Daffy Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Det er sikkert en bedre løsning Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
chagall Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Stål er standard, Her i Østlandsområdet får du ikke noen stålpropell som STANDARD på din Optimax. Isåfall må du betale ekstra for denne. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) Hei, tror du tar litt feil her. Så vidt jeg har erfart er hverken Smart Craft eller stålprop. standard på Optimax.Dette kommer som et eventuellt tillegg i prisen. Ellers enig med deg at forhandlers evne ikke har vært på topp. Stål er ikke standard, man betaler for det. Så det stemmer ja. Stål-visp kommer vel som "std" først på over 115hk gjør det ikke, eller var det fra 150.. "Smartcraft" er "standard". Smartcraft er sensorer rundt om som er kobla til hjernen, og SC instrumentene som igjen leser/får data fra motor-hjernen. Instrumentene i smartcraft-serien er ikke standard. Betales ekstra for, og norske priser på dette er noe som virkelig slanker pengeboken. Redigert 5.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Hei `KenBjork`, jeg er klar over at Optimaxen har sensorer/hjerne klargjort for tilkobling til Smart Craft instrumenter. Men det var dette med instrumenter da , som koster "skjorta" i tillegg. Har inntrykk av at mange Optimax eiere (meg selv inkludert ) utelater dette p.g.a. høy pris. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) Hello chagall hehe siterte litt feil jeg :) men men Er nok mange som utelater SC på båtene/motorene pga pris ja, men tror nok også de fleste ikke vet om SC. Men uansett, 2 stk sc1000 en rpm og speed + 2stk sc100 + kabler = ca 25norske høvdinger takk. Redigert 5.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Noflow Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 25.000 for 2 instrumenter?! oi... mesteparten som har sånne bestiller vel fra usa kan jeg tenke meg? Sitér dette innlegget Link to post
Plastarbeider Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Kan bruke smartcraft på din F60 og, men det er ikkje så mykkje info å hente som på O75. Derfor blir det ikkje så mykkje brukt på F60`n. SC1000 kommer på stort sett alle nye Askeladden og som extra på Bella som er meint for mer enn 60hk, prisen er ikkje så avskrekkende i forhald til analoge instrumenter viss du bare skal ha rpm og knop, ca 5000,-. Ca 2000,- pr klokke utover dette. SC5000 koster derimot ein del ekstra høvdinger, for ikke å snakke om VesselVew som vel er det siste. Analogt koster peng det og vettu, mykkje meir monteringsarbeid i tilegg. Ok, stål ikkje std. Gir meg lett på den sjøl om det er samme motoren som 115Opti. Likevel er veil. pris 79000 for F60 og 91000 for 75Opti. Mykkje tilbud på disse rundtomkring, men det er listeprisene du må gå etter. Kjør på med ny motor, og gi ein tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Er nok mange som utelater SC på båtene/motorene pga pris ja, men tror nok også de fleste ikke vet om SC. " No problems" KenBjork. Fikk tilbud på SC av forhandler i 2004 på ca: 10 norske høvdinger, men takket nei. Fant ut at jeg greide meg med standardinstrumenter , trimindikator,turteller/speedometer.tankmåler. Det jeg savner mest er en prisgunstig timeteller. Noen tips?? Sitér dette innlegget Link to post
kjeterik Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Motoren leveres neste tirsdag så da får vi se. Mellomlegget på 75optimaxen og F60 er bare 3700kr på båtpakkene. Hvilken sc instrumenter kan jeg få til en f60 da? Sitér dette innlegget Link to post
stigbåt Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Du må ikke finne på å kjøpe Mercury sin SC instrumenter. Du må heller kjøpe en Navman kartplotter eller ett Navmen ekkolodd. Mange av Navman sine produkter er kompatible med smartcraft. Presentasjonen er dessuten mye bedre på plotter/ekkolodd i forhold til SC instrumenter. Har selv Navman ekkolodd 4433 koblet opp mot Smartcraft. Dette er nok den rimeligst løsningen. Dette ekkoloddet koster ca 2900. Legger du noen kroner mer i det, får du i tillegg fargeskjerm. Du får jo selvsagt også ekkolodd på kjøpet. Det du mangler da er kabel fra motor til instrument. Denne må kjøpes hos Mercury forhandler. http://www.pronav.no/gendocs/2007_4000serien.pdf Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Hei `stigbåt`, interessante opplysninger du kommer med. Hvis jeg forstår deg rett,er det bare å kjøpe kabelen til Smart Craft som er kompatibel med Navman Ekkolodd eller Kartplotter. Har du tilfeldigvis part nr. på kabelen? Sitér dette innlegget Link to post
