Barsk IV Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Svar tilBarsk ll.For det første blir desverre Bavariaeiere oppfordret til å starte i Bavariaklasse,istedet for i "Lysklasse",ogdet er ikke bra i forhold til dine argumenter. Videre så må du skillemellom Bavaria`s seilegenskaper før og etter 2005. Jeg er enig i at erstatteren for 36,37 Cruiser og erstatteren for 38,39 cruiser ikke hadde den etterlengtede seilmessige utviklingen.Derfor ser som tidligere nevnt,etter min oppfattning,debeste "seilbåter" Bavaria har levrt hitil: 32-34-36-38-42 f,produsert fra 2000-2005. Forøverig har du jo selv(Comfortina 32??) en glimrende seilbåt(hadde selv en Maxi 999 i 18år),men den har til ettertanke ikke noe bedre LYS enn enn en Bavaria 32!! mvh fem@il Overall listen forteller vel litt om hvordan Bavaria hevdet seg i nevnte regatta: http://www.seiling.org/baat/visMaalebrev.do?baatId=8322 Jeg talte beste Bavaria Cruiser på 134. plass av 175 båter. Den mest vellykkede av cruiser`ne tror jeg er 34`n fra tidlig 2000-tallet. Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 (redigert) Nå har ikke vi kjøpt Bavaria for å seile regatta. Men vi har kjøpt den som en båt som vi kan slappe av med. Nå har ikke jeg seilt regatta på en stund fordi nå er det fotball som tar tiden. Men litt int er at vi har 2 pall-plasseringer i Færderd, 1 fjerde og femte plass. Eneste som har gått skikkelig i dass, var nå vi seile en skikkelig racer med høyt LYS-tall. Den klarte ikke vi og seilte fort nok. ' Det skyldes ene og alene oss selv.. Men fremst av alt i forhold til familie-seiling er sikkerhet. Valget ble Bavaria. Angrer ikke. Og tror ikke vi er alene om det. Derfor kan "best of sale" være nyttig når enkelte handler båt. Faktisk lever vi fortsatt selv om det er montert høyttalere ute. Att dette skal påvirke godkjennelsen er mulig. Men for er det mer int å få lyd ute enn å seile langtur. Har seil vår båt i liten storm, vind aktenom tvers. Ikke vann i cockpit. Kunne servere canapeer når vi ankom Skagen. For di som undrer kan jeg anbefale ett besøk hos LP Yacht i Danmark, Ta en liten titt på forskjellen mellom Dufour og Bavaria. Stå gjerne nå det blir utskjært. Redigert 22.August.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
fem@il Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Hva vil dumed linken til et "vanlig målebrev Bavaria 38 "Barskll?? Lys 1.22??? HVor vil du? Hvahar plaseringrmed dette å gjøre?? mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Hvor vil vi egentlig med all denne negative omtalen fra alle som ikke har hatt eller har Bavaria?Nå har jeg hatt min 38 i 4 sesonger uten anmerkninger.Jeg har bekjente som har HR 34-Sweden Yacht 390 -Hanse 371-X442,alle har de hatt et eller annet av småting,hverken mer ellr mindre enn min "møkkabåt" Bavaria??Og faktisk seiler min båt ikke noe vesentlig dårligere enn disse nevnte båter.Min båt har bedre bokomfort enn de fleste av de overnevnte,og etter 4 sesonger er den som "ny".Står tilogmed på land hvert år med 90-95% av vekten hvilende påkjlølen,uten "innklemming hverken i skrogside ellerkjøl".Men,nok engang,jeg fortår deres frustrasjon,de som har betalt det dobbelte som meg,eller som fortsatt tror de mågjøre det for å få kvalitet. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Har du tenkt på hvorfor en av landets beste seilere velger Bavaria? Tja, jeg kjenner en i tilsvarende kategori og begrunnelsen var at båten hadde mye komfort i forhold til pris (i motsetning til regattabåten som spiste det meste av båtbudsjettet). Det er og blir først og fremst skipper og mannskap som vinner en regatta, ikke båten. Når det gjelder lystall er det mye som kan gjøres uten at det kommer fram på LYS-beviset. Glem seil som selges under navn som "high tech" og sørg for at din foretrukne tekstilpusher gir deg seil som utnytter LYS-reglene maksimalt. Bytt ut vant, stag, rulleprofil på forstag, fall og alt annet som veier nevneverdig i riggen. Det blir fort noen kilo av det. Ankerkjetting, diesel, vann... Det er mye som kan påvirke seilegenskapene. Et løft ut av vannet like før en regatta for å sikre at skroget ikke er nedgrodd hjelper det også. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Det er og blir først og fremst skipper og mannskap som vinner en regatta, ikke båten. Uten for mye erfaring vil jeg påstå at dette er tull! Sitér dette innlegget . Link to post
