Jump to content

Prosjekt: Oppbygging av Malo sjark 28 fot


p-kaill

Recommended Posts

ok blir jo omentrent det samme som og bruke slipe pulver fra polyester. Jeg har brukt beltesliper med 24korning på beltet, denne har støvsuger.

Dette pulveret har jeg brukt som tykkningsmiddel i polyester for og få spakkel. Funker helt konge og er veldig likt ditt stoff (om ikke samme?) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kjære brødre, aerosil (slik skrives det) er relativt nytt for meg også.

Men her kommer en liten oppdatering:

 

Det går ikke fort med meg men jeg har nå fått grovrettet stb-siden.

 

Slik så det ut:

oppretting_2.jpg

 

Slik ser stb-siden ut nå:

stb._side.jpg

 

Profilmal er et kjekt verktøy,kjøpt på Biltema og koster kr. 39.90, dette bruker jeg til å overføre profil fra

bb-side til stb. side.

Her tar jeg profil fra bb-side:

016.jpg

 

Så tegner jeg av profilen på plast,bruker lokket på en is/kakeboks for så å bruke den som profil-sparkelspade.

profilmal.jpg

 

Og slik bruker jeg den etter å ha påført aerosil:

 

mal_av_plast.jpg

 

Fortsettelse følger:.....

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra sist........

I dag har jeg nådd en milepæl,stb. baug er nå ferdig.

Det har absolutt ikke vært helt enkelt for en amatør.

 

stb.baug.jpg

 

 

Her er fronten:

front.jpg

 

 

Å for guds skyld må dere ikke klage på godværet der sør :cryin: her er det ikke polyester-temperturer akkurat.

FAnt ikke en smiley med varm drikke og votter.

Link to post
Share on other sites

...Det har absolutt ikke vært helt enkelt for en amatør.

 

Nei, det var det nok ikke, p-kaill! Nå er nok ikke du en vanlig amatør heller. Du må jo ha massevis av stahet i deg, bare for å begynne på et slikt prosjekt! Det er vel egentlig ingen her som har hatt værre utgangspunkt enn du med din sjark!

 

Før:

grov_opprett.jpg

 

 

Nå:

stb.baug.jpg

 

Gratulasjoner til en ny milepæl i fremdriften, p-kaill!

:flag:

 

Dette blir bra, ser jeg. En utrolig forvandling har skjedd med styrbord-siden, ja! Den grå "malingen" under vannlinjen - går ut i fra at det er en slags primer - er det Biltema sin primer eller noen annen's? Bare ren nyskjerrighet, ser du...

 

P.S.: Går det greit med høyre-handa nå?

:confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra, ser jeg. En utrolig forvandling har skjedd med styrbord-siden, ja! Den grå "malingen" under vannlinjen - går ut i fra at det er en slags primer - er det Biltema sin primer eller noen annen's? Bare ren nyskjerrighet, ser du...

 

P.S.: Går det greit med høyre-handa nå?

 

Den grå primeren er Jotun Antipest.

 

Kjøpte i dag 1L Top Coat ( sort farge ) Biltema, syntes den var meget bra.

 

Høyre hand er absolutt ikke bra - skal på sykehuset igjen i morgen.

 

Føler meg rimelig fornøyd i dag....

Link to post
Share on other sites

Oii! :crazy:

 

utgangspunkt_malo.jpg

 

Var det SLIK det så ut?

 

Dette beviser bare enda en gang - :wink: du må være gal, eller særs, særs sta! Forresten, det heter ikke sta heller, det heter fokusert!

 

:cool:

Du har fortjent en "kald" en idag, p-kaill!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dæken, det må æ si! Kunne ikke tenkt meg at det var slik utgangspunktet ditt var! All ære til deg for at du gir denne sjarken et nytt liv! :yesnod:

Dette arbeidet står det virkelig respekt av. Enig med deg angående været 'P-kaill', det var nesten varmere i April. :diving: Sommer i Nord....

