Jump to content

Scand Boats konkurs


yevensen

Recommended Posts

Jeg har full forståelse for at dette skal granskes..... Etter mitt syn så lukter det litt "mugg" av salget av "snikkerboden" etter som det står skrevet i bladet.. Det er vel ikke så mye som en høvelflis igjen til kreditorene etter salget av "snikkerboden" og eventuelt annet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
I Sverige er eksempelvis styreformannen mer økonomisk ansvarlig enn her hjemme. På godt og vondt...

Litt andre regler i Sverige ja. Bla kan eierne ved bolagsstämma gi styret ansvarsfritak for året som har vært. Det er sjelden det ikke blir gitt. Sitter man i et styre bør man nok vurdere å ha en ansvarsforsikring.

 

Kommentar til Lotus: ja - og det har jeg også skrevet - er dette gjort bevisst for å tappe selskapet for verdier fordi man venter en konkurs kan retten omstøte de transaksjonene. Da rammes man både av regler for å tappe et selskap for verdier og kanskje også reglene mot å drive for kreditors regning. Å ha et eiendomsselskap og et driftsslskap er jo ikke uvanlig for å sikre seg litt mot verditap ved konkurs - Scand har nok vært mer kreative enn vanlig. Men det er vel ikke helt uvanlig. Mener å huske at Nidelv har ett eiendomsselskap, et støpeselsap, ett snekkerverkstedsselskap og ett selskap som lager båtene. Men det kan være endret nå.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Volvo Penta Norge taper vel 40 mill på dette. Det må jammen svi på bunnlinjen.

Volvo Penta er blandt de 3 kreditorene som ikke ser ut til å tape særlig mye. De har tydeligvis sikret seg. De to andre kreditorene som også kommer godt ut er Skatt Sør - som tar det de vil ha før andre uprioriterte får lov til å ta og bankforbindelsen som har sikkerhet i form av pant.

 

De millionene som er i manko i boet, må nok de mindre kreditorene dele på. Uprioriterte krav kan ikke regne med å få en dividende over hode.

 

Drive for kreditors regning er ulovlig, men det ser ut til at dette er akkurat hva som har skjedd.

 

Lønn og feriepenger til ansattet dekkes inn av lønnsgarantifondet.

 

 

Enden på visa? De små leverandørene det svir mest for må dekke den vesentlige delen av tapet. Og Nye Scand kan se lyset, glade og gjeldfrie, den dagen de ønsker.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Drive for kreditors regning er ulovlig, men det ser ut til at dette er akkurat hva som har skjedd.

 

Det er dette bobehandlingen skal avdekke. Spennende å se hva som blir utfallet i sluttinnberetningen, hvilke konsekvenser dette har for de involverte (eiere/ leverandører/ ansatte). Uansett er det trist for de som er skadelidende av en konkurs. Som regel er det de som "har råd" til å tape, banker/ offentlige, som ikke gjør det. Leverandørene får en ny påminnelse om viktigheten av å sikre betalinger av sine leveranser. Et salg er ikke endelig før pengene er på konto..

Bråstoppen i markedet har sine konsekvenser.

Link to post
Når en ser litt på tallene så ble bedriften i fjor hart rammet av att det har pluselig blitt så alt får mye av finansielle anleggsmidler .!!! ??

 

Noen som kan forklare hva dette problemet som her kalles finasielle anleggsmidler er for noe ?

 

Er det noe med hjul eller kjøl som kan bevege seg og plutselig bare forsvinner ?

 

Varelageret var ganske normalt så salget og fortenesten ser ut til å ha godt bra.

 

 

 

Dumt å sittere seg selv men spøsmålet mitt var nok høgst rellevant og nå kom og svaret ,!!!

 

Ett snekkerverksted som kunne selges , trolig billig til eierne , får håpe for eiernes skyld att bostyret godkjenner takkseringen som lovpålagt skal gjøres ved slike overføringer , om ikke så er det kanskje noen kroner å hente her.

Link to post
  • 3 uker senere...
Dette er vel bare gjelds-sanering.... Er nok i drift til neste uke som "Nye Scand Boats"... :wink:

 

 

Ser ut som du hadde rett i det Honduras :yesnod:

 

Vil blåse nytt liv i Scand

Styrelder Einar Halvorsen i Scand Boats planlegger sammen med sentrale medarbeidere å være i gang igjen med ny produksjon av Scand-båter i løpet av måneden.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Skjønner ikke hvorfor du er negativ til ny drift ved Scand hifo. Nå kommer det en mann som kan økonomistyring ved spakene og han får med seg nøkkelpersoner i bedriften som jo da sørger for at oppstarten blir rasjonell. At Bårdsen vil få en aksjepost er selvfølgelig noe man må leve med fordi han eier retighetene til formene etc. Han får dog ikke noen enekontroll over driften og derav tror jeg det beste og ønsker jeg Nye Scand lykke til !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...