Jump to content

Da har vi konvertert fra seilbåt eiere til motorbåt folk;-)


joelle

Recommended Posts

Solgte min bavaria i fjor, siden det blev litt for mye "arbeid og stress" hver gang vi skulle ut på tur.

 

Fikk abstines for en tid tilbake og begynte og kikke etter en passende båt til familien og fikk etter litt tips her fokus på Skibsplast 655.

 

Og etter litt surfing og litt kikking kjøpte jeg idag en 1999 modell i kragerø.

 

Ska kjøre ned på Onsdag til uka og hente hjem båten. Dette blir meget spesiellt siden jeg ahr god erfaring fra seilbåter men har alldrig eid en ren motorbåt.

 

Gjett en som får en del pepper i seilforeningen neste gang det er onsdags regatta;-)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer

 

For å gå lydløs er det bare å stoppe motor :wink:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

:eek: :nono:

Men du kommer til å savne muligheten til å bevege seg uten lyd.

Bare å ta på øreklokker hvis du vil være lydløs.

 

Men med null erfaring fra motorbåt. hva kommer og bli di største overaskelsene. Bortsett fra drivstoff kontoen?

I og med at du er en erfaren seiler tror jeg ikke du vil få noen spesielle overraskelser.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser meg sjøl som en relativt erfaren båt person. Men med null erfaring fra motorbåt. hva kommer og bli di største overaskelsene. Bortsett fra drivstoff kontoen?

 

 

Største overaskelsen må jo være at båten din ansees å være helt ute av kontroll av enkelte ? Bortsett fra det så kan det da ikke være særlig mye nytt for deg vil jeg tro. Gudd løkk !

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Joelle,

Vel, jeg er vel en av de få på Forumet som kunne tenkt meg både Seilbåt, Traweler, Flybridge, you name it. Jeg er rett og slett bare glad i båtliv og båter, men siden du spør om det er noe spesielt du må passe på så skal jeg gi deg et lite hint.

Du er vant med en båt med relativt liten motorstyrke, men stor tyngde. Dette ga deg en spesiell måte å legge til med. Du planla, det tok litt tid og vinden tok tak i hele båten. Det du nå setter deg oppi er som et "løvblad på vannet" i forhold. Spesielt vil du merke at vinden herjer med baugen din ved finmanøvrering. Selvfølgelig har du nå mer motorkraft, men du vil måtte bruke den for å "kjøre hekken rundt baugen" når det blåser.

 

Det var hva jeg kom på som det første du må tenke på.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Man trenger ikke stoppe Yamaha og Suzuki, for de er jo omtrent lydløse. Hører bare kjølevannstrålen. :lol::lol:

 

Tja. Har utenbordsmotorer fra begge disse merkene, og andre merker. Jeg er faktisk sterkt uenig meg deg i at motorene du nevner er rolige. Faktisk de to værste jeg har, men det er ikke det tråden hadler om.. :lol:

 

Sist jeg prøvde seilbåt var det ikke lydløst å slå av motoren. Vinden lager noe inni hampen med støy, merker jeg, og uten vind kan ikke en seiler slå av motoren...?

Vind er det alltid hvis du leter etter den, og har god tid. :wink:

 

Lyden fra vinden i seilene er mye penere og lavere enn motorstyen uansett. Hvertfall i forhold til den fæle suzukien jeg har på hekken til seilbåten. Høres ut som en gressklipper i havsnød... :crazy:

 

Men bare så det er sagt. Jeg synes det er morsomt å kjøre motorbåt av og til jeg også :smiley:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

...hva kommer og bli di største overaskelsene.

Vi tar det positive først:

- At du plutselig kan styre dit du vil, uavhengig av kryssvinkler og andre hensyn i forbindelse med vind og seil! :o)

- Du kan bestemme at nå drar vi - og så bare kaster du loss og drar...(slipper å pakke ut seil, legge ut skjøter, o.s.v.)

- Du kan selv bestemmer når du skal være fremme (om det er noe mål i seg selv...)

 

 

Negative sider:

- Hvor kjedelig det er å styre lange strekk over forholdsvis åpne strekk - ingenting å ta seg til, bare styre og glane...ogt håpe at du har nok bensin i tanken...

- Hvor liten naturfølelse det gir i en motorbåt i forhold til seilbåt - sommerlyder av f. eks. makrellterna, måker, osv. blir "borte"...

- Den jevne motorduren...(med mindre du skaffer deg Sabb...)

- Personlig så tok det meg flere år å venne meg til at jeg plutselig bare har et alternativ (motor) å komme meg frem på med - savnet liksom den gode følelsen av uavhengighet og at jeg alltid kunne seile hjem hvis motoren skulle stoppe...Dette resulterte i at jeg - på paranoid vis - alltid "lyttet" til motoren for å finne ut om den har det bra... :rolleyes:

 

Lykke til!

:seeya:

 

Kan jo legge til at jeg har seilt fra 1974 frem til 2001 - da vi flyttet hit til Kråkerøy

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tja, det kommer vel mer an på Rederinnen enn på båttypen det (men du bestemmer vel selv du Akult :lol: )

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Man kan da ...

...

- bestemme når du skal være fremme

 

... også med en seilbåt.

... og mange ganger har jeg angret bittert på å avtale tid og sted når jeg egentlig er på SEILtur. Det blir lett MOTORtur isteden når klokka får bestemme.

Jeg gremmes, og går i den fella igjen og igjen.... :rolleyes:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Man kan da - styre dit man vil

Selvfølgelig! Om du er typen som stryker seilene og starter motoren med en gang vinden er contrari - men jeg snakker om SEILERE ikke om folk i båt med mast på...

 

Forresten, så er det ikke værre enn at du utmerket godt skjønner hva jeg egentlig mente, Akult.

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Forøvrig og - selvfølgelig - en avsporing: hvordan får man på en seilbåt av noe størrelse storseilet opp uten å styre i vindøyet med motor. Er det noe jeg overser?

 

Mens jeg skriver kommer 2 tanker:

 

1) Kanskje det går med rullemast?

2) Komme seg ut med kun forseil hvis mulig og så...

Link to post
Share on other sites

Tenker du vil savne innvendig god plass, reiste på ''fremvisningsbesøk'' med min nye 30 foter i går og alle syntes det var pent og god plass osv.

Deretter tok vi turen oppi deres ny 44 foters seilbåt... snakker om nedtur...2 bad med dusj!!!? 3 soverom!!!?

Hadde mest lyst å kappe fortøyningene, ringe forsikringsselskapet og bestille ny båt etter den omvisningen..... :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...