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for alle gode superlativer - trenger dem sårt.....[/i]

 

Tilbakeslag i dag sykehusbesøk i går /ute av stand til å gjøre noe fysisk med bb-hånd - dette er hva jeg skal gjøre resten av uka - høre på Henning Kvitnes nye cd "Tid for latskap" (uten at man har tid - eller er det.....!!!!!!! )

 

tid_for_latskap.jpg

 

 

Kommer tilbake så snart jeg kan

Redigert av p-kaill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Rastløsheten har nesten tatt knekken på meg og i all overmot har jeg prøvd å pusle litt....

 

Her er jeg igang med å prøve å lage noe som vi kaller "dragerhud" dvs. forsterke et felt på skutesiden der anker og dregger kommer opp under fiske

og så ser jo båten litt "grommere og proff ut.

Jeg har sett at anker/dregg har slått små hull, så såkalt "dragerhud" er viktig i dårlig vær.

Tenkte først at dette skulle jeg utsette, men å utsette ting...nei...nei...nei

 

Dewalt èn var sulten da den ikke hadde fått mat på lenge ,trinnløs regulering og 150mm skive med 60 korning - en lek og stort sett uten støv.

Her er skutesiden,det feltet som skal legges ekstra hud på, slipt ned til "ground zero".

Så la jeg på et lag med 600gram glassfiber.

012.jpg

 

Etter dette tilpasset jeg litt ruteskåren Divinycell som distanse/buffer materiale.

Presset den mot den våte glassfiberduken - satt som støpt - fornøyd og strengt tatt nødvendig tok jeg en laaaaang pause....mens herdingen pågikk.

Så slipte jeg kantene med eksentrersliperen og det gikk bedre enn forventet med forsiktig handlag,brukte 60 korning på slipepapiret.

015.jpg

 

Så la jeg på 3 lag med 600 gram glassfiberduk og må vente til dette er herdet da skal jeg pusse og legge på litt aerosil før jeg smører på litt Topcoat.

glassfiber.jpg

 

Fortsettelse følger...

Link to post
Share on other sites

Godt at du er igang igjen, p-kaill!

 

015.jpg

Og dette med å forsterke siden med Divinycell og 3 lag med 600-duk ser spennende ut. Hvor tykk er Dyvinicell'en? 20mm ell. 30mm? Skal du ikke ha noen lensehull der hvor Dyvinicelle'en sitter?

 

Gleder meg til fortsettelsen, p-kaill!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Og dette med å forsterke siden med Divinycell og 3 lag med 600-duk ser spennende ut. Hvor tykk er Dyvinicell'en? 20mm ell. 30mm? Skal du ikke ha noen lensehull der hvor Dyvinicelle'en sitter?

 

Divinycell`en er 20 mm og den dekker området under dekket så det blir ingen lenseporter der.

På øverste kant skal det skrues fast 80 cm høye aluminiumsrekker.

Har hevet dekket ca. 10 cm.

Redigert av p-kaill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Long time no see.......

Er fortsatt i livet men prosjektet har desverre stått stille av nevnte grunner..

Har benyttet tiden til innkjøp i store kvanta

1 fat polyester og en hel rull duk og det skulle holde til resten av prosjektet og vel så det.

Det blir for dyrt å kjøpe i små kvanta, en lurer seg selv.

 

Her er godsakene i stort kvanta.

polyester_og_duk.jpg

 

 

Fugleperspektiv

fugleperspektiv.jpg

 

for_varmt.jpg

 

Og så har det vært for varmt her nord til å gjøre en dritt...det var rart å kunne ta av seg termo-dressen.

Og under var det naturlige skinnet så hvitt at alle som kom forbi ble totalt sveiseblind.

 

Men nå er termo-dressen på igjen og det føles godt.

Redigert av p-kaill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Du må bare se å bli frisk i en fei! Det arbeidet du har lagt i den båten fortjener ikkje anna skjebne enn å bli ferdigstilt! Dei fleste ville nok aldri hatt pågangsmot til en gang å tenke tanken på den restaureringen du har foretatt, så no som du har komt så langt, kan du ikkje la det bli forgjeves.. God bedring, og vi ser vel alle fram til stabelavløpning :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...