kjeterik Startet 21.Juli.2008 Del på Facebook Startet 21.Juli.2008 Kjøpte meg en ny Uttern s49 med 75hk mercury optimax. Problemet er at den "hopper" litt akkurat som at motoren er tiltet for høyt.... Motoren er kjørt helt ned, men d hjelper ikke. skal prøve å bytte propell å se om det hjelper. Noen som har vært bort i dette? Sitér dette innlegget Link to post
Plastarbeider Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Send ein mail til Uttern, eller ta kontakt med forhandler. Kan hende motor er feil-instalert, at det er brukt feile huller i motoren, men dette er ikkje jobb for "sivile" båtfolk å fingre med. Du kan og sjekke manualene på båt og motor og måle om disse forholdene båt/motor er slik det beskrives i instruksjonsbøkene..... Lykke te. PS Sjekk om "TrimmPinnen" er i det nederste hullet, viss ikkje kommer ikkje motoren langt nok ned uansett. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Kjøpte meg en ny Uttern s49 med 75hk mercury optimax.Problemet er at den "hopper" litt akkurat som at motoren er tiltet for høyt.... Motoren er kjørt helt ned, men d hjelper ikke. Velkommen til BP. Motoren er vel "litt" i overkant for denne båten etter min mening, men mulig at dette kan justeres via propellskifte etc. Hvilket turtall har du nå og hvilken propellstigning har du på din nåværende propeller.? Har du kjøpt den av en forhandler ville jeg tatt opp problemet med han. Sitér dette innlegget Link to post
kjeterik Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Hei Jeg fikk opplyst fra forhandler om at hullene til motoren er borret hos importør, alt de hadde å gjøre er å montere. På denne motoren er ikke det noe trimpinne som jeg kan se. Båten er godkjent for denne motoren, men det rare er at i papirene så står det at den kun er godkjent for 60hk selv om den ce-plata på båten sier 75hk..... Turtallet på max er ca. 5300 med en 13x19p propell. stod i instruksjonsboka at motoren skulle ha mellom 5000-5750 rpm. Nå har forhandler bestilt ny propell med 21p. Har snakket med en annen som har en lik båt bare at den er 2 år gammel å han har en 50hk firetakter på hekken. Han sier at han ikke har det problemet. 75hk veier 163kg mens 50hk veier 112kg. Skal dette ha så mye å si? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Høres jo ut til at det kan være vekta som skaper problemet her, 50kg ekstra på hekken merkes godt på en såpass liten båt. Har du mulighet for å forsøke å flytte batteri og bensintank lenger fram i båten for å se om det hjelper? Skjønner forresten ikke hvorfor forhandler bestiller 21p propell, den vil senke turtallet til under anbefalt. (Jeg og endel andre foretrekker å holde oss opp mot maks anbefalt turtall med "tom" båt.) Ang monteringshøyde..: selv om hullene er ferdig borret, så er det oftest mulig å justere høyden på motor ved at det er flere monteringshull i motorbraketten. Men tviler på at det vil hjelpe noe særlig å heve/senke den her. Tror jeg ville satset på 1. omfordeling av vekt i båten for å få den bedre balansert, deretter sk. "smart tabs" som er fjærbelastede trimflaps, gir mest løft i lav fart og hever seg etterhvert som farta øker. Ville nok også tatt en prat med forhandler, høres ut som at de kan ha solgt deg en båt/motorkombinasjon som ikke spiller helt bra sammen.... F.eks i stor sjø er det en fordel med ekstra motorkraft - men en stor ulempe at båten er så baktung som du beskriver. Hva med å få byttet båten til en S52 , tror den vil funke mye bedre med den motoren.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
håpløs Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 ja. vekt har endel og si. for tung motor kan gi slike problemer ja. prøv en prop som løfter mere i rompa på båten, en balistic eller noe i den duren. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
chagall Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Hei igjen, om hullene er boret hos importør, så kan motoren heises opp og ned alt ettersom. Som du sier ,du finner ingen tiltpinne på denne motoren. Syntes det var litt merkelig at forhandleren har bestilt 21 P propeller, når du ikke fikk mer en 5300 rpm med 19 P .? Jeg ville tro at en korrekt justering av høyden , med antivent.plata i flukt med laveste punkt på hekken som utgangspunkt ville være et sted å begynne. Regner med at forhandleren fikser dette. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
