ivar Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Kan muligens hjelpe litt, men ikke forvent mirakler... Rart dersom andre båter m/ samme motor går helt fint, men det kan bli små variasjoner i skroget selv om båtene er støpt i samme form. Dersom problemet er at man ikke får trimmet motoren tilstrekkelig langt inn mot hekken, så kan kanskje noe slikt være løsningen..? http://www.bobsmachine.com/Products/transom_wedges.cfm Ang GH15, de båtene har godt med løft i hekken, samt at motoren sikkert var endel lettere enn den du har nå. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjeterik Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Hekken på gh`en var ikke akkurat langt over vannet. Den "steilet" ganske mye når den lå i ro. Sitér dette innlegget Link to post
kjeterik Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Nå har importør funnet ut at jeg må løfte motoren et hakk på hekken. Sånn som den står nå så er kavitasjonsplata ca 15mm over bunnen av båten, å neste hakk vill sikkert løfte den 15-20mm til.... Er det noen som tror at kavitasjonsplata kan stå 30-35mm over bunnen? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 og du har aluminiumspropell? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
kjeterik Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 ja jeg har nå en 13,25x17p alupropell. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Nå har importør funnet ut at jeg må løfte motoren et hakk på hekken.Er det noen som tror at kavitasjonsplata kan stå 30-35mm over bunnen? Hei, med en alu. propell blir denne heisingen helt dødfødt etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Sånn som den står nå så er kavitasjonsplata ca 15mm over bunnen av båten, å neste hakk vill sikkert løfte den 15-20mm til....Er det noen som tror at kavitasjonsplata kan stå 30-35mm over bunnen? ja jeg har nå en 13,25x17p alupropell. Med stål propell skulle det ikke være noe problem......er dog litt mere usikker med alu propell, da spesielt i sving...... Kjører selv kav.plata ca 50 mm over bunn, men har da 4" setback ( braket ), med alu propell slapp propellen relativt kjapt, men nå med stål ( Ballistic ) sitter den som støpt UANSETT, og tro meg....jeg har prøvd.....men dette er på en relativt flatbunnet båt. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
kjeterik Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 Vi har nå flyttet motoren opp ett hakk. Det hjalp kansje litt på hoppingen, men kjenner at den fortsatt er der. Forhandler skulle ringe importør igjen på mandag å høre. Jeg tror personlig at jeg må bytte til en mindre motor. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 (redigert) *snip*Turtallet på max er ca. 5300 med en 13x19p propell. stod i instruksjonsboka at motoren skulle ha mellom 5000-5750 rpm. *snip* Og hva skjedde med turtallet etter heving av motoren? Og hvor er kavitasjonsplata i forhold til skrogbunn nå etter heving? Er det fortsatt 19tommer`n som er på? Redigert 1.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
kjeterik Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 glemte å se på turtelleren..... Jeg var bare en liten tur ute pga mye regn. kavplata er ca 30mm over bunnen. nå har jeg en 13.25x17p. Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 kan du ha fått vann i dobbel bunnen? Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
kjeterik Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 d står en lensepumpe i bunnen av båten som jeg bruker å starte når jeg starter båten. Det er litt vann av å til, men ikke noe nevneverdig. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 glemte å se på turtelleren..... Hei, fikk du testet motoren med "full rulle"? Om du glemte å se på turtelleren, hvilken fart fikk du? Fikk du noe lydsignal fra motoren. ? "Overspeed" kobles inn hvis turtallet overstiger det anbefalte r.p.m. for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
kjeterik Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 ja jeg testet med full spiker å ingen tegn til for mye rpm. Farten var ca. det samme som før. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Farten var ca. det samme som før. Ja, noe må jo være galt når du får samme fart med 13,25x17P som du får med 13 x 19 P. Sitér dette innlegget Link to post
