Jump to content

uttern s49 "hopper" som at motoren er tiltet for høyt


kjeterik

Recommended Posts

Kan muligens hjelpe litt, men ikke forvent mirakler...

 

Rart dersom andre båter m/ samme motor går helt fint, men det kan bli små variasjoner i skroget selv om båtene er støpt i samme form.

 

Dersom problemet er at man ikke får trimmet motoren tilstrekkelig langt inn mot hekken, så kan kanskje noe slikt være løsningen..?

http://www.bobsmachine.com/Products/transom_wedges.cfm

 

Ang GH15, de båtene har godt med løft i hekken, samt at motoren sikkert var endel lettere enn den du har nå.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå har importør funnet ut at jeg må løfte motoren et hakk på hekken.

Sånn som den står nå så er kavitasjonsplata ca 15mm over bunnen av båten, å neste hakk vill sikkert løfte den 15-20mm til....

Er det noen som tror at kavitasjonsplata kan stå 30-35mm over bunnen?

Link to post
Share on other sites

Sånn som den står nå så er kavitasjonsplata ca 15mm over bunnen av båten, å neste hakk vill sikkert løfte den 15-20mm til....

Er det noen som tror at kavitasjonsplata kan stå 30-35mm over bunnen?

 

ja jeg har nå en 13,25x17p alupropell.

 

Med stål propell skulle det ikke være noe problem......er dog litt mere usikker med alu propell, da spesielt i sving......

 

Kjører selv kav.plata ca 50 mm over bunn, men har da 4" setback ( braket ), med alu propell slapp propellen relativt kjapt, men nå med stål ( Ballistic ) sitter den som støpt UANSETT, og tro meg....jeg har prøvd.....men dette er på en relativt flatbunnet båt.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

*snip*

Turtallet på max er ca. 5300 med en 13x19p propell. stod i instruksjonsboka at motoren skulle ha mellom 5000-5750 rpm.

*snip*

Og hva skjedde med turtallet etter heving av motoren?

Og hvor er kavitasjonsplata i forhold til skrogbunn nå etter heving?

Er det fortsatt 19tommer`n som er på?

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil jeg tro...

 

Kjøpte meg en ny Uttern s49 med 75hk mercury optimax.
Er det prisforskjell på denneog 60 firetakt da?

Får du evnt dekket det eller går det i din favør?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hadde på følelsen at dette kom til å skje ja.

 

Prisforskjellen er på ca 12 000,- i forhandlers favør, du misser masse info igjennom SmartCraft ved å gå vekk fra 75optim. og du får ikkje stålprop som standard, og litt lavere toppfart kanskje.

 

Men for all del, du får ivertfall noe som forhåpentligvis virker tilfredstillende.

Ville krevd tilbake mellomlegg + litt for smartcraft og ny propell.

15 000,- + Stålpropell ville vert det minste eg hadde krevd.

 

Ser igjenn at det er bare å presse på viss ein ikkje er fornøyd med ein båt/motor ein har kjøpt så ordner ting seg til slutt.

Virka litt som om forhandler har har vert villig til å ordne opp, sjølv om evnen ikkje har vert på topp.

Igjenn lykke til med ny motor.

Link to post
Share on other sites

Ser at du har redigert inn noen fredsflag håpløs! :lol:

 

Jeg gikk ifjor fra en to-takter (115hk gammel teknologi) til en 90hk fire-takter og kommer aldri til å bytte tilbake, tror jeg! Har dog fortsatt en 18hk Tohatsu to-takter som brummer og bråker og bruker olje og lukter bensin, det er lukten/lyden av sommer i følge mine barn.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

du misser masse info igjennom SmartCraft ved å gå vekk fra 75optim. og du får ikkje stålprop som standard, og litt lavere toppfart kanskje.

Virka litt som om forhandler har har vert villig til å ordne opp, sjølv om evnen ikkje har vert på topp.

 

Hei, tror du tar litt feil her. Så vidt jeg har erfart er hverken Smart Craft eller stålprop. standard på Optimax.

Dette kommer som et eventuellt tillegg i prisen. :yesnod:

Ellers enig med deg at forhandlers evne ikke har vært på topp.

Link to post
Share on other sites

Ja. glemte å vifte med undrebuksene når jeg postet første gangen :smiley:

 

Men i ditt tilfelle muche så har du vel byttet fra en gammel V4 forgasser motor til en firtakter så der har du nok ikke merket forskjell på hverken vekt eller effekt, men å bytte en 75 optimax med en 60 hk firtakter er for med litt ufattelig og i det heletatt tenke tanken. Er det virkelig disse 50 kg'ene som gjør utslaget eller blir det reduksjonen i hastigheten som gjør at båten slutter å hoppe ??? Slutter den å hoppe i det hele tatt??? mange spørsmål her, blir jo spennendes og se hva resultatet blir.

 

15000,- i mellomlegg virker lite da du også får redusert andrehåndsverdien på båten.

 

Hadde forhandleren vært såpass på gli så hadde jeg heller prøvd og heve kjøpet og lagt igjen pengene hos en forhandler som vet hva han driver med.

 

Hva heter propellene du har prøvd? de har et merke og modelbetegnelse eller et part nummer.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Stål er standard, SmartCraft fra f60 har mindre informasjon enn Optimax75.

SmartCraft-instrumentering er derimot ikkje standard.

 

15000 + prop er litt lite, men eg på pekte at dette var det minste eg ville godtatt.

Og annenhåndsverdien blir jo litt mindre, men det er ein sak som kjøper må argumentere godt for å få respons på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...