kjeterik Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Takker for svar. Bensintanken er permanent setta under dørken i denne båten så den går ikke ann å flytte på. Jeg har prøvd med 2 voksene personer framme i båten å hoppingen avtar litt men ikke helt. Det kan ikke være noe slags justering på motorbraketten sånn at motoren kan tiltes lengere inn mot båten? Jeg hadde en gh15deluxe med 75hk mariner tidligere å denne motoren var for stor, men den gikk kjempefint i vannet. Denne motoren var montert litt for lavt sånn at vent.plata kom noen cm. under laveste punkt på båten. Gh`en var beregnet for 50hk. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Turtallet på max er ca. 5300 med en 13x19p propell. stod i instruksjonsboka at motoren skulle ha mellom 5000-5750 rpm.Nå har forhandler bestilt ny propell med 21p. 75hk veier 163kg var en meget merkelig ting å gjøre av forhandleren. 19p er nå midt i smørøyet mht turtall! om noe så kunne du evt gått andre veien til 17p om turtallet blir lavt ved full båt. men da ville du antagelig mistet toppfarten du har idag. jaggu har 75hk blitt tunge 150 hestern er nå bare en bensinkanne tyngre! du kan evt sjekke om der er ledige hull i braketten så motoren går lenger ned. som i antikavitasjonsplata under laveste punkt på båten ideelt sett. det vil øke kraften som presser baugen ned når du tilter inn. Redigert 23.Juli.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Problemet er at den "hopper" litt akkurat som at motoren er tiltet for høyt....Motoren er kjørt helt ned, men d hjelper ikke. Har du prøvd deg litt den andre veien ??, litt mere aggressiv trimming.... prøve å komme deg OVER humpa, ofte vil båten flate ut når den kommer skikkelig opp i fart . Hei Jeg fikk opplyst fra forhandler om at hullene til motoren er borret hos importør, alt de hadde å gjøre er å montere. Utifra det jeg kan se på deletegningene ( så på 2004 ) har du 5 monteringshull på rekke som gir 5 mulige høyder. Har du kraftig V bunn er det ingen ulempe med å ha motorens vent.plate 2 > 3 cm OVER laveste punkt, pare pass på kjølingen ( bare sjekk første gangen.. ). Turtallet på max er ca. 5300 med en 13x19p propell. stod i instruksjonsboka at motoren skulle ha mellom 5000-5750 rpm.Nå har forhandler bestilt ny propell med 21p. , ta kontakt med Winrace, forklar problemet og si at du ønsker en propell med litt mere løft i hekken, gå da for en 17p > 18p stål propell, sikt deg inn på 5750 rpm med kun deg i båten, turtallet synker fort nok ( flere passsagere, last, groe under ++ ) . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Gudrun Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Itifra det jeg leser her så er båt og motor ny, eller? Hvis så, er det forhandler sitt problem. Ikke begynn å styre på selv med løfting/senking av motor, propellbytte etc. etc. Men nå kan det jo være at jeg har misforstått her? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 , ta kontakt med Winrace, forklar problemet og si at du ønsker en propell med litt mere løft i hekken, gå da for en 17p > 18p stål propell, sikt deg inn på 5750 rpm med kun deg i båten, Arne Kjetil Selvfølgelig enig med deg `Droll`, men når båt og motor er ny fra forhandler burde vel denne ordne opp. Forhandleren har jo bestilt ny propeller 21 P . Med denne montert tipper jeg at "hoppeproblemet"er ute av verden, da fart og rpm vil bli vesentlig lavere. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Forhandleren har jo bestilt ny propeller 21 P . Med denne montert tipper jeg at "hoppeproblemet"er ute av verden, da fart og rpm vil bli vesentlig lavere. Ja fart OG levetid på motor blir vesentlig lavere ....men det er jo forhandlers problem... Bare så synd at mange forhandlere ikke vet hva de driver med, kan da umulig lønne seg . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
KenBjork Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Blir litt smørrrr på flesk her av dette, men enig med Droll sine 3 punkter her. spes pkt 2 og 3 i Innlegg #10 Samt også chagall sine synspunkter her. 17-18 stål og kom så nærme som overhode mulig WOT 5750rpm med normal last og full tank. Forhandlers hode med propell på 21 stigning er bææærtur!! Bare å glemme! Redigert 23.Juli.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
kjeterik Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Hei Båten er helt ny så det er egentlig forhandler sitt problem. Skal prøve med propellen som han sender meg å se om det blir bedre. vist ikke så må de bare bytte motor. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Båten er helt ny så det er egentlig forhandler sitt problem.Skal prøve med propellen som han sender meg å se om det blir bedre. Ja helt enig, det er forhandlers problem, men jeg er IKKE enige ang forhandlers propellbytte, tror den nye propellen blir for stor ( ville prøvd 17 > 18p ) Lykke til Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
