Jump to content

Prosjekt: Oppbygging av Malo sjark 28 fot


p-kaill

Recommended Posts

2 stk bronsjeforinger, De er ca. 50mm lang og diameteren utvendig er ca. 43mm,innvendig mål ca. 33,6 mm.

En bronsjeforing står oppe i hylserøret og 1 nede, så er det fett som presses inn i røret via smørenipler. før var det kun 1 smørenippel,men jeg har satt inn 1 til. Ingen talgpakning da hylserøret går godt over vannlinja.

 

Det var mer arbeid med rorhylsa og roret enn det jeg hadde beregenet,men nå er det på plass.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
...Båten er nå tett, heldigvis... nå kan vinteren komme.

Ja, det er ihvertfall en nødvendig milepæl, p-kaill. Nå kan du 'pusle' under dekk uten å bli våt i haue. Du har nok å henge fingrene i, ser jeg.

:yesnod:

 

Bare fortsett i samme, seige stilen, du, så kommer det seg nok etterkvert!

:seeya:

Lykke til med resten.

Link to post
Share on other sites

Mitt utrykk/motto; "Den siste tullling er ikke født" er min trøst og mitt argument ovenfor rederinnen når hun ser

hvilke halseløse prosjekter jeg har tatt på meg opp gjennom tidene.

Men jeg har til dags dato ikke et eneste prosjekt jeg ikke har fullført ,hm,hm en liten korreks der hadde en bil en gang jeg skulle restaurere (veteran) men den gav jeg opp - altfor kjedelig. Kjøpte heller en tresjark som jeg la flere tusen timer ned i.

Link to post
Share on other sites

:flag:

Beundrer ditt mot og din dyktighet!

Er dette en båtside du har kjøpt fra Malo, eller er den hentet fra en annen (skadet) båt?

På bildet kan det se ut som passformen forut på bakken ikke er helt topp og særlig den profilen like under fenderlisten på bakken.

De kunne se ut som at den nye skutesiden tilhører "nyskroget" til Malo 28, men at din båt er av gammeltypen?

Tar jeg feil eller?

 

Har du forresten bilder av båten aktenfra?

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HEi rogeri,

Jeg kjøpte prosjektet meget rimelig av en kompis som ikke så mulighet til å utføre det,så jeg har ikke lagt ned mye cash i dette prosjektet.

Gammelforma til Malo 28 ble kondemnert på 80 tallet,så kompisen min fikk en skuteside av den nye 28 foter`n som har

litt akvikende kurvaturer og proposjoner enn den gamle 28. Men med litt "splitt" i den nye skutesiden her og der er ikke avikene så veldig store og jobben utføres i konsultasjon med Malo.

Når det gjelder bakken og fenderlista er dette bare begynnelsen for å få det sammen for vinteren så dette skal gjøres skikkelig til våren.

HAr en anne kompis som er spesialist med å få ting sammen,ja han er en tusenkunstner og når jeg står fast eller føler jeg trenger "input" så ringer jeg han, til nå har han vært et par dager og hjulpet meg. Er vel litt spesilell med at jeg ønsker å holde på mest mulig "all by myself".

Glassfiber er et fantastisk materiale å arbeide med, det er bare fantasien som setter grenser og kan en sette sammen en sånn flatpakke fra Ikea,ja da kan en også bygge båt av glassfiber.

Bilde av hekken kommer etterhvert...

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Javell, blir det nokka fesk på dæ då? Du må få tadd nåkka bilda. Har også fisket hver dag no i den siste tida, er bra med fesk inne på fjorden her nå. Ingen fisker veier under 7 kilo sløyd. Blir nok antakeligvis å hente meg en ny og større båt etter påske. :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det klør i fingrene med å komme i gang,men desverre er jeg passelig handikappet etter operasjon i venstre hånd og vil være det i lang stund fremover.Så det eneste jeg kan gjøre er å drømme,planlegge og misunnelig se på Men det er flott å kunne ha BP når en blir sittende som en "outsider" i hele sommer.

 

Jeg lurte på en ting,hvor får en tak i en rimelig håndpumpe for å pumpe diesel fra hovedtank til dagtank?

Er det noen som har en slik liggende er jeg selvsagt interessert.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Istendenfor å bruke sparkel kan en bruke Aeroseal som "filler" og den er flott å slipe og arbeide med.

En blander polyester og herder som vanlig og blander en inn Aeroseapulveret til en får ønsket konsistens.

I krevende kurvaturer eller som en superfinish bruker jeg tilslutt et tynt lag med polyestersparkel,aldri i store mengder.

 

aeroseal.jpg

Aeroseal - pulver

blande_inn_aeroseal.jpg

Innblanding -helt enkelt - pulvereret klumper seg ikke.

konsistens_aeroseal.jpg

Ønsket konsistens

sprekk.jpg

Her er sprekken som fylles opp før 3 lag med 400gr. duk skal legges

https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14008/oppfylling_sprekk.jpg

Her starter oppfyllingen

ferdig.jpg

Ferdig, aerosealblandingen får lik farge med glassfiberen når den er herdet.

Redigert av p-kaill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du, p-kaill - du kunne vel ikke kommet med dette tipset litt før? :headbang: Sånn "sparkel" kunne jeg godt har hatt bruk for når det sto på som værst...

 

Dette ser jo gromt ut, og virker så enkelt da gitt.

 

Regner med at det ikke er noe vanlig handelsvare vel? Antageligvis bør man kjenne noen som kjenner noen som jobber med dette på heltid, vel....?

:confused:

Link to post
Share on other sites

Aeroseal er et polyesterpulver som brukes som filler og sparkel.

En kan ikke bruke det som blandes med epoxy, det har jeg prøvd og det ble ikke bra.

Men så kom jeg over aerosealèn, dette hadde svogern min brukt og skrøt av det, fikk en prøve og blei hekta.

På Selfa Arctic hadde de en såkalt bigbag så dette får en nok ikke kjøpe i små kvanta.

De har heller ikke noe disksalg så jeg var heldig å fikk kjøpe 10 liter og dette kostet kr. 375.- inkl mva.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...