Jump to content

Scand Boats konkurs


yevensen

Recommended Posts

Hva med folk som har bestilt ny båt (innbetalt forskudd)?

 

Hvis du har bankgaranti for forskuddet går det bra, hvis ikke må du melde krav i boet. Der vil du nok ikke få mye, tipper banken har 1. prioritets pant i det som er verdt noe og når dette er solgt taper nok banken en del av sine penger og andre krav i boet vil fort bli avspist med null.. I tillegg kommer jo krav fra det offentlige som også vel har forrang foran de fleste?. Det KAN jo være at det ikke er så ille, men dette er et eksempel på at det er svært viktig å ha bankgaranti for innbetalte forskudd på båter, som for andre ting... Det er ofte store summer og personlig katastrofe dersom en mister disse pengene. Jeg betalte 3300 i et halvt år for forskuddet på 200.000 på min båt så der er egentlig en rimelig forsikring...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Når Fevennen ikke engang klarer å plassere Scand Boats i riktig kommune, hvordan er det da med kvaliteten på resten av artikkelen?

 

Forøvrig sitter daglig leder Baardsen for øyeblikket i fengsel, har 5 mill i gjenstående momskrav av 7,5 mill. Salgssjef Håkon Nilsen er sykemeldt og resten av Scand har fellesferie.

 

Det er ny styreleder som sammen med revisor har valgt å ta Scand til skifteretten.

Dette i sterk kontrast til Baardsens superoptimistiske uttalelser om full rulle for bare få uker siden.

 

For øvrig deler jeg synet om at nye Scand Boats antagelig dannes på restene av boet.

Klarer for øvrig ikke å finne ut i hvilken størrelsesorden kravene mot Scand er.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med garantiansvar på leverte varer og tjenester dersom de gjenoppstår som "Nye ScandBoats"?

 

Det må man vel kunne kalle et "åpent" spørsmål! Er man konk så er man konk og alle krav man måtte ha må meldes i boet. Hvis nye eiere kommer inn og overtar bedriften for si 1 krone og skal fortsette med produksjon av de samme båtene, beskytte merkevaren osv så er det nok et håp om at de også vil ta en del ansvar i forhold til reklamasjoner på båter som allerede er levert, men har nok ingen plikt til å gjøre det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg minner om hva som skjedde med Bjølseth Caravan AS i en tilsvarende situasjon. Forskjellen var at Bjølseth ikke hadde noe momskrav på 5 mill utestående, men den lokale banken hadde en del til gode. Det som der skjedde var at Securitas møtte opp en morgen og stengte porten stoppet alle leveranser samt ba de ansatte å returnere hjem(kun bestilte varer slapp inn????). Deretter ble det drift noen uker for å bruke opp råvarene som alt var i konkursboet, disse vognene ble levert etter tidligere avtale til forhandlere som hadde bestilt dem. Dernest ble inventar (maskiner etc) solgt til svenske Kabe som vidresendte dem til østblokken for å starte produksjon der. Jeg jobbet på den tiden hos en leverandør og vi hadde en pall varer som ble sluppet inn porten den dagen banken tok de til skifteretten, disse varene så vi ikke noe mer til, ei heller tilgodehavende. Her hadde banken 1.pri og ingen andre fikk noe. De som arbeidet der måtte til slutt få sin lønn fra lønnsgarantifondet lenge etter de skulle hatt den. Trist når slikt skjer, men dette er nok bare den første i rekken av konkurser i båtbransjen, jeg tror vi vil se flere importører som har tatt inn store lagre av nye båter ryke i løpet av høsten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For de som har lest saken om Larson båten jeg kjøpte av scand ifjor, er saken nå slik at jeg vant hele kravet i tingretten 15 januar 08. Scand boats skulle etter loven ha tilbakebetalt pengene til meg i morgen... så nå står jeg der med et krav på 300 som ikke er fillene verdt. Baardsen er og blir den største luringen i Arendal, håper han stor trives der han er idag :-))

Link to post
Share on other sites

det stemmer det. Båten min er ikke scand sin selv om den står der, så den får jeg når boet er registrert. Pengene og motoren tror jeg jeg kan se laaaaaangt etter. Er nok flere enn meg de skylder penger..

 

Er ikke motoren også din, da, selv om den må overhales?

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Så nå har de båten og pengene dine??

Aner ikke hvilket firma du har handlet med og ikke meningen å ta fra deg nattesøvnen, men hva om de går konkurs nå?

 

 

Har desverre ikke noe valg her, de må få en mulighet til å se nøye på motoren, men de er så store i Norge at jeg ikke redd for noen konkurs.

 

 

Måtte lese igjennom den gamle tråden din på nytt, stoppet opp med disse innleggene. Snakk om troll i ord.

Meget kjedelig.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Utrolig at de kan behandle kunder på den måten. Å være blandt Norges mest populære båter, og med de årene vi har vært igjennom, er det litt av en prestasjon å klare å gå konkurs nå.

 

Måtte friske opp minnet fra den andre tråden. Den kommentaren din i siste innlegg. :nonod:

Link to post
Share on other sites

motoren er min den, men det tror jeg er vanskelig å få ut av boet

 

Du har vel motornummeret på den... Da bør det vel ikke være så vanskelig. Advokaten kan ikke ta beslag i noe som tilhører andre bare fordi det står innenfor porten så lange du har dokumentasjon på at det er ditt.

 

Men du bør gjøre dette raskt, for plutselig har de solgt boet til nye styreforman med venner, og da blir det brått vanskeligere.

 

Jeg personlig hadde funnet fram all dokumentasjon, tatt fri på jobben og satt meg på kontoret til bostyrer til det hele var avklart.. :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...