Sydvesten Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Uten for mye erfaring vil jeg påstå at dette er tull! Jeg vil tro at OL seilerene blir glade for en slik kommentar om at mannskapet ikke vinner en ragatta, men båten.... om det kan være en trøst så er jeg helt enig med deg i dine egne vurderinger av din egen erfaring. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Håper virkelig du har dokumentasjon for det du nå hevder,at den omtalte Bavaria 38 har annerldes kjøl enn standard. Min Bavaria 38 har standard dyp blykjøl(2m),rullestorseil(såkalt high tech),og LYS1,23. .Forøverig kan du bare gå inn på min båt`s Lys opplysninger kontra den båten du omtaler!! Mitt seilnummer er 11164.Kom med bilder,bevis på din påstand om kjøl.Venter i spenning.Du kan lett fåmine bilder vedr.min kjøl.Din påstand,din bevisbyrde,jeg oversender mine bilder etter behov.mvh fem@il Hei, Nor 10787 står med finne m bulb. Hos deg står det vanlig finne. Hadde jeg vært deg ville jeg protestert på at han en annen kjøl uten å få tillegg. Jeg er ikke interessert i bilder av din kjøl siden jeg utmerket godt vet hvordan bav 38 blykjøl ser ut. Bilder av kasita's kjøl vil jeg derimot se. Foreløpig har vi jo bare lys-beviset og det støtter jo min teori om at han har en annen kjøl. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Har du tenkt på hvorfor en av landets beste seilere velger Bavaria? Antagelig fordi konen likte den. Med de forbedringene han har gjørt, har han nok brukt mer penger enn meg på båt.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Dere får kjøpe dere hver deres Bavaria ser det ut til. Så kommer alle på førsteplass. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Kan man snart ikke innrømme at Bavaria 32-34-36-38-42 produsert mellom 2000 og 2005 er veldig bra seilbåter som gir stor seilglede i hele vindregisteret???? Dette med hele vindregisteret er jeg uenig i. Så derfor har jeg sjekket resultatlistene fra de tre siste regattaene jeg har vært med på som alle hadde vindstyrker i ytterkant av vindregisteret. Negslespretten 2008 (mye vind): Tre av fire bavaria-turbåter bryter. Den som fullfører kommer sist i sin klasse. Seilmakeren doublehanded (lite vind): Alle bavaria-turbåtene bryter. Askøy rundt (lite vind): Bavariabåtene dominerer i nederste enden av resultatlistene bortsett fra lys uten spinnaker der de fleste båtene faktisk var bavariaer. Der er de spredt men ingen helt i toppen. Derfor påstår jeg at bavaria-turbåtene kun gir seilglede sålenge man ikke befinner seg i ytterkantene av vindregisteret. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
fem@il Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Svar til Sun Flyer: Når man vet at kanskje 60 -70% av Bavariaeiere er "ferske seilfolk",så er det du her refererer til helt naturlig.Det er helt klart i mellomvind det er "lettest" å få båten til å gå ok (4-10 m/sek),og behovet for stor kunnskap om seiltrim minst.Det er i lettvind det trengs størst kunnskap om seiltrim,derrettter fra 10 m/sek og opp. Forøverig synes jeg det er prisverdig at mange ferske seilfolk med Bavaria prøver seg i regatta.Vi må vel alle en plsss starte,og det er vel de færreste som begynner med regatta som hevder seg umiddelbart. Som kjent utviklerman seg år for år,som den "gamle stormester" Paul Elvstrøm svarte engang han ble spurt om hva som var det mest fasinerende med seilsporten:At man aldrig blir utlært. Kanskje noe å tenke på for noen her på forumet?? mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Forøverig synes jeg det er prisverdig at mange ferske seilfolk med Bavaria prøver seg i regatta. Det er vi faktisk enige... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
moosewine Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Jeg vil tro at OL seilerene blir glade for en slik kommentar om at mannskapet ikke vinner en ragatta, men båten.... om det kan være en trøst så er jeg helt enig med deg i dine egne vurderinger av din egen erfaring. Godt observert, hos meg er det nok båten som vinner, ikke mannskapet Sitér dette innlegget . Link to post
