Jump to content

Motor i ei tresnekke?

Flaksvann

Recommended Posts

Hei!

Kan noen si meg hvilken motor som er å anbefale i en tresnekke? Jeg vurderer å kjøpe en åpen snekke, ca 22-25 fot. Ser at noen skriver at det er vridbarpropell. Gjør den slik at jeg kan sette den i fri? Hvis det ikke er vridbarpropell, hva skjer da? Er det gir? Hva er lurt/må sjekkes i motor, før eventuelt handel? Vi jo gjerne eie en båt som jeg vet er av "riktig type" :-) da det nå ikke haster med å handle...

Håper noen kan gi meg en oversikt over motorer og ting det er viktig å sjekke.... :-)

I en gammel tresnekke er vridbart anlegg "det eneste rette" :wink:

I tillegg til at propellen har vridbare vinger, slik at de vris fra midtstilling og til forover/akterover, så har disse vanligvis en ren frikobling i tillegg.

SABB er en av de gamle norske motorfabrikkene som har holdt på lengst og de har levert tusenvis av 1 og 2 cyl dieselmotorer med vridbare propeller og frikobling. Disse er absolutt anerkjente og pålitelige. Men til bruk i en såvidt liten tresnekke bør du ikke satse på alt for stor og tung motor. Du får nemlig ingen ekstra fart, den bare graver seg ned med akterenden . . . .

Ellers så vil det sikkert være en god ide å ta med en erfaren båtmann hvis du tenker å handle gammel trebåt med gammel motor :confused:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvis du spør meg så synes jeg det alltid er greit å ha litt ekstra motorkraft. Greit nok at båten graver seg ned ved toppfart og full speed. Men en trenger da ikke kjøre på maks turtall! Det sparer en motor og lommebok på. Jeg synes det er helt greit å has litt å gå på, motorkraften trenger en mest ved manøvrering. Særlig i dårlig vær. Dessuten, en motor varer lengre hvis den blir kjørt på halv fart enn på maks.

Men jeg har ei tresnekke med en 18 hk Sabb og er utrolig godt fornøyd med den motoren. Ikke så voldsomt med krefter, men nok. Den beste motoren fra Sabb er etter min mening 22 hesteren. Har hatt en slik i en tidligere båt.

Sabb er uansett et godt valg spør du meg..

Mvh

Redigert av kjølsvin (see edit history)

-Min båt er så liten og havet så stort.

Hei,

Eg og meiner att i ei slik tresnekke det vere vridbart propellanlegg.

Ein SABB er virkelegt til å anbefale. Da har du rikelegt med styrke og pålitligheit. SABB motorane er også blomberte frå frabrikken, dermed kan du kjøyre på fult sålenge temperaturen er ok og det ikkje ryk. (Røyk er eit signalmerke visst du har formykje stigning).

Men det lønner seg ikkje å kjøyre på fullt eit par hundre omdreiningar under fult er like greit. Kjøyr i det turtallet der du høyrer att motoren har eit jevn og stabil lyd. (SABB har det heile tida :smiley: )

I ei snekke på 25 fot kan du ha kva SABB du vill (30 er kanskje litt stort). Sjølve har vi både 2H (18) og 2G (22) SABB berre gode erfaringar.

Skal du ha bensin er MARNA virkelegt og anbefale!

Ting du kan sjekke når du skal kjøpe båt:

Motoren er fin.

Den går fint over heile turtalls området.

Båten (Spant og bord)

Opprretninga!!!!!!!!

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Ser ovenfor om gamle Sabb G2 som har gått 95000 timer, der er altså ca 11 år kontinuerlig drift! Ser etter eldre tresnekke selv i disse dager, og en Perkins 4.138 med velså 2ooo timer er altså bare "ungdommen". Da er det kanskje viktigere å bekymre seg for sømmen når båten drar på åra? Å skifte ut søm er vel ganske tidkrevende arbeid? Har ikke prøvd meg på den slags, det har gått i plastbåter for det meste hos meg. Noen med erfaringer/ råd og tips om oppsømmimng av trebåt?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Har en Marna Diesel og den murrer og maler som en katt...etter 40 år.

Min farfar kjøpte midt på 1930-tallet den aller første Marna diesel som ble levert til Vestlandet. Angivelig den tredje fra fabrikken. Den ble satt i en av våre skyssbåter og båten fikk navnet MARNA som en del av avtalen. Den båten gikk som skyssbåt frem til omkring 1960 og ingen vet tilnærmelsesvis hvor mange timer det kan dreie seg om. Det skal ha gått flere måneder som motoren ikke rakk å bli kald mellom hver tur og den hadde minst en dukkert til havets bunn. Da min familie solgte båten satte den nye eieren inn en SABB og med den motoren går visstnok båten fortsatt . . . .

Både Marna og Sabb har svært godt rykte, men de trenger som andre motorer og personer litt kjærlig stell av og til :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 3 uker senere...

Takk for kommentarer og innspill!! Utrolig takknemmelig for å få svar og innspill på mine spørsmål, i jakten på en tre båt som jeg forhåpentligvis kan ha glede av i mange år fremover.

Jeg har funnet en trebåt nå, som jeg virkelig liker fasongen på, en Roland 24, fra 1950. Treverket ser bra ut og selger forsikrer om at det er et veldig bra skrog. Det er en Marna type S, 10A (10-15 HK). Motoren har utvekslingsgir og vri propell. Når det gjelder motoren så er mye blitt byttet, men til tross for mange nye deler sviver den ikke bra. Får opplyst at det er vann i olja, og at motoren sviver ca 1/2 time, for så og stoppe opp.

Hva bør jeg gjøre? Holde meg borte fra denne, og lete videre? Kan dette fikses, og til hvilken pris? Må man ta opp hele motoren for å finne ut av hva som må byttes eller overhales?

Har selv en VP MD11D, 25 hk diesel i snekka mi, 25 fot. Dette er nok i denne båten. I tillegg til gir har jeg hydraulisk vribart propellanlegg. Dette er supert! og jeg kan manøvrere snekka i alle retninger uten noe problem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...