jo høyrisko og handle Norskprodusert båt , taper depositum og det som er innbetalt , skjer jo hver 5 til 10 år , kan jo nesten stille klokka etter det tuskhandler firmaene hjemme der . båtene , endel av de ser ut som de satt fast i formene fra 1970 årene og .. takke meg til og handle trygt med ferdig produserte USA med 0 risiko , betalt ved henting hos forhandler.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke uvanlig å redusere risiko som eier ved å legge større eiendeler og verdier i egne selskaper.. ikke er det ulovlig heller.

Jeg var ikke ute om det var vanlig eller ikke, eller lovlig for den saks skyld. Jeg ville bare ikke ha karakterisert det som klokt. For min del er det i beste fall smart i forståelsen sleipt og umoralsk. Dersom minimumskravene i loven skulle ha vært bestemmende for hva flertallet ser som akseptabel atferd hadde det vært et særdeles lite trivelig sammfunn.

Link to post
Share on other sites

Hvis styret visste status da de solgte snekkerverkstedet++ er de personlig ansvarlige med egen evt forume. Det er noe av ansvaret man påtar seg i et styre, noe som har svidd godt i en del rettsaker i USA. Synd på de som kjøpte med driftsgaranti av Scand.

 

 

 

Bavara32Sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det skal mye til at styret blir stilt økonomisk ansvarlige i Norge. I Sverige derimot er det mer vanlig. Hvis man eier et AS, eller sitter i et styre i Norge, er man stort sett godt sikret med mindre man har gjort seg ansvarlige i grove forseelser.

 

I Sverige er eksempelvis styreformannen mer økonomisk ansvarlig enn her hjemme. På godt og vondt...

 

Stiller meg ellers bak kommentaren til Bitteliten: "Om krediterer ikke har sikret seg mot slike transaksjoner i avtaler har de gjort en dårlig jobb."

 

Spesielt med folk som Baardsen som tydeligvis vet å sno seg i forhold til kreditorer og andre... Men nå har vel kanskje Scand vært en trofast betaler i mange år for de fleste kreditorene?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Om Scand Boats visste hvordan ståa var i lang tid forut for konkursen og derav tappet selskapet for verdier ved å selge ut vitale eiendeler som støpeformer og verksted fra det ene selskapet til det andre slik at selskapet som gkk konkurs uansett ikke var interessant for nye investorer, ja da er det ulovlig, Bitteliten. Når disse transaksjonene skjer bare 2 måneder i forkant av konkursen, er det liten tvil om at dette egentlig er å tappe moderselskapet for de verdiene som er viktige for å kunne starte på nytt uten all gjelden.

 

Slike ting er lovlige bare dersom det skjer på et tidspunkt der man ikke er insolvent.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...