Sydvesten Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Jeg har full forståelse for at dette skal granskes..... Etter mitt syn så lukter det litt "mugg" av salget av "snikkerboden" etter som det står skrevet i bladet.. Det er vel ikke så mye som en høvelflis igjen til kreditorene etter salget av "snikkerboden" og eventuelt annet... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 (redigert) I Sverige er eksempelvis styreformannen mer økonomisk ansvarlig enn her hjemme. På godt og vondt... Litt andre regler i Sverige ja. Bla kan eierne ved bolagsstämma gi styret ansvarsfritak for året som har vært. Det er sjelden det ikke blir gitt. Sitter man i et styre bør man nok vurdere å ha en ansvarsforsikring. Kommentar til Lotus: ja - og det har jeg også skrevet - er dette gjort bevisst for å tappe selskapet for verdier fordi man venter en konkurs kan retten omstøte de transaksjonene. Da rammes man både av regler for å tappe et selskap for verdier og kanskje også reglene mot å drive for kreditors regning. Å ha et eiendomsselskap og et driftsslskap er jo ikke uvanlig for å sikre seg litt mot verditap ved konkurs - Scand har nok vært mer kreative enn vanlig. Men det er vel ikke helt uvanlig. Mener å huske at Nidelv har ett eiendomsselskap, et støpeselsap, ett snekkerverkstedsselskap og ett selskap som lager båtene. Men det kan være endret nå. Redigert 27.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Volvo Penta Norge taper vel 40 mill på dette. Det må jammen svi på bunnlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Det var da voldsomt, hvor har du det fra? Har du oversikt over kravene som er meldt boet, og hvilke midler det har? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 står vel at det er 30 mill i agderposten fra i går.. altså småpenger:-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Wandalen Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Innmariserriøs A/S Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Spørsmålet er om noen vil kjøpe båt av et nytt firma, når de nå kjenner en noe frynsete bakgrunn. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Volvo Penta Norge taper vel 40 mill på dette. Det må jammen svi på bunnlinjen. Hvis VP taper 40 mil så er det vel noen på vp som også bør vurdere sin stilling. Hvor mange motorer får man for 40 mil , dette kan ikke være riktig! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Det er visst 30mill. Men svir gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 jeg håper de innvolverte ( toppene ) i selskapet får seg en skikkelig lærepenge. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Blue_Dragon Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Muligens har de forsikrings som dekker slike tap. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Spørsmålet er om noen vil kjøpe båt av et nytt firma, når de nå kjenner en noe frynsete bakgrunn. desverre så er vår hukommelse kort, det er ikke så lenge siden vi "alle" aldri skulle kjøpe Gilde kjøttdeig. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 vettu, jeg styrer faktisk unna gilde, med mindre der ikke er alternativer. samme med tine meierier. :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lotus Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 (redigert) Volvo Penta Norge taper vel 40 mill på dette. Det må jammen svi på bunnlinjen. Volvo Penta er blandt de 3 kreditorene som ikke ser ut til å tape særlig mye. De har tydeligvis sikret seg. De to andre kreditorene som også kommer godt ut er Skatt Sør - som tar det de vil ha før andre uprioriterte får lov til å ta og bankforbindelsen som har sikkerhet i form av pant. De millionene som er i manko i boet, må nok de mindre kreditorene dele på. Uprioriterte krav kan ikke regne med å få en dividende over hode. Drive for kreditors regning er ulovlig, men det ser ut til at dette er akkurat hva som har skjedd. Lønn og feriepenger til ansattet dekkes inn av lønnsgarantifondet. Enden på visa? De små leverandørene det svir mest for må dekke den vesentlige delen av tapet. Og Nye Scand kan se lyset, glade og gjeldfrie, den dagen de ønsker. Redigert 28.August.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Drive for kreditors regning er ulovlig, men det ser ut til at dette er akkurat hva som har skjedd. Det er dette bobehandlingen skal avdekke. Spennende å se hva som blir utfallet i sluttinnberetningen, hvilke konsekvenser dette har for de involverte (eiere/ leverandører/ ansatte). Uansett er det trist for de som er skadelidende av en konkurs. Som regel er det de som "har råd" til å tape, banker/ offentlige, som ikke gjør det. Leverandørene får en ny påminnelse om viktigheten av å sikre betalinger av sine leveranser. Et salg er ikke endelig før pengene er på konto.. Bråstoppen i markedet har sine konsekvenser. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Når en ser litt på tallene så ble bedriften i fjor hart rammet av att det har pluselig blitt så alt får mye av finansielle anleggsmidler .!!! ?? Noen som kan forklare hva dette problemet som her kalles finasielle anleggsmidler er for noe ? Er det noe med hjul eller kjøl som kan bevege seg og plutselig bare forsvinner ? Varelageret var ganske normalt så salget og fortenesten ser ut til å ha godt bra. Dumt å sittere seg selv men spøsmålet mitt var nok høgst rellevant og nå kom og svaret ,!!! Ett snekkerverksted som kunne selges , trolig billig til eierne , får håpe for eiernes skyld att bostyret godkjenner takkseringen som lovpålagt skal gjøres ved slike overføringer , om ikke så er det kanskje noen kroner å hente her. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Spørsmålet er om noen vil kjøpe båt av et nytt firma, når de nå kjenner en noe frynsete bakgrunn. Med tanke på at "manns minne" er sånn ca en uke så vedder jeg imot! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ingar Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Ja, hvor mange husker f.eks. denne saken? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 (redigert) Klart vi husker den saken Ingar, jeg har ikke kjøpt en eneste båt hos NB etter det Redigert 28.August.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 ikke jeg heller. og ikke kommer jeg til å gjøre det. :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hansi Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 jeg håper de innvolverte ( toppene ) i selskapet får seg en skikkelig lærepenge. Det vil kun fremtiden vise. Inntil da får vi bare smøre oss med tålmodighet. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 (redigert) Dette er vel bare gjelds-sanering.... Er nok i drift til neste uke som "Nye Scand Boats"... Ser ut som du hadde rett i det Honduras Vil blåse nytt liv i Scand Styrelder Einar Halvorsen i Scand Boats planlegger sammen med sentrale medarbeidere å være i gang igjen med ny produksjon av Scand-båter i løpet av måneden. Redigert 14.September.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
VannTro Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 (redigert) Skjønner ikke hvorfor du er negativ til ny drift ved Scand hifo. Nå kommer det en mann som kan økonomistyring ved spakene og han får med seg nøkkelpersoner i bedriften som jo da sørger for at oppstarten blir rasjonell. At Bårdsen vil få en aksjepost er selvfølgelig noe man må leve med fordi han eier retighetene til formene etc. Han får dog ikke noen enekontroll over driften og derav tror jeg det beste og ønsker jeg Nye Scand lykke til ! Redigert 14.September.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
hifo Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 (redigert) ok. jeg aner seriøst ikke fordelingen av aksjer. men synes da ikke slike sniker fortjener noen plass i ett nytt scand båtbyggeri. men ja , det er kjempeflott at scand kommer opp igjen. Redigert 14.September.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.