Jump to content

Prosjekt: Oppbygging av Malo sjark 28 fot


p-kaill

Recommended Posts

Så er det vel min tur å presentere mitt prosjekt.

Er i gang med å bygge opp en Malo 28 - mye arbeid og min trøst er vel at den siste tulling er vel ikke enda født.

Mye arbeid , skifta skuteside på stb. side og er i gang med å sammenføye hekket og så skal jeg støype ned langdrageren.

Har hatt god hjelp pr. telefon med folka nede på Malo, fikk tegningpakke med byggebeskrivelse og i tillegg har de besvart alle mine fornuftige og ikke så fornuftige spørsmål.'

 

Spesiell hilsning til Walter_S som "trigga" med i går med å etterlyse bilder,her er noen:

 

 

031.jpg]

 

032.jpg]

 

035.jpg]

 

034.jpg]

 

Det siste bildet er av den trange kjølen der motorsaga gjorde "susen" , glemte å ta bilde av motorsaga,he,he.

Link to post
Share on other sites

Ja, p-kaill det var bra du kom igang, både med Malo'en og med prosjekt her på BP!

 

Du har nok ikke noen fritidsproblemer de neste 12 mnd der, nei. Ser ut som en krevende jobb du har begynnt på. Artig å se de bildene. Du den styrbordsiden så stygg ut. Har båten slitt seg og gått på land et sted?

 

Men, når styrbordsiden blir like flott som babordsiden er foran, da kan du ta deg en hvil! :o)

 

Løkke tel, p-kaill - det blir nok bra, selv om det av og til ser mørkt ut! Vi skal prøve å holde humøret ditt oppe, underveis i prosessen.

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så var jeg kommet litt videre på mitt prosjekt til trass i litt regnvær.

LAngdrager,mellomdrager og dobbeltbunn er på plass og grunnet med top coat.

Har begynt med å skjære ut dekksbjelker i 48x98mm plank.(dette skal jeg komme tilbake til)

 

HEr er noen bilder av dobbeltbunn.

 

007.jpg

 

Her er begge dragerne støpt fast (Langdrageren er 5470 mm)

 

plater_dbl_bunn.jpg

 

Her er platene til dobbeltbunnen,2 lag 600gram på undersiden og primet med 1 strøk top coat.

 

dobbeltbunn.jpg

 

Dobbelbunn ferdig plastet,kjøl slipt og grunnet med ett strøk Top coat.

 

divinycell_i_kjoel.jpg

 

Da ballast i kjøl er tatt ut og jeg har montert stålkjøl ble kjølen veldig dyp og trang derfor har jeg fylt den opp med

Divinycell og plastet 3 lag med 600 gram over.

 

Fortsettelse kommer....

Link to post
Share on other sites

Stålkjølen veier ca. 50 kg pr.meter og den er ca. 7-8 meter lang.

I tillegg skal jeg legge litt betong helt framme i dobbeltbunnen og litt oppover mot kimingen for å stabilisere båten.

MAlo foreskriver ca. 370 kg med ballast ihht. tegning.

 

Kor det går med garnfisket ? Får vi snart se noen bilder ?

TEnkte å ta meg en frikveld å sette sildegarn, det e steikanes artig.

Link to post
Share on other sites

Rorhylse,roraksling og ror har vært det som har stått i fokus denne uka.

Skulle støpe rorhulsa fast men fant ut at det var for mye slakk i opplagring og roraksling var veldig slitt.

Som dere ser av bildet er nederste opplagring av bronsemetall slått ut av hylserørert og ny skal produseres og presses inn. Dere ser den gamle roraksllingen og emenet til den nye i rustfritt stål og det samme metallet skal brukes til ny

rorkult. Rortapp skal skiftes ut til rustfritt og hellager skal dreies ny i bronsemetall.

Skal sette inn en ekstra smørenippel på hylserøret for å kunne smøre bedre.

Da skulle alt bli 100 % - nye bilder kommer.

 

ror.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker Hansi, skal være glad når jeg er ferdig med slipejobbene da glassfiber er kløpulver. Kona klager at det er noe i sengtøyet som klør og jeg skylder på at katta har sikkert fått lopper...he,he...

Ellers traust kommer det flere bilder i løpet av uka og jeg likte el-opplegget ditt og rorhuspulten,ja flere ting også så jeg blir sikkert å kopiere nokka når jeg kommer så langt. Ha ei god helg alle mine venner...

Link to post
Share on other sites

Det er morro og se når det gjøres ordenlig, dette blir helt klar en flott båt .

Det er mange måter å gjøre ting på og når rådene spriker bidrar det fort til usikkerhet.

Det beste rådet er nok å hvere nøye med utførelsen og bruke en tiden som er nødvendig og med dagens priser på en flott Malosjark blir timelønna slett ikke så dårlig om den selges , ivertfall ikke i forholdt til alle håpløse trebåtprosjektene rundt omkring.

 

Da dette er en båt som har vert i bruk så har du sikkert all allminiumen rekker,luker etc som utgjør en utrolig stor del av båtkosnaden.

 

Jeg har bygget min Selfa båt selv med forlenglsen til 28 fot som jeg senere kappet og forlengte den med ytterligere 66 cm ekstra pga få større torskekvote.

 

Det er vikktig å bruke lys skay i lugar , styrhus etc jeg brukte for mørk.

Jeg brukte toppcoat til overflatene , det er for dårlig , nå bruker jeg bare Bengalakk påført med svamprull .

Ingen ledninger bør sjøtes uten å loddes og batterifett eller lignende bør brukes på alle ell kontakter/koblinger, Bruk aldri 555 eller CRC som er rustløsende , leder strøm og lager overslag.

Det er viktig att det ellektriske anlegget planlegges og tegnes av kyndige, Ell skapet kan med fordel bygges selv.

 

Jeg er nyskjerrig og føler med på fortsettelsen , ser att dett blir nok meget bra.

Link to post
Share on other sites

Artig å se bilder av et motorrom som begynner å ta form. Har sittet mang en time (dager!) i motorrommet på malosjarker og koblet ... var trikker på Malo i over 5 år. Bunnsolide båter som varer evig!

 

Trenger du tips til elarbeid, så fyr løs. :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Nei, kun 35 og 38 foter. Men det er ikke store forskjellene. Koblet etter samme lest men avhengig av valgt utstyr. Skal se om jeg finner noe...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Så var jeg kommet litt videre siden sist gang. (Sjarkens venn her er vel noe du etterlyste)

 

oppretting_ror.jpg

Her rettes roret opp og ny syrefri 30 mm tapp sveises på.

 

rorhylse_fixt.jpg

 

HEr er rorhylsa fixèt, ny rorkult, nye lager i bronsje, ny 35mm roraksling i syrefast stål,ekstra smørenippel satt inn.

Tenkte å sette en Staufferkopp inn, men det får bli en en annen gang.

Dette tok lengre tid enn beregnet.

 

innstoept_rorhylse.jpg

HEr er rorhylsa støpt inn og det det samme festet bak hylsa som står i hekket.

Jeg har tredd en 30 mm rør gjennom rorhylsa og ned i hellagret for å få rett retning på hylsa ved innstøping.

Og montere opp roret og så støpe inn hylsa kan gi avvik.

 

under_hekk.jpg

HEr er utvendig under hekken, dere ser rorhylsekloss laget av kryssfiner ,limt fast med Tec7. Her skal leg plaste

8 lag med 600G over, dette iflg tegning fra Malo. Samme type kloss ble brukt innvendig.

 

dekksbjelker.jpg

Har begynt med dekksbjelkene 2"X4" profilskåret med å ta 1" ut på endene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...