stigbåt Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Alt du trenger å vite finner du i Navmans smartcraft manual: http://www.navmanmarine.net/upload/Marine/...aft_eng_web.pdf Jeg var nok rask når jeg sa at du kun trenger instrumentet og kabelen. Du trenger også en "gateway" Altså en liten elektronikk boks mellom motor og instrument. Denne koster 2250 kr. Prislisten på Navman produkter: http://www.pronav.no/gendocs/2sidig_fritid2008.pdf Legger også ved manualen på ekkolodd 4433. http://www.navmanmarine.net/upload/Marine/...433_Swedish.pdf Noen av Navmans produkter har byttet navn til Northstar, men du finner all informasjon om produktene på: www.pronav.no Du har også muligheten til å kjøpe ett kombi instrument. dvs ekkolodd, plotter og smartcraft i ett instrument. Da kan du feks gå for Navmann 6500Northstar 650. Dette koster ca 8600. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Takker for info. `stigbåt`. Det ble jo litt ++, men allikevel absolutt interessant. Kan jo spare noen "lapper "ved å kjøpe via US. Sitér dette innlegget Link to post
Plastarbeider Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Kossen går det med nye motoren? Sitér dette innlegget Link to post
kjeterik Svart 17.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Hei Nå er den nye motoren montert å prøvekjørt. Det ble mye bedre,men synest fortsatt at humpingen er der av og til. Man kan feks. ikke sitte 2 stykker helt bak i båten uten at den humper i veldig småe bølger. På den forige båten min kunne man fint sitte 2 stykker bake uten at det gjorde noe. Sitér dette innlegget Link to post
Plastarbeider Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Da er det Grethe Rode som tar de siste kiloene.....;-) Viss du ikkje er fornøyd no synes eg det er på tide å heve kjøpet, virker som om det er ein seriøs forhandler som har gjordt sitt i denne saken. Båten er ikkje optimal, det er jo bare denne igjenn å bytte så det sier seg igrunn selv.. Lykke til videre. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 enig m/ plastarbeider, med 50kg mindre på hekken så burde problemet blitt helt borte. Tyder etter min mening på at det er et eller annet med selve skroget... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjeterik Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Hei Jeg har tenkt å montere trimflaps for å se om problemet blir bedre. Er det noen som kan anbefale noen typer av disse? Hva bør jeg montere av hydraulisk eller elektrisk? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Hvorfor ikke gjøre det enkelt og montere Smart Tabs - de bare fungerer de - uten at du bør gjøre stort etter å ha satt de på Sitér dette innlegget Link to post
kjeterik Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Jeg tenkte litt på det ja..... Tenkte jeg skulle bruke litt mere penger å få noe som jeg kunne justere mens jeg kjører. Hvordan er elektrisk i forhold til hydraulisk? Tenker da på montering å plass. Sitér dette innlegget Link to post
kjeterik Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Har nå fådd elektriske trimplater. Er det noen som vet hvor nær motoren jeg kan montere disse? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Skal ikke de stå i hver sin ende av båten da? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
kjeterik Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Kansje jeg skrev litt feil... Det var trimflaps jeg mente..... Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Har nå fådd elektriske trimplater.Er det noen som vet hvor nær motoren jeg kan montere disse? Les manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 i hver sin ende av båtenHer mente jeg selvfølgelig bak altså hver sin side.Ikke en foran og en bak Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.