kjeterik Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Glemte å si at da jeg hentet båten så sto det på en 13x17p propell. Jeg syntes det var enda mere hopping når jeg kjørte da. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Glemte å si at da jeg hentet båten så sto det på en 13x17p propell.Jeg syntes det var enda mere hopping når jeg kjørte da. Var antagelig mere riktig propell det, tror ikke du blir kvitt hoppinga med annen propell. Tror problemet ligger i oppsettet av motoren. Eneste du vil oppnå med ny stor propell er en tregere motor som gir lavere toppfart, tregere aks og treg i plan . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
KenBjork Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 (redigert) og større motorslitasje. Kanskje den slutter å hoppe da med den større propellen, men det er fordi den bli for treg. og ikke at det er riktig propell Redigert 24.Juli.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Daffy Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Er nok riktig det... Ja fart OG levetid på motor blir vesentlig lavere ....men det er jo forhandlers problem...Den holder sikkert ut garantitiden?Da er det jo ikke forhandlers problem lenger sett på 17" propellen igjen du og få flyttet all vekt forover. evnt få deg en større båt eller mindre motor. Lurer litt på denne forhandleren jeg da er det samme forhandler som påsto hardnakket at optimax var 4takt? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Stevens Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Eller hør på Ivar's forslag om Smart Tabs. Les evt. mer om disse på http://www.nauticusinc.com . Sitér dette innlegget Link to post
Plastarbeider Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 (redigert) Har du snakket med Uttern?, dette er eit forhandlerproblem ja, men det er Uttern som får pepper i denne linken. Problemet er ikkje båt eller motor, men monteringa event. tilpasninga (tåler ein s49 ein så tung motor?). IKKJE flytt vekt rundt i båten til plasser de ikkje skal vere, dette er ein ny båt&motor som skal vere balansert fra forhandler (som vi enno ikkje vet hvem er). Ikkje monter trimplan på ein ny skjergårsjeep. Spør deg sjøl om hva du hadde krevd viss det hadde vert snakk om ein ny bil?, hadde du reist på biltema og kjøpt deler for å få den til å fungere?. Viss de ikkje klarer å få dette sammen på ein skikkelig måte burde du få ny vare (Båt el. motor, pass på å få igjenn mellomlegget når/viss du får ny midre motor). Det er dårlige tider i båtbransjen så forhandlere må passe ryktet sitt om dagen... Redigert 27.Juli.2008 av pastarbeider (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 (redigert) Det siste innlegget tiltredes!!! Redigert 27.Juli.2008 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 *snip*dette er eit forhandlerproblem ja, *snip* Viss de ikkje klarer å få dette sammen på ein skikkelig måte burde du få ny vare (Båt el. motor, pass på å få igjenn mellomlegget når/viss du får ny midre motor). Det er dårlige tider i båtbransjen så forhandlere må passe ryktet sitt om dagen... Enig. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=43304 Han som det omhandler i denne tråden. Her tok forhandler inn igjen båten, skal vist nok sendes tilbake til fabrikk. Og, men eier fikk akutt 3-fotsyke i samme slengen da. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
kjeterik Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 (redigert) Hei Takker for svar og synspunkter. Forhandleren er i denne saken litt uskyldig etter min mening, han har bare montert alt sånn som han fikk instrukser om. Han kommer hjem til meg (ca.12 mil) å skal prøve å løfte motoren opp ett hakk på hekken som importøren har gitt beskjed om, så får vi se. Jeg vet ikke helt hvor kavitasjonsplata ligger i forhold til bunnen på båten (litt vanskelig å sjekke når den ligger på vannet). Er det noen som tror at dette kommer til å hjelpe? Motoren er godkjent for 75hk på 160kg, og min motor veier 163kg. Som sagt tidligere så hadde jeg en gh15 med 75hk og denne gikk helt fint i vannet. Importør sier at de har solgt flere slike båter med samme motor uten problemer. Redigert 28.Juli.2008 av kjeterik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.