kjeterik Svart 2.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2008 Litt missforståelse hær.... Jeg får ca. 32,5kn på 17p propellen både før å etter heving. På 19p får jeg 34,5kn men bare 5200rpm Sitér dette innlegget Link to post
kjeterik Svart 4.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2008 Nå har importør tilbydd meg ny motor, jeg får en 60hk firetakter mercury. Denne motoren er 50 kg lettere så vi får se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Det vil jeg tro... Kjøpte meg en ny Uttern s49 med 75hk mercury optimax.Er det prisforskjell på denneog 60 firetakt da?Får du evnt dekket det eller går det i din favør? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Plastarbeider Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Hadde på følelsen at dette kom til å skje ja. Prisforskjellen er på ca 12 000,- i forhandlers favør, du misser masse info igjennom SmartCraft ved å gå vekk fra 75optim. og du får ikkje stålprop som standard, og litt lavere toppfart kanskje. Men for all del, du får ivertfall noe som forhåpentligvis virker tilfredstillende. Ville krevd tilbake mellomlegg + litt for smartcraft og ny propell. 15 000,- + Stålpropell ville vert det minste eg hadde krevd. Ser igjenn at det er bare å presse på viss ein ikkje er fornøyd med ein båt/motor ein har kjøpt så ordner ting seg til slutt. Virka litt som om forhandler har har vert villig til å ordne opp, sjølv om evnen ikkje har vert på topp. Igjenn lykke til med ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 (redigert) Bytte ut en totakter med en firetakter... Livet er for kort til å kjøre rundt med firetakts påhengere... :wflag: :wflag: Redigert 5.August.2008 av håpløs (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Mouche Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Ser at du har redigert inn noen fredsflag håpløs! Jeg gikk ifjor fra en to-takter (115hk gammel teknologi) til en 90hk fire-takter og kommer aldri til å bytte tilbake, tror jeg! Har dog fortsatt en 18hk Tohatsu to-takter som brummer og bråker og bruker olje og lukter bensin, det er lukten/lyden av sommer i følge mine barn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
chagall Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 du misser masse info igjennom SmartCraft ved å gå vekk fra 75optim. og du får ikkje stålprop som standard, og litt lavere toppfart kanskje. Virka litt som om forhandler har har vert villig til å ordne opp, sjølv om evnen ikkje har vert på topp. Hei, tror du tar litt feil her. Så vidt jeg har erfart er hverken Smart Craft eller stålprop. standard på Optimax. Dette kommer som et eventuellt tillegg i prisen. Ellers enig med deg at forhandlers evne ikke har vært på topp. Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Ja. glemte å vifte med undrebuksene når jeg postet første gangen Men i ditt tilfelle muche så har du vel byttet fra en gammel V4 forgasser motor til en firtakter så der har du nok ikke merket forskjell på hverken vekt eller effekt, men å bytte en 75 optimax med en 60 hk firtakter er for med litt ufattelig og i det heletatt tenke tanken. Er det virkelig disse 50 kg'ene som gjør utslaget eller blir det reduksjonen i hastigheten som gjør at båten slutter å hoppe ??? Slutter den å hoppe i det hele tatt??? mange spørsmål her, blir jo spennendes og se hva resultatet blir. 15000,- i mellomlegg virker lite da du også får redusert andrehåndsverdien på båten. Hadde forhandleren vært såpass på gli så hadde jeg heller prøvd og heve kjøpet og lagt igjen pengene hos en forhandler som vet hva han driver med. Hva heter propellene du har prøvd? de har et merke og modelbetegnelse eller et part nummer. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Plastarbeider Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Stål er standard, SmartCraft fra f60 har mindre informasjon enn Optimax75. SmartCraft-instrumentering er derimot ikkje standard. 15000 + prop er litt lite, men eg på pekte at dette var det minste eg ville godtatt. Og annenhåndsverdien blir jo litt mindre, men det er ein sak som kjøper må argumentere godt for å få respons på. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Hva med å beholde motoren, og heller bytte båten...? F.eks til en ett hakk større Uttern.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.