Jump to content

uttern s49 "hopper" som at motoren er tiltet for høyt


kjeterik

Recommended Posts

Send ein mail til Uttern, eller ta kontakt med forhandler.

Kan hende motor er feil-instalert, at det er brukt feile huller i motoren, men dette er ikkje jobb for "sivile" båtfolk å fingre med. Du kan og sjekke manualene på båt og motor og måle om disse forholdene båt/motor er slik det beskrives i instruksjonsbøkene.....

Lykke te.

PS Sjekk om "TrimmPinnen" er i det nederste hullet, viss ikkje kommer ikkje motoren langt nok ned uansett.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg en ny Uttern s49 med 75hk mercury optimax.

Problemet er at den "hopper" litt akkurat som at motoren er tiltet for høyt....

Motoren er kjørt helt ned, men d hjelper ikke.

 

Velkommen til BP. Motoren er vel "litt" i overkant for denne båten etter min mening, men mulig at dette kan justeres via propellskifte etc. Hvilket turtall har du nå og hvilken propellstigning har du på din nåværende propeller.?

Har du kjøpt den av en forhandler ville jeg tatt opp problemet med han. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg fikk opplyst fra forhandler om at hullene til motoren er borret hos importør, alt de hadde å gjøre er å montere.

På denne motoren er ikke det noe trimpinne som jeg kan se.

Båten er godkjent for denne motoren, men det rare er at i papirene så står det at den kun er godkjent for 60hk selv om den ce-plata på båten sier 75hk.....

Turtallet på max er ca. 5300 med en 13x19p propell. stod i instruksjonsboka at motoren skulle ha mellom 5000-5750 rpm.

Nå har forhandler bestilt ny propell med 21p.

Har snakket med en annen som har en lik båt bare at den er 2 år gammel å han har en 50hk firetakter på hekken.

Han sier at han ikke har det problemet. 75hk veier 163kg mens 50hk veier 112kg.

Skal dette ha så mye å si?

Link to post
Share on other sites

Høres jo ut til at det kan være vekta som skaper problemet her, 50kg ekstra på hekken merkes godt på en såpass liten båt. Har du mulighet for å forsøke å flytte batteri og bensintank lenger fram i båten for å se om det hjelper?

 

Skjønner forresten ikke hvorfor forhandler bestiller 21p propell, den vil senke turtallet til under anbefalt. (Jeg og endel andre foretrekker å holde oss opp mot maks anbefalt turtall med "tom" båt.)

 

Ang monteringshøyde..: selv om hullene er ferdig borret, så er det oftest mulig å justere høyden på motor ved at det er flere monteringshull i motorbraketten. Men tviler på at det vil hjelpe noe særlig å heve/senke den her.

 

Tror jeg ville satset på 1. omfordeling av vekt i båten for å få den bedre balansert, deretter sk. "smart tabs" som er fjærbelastede trimflaps, gir mest løft i lav fart og hever seg etterhvert som farta øker.

 

Ville nok også tatt en prat med forhandler, høres ut som at de kan ha solgt deg en båt/motorkombinasjon som ikke spiller helt bra sammen.... F.eks i stor sjø er det en fordel med ekstra motorkraft - men en stor ulempe at båten er så baktung som du beskriver.

Hva med å få byttet båten til en S52 , tror den vil funke mye bedre med den motoren....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, om hullene er boret hos importør, så kan motoren heises opp og ned alt ettersom. Som du sier ,du finner ingen tiltpinne på denne motoren. Syntes det var litt merkelig at forhandleren har bestilt 21 P propeller, når du ikke fikk mer en 5300 rpm med 19 P .? Jeg ville tro at en korrekt justering av høyden , med antivent.plata i flukt med laveste punkt på hekken som utgangspunkt ville være et sted å begynne. Regner med at forhandleren fikser dette. Lykke til. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Bensintanken er permanent setta under dørken i denne båten så den går ikke ann å flytte på.

Jeg har prøvd med 2 voksene personer framme i båten å hoppingen avtar litt men ikke helt.

Det kan ikke være noe slags justering på motorbraketten sånn at motoren kan tiltes lengere inn mot båten?

Jeg hadde en gh15deluxe med 75hk mariner tidligere å denne motoren var for stor, men den gikk kjempefint i vannet.

Denne motoren var montert litt for lavt sånn at vent.plata kom noen cm. under laveste punkt på båten.

Gh`en var beregnet for 50hk.

Link to post
Share on other sites

Turtallet på max er ca. 5300 med en 13x19p propell. stod i instruksjonsboka at motoren skulle ha mellom 5000-5750 rpm.

Nå har forhandler bestilt ny propell med 21p.

75hk veier 163kg

 

var en meget merkelig ting å gjøre av forhandleren. 19p er nå midt i smørøyet mht turtall! om noe så kunne du evt gått andre veien til 17p om turtallet blir lavt ved full båt. men da ville du antagelig mistet toppfarten du har idag.

jaggu har 75hk blitt tunge :eek:

150 hestern er nå bare en bensinkanne tyngre!

 

du kan evt sjekke om der er ledige hull i braketten så motoren går lenger ned. som i antikavitasjonsplata under laveste punkt på båten ideelt sett. det vil øke kraften som presser baugen ned når du tilter inn.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er at den "hopper" litt akkurat som at motoren er tiltet for høyt....

Motoren er kjørt helt ned, men d hjelper ikke.

Har du prøvd deg litt den andre veien ??, litt mere aggressiv trimming.... prøve å komme deg OVER humpa, ofte vil båten flate ut når den kommer skikkelig opp i fart .

 

 

Hei

Jeg fikk opplyst fra forhandler om at hullene til motoren er borret hos importør, alt de hadde å gjøre er å montere.