Stigt:-) Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Hei, Nor 10787 står med finne m bulb. Hos deg står det vanlig finne. Hadde jeg vært deg ville jeg protestert på at han en annen kjøl uten å få tillegg. Jeg er ikke interessert i bilder av din kjøl siden jeg utmerket godt vet hvordan bav 38 blykjøl ser ut. Bilder av kasita's kjøl vil jeg derimot se. Foreløpig har vi jo bare lys-beviset og det støtter jo min teori om at han har en annen kjøl. Kansje du skal sjekke mitt målebrev? 10527, der står det nemlig det samme som på Casita sitt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 (redigert) Uuups dette var da kjedelig da gitt, kan det tenkes at en baatplassens aller største Bavaria eksperter ikke kjenner dette så godt alikevel.. Er det slik å forstå at den berømte hemmelige kjølen ikke er så hemmelig alikevel.... eller er det noe annet muffens her... :lol: Ikke vet jeg, som kun er glad amatør når det gjelder Bavaria.... men som forsøker å lære litt av ekspertene her på forumet om Bavaria... Håper bare det ikke er vranglære de bedreiver da.... godtroende som jeg er.... Redigert 24.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Kansje du skal sjekke mitt målebrev? 10527, der står det nemlig det samme som på Casita sitt. Da bør du rette det snarest. Jeg regner fremdeles med at det står riktig i lys-beviset til Casita. Den er tross alt eid av en av landets mest respekterte og erfarne seilere siden den var ny. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Uuups dette var da kjedelig da gitt, kan det tenkes at en baatplassens aller største Bavaria eksperter ikke kjenner dette så godt alikevel.. Er det slik å forstå at den berømte hemmelige kjølen ikke er så hemmelig alikevel.... eller er det noe annet muffens her... :lol: Ikke vet jeg, som kun er glad amatør når det gjelder Bavaria.... men som forsøker å lære litt av ekspertene her på forumet om Bavaria... Håper bare det ikke er vranglære de bedreiver da.... godtroende som jeg er.... Ikke spill dum. Er det jeg som er naiv når jeg går ut fra at lys-beviset stemmer? Eller var det tre "standardkjøler" på 38 ac? De har jo tatt et stort antall kjøler i retur på det verftet, så kanskje.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
moosewine Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Apropos reg nr, hvordan går det med dine Sun Flyer??? Sitér dette innlegget . Link to post
Stigt:-) Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 (redigert) Enda en http://www.seiling.org/baat/visMaalebrev.do?baatId=8112 Jeg tror det er tilfeldigheter. Du prøver og overbevise deg selv om at Helgesen har endret kjølen sin....... Redigert 24.August.2008 av Stigt:-) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stigt:-) Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Hva en til. http://www.seiling.org/baat/visMaalebrev.do?baatId=7806 Hvor mye bevis trenger du. Sitér dette innlegget Link to post
Stigt:-) Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Å nei, en til, vi får snart starte en forening for de med modifisert kjøl http://www.seiling.org/baat/visMaalebrev.do?baatId=7879 Det her er fra de 4 første med blykjøl i fra søkesiden. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Apropos reg nr, hvordan går det med dine Sun Flyer??? De krøllet seg etter 15 min med seilas. Tror det var farten som gjorde det... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Blanco Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 (redigert) Dette med hele vindregisteret er jeg uenig i. Så derfor har jeg sjekket resultatlistene fra de tre siste regattaene jeg har vært med på som alle hadde vindstyrker i ytterkant av vindregisteret. Negslespretten 2008 (mye vind): Tre av fire bavaria-turbåter bryter. Den som fullfører kommer sist i sin klasse. Derfor påstår jeg at bavaria-turbåtene kun gir seilglede sålenge man ikke befinner seg i ytterkantene av vindregisteret. Ikke for å pirke, men har du glemt denne? Belager, så ikke det med turbåter. Redigert 24.August.2008 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Sun Flyer Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Hva en til. http://www.seiling.org/baat/visMaalebrev.do?baatId=7806Hvor mye bevis trenger du. Et bevis for meg er et bilde av Casitas kjøl. I følge fabrikkspec har bav 38ac 2,1 tonn i kjølen. Jernkjølen på 1,70 har en liten bulb for å kompensere for lavere dypgående. Blykjølen er en finne uten bulb. Vekten på Casitas kjøl er ca 1,850 kg. Det ligner mistenkelig på den kjølvekten som samtlige bavaria match 35 byttet bort. Det var en blykjøl med bulb som ble funnet litt for lett og byttet ut mot en på 2,1 tonn. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.