Utifra det jeg kan se på deletegningene ( så på 2004 ) har du 5 monteringshull på rekke som gir 5 mulige høyder.

Har du kraftig V bunn er det ingen ulempe med å ha motorens vent.plate 2 > 3 cm OVER laveste punkt, pare pass på kjølingen ( bare sjekk første gangen.. ).

 

 

Turtallet på max er ca. 5300 med en 13x19p propell. stod i instruksjonsboka at motoren skulle ha mellom 5000-5750 rpm.

Nå har forhandler bestilt ny propell med 21p.

:nonod: , ta kontakt med Winrace, forklar problemet og si at du ønsker en propell med litt mere løft i hekken, gå da for en 17p > 18p stål propell, sikt deg inn på 5750 rpm med kun deg i båten, turtallet synker fort nok ( flere passsagere, last, groe under ++ ) .

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

, ta kontakt med Winrace, forklar problemet og si at du ønsker en propell med litt mere løft i hekken, gå da for en 17p > 18p stål propell, sikt deg inn på 5750 rpm med kun deg i båten, Arne Kjetil

 

Selvfølgelig enig med deg `Droll`, men når båt og motor er ny fra forhandler burde vel denne ordne opp.

Forhandleren har jo bestilt ny propeller 21 P :confused: . Med denne montert tipper jeg at "hoppeproblemet"er ute av verden, da fart og rpm vil bli vesentlig lavere. :wink:

Link to post
Share on other sites

Forhandleren har jo bestilt ny propeller 21 P :confused: . Med denne montert tipper jeg at "hoppeproblemet"er ute av verden, da fart og rpm vil bli vesentlig lavere. :wink:

 

Ja fart OG levetid på motor blir vesentlig lavere ....men det er jo forhandlers problem...

 

Bare så synd at mange forhandlere ikke vet hva de driver med, kan da umulig lønne seg :confused: .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Blir litt smørrrr på flesk her av dette, men enig med Droll sine 3 punkter her. spes pkt 2 og 3 i Innlegg #10

Samt også chagall sine synspunkter her.

 

17-18 stål og kom så nærme som overhode mulig WOT 5750rpm med normal last og full tank.

 

Forhandlers hode med propell på 21 stigning er bææærtur!! Bare å glemme!

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glemte å si at da jeg hentet båten så sto det på en 13x17p propell.

Jeg syntes det var enda mere hopping når jeg kjørte da.

Var antagelig mere riktig propell det, tror ikke du blir kvitt hoppinga med annen propell.

Tror problemet ligger i oppsettet av motoren.

 

Eneste du vil oppnå med ny stor propell er en tregere motor som gir lavere toppfart, tregere aks og treg i plan .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

og større motorslitasje.

 

Kanskje den slutter å hoppe da med den større propellen, men det er fordi den bli for treg. og ikke at det er riktig propell

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok riktig det...

 

Ja fart OG levetid på motor blir vesentlig lavere ....men det er jo forhandlers problem...
Den holder sikkert ut garantitiden?

Da er det jo ikke forhandlers problem lenger :rolleyes:

 

sett på 17" propellen igjen du og få flyttet all vekt forover.

evnt få deg en større båt eller mindre motor.

 

Lurer litt på denne forhandleren jeg da :eek:

er det samme forhandler som påsto hardnakket at optimax var 4takt?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har du snakket med Uttern?, dette er eit forhandlerproblem ja, men det er Uttern som får pepper i denne linken. Problemet er ikkje båt eller motor, men monteringa event. tilpasninga (tåler ein s49 ein så tung motor?).

IKKJE flytt vekt rundt i båten til plasser de ikkje skal vere, dette er ein ny båt&motor som skal vere balansert fra forhandler (som vi enno ikkje vet hvem er). Ikkje monter trimplan på ein ny skjergårsjeep. Spør deg sjøl om hva du hadde krevd viss det hadde vert snakk om ein ny bil?, hadde du reist på biltema og kjøpt deler for å få den til å fungere?.

 

Viss de ikkje klarer å få dette sammen på ein skikkelig måte burde du få ny vare (Båt el. motor, pass på å få igjenn mellomlegget når/viss du får ny midre motor). Det er dårlige tider i båtbransjen så forhandlere må passe ryktet sitt om dagen...

Redigert av pastarbeider (see edit history)
Link to post
Share on other sites

*snip*

dette er eit forhandlerproblem ja,

*snip*

Viss de ikkje klarer å få dette sammen på ein skikkelig måte burde du få ny vare (Båt el. motor, pass på å få igjenn mellomlegget når/viss du får ny midre motor). Det er dårlige tider i båtbransjen så forhandlere må passe ryktet sitt om dagen...

 

Enig.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=43304

 

Han som det omhandler i denne tråden.

Her tok forhandler inn igjen båten, skal vist nok sendes tilbake til fabrikk.

Og, men eier fikk akutt 3-fotsyke i samme slengen da. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

Takker for svar og synspunkter.

Forhandleren er i denne saken litt uskyldig etter min mening, han har bare montert alt sånn som han fikk instrukser om.

Han kommer hjem til meg (ca.12 mil) å skal prøve å løfte motoren opp ett hakk på hekken som importøren har gitt beskjed om, så får vi se.

Jeg vet ikke helt hvor kavitasjonsplata ligger i forhold til bunnen på båten (litt vanskelig å sjekke når den ligger på vannet).

Er det noen som tror at dette kommer til å hjelpe?

Motoren er godkjent for 75hk på 160kg, og min motor veier 163kg.

Som sagt tidligere så hadde jeg en gh15 med 75hk og denne gikk helt fint i vannet.

Importør sier at de har solgt flere slike båter med samme motor uten problemer.

Redigert av